Strandritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauraP

Strandritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 20:50

Ik weet dat dit het 10000000e topic is over strandritten, ben werkelijk de hele week al aan het zoeken in topics over strandritten en wordt inmiddels helemaal gek van al die informatie maar ik heb het antwoord op mijn vraag toch niet gevonden.
Ja, ik heb de zoekmachine gebruikt trouwens :+
Wat ik dus wil is;
- de paarden moeten zoiezo goed verzorgt zijn, niet dat je paard dan zonder wat te drinken meteen doodmoe met de volgende rit mee mag. Goed passende zadels etc vind ik ook belangrijk.
- Ik heb nou al veel strandritten gemaakt, maar de hele tijd hadden ze het over rengalop en als je er dan op het paard naar vraagt ga je opeens niet meer. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, als het druk is, of als er kuilen zijn etc. Ik wil natuurlijk niet ten koste van de paarden gaan lopen crossen, maar ik zoek dus echt wel een stal waar je over het algemeen rengalop doet.
-Goede begeleiding, dus met cap, mensen die mensen met gypmen weigeren etc.
-Eerlijkheid over de paarden, ook in het bezit van betrouwbare. Niet dat als de begeleider een teken geeft, of ze bij een bepaald stuk zijn, ze niet meer te houden zijn en je overal voorbij crosst.
- Ik vind het ook leuk dat als je een rit maakt van 2 uur dat je langer dan 10 minuten op het strand bent. Niet dat je eerst driekwartier door een woonwijk rijdt, een kwartiertje in het bos, kwartiertje strand en dan driekwartier woonwijk
(- graag een beetje in omgeving Zuid-Holland, echter geen verreiste. Géén Ameland, het moet wel te doen zijn met de auto)

Maakt mij niet uit of het een manege is, een mini stal, mensen die hun paarden 'uitlenen' oid.
Het welzijn van de paarden staat uiteraard voorop

edit: dat typen is echt een kunst

Lizz

Re: Strandritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:53

Western of dressuur?

Voor western: http://www.ride-by-the-sea.com/ overigens weet ik niet zeker of cap verplicht is daar. Toen ik nog wel eens een rit begeleidde (2 jaar geleden), was dit niet verplicht.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:56

Manege Kikkert op Texel :j Zeker als je niet in de zomer gaat, word die rengalop echt een rengalop. Dat was mijn ervaring iig. Was er een keer in mei geloof ik, toen was 't nog wat kouder en gingen we echt hard op 't strand. In de zomervakantie ging 't wat rustiger. Waarschijnlijk omdat 't zand toen wat muller was.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 21:03

Lizz schreef:
Western of dressuur?

Voor western: http://www.ride-by-the-sea.com/ overigens weet ik niet zeker of cap verplicht is daar. Toen ik nog wel eens een rit begeleidde (2 jaar geleden), was dit niet verplicht.

Wij rijden zelf dressuur, maar zou je voor een strandrit zo erg moeten aanpassen denk je? ik heb namelijk geen idee

_Tara_ schreef:
Manege Kikkert op Texel :j Zeker als je niet in de zomer gaat, word die rengalop echt een rengalop. Dat was mijn ervaring iig. Was er een keer in mei geloof ik, toen was 't nog wat kouder en gingen we echt hard op 't strand. In de zomervakantie ging 't wat rustiger. Waarschijnlijk omdat 't zand toen wat muller was.

Ik hou het in mijn achterhoofd, maar ik vind het wel een beetje ver weg :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:11

Snap dat je 't ver weg vindt, maar ik dacht, als je er eens bent :P

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:45

lauraP schreef:
Lizz schreef:
Western of dressuur?

Wij rijden zelf dressuur, maar zou je voor een strandrit zo erg moeten aanpassen denk je? ik heb namelijk geen idee

Nee hoor, er zijn zat mensen die met gewone rijbroek en laarzen komen rijden. Ik vind zelf een westernzadel veel lekkerder zitten voor zo'n rit. En de basis is toch hetzelfde, western of dressuur :)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 10:21

Voor jou in de buurt denk ik!
Recreatie de Stal!

http://www.manegerecreatie.com/index.php?page=info

Echt een aanrader, super lieve paarden, hij vraagt een beetje hoe je rijd, gaat heel lang over het strand, lekker in de bossen & in de duinen, geweldig.

Deze stal heeft ook een vergunning zodat hij in de zomer ook overal het strand op mag! (:

Het is in noordwijk, dus echt super!

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 16:31

Lizz schreef:
[quote=laurap-]
Lizz schreef:
Western of dressuur?

Nee hoor, er zijn zat mensen die met gewone rijbroek en laarzen komen rijden. Ik vind zelf een westernzadel veel lekkerder zitten voor zo'n rit. En de basis is toch hetzelfde, western of dressuur :)[/quote]

Ja dat is waar, ik dacht eerder aan de teugellengte, of zeg ik nou iets raars haha :o

Michelleex schreef:
Recreatie de Stal!

Echt een aanrader, super lieve paarden, hij vraagt een beetje hoe je rijd, gaat heel lang over het strand, lekker in de bossen & in de duinen, geweldig.

Deze stal heeft ook een vergunning zodat hij in de zomer ook overal het strand op mag! (:

Okee dankjewel! Dit is inderdaad wel wat ik zoek! Is dit met rengalop?
Nou moeten jullie me trouwens niet verkeerd begrijpen hoor, dat ik zo'n meisje ben dat het liefst de hele tijd loopt te crossen enzo. Maar het lijkt me gewoon zo'n heerlijk gevoel, uitwaaien op het strand bij een manege waar ze ook goed naar jouw ervaring kijken, en dat je niet met beginners rijd die snel huilen enzo, en harder gaat als een arbeidsgalop. Én daarbij vind ik het ook een beetje onzin om 3 x zoveel te betalen voor een rit die ik ook op mijn eigen manege in het bos kan maken.

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 17:02

ik ben naar schoorl geweest ren galop was ook echt ren galop even zijn ze dan niet te stoppen maar daarna wel.
de begeleiding vond ik goed je gaat daar meteen de duinen in de rit duurt ongeveer 2 uur en je bent 20 minuten op het strand.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 17:07

ldeGraaff schreef:
ik ben naar schoorl geweest ren galop was ook echt ren galop even zijn ze dan niet te stoppen maar daarna wel.
de begeleiding vond ik goed je gaat daar meteen de duinen in de rit duurt ongeveer 2 uur en je bent 20 minuten op het strand.

Okee, nou weet je wat het is. Aangezien op mijn vorige strandritten ik eraf gevallen ben en de paarden op hol sloegen zonder rem en alle paarden crossend over het strand gallopeerden en jij jezelf maar moest redden tussen de toeristen, zou ik nu wel graag een manege hebben met paarden die gewoon normaal te houden zijn. Als ze allemaal gaan, dan is er natuurlijk geen houden aan, logisch, maar ik vind het niet verantwoord om op paarden te gaan waar geen rem op zit. Natuurlijk zijn sommige paarden sterk op het strand, maar het moet niet te gek worden en er moeten ook normale paarden tussen zitten.
Maar alsnog bedankt dat je meedenkt!

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:55

Het is niet heel erg in de buurt, maar manege heemskerk is echt heel leuk! je kan met en zonder begeleiding. het ziet er allemaal niet heel erg schoon uit binnen maar de paarden zijn heel leuk en worden zeker goed verzorgd! je rijdt 3uur en volgensmij ongeveer 45minuten naar het strand
ik ga zelf binnenkort ooook

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:00

Schoorl is zeker een aanrader, Manege Poelenburgh.
Goed verzorgde paarden, goede begeleiding en echtttte rengalop hoor!
In het begin weten ze waar ze mogen gaan, en zodra de begeleiding de hand op steekt neemt iedereen zijn paard terug, ik ben er 2x geweest en ben helemaal tevreden :D Ze houden rekening met je wensen qua paard/pony..

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 19:09

dedeniesnies schreef:
Het is niet heel erg in de buurt, maar manege heemskerk is echt heel leuk! je kan met en zonder begeleiding. het ziet er allemaal niet heel erg schoon uit binnen maar de paarden zijn heel leuk en worden zeker goed verzorgd! je rijdt 3uur en volgensmij ongeveer 45minuten naar het strand

Die afstand vind ik niet zo'n probleem, het gaat mij er eerder om dat ik niet naar Ameland, Tessel ofzoiets moet.

ArlandoO schreef:
Schoorl is zeker een aanrader, Manege Poelenburgh.
Goed verzorgde paarden, goede begeleiding en echtttte rengalop hoor!
In het begin weten ze waar ze mogen gaan, en zodra de begeleiding de hand op steekt neemt iedereen zijn paard terug, ik ben er 2x geweest en ben helemaal tevreden :D Ze houden rekening met je wensen qua paard/pony..

Ja, over Poelenburgh heb ik veel gelezen. Ik overweeg Poelenburgh ook zeker, maar ik las dat je slechts 10 minuten op het strand bent.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:31

Poelenburgh is erg aan te raden!!
ik ben er een week op kamp geweest en alles is netjes! ze hebben veel keuze uit paarden en houden er ook wel rekening mee of je op snelle of langzame wilt
veel plezier

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:51

Ah leuk, Strandrit :D

Ik ben toevallig in de meivakantie nog op strandrit geweest. Dit ook op manege Heemskerk. Ik heb er op zich positieve ervaringen mee. De paarden waren in ieder geval vrij vriendelijk en stuurbaar. We gingen eerst door de bossen en duinen (= práchtig!) en daarna lekker het strand op. Ik moet zeggen dat de paarden toen wel erg heet werden, aangezien ze al wisten dat ze lekker mochten rennen. (Heet, ja, niet te houden? Nee) De rengalop ging ook echt als een rengalop, en voor even waren ze dan niet te houden nee, dan kon je trekken wat je wilt maar kreeg je de rem niet te pakken, zeg maar :) Er werd ook gezegd om het paard naar de duinen te sturen wilde je stoppen, en dit werkte prima.

Toch waren een aantal minpuntjes. Zo stonden de paardjes allemaal wel érg dicht op elkaar in de stallen. Niet dat ze geen ruimte hadden, maar als daar de fik in gaat, zeg maar, dan zijn veel paarden verloren. Het was ongeveer een doolhof met ook stallen achter stallen zeg maar. Daarnaast was het er erg donker. De paarden zagen er verder wel goed uit.

Dus ja, een beetje gemengde gevoelens met Heemskerk, ookal heb ik achteraf heerlijk gereden :)

Heemskerk ligt volgens mij in Zuid-Holland.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 16:59

maritJ_e schreef:
Poelenburgh is erg aan te raden!!
ik ben er een week op kamp geweest en alles is netjes! ze hebben veel keuze uit paarden en houden er ook wel rekening mee of je op snelle of langzame wilt
veel plezier

Ik denk dat dat plezier zoiezo wel gaat lukken haha. Poelenburgh klonk inderdaad super, maar ook tegenstrijdige reacties dat je maar 10 minuten op het strand bent. Als ik nou niks kan vinden, ookal spreken met name de Westernstal en Manege Recreatie me erg aan, overweeg ik Poelenburgh zeker!

Flux schreef:

Ik ben toevallig in de meivakantie nog op strandrit geweest. Dit ook op manege Heemskerk. Ik heb er op zich positieve ervaringen mee. De paarden waren in ieder geval vrij vriendelijk en stuurbaar. We gingen eerst door de bossen en duinen (= práchtig!) en daarna lekker het strand op. Ik moet zeggen dat de paarden toen wel erg heet werden, aangezien ze al wisten dat ze lekker mochten rennen. (Heet, ja, niet te houden? Nee) De rengalop ging ook echt als een rengalop, en voor even waren ze dan niet te houden nee, dan kon je trekken wat je wilt maar kreeg je de rem niet te pakken, zeg maar :) Er werd ook gezegd om het paard naar de duinen te sturen wilde je stoppen, en dit werkte prima.

Toch waren een aantal minpuntjes. Zo stonden de paardjes allemaal wel érg dicht op elkaar in de stallen. Niet dat ze geen ruimte hadden, maar als daar de fik in gaat, zeg maar, dan zijn veel paarden verloren. Het was ongeveer een doolhof met ook stallen achter stallen zeg maar. Daarnaast was het er erg donker. De paarden zagen er verder wel goed uit.

Dus ja, een beetje gemengde gevoelens met Heemskerk, ookal heb ik achteraf heerlijk gereden :)

Okee! Ik zet manege Heemskerk ook op het lijstje, ik neem aan dat ze betrouwbare paarden hebben?
Volgens mij is het trouwens in Noord-Holland, maar dat vind ik geen probleem, stuur mijn ouders wel op een middagje winkelen :')
Okee, als ze alleen in het begin heet zijn, vind ik het geen probleem. Als het erbij verteld word, niet dat ik het strand opstap en ik me afvraag wat me nou weer overkomt.
Dus hoe de paarden staan is misschien wat minder, maar als ze er goed uitzien.. Ik snap dat niet alle maneges het kunnen/willen veroorloven om de paarden in hele lichte boxen te houden. Is bij mij trouwens ook niet, maar de paarden worden dan wel super verzorgt en dat vind ik belangrijk.
Bedankt voor deze reactie, hier kan ik echt heel veel mee.
Met de rest ook hoor :o

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 12:04

lauraP schreef:
Ja dat is waar, ik dacht eerder aan de teugellengte, of zeg ik nou iets raars haha :o

Ik weet niet wat voor paarden er nu staan, maar vele worden gewoon op een snaffle/trensje gereden en daarbij heb je gewoon licht contact met de mond. Overigens rijd ik vaak met een lange teugel (zowel dressuur als western), maar wel zo dat ik het kan oppakken als nodig is.

blackbeauty5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:24

Flux schreef:

ja ik begrijp wat je bedoeld. hele leuke paarden maar de stallen zijn inderdaad nogal een dolhof. dan liep ik ergens achter langs stond er nóg een paard! ik heb in de mei een duinrit gemaakt, dit was wel erg leuk maar er was niet echt een breed pad of iets waar je je paarden kon laten gaan. over een paar weken ga ik daar een strandrit maken, want ik ga het liefst zonder begeleiding en dat kan ik nergens vinden
nee het ligt trouwens in noord-holland, bij castricum in de buurt :P

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:29

dedeniesnies schreef:

Nee, ik zou niet naar deze manege gaan :n
De paarden staan in veel te kleine stands en krijgen witbrood als eten.
Ik zag veel pony's met allemaal wondjes enzo.
En ze doen wel erg makkelijk over het weggeven van de pony's voor een strandrit zonder begeleiding.
Bij ons zeiden ze: 'Ja, ze kunnen opstappen, laat ze maar gaan.'
Ook kregen we de paarden niet op het strand, want ze staakten en een aantal begonnen echt te protesteren en bijna te steigeren.
Ik vind de paden daar ook niet zo leuk, ze zijn heel smal en helemaal ingesleten zegmaar, je zou bij wijze van spreke je teugels los kunnen gooien want ze kunnen toch nergens heen, want de paden zijn zo diep.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 18:53

Ik weet niet wat voor paarden er nu staan, maar vele worden gewoon op een snaffle/trensje gereden en daarbij heb je gewoon licht contact met de mond. Overigens rijd ik vaak met een lange teugel (zowel dressuur als western), maar wel zo dat ik het kan oppakken als nodig is

zo rijd ik ook het liefst, en je gaat daar in rengalop toch?

VERAx schreef:
dedeniesnies schreef:

En ze doen wel erg makkelijk over het weggeven van de pony's voor een strandrit zonder begeleiding.
Ook kregen we de paarden niet op het strand, want ze staakten en een aantal begonnen echt te protesteren en bijna te steigeren.
Ik vind de paden daar ook niet zo leuk, ze zijn heel smal en helemaal ingesleten zegmaar, je zou bij wijze van spreke je teugels los kunnen gooien want ze kunnen toch nergens heen, want de paden zijn zo diep.

Ja, ik las inderdaad erg verdeelde berichten over manege Heemskerk. Bedankt voor deze reactie, ik wil graag de voor en de nadelen van een manege kennen enzo, zodat ik weet wat me te wachten staat ;)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:12

Michelleex schreef:
Recreatie de Stal!

Citaat:
Okee dankjewel! Dit is inderdaad wel wat ik zoek! Is dit met rengalop?
Nou moeten jullie me trouwens niet verkeerd begrijpen hoor, dat ik zo'n meisje ben dat het liefst de hele tijd loopt te crossen enzo. Maar het lijkt me gewoon zo'n heerlijk gevoel, uitwaaien op het strand bij een manege waar ze ook goed naar jouw ervaring kijken, en dat je niet met beginners rijd die snel huilen enzo, en harder gaat als een arbeidsgalop. Én daarbij vind ik het ook een beetje onzin om 3 x zoveel te betalen voor een rit die ik ook op mijn eigen manege in het bos kan maken.

Hier zit zeker een lekkere rengalop bij.
Je moet bij hem gewoon duidelijk aangeven wat je wilt, is echt super!
De paarden lopen elke dag op het strand en krijgen dus ook kracht voer.
Als jij zegt ik wil wel een lekkere rengalop kan je die krijgen!

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 17:46

Recreatie de Stal!

Hier zit zeker een lekkere rengalop bij.
Je moet bij hem gewoon duidelijk aangeven wat je wilt, is echt super!
De paarden lopen elke dag op het strand en krijgen dus ook kracht voer.
Als jij zegt ik wil wel een lekkere rengalop kan je die krijgen![/quote]

Dankjewel! Ik ga er alvast een paar in de groep gooien ;)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:57

Je zou ze voor de zekerheid moeten bellen of ze in rengalop gaan. Ik ging geregeld wel heel hard als ik moest begeleiden, maar wel dat de paarden zo terug gehaald konden worden en ik besprak het ook met de ruiters.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:30

lauraP schreef:
Okee! Ik zet manege Heemskerk ook op het lijstje, ik neem aan dat ze betrouwbare paarden hebben?
Volgens mij is het trouwens in Noord-Holland, maar dat vind ik geen probleem, stuur mijn ouders wel op een middagje winkelen :')
Okee, als ze alleen in het begin heet zijn, vind ik het geen probleem. Als het erbij verteld word, niet dat ik het strand opstap en ik me afvraag wat me nou weer overkomt.
Dus hoe de paarden staan is misschien wat minder, maar als ze er goed uitzien.. Ik snap dat niet alle maneges het kunnen/willen veroorloven om de paarden in hele lichte boxen te houden. Is bij mij trouwens ook niet, maar de paarden worden dan wel super verzorgt en dat vind ik belangrijk.
Bedankt voor deze reactie, hier kan ik echt heel veel mee.

Ik vond het merendeel van de paarden goed betrouwbaar :) Maar het ligt er misschien aan wat jij onder betrouwbaar verstaat. Het waren geen slome dieren maar wel netjes in de hand te houden en te controleren. In ieder geval, dat was mijn ervaring.

Noord-Holland ja :') Had ik ook wel geweten xD

Ze waren op het strand in het begin heet, want ze wisten precies dat ze mochten rennen. (en hard!) maar na de (sowieso) 2x galop waren ze goed te houden. :)

VERAx schreef:

Ik weet niet wat de paarden te eten krijgen. Wel dat er gewone bixjes in de bakken lagen toen we terugkwamen van de strandrit. De stallen vond ik ook een punt van zorg. Maar, naar mijn mening, werden er niet lukraak paarden in een te kleine stand gedumpt.
En wondjes heb ik ook niet gezien?

Ik weet niet hoe het zit met begeleiding. Wij vroegen namelijk gewoon om een begeleidster. Wel zo veilig en verantwoord. We kregen een enorm leuke en enthousiaste meid mee die het goed met de paardjes voorhad. Er werd tegen mij gezegd dat mijn paard zou kunnen staken voor het strand. Maar ik heb hier helemaal niets van gemerkt.

Sommige paadjes zijn inderdaad redelijk diep, maar lang niet alle en het gevoel van teugels losgooien heb ik ook nooit gehad. Maar misschien lag dat wel aan het paard dat ik reed?

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:46

in breda misschien