aanvallen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thessawiskey

aanvallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 17:52

hallo,

wij hebben een verzorgpony: wiskey is de naam.
hij is 2 jaar oud & wij willen gewoon zo affentoe met hem door de wei lopen.
het promleem is hij laat ons niet in de wei,
iemand gaf ons een tip als hij aanvalt een mep verkopen zodat hij het nooit weer doet.
nou dat hebben we gedaan & het helpt gewoon niet,
we zijn er wel achter gekomen dat hij van honing erg rustig word,
maar we zijn opzoek naar nieuwe tips,
weet iemand die??

xx thessa & madelief

Bacardyx

Re: aanvallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 18:46

als je aan het hekje van de wei wacht met eten en elke keer als die lief naar je komt snoepje?

cindypindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:03

ik zou echt heel boos worden!
mischien wilt ie gewoon de baas spelen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:31

Een knijpfles met honing? Dat mikt makkelijker....

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 04:10

Is er meer met het paardje aan de hand? Staat het paard alleen? Wordt er te weinig met het paard gedaan? Laat hij dit gedrag alleen bij jullie zien? Vraag deeigenaar van hetpaard of hij/zij jullie wil helpen. Zijn jullie erg jong? Ga dan niet alleen hiermee aan de slag maar haal er iemand bij die verstand van paarden heeft en jullie kan uitleggen wat wr aan de hand is en hoe je het beste kan reageren.

Wanneer je een wei met paard of paarden ingaat dan geef je aan onderdeel van de kudde te willen zijn. Het paard merkt je op en zal daar iets mee doen.
Of het nu is even kijken en dan verder grazen of naar je toe komen. Het paard weet dat je er bent.

Nu is het de bedoeling dat jij dus de leider van de kudde bent en laat zien aan het paard dat jij een leiderwaardig persoon bent. Jomge paarden kunnen puberstreken hebben en dingen uitproberen.
Het paard valt jou aan. Degene die achteruit loopt is of weg gaat, is de verliezer. Jij moet dus stilstaan en niet wijken.
Wanneer het paard aanvalt, naar je wil trappen, bijten, op je af komt rennen.
Maak je jas open (rits los) wanneer het paard vlakbij is en een uitval doet, wapper met je jas en roep iets als "pas op jij", met andere woorden, maak een hoop bombarie. Negen van de tien keer zal het paard direct stilstaan en naar je kijken. Jij stopt dan ook direct met de bombarie. Blijft het paard bezig, dan blijf jij meer bombarie maken dan het paard, desnoods ren je naar hem toe al wapperend met je jas, alsof jij dus een uitval naar hem doet. Is hij rustig dan zeg je vriendelijk " zo is het goed"
Je hoeft dus niet te slaan, je moet laten zien datjij een waardig leider bent die niet bang is.
Laatst bijgewerkt door Jua op 10-06-10 04:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 04:14

Jua schreef:
Is er meer met het paardje aan de hand? Laat hij dit gedrag alleen bij jullie zien?

Wanneer je een wei met paard of paarden ingaat dan geef je aan onderdeel van de kudde te willen zijn. Het paard merkt je op en zal daar iets mee doen.
Of het nu is even kijken en dan verder grazen of naar je toe komen. Het paard weet dat je er bent.

Nu is het de bedoeling dat jij dus de leider van de kudde bent en laat zien aan het paard dat jij een leiderwaardig persoon bent.
Het paard valt jou aan. Degene die achteruit loopt is of weg gaat, is de verliezer. Jij moet dus stilstaan en niet wijken.
Maak je jas open (rits los) wanneer het paard vlakbij is en een uitval doet, wapper met je jas en roep iets als "pas op jij", met andere woorden, maak een hoop bombarie. Negen van de tien keer zal het paard direct stilstaan en naar je kijken. Jij stopt dan ook direct met de bombarie. Blijft het paard bezig, dan blijf jij meer bombarie maken dan het paard, desnoods ren je naar hem toe al wapperend met je jas, alsof jij dus een uitval naar hem doet. Is hij rustig dan zeg je vriendelijk " zo is het goed"
Je hoeft dus niet te slaan, je moet laten zien datjij een waardig leider bent die niet bang is.

Hier ben ik het helemaal mee eens, maar mocht je paard je echt aanvallen.. Dus echt op minder dan een meter afstand, zou ik toch zeker wel een stapje opzij doen, uit angst voor het raken van mij.

thessawiskey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:29

Jua schreef:
Is er meer met het paardje aan de hand? Staat het paard alleen? Wordt er te weinig met het paard gedaan? Laat hij dit gedrag alleen bij jullie zien? Vraag deeigenaar van hetpaard of hij/zij jullie wil helpen. Zijn jullie erg jong? Ga dan niet alleen hiermee aan de slag maar haal er iemand bij die verstand van paarden heeft en jullie kan uitleggen wat wr aan de hand is en hoe je het beste kan reageren.

Nu is het de bedoeling dat jij dus de leider van de kudde bent en laat zien aan het paard dat jij een leiderwaardig persoon bent. Jomge paarden kunnen puberstreken hebben en dingen uitproberen.

jaa het paard staat alleeen & nee er word gewoon nooit wat mee gedaan omdat hij op de wei staat,
ik ben 13 op mijn profiel staat 12 maar dat is van mijn zusje;p
mijn vriendin 15.
duss.
maar het lijkt al iets beter te gaan maar tog doet hij het nog.
ik zal het eens proberen.
heeel heeel heeeeel erg bedankt!
ik hou je ander wel op de hoogte!

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:13

Wanneer een paard alleen staat en er weinig met hem gedaan wordt, dan moet je goed op je eigen veiligheid letten. Is "hij" een hengst of een ruin? Het paard is erg jong... Waarschijnlijk gefrustreerd en wanneer hij al lange tijd alleen staat is hij niet opgevoed door andere paarden. Dus let alsjeblieft goed op jezelf en misschien is het zelfs beter om achter het hek te blijven, paarden in dergelijke gevallen kunnen gevaarlijk zijn!

Wanneer je toch de wei in gaat, voer hem NIET uit de hand! Daarmee zeg je namelijk tegen een paard dat hij de baas is! Want de baas van de kudde mag alle lekkere hapjes en jaagt de andere paarden weg, dat is normaal in een kudde want de baas moet sterk zijn om de kudde te kunnen verdedigen.
En als de baas, na dat hij een lekker hapje van je heeft gekregen, zegt dat jij weg moet en je luistert niet (omdat bijvoorbeeld je niet snapt hoe het paard tegen je praat ) dan mag hij je trappen of bijten om duidelijk te maken dat hij meent wat hij zegt. Dat zijn de regels binnen een kudde. En ga jij de wei in, dan zeg je "ik wil bij de kudde horen"

Kijk dus alsjeblieft goed uit!
Laatst bijgewerkt door Jua op 10-06-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:24

ik ben het voledig met Jua eens..
als zou ik als ik probeer stil te blijfen staan tegenover een aanvallend paard denk toch wel van schrik op zei gaan.

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:02

kurida1 schreef:
ik ben het voledig met Jua eens..
als zou ik als ik probeer stil te blijfen staan tegenover een aanvallend paard denk toch wel van schrik op zei gaan.

ben ik het niet mee eens, ben ook een paar keer blijven staan en me paard kwam gewoon over me heen !

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:08

goed oppassen met zo'n dier!
alsie je weet te bijten dan vlieg je door de wei met een stuk vlees minder aan je lijf!
Neem een lange zweep mee,of een lange tak.Niet om hem af te rammen maar om duidelijk te maken dat jij de afstand bepaald en niet het paard!En ja,het kan dan ook soms je redding zijn als je hem een pets kunt verkopen.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:32

Mee eens, gebruik de stok als een verlengstuk van je arm. Zodat je een eigen veilige ruimte om je heen creeert waar het paard niet in mag komen.

@ kurida1 wanneer je paard over je heen komt en de manier werkt niet, dan is er waarschijnlijk iets mis in de rol verdeling tussen jou en je paard. Jouw paard heeft besloten dat hij geen respect voorjou hoeft te hebben. En waarom hij deze mening heeft, dat kan allerlei oorsprongen hebben. (of je paard schrok ergens van en kon jou niet ontwijken)
Het werkt namelijk echt en mijn arabier heeft stampend en stijgerend voor me gestaan en een poging tot over me lopen gedaan. Ook mijn paard trapte bij de vorige eigenaar iedereen de wei uit die er een voet in durfde te zetten. ik klets niet zo maar in de ruimte.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:09

Breghje schreef:
Een knijpfles met honing? Dat mikt makkelijker....

:D

Lijkt me een typisch geval van dominantieprobleem. Heb het 1 keer meegemaakt, had gelukkig een flink eind touw bij me en daar heb ik het betreffende paard een flinke oplawaai mee gegeven, me groot/breed opgesteld en een keel opgezet, echt schreeuwen naar m.
Hij was daarvan wel onder de indruk, nooit meer issues mee gehad.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:35

Niet om het een of ander hoor, maar het is een jong paard en het staat alleen. Is het bij de eigenaar wel eens opgekomen dat het dier zich stierlijk staat te vervelen, en dus alle aandacht, ook negatieve, zeeeer van harte welkom is?

Geen enkel paard zou volledig alleen gehouden moeten worden, er is minimaal neus contact met anderen nodig. Dus als hij echt helemaal alleen staat, zonder zicht op of contact met andere paarden, dan is het zeer hoog tijd voor een maatje.

Zeer grote kans dat dan het hele probleem in één klap is opgelost, omdat het dier dan zijn energie kwijt kan met een ander paard, sociaal contact heeft ed.

Opfok zou trouwens ook geen slecht idee zijn voor dit soort paarden, krijg je ze vanzelf goed opgevoed weer terug. En dan heeft ie in elk geval soortgenoten om zich heen.

thessawiskey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 09:42

Breghje schreef:
Niet om het een of ander hoor, maar het is een jong paard en het staat alleen. Is het bij de eigenaar wel eens opgekomen dat het dier zich stierlijk staat te vervelen, en dus alle aandacht, ook negatieve, zeeeer van harte welkom is?

Geen enkel paard zou volledig alleen gehouden moeten worden, er is minimaal neus contact met anderen nodig. Dus als hij echt helemaal alleen staat, zonder zicht op of contact met andere paarden, dan is het zeer hoog tijd voor een maatje.

Zeer grote kans dat dan het hele probleem in één klap is opgelost, omdat het dier dan zijn energie kwijt kan met een ander paard, sociaal contact heeft ed.

Opfok zou trouwens ook geen slecht idee zijn voor dit soort paarden, krijg je ze vanzelf goed opgevoed weer terug. En dan heeft ie in elk geval soortgenoten om zich heen.

dankje ,
alleeen de eigenaar is een boer & die is gewoon noooit thuis enz.
dus wat voor'n vriendje zou ik ook niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:42

En als je tegen hem blijft praten? Maar nooit zeggen braaf ect ect! Want dan weet hij dat je bang bent! Gewoon je zelf voorstellen of gaat zeggen wat je gaat doen! ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:30

thessawiskey schreef:
Breghje schreef:

dankje ,
alleeen de eigenaar is een boer & die is gewoon noooit thuis enz.
dus wat voor'n vriendje zou ik ook niet weten.

Graag gedaan. Shettertje? Die zijn momenteel geloof ik niet eens zo heel erg duur. Je zou met een bak koffie of thee eens met de eigenaar kunnen gaan praten, vooral het accent leggen op het feit dat als het dier alleen blijft staan hij alleen maar vervelender en gevaarlijker gaat worden, terwijl het an sich makkelijk opgelost kan worden. Alleen denk ik wel dat er een extra draadje gespannen moet gaan worden, shetters zijn nogal houdini's. :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:05

Alleen gehouden of niet, geen enkel paard mag een mens aanvallen.
Ik denk dat jullie nog een beetje te onervaren zijn met je 12 jaar om dit echt goed op te lossen.
Kijk eens of je iemand mee kan krijgen die hier wel verstand van heeft en let dan heel goed op de lichaamstaal.
Neem die ervaren persoon in elk geval een aantal keer mee en laat die dan ook eens kijken als zij?hij zelf niet mee gaat de wei in.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:13

er bestaat ook nog eens de kans dat een shetje net zo goed het land uit gemikt word ,omdat het betreffende paard niet opgevoed is .

wil de boer er niet een pension klant bij nemen , ook als maatje ?

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:47

Nu zijn shetjes zelf vaak ook niet voor de poes, ik ken verhalen van shets die de alpha merrie van de paarden kudde zijn...
Maar helemaal mee eens dat er rekeningmee gehouden wordt dat dit paardje geen opvoeding heeft gehad met zijn twee jaar. Ach, het arme dier, hopelijk komt er een oplossing.

Is het echt jullie verzorg pony? Of hebben jullie je gewoon een beetje over het dier ontfermd omdat je zag dat er niets met hem gedaan wordt?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:51

Vroeg had ik een verzorg shetlander die me ook aanviel. Heb ook van alles geprobeerd, maarja zo'n eigenwijze shet daar viel niks meer aan te veranderen. Ik ging gewoon bij het hek zitten en rammelde met iets lekkers. Dan kwam ze meestal wel in de buurt en pakte ik er bij haar voorpluk. Nou stond zij in een enorm groot land waar je eigenlijk nergens kunt schuilen als ze je aanvalt, maar toen ze een tijdje op een kleiner landje stond was het stukken beter!

Aangezien jullie pony nog maar 2 jaar is, kun je het hem waarschijnlijk wel afleren. Misschien moeten jullie is iemand om hulp vragen die er wat meer ervaring mee heeft? Of wegjagen tot hij zich 'overgeeft'.

Succes ermee!

Jockeyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:52

mischien over de hek klimmen of kan dat niet?? anders smeer je een boterham met honing of iets anders wat hij of zij lekker vind geen vlees want een paard is vegetariër hoe moet je dat eigenlijk typen? En dan laatje het eerst aan het paard ruiken als hij/zij net een hap wil nemen gooi je heb achter heb en dan kan je er hopelijk langs;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:58

Honing lijkt me eigenlijk niet zo goed, dat is gewoon pure suiker :s

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:51

Jockeyhorse1 schreef:
mischien over de hek klimmen of kan dat niet?? anders smeer je een boterham met honing of iets anders wat hij of zij lekker vind geen vlees want een paard is vegetariër hoe moet je dat eigenlijk typen? En dan laatje het eerst aan het paard ruiken als hij/zij net een hap wil nemen gooi je heb achter heb en dan kan je er hopelijk langs;)

Tip van de dag, dit!!

Sorry voor het sarcasme, maar broodjes honing achter paarden gooien...hoe KOM je erop _O-

thessawiskey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:03

Jua schreef:
Nu zijn shetjes zelf vaak ook niet voor de poes, ik ken verhalen van shets die de alpha merrie van de paarden kudde zijn...
Maar helemaal mee eens dat er rekeningmee gehouden wordt dat dit paardje geen opvoeding heeft gehad met zijn twee jaar. Ach, het arme dier, hopelijk komt er een oplossing.

Is het echt jullie verzorg pony? Of hebben jullie je gewoon een beetje over het dier ontfermd omdat je zag dat er niets met hem gedaan wordt?

nou we kwamen hem tegen,
dus wij kijken & toen was die boer er ook en toen vroegen we
waarom hij daar zo alleen stond & toen zei hij dat hij anders geen plek had
toen vroegen we of we hem mochten verzorgen toen zei hei dat dact mocht
& we komen elke keer langs die boer om brood te halen om hem te geven enz.