paard schrikt als er een achterkomende mountainbike of paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

paard schrikt als er een achterkomende mountainbike of paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 18:19

Mijn paard is op buitenrit vaak schrikkerig als er een achterkomende mountainbike of paard enz achter hem aankomt wat hij niet kon zien,is daarna gewoon even druk,als er een paard voorbijkomt die er langs op komt draven wil mijn paard er achteraan wat doe je in zo;n situatie?

ps:mag een voorbijkomend paard/pony ook dravend je passeren?

ZZZZZ

Re: paard schrikt als er een achterkomende mountainbike of paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:29

na mijn iedee is het een soort regel, dat je stappend passert, teminste zo doe ik het uit fatsoen gewoon

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:22

Zoals al is gezegd weet ik ook niet anders dan dat je een ander paard stappend passeert.

Rij jij alleen naar buiten (met of zonder dat er iemand mee fietst) of met een groep paarden?

Ik weet niet zo goed hoe je de schrik van je paard weg kunt halen als er een fietser van achter komt. Ik denk dat je het beste eerst kunt kijken hoe je je paard het snelste weer rustig krijgt nadat de fietser voor bij is.
Misschien helpt het om je paard buiten meer aan het werk te zetten zodat hij meer op jou moet letten ipv zijn omgeving en dan door te rijden net als of er niks aan de hand is.

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:25

met zijn tweeen buiten rijden wil ook helpen, ander aan de binnenzijden, hij moet wennen/leren dat de fietsers niks doen.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 10:53

Bedankt allemaal alvast voor je reacties,ik rij altijd alleen buiten,en soms met nog een paard erbij,mijn paard wordt juist drukker met een paard mee of meerdere dan wil hij alleen maar hard of voorop lopen...maar zouden jullie het paard laten kijken als er vanachteren iets aankomt ook met ene moutainbike,of zeggen let op dat doe ik ook vaak,wil ook wel schelen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:57

Als je weet dat je paard gaat lopen klooien als hij iets hoort maar niet ziet, zou ik idd overwegen om hem om te draaien.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:00

als ik iets achter hoorde aankomen vroeg ik een beetje stelling/buiging naar links. Beetje stelling is genoeg, paarden kunnen heeeeel ver naar achteren kijken.

voor Abel was dit voldoende, hij zag dat er iets aankwam en daarmee was het schrikeffect weg.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 11:04

Onze paarden vonden fietsers ook erg vervelend, in het begin zette we ze gewoon stil en konden ze kijken zodat ze konden passeren en er geen stress aan te pas komt.
Later was het voldoende door ze even te laten merken dat er iets aan kwam (teugels wat meer aanpakken bvb.)
Nu kijken ze niet meer op of om van een fiets.
Het is een kwestie van gewenning.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:52

Abeltje77 schreef:
als ik iets achter hoorde aankomen vroeg ik een beetje stelling/buiging naar links. Beetje stelling is genoeg, paarden kunnen heeeeel ver naar achteren kijken.

voor Abel was dit voldoende, hij zag dat er iets aankwam en daarmee was het schrikeffect weg.

Doe ik ook, weet eigenlijk niet hoe hij reageert als ik het niet doe..

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:57

bij mij helpt het ook om stelling aan te nemen. Zo kan ze zien dat er iets nadert. Ik laat haar wel buigen tot de fietser gepasseerd is. Ander gebeurt het dat ze alsnog de benen neemt.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:00

Ik zorg er altijd voor dat hij kan kijken wat eraan komt. We rijden altijd op een rustige weg waar bijna geen fietsers komen, maar als ze er zijn laat ik hem kijken. Dan gaat hij er tenminste niet met me vandoor. Hoop dat hij ooit gaat begrijpen dat fietsers niet eng zijn als hij ze niet eerst gezien heeft.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 13:12

_DP_ schreef:
Ik zorg er altijd voor dat hij kan kijken wat eraan komt. We rijden altijd op een rustige weg waar bijna geen fietsers komen, maar als ze er zijn laat ik hem kijken. Dan gaat hij er tenminste niet met me vandoor. Hoop dat hij ooit gaat begrijpen dat fietsers niet eng zijn als hij ze niet eerst gezien heeft.

dus je draait je om en laat je paard kijken? totdat ze voorbij zijn of hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:14

kiddes schreef:
ps:mag een voorbijkomend paard/pony ook dravend je passeren?

Hoe wil je anders inhalen? ;)

Goed laten zien wat er gebeurd, en de rest is toch echt een kwestie van onder appèl houden. Misschien eens een paar keer oefenen met een wat rustiger/ervarener paard erbij?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:17

Schrik jij óf is het echt je paard dat schrikt?
Vaak is het toch de ruiter die bewust of onbewust van bijvoorbeeld een fietser die ineens van uit het niets aan komt zetten schrikt.
Je kunt er het beste voor zorgen, dat je goed om je heen kijkt zodat jij je paard kan voorbereiden als er bijvoorbeeld een fietser, scooter of paard aan komt :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:18

Met kijkerige paarden geen probleem het enigste paard waar ik buiten mee rijd is zo mak als een lammetje

Dravend of galloperen vind ik eigenlijk assiocaal...
Passeren is niet zo moeilijk in stap hoor :n

Als ik iemand tegen kom en wil die passeren in stap en die pony begint onrustig achter me aan testappen vraag ik altijd even of het lukt en of ik verder kan gaan zoniet

stop ik even en laat die pony voor en loop er gewoon achteraan heb ik geen moeite mee en dan een ander pad nemen

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:18

Ik heb heel lang geleden zo'n examen voor buitenrijden gedaan en als ik heb goed heb moet je in stap passeren.

Mijn paard schrik ook van achterop komende dingen.

Wat bij mij heel goed helpt is een netje over zijn oren, als het niet voldoende helpt kan je er evt. nog een pantykousje meet watten indoen dit dempt het geluis nog meer.

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:22

Passeren doe je in stap met je paard!!
Als ik met mijn paardje buiten ben en er komt iets van achteren waar ze normaal gesproken van schrikt laat ik haar altijd even kijken zodat ze weet dat er iets aan komt. Ik draai haar dan even om of stel haar naar links of rechts, maar net hoet het uitkomt. Ze weet dan wat er staat te gebeuren en schrikt dan eigenlijk niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:25

Als je niet door een dravend paard ingehaald kunt worden heb je imo niets buiten te zoeken met je paard :? Dat duurt eeuwen, voor je er in stap voorbij bent. En daarna zeker nog 2 kilometer niet wegdraven? Ze zien je aankomen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:29

Sonja schreef:
Als je niet door een dravend paard ingehaald kunt worden heb je imo niets buiten te zoeken met je paard :? Dat duurt eeuwen, voor je er in stap voorbij bent. En daarna zeker nog 2 kilometer niet wegdraven? Ze zien je aankomen.

Je hebt gewoon niet in draf te passeren

Mij is al van jongs afaan geleerd dat niet te doen en als je ziet dat de ruiter moeite heeft met het paard dan vraag ik of het lukt ik ben ook wel eens afgestapt om iemand te helpen
Ze woonde bij mij in de straat zij is op mijn paard verder gegaan en in op haar paard en zo zijn we samen weg geweest

Paardje heeft daarna tijdje bij mij gestaan om verkeers mak te maken enz

En niets te zoeken hebben buiten met je paard?
Jou paard was de eerste keer zeker kei braaf en zette geen stap verkeerd elk dier moet het leren
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 14-06-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:30

Jullie halen passeren en inhalen door elkaar ;) Voor passeren ga je inderdaad netjes in stap over. Je komt elkaar dan dus voorlangs tegen. Als je iemand in wil halen vraag je netjes of je in draf mag passeren en dan draaf je rustig voorbij. Als je niet voorbij zou mogen draven duurt het heeeeuuul lang voordat je voorbij bent :P

Ik had voorheen ook altijd moeite met andere paarden tegenkomen en fietsers die achterop kwamen. Als er iets van achterop kwam, dan stopte ik en zette mijn paard schuin neer als de ruimte dat toeliet. Bij een paard wachte ik ook nog tot het paard ruim weg was en mijn paard niet meer de neiging had er achteraan te gaan.

Ruiters die ik van voren benader, benader ik zelf in stap en dan gaan zij ook altijd in stap over. Doen ze dat niet, dan roep je toch even of ze alsjeblieft in stap over willen gaan? Ik neem aan dat ze daar niet zo moeilijk over doen :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:31

Inhalen in stap kan goed hoor :j

Licht er maar net aan hoe

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:34

Toen ik mijn paard nog niet volledig onder appél had liet ik ruiters me altijd in draf passeren. In stap duurde het zolang voordat ze weg waren en dan was mijn paard helemaal druk.
Als ik zelf iemand in wil halen vraag ik netjes of ik in draf zou mogen passeren, meestal vinden ze dit wel goed, zo niet, dan blijf ik lekker stappen of kies een andere route.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:34

Gentlegiant schreef:

O ik ga op het laatste moment keurig even in stap over hoor en als ik zie dat iemand het moeilijk heeft met z'n paard dan zal ik echt proberen het ze zo makkelijk mogelijk te maken. Elk paard moet het immers ook leren.
Maar iemand inhalen zonder in draf in de buurt te komen is gewoon niet mogelijk. Dan zou ik m'n paarden toch kilometerslang over hun staptempo heen moeten jagen om in te kunnen halen? Dan duurt de ellende toch nog veel langer?
Hoe lossen jullie dat dan op? (Overigens probeer ik doorgaans gewoon heel simpel een ander pad te pakken als ik met een groep buitenrij en ik zie een ruiter voor me, maar dat kan ook niet altijd)

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:40

Sonja schreef:
Gentlegiant schreef:

O ik ga op het laatste moment keurig even in stap over hoor en als ik zie dat iemand het moeilijk heeft met z'n paard dan zal ik echt proberen het ze zo makkelijk mogelijk te maken. Elk paard moet het immers ook leren.
Maar iemand inhalen zonder in draf in de buurt te komen is gewoon niet mogelijk. Dan zou ik m'n paarden toch kilometerslang over hun staptempo heen moeten jagen om in te kunnen halen? Dan duurt de ellende toch nog veel langer?
Hoe lossen jullie dat dan op? (Overigens probeer ik doorgaans gewoon heel simpel een ander pad te pakken als ik met een groep buitenrij en ik zie een ruiter voor me, maar dat kan ook niet altijd)

Ik denk dat als er over passeren gepraat wordt het voornamelijk gaat om tegenliggers. en dan hoef je niet 2 kilometer te stappen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:42

Nee ik denk dat het hier gaat om inhalen

Worden 2 dingen door elkaar gegooit

Ik zou tot 200 meter draven en als ik dan 200 meter ongeveer in de buurt ben ga ik netjes stappen als ik zie dat de ruiter het moeilijk heeft eerder ;)