Hoe straf je een veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

Hoe straf je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 20:15

1 mei is er bij mijn verzorgpaarden een knap hengstenveulen geboren, hij is de eerste dagen met de fles gevoed en is van niets bang. Hij is alleen wat opdringerig , dan komt hij duwen of bijten. Nu is dat nog wel schattig, maar als er een paard van 600 kilo tegen je komt duwen vind ik het iets minder grappig :) heeft er iemand tips om hem te 'straffen' zodat hij het afleerd, of moet ik hem gewoon laten doen tot hij wat ouder is?
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:16

Precies hetzelfde als met een volwassen paard =)
Stem, helpt dat niet knal. Vaak is op deze leeftijd stem meer dan genoeg.
Je moet er niet op staan in meppen, want zeker op deze jonge leeftijd worden ze dan schuw, maar zeker ook niet laten gaan.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 20:23

stem verheffen heb ik al geprobeerd, dit helpt niet. waar sla ik dan het beste? (dit klinkt echt cru :) )

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:28

Persoonlijk zou ik een veulen nooit slaan. Stem verheffen is wel een optie mits der een negatief gevolg aanhangt als hij niet stopt.. Ik duw mijn veulen terug al hij tegen mij aan staat de duwen/ springen. Nu dat nog kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:32

L0ttt schreef:
Persoonlijk zou ik een veulen nooit slaan. Stem verheffen is wel een optie mits der een negatief gevolg aanhangt als hij niet stopt.. Ik duw mijn veulen terug al hij tegen mij aan staat de duwen/ springen. Nu dat nog kan.

Ik zou een veulen liever ook niet slaan (ivm schuwheid en alles) maar ik laat me niet bijten, wat voor paard het ook is.
Heb nooit echt veel problemen gehad met veulens, want ze snapte best goed wat wel en niet kon.

Charlie_P

Re: Hoe straf je een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:36

Ik 'bijt'altijd even flink terug met m'n handen. Werkt meestal prima.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:37

Ik duw een veulentje gewoon weg als ik weet dat ze rottigheid uit gaan halen ;)
als ze je toch bijten duw ik hen hoofd gewoon hard weg, is toch minder erg dan
een mep, en snapen ze het ook. Daarbij verhef ik ook mijn stem. Als veulentje wat
ouder is 3 maandjes ofzo geef ik ze wel eens een tik, tegen die tijd moeten ze wel
aardig doorhebben wat wel en niet kan, en dat ook kunnen inschatten naar mijn
idee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:37

als hij tegen je aan duwt kun je hem een flinke por geven met je vinger.
gewoon in zijn borst of zijn hals of billen,maar net waar hij met zijn lijf tegen jou aanduwt.
stem erbij en "nee" zeggen.
na een paar keer koppelt hij die por wel aan "nee"

bijten mag nooit in mensen!
als hij bijt mag je echt best een keertje hard ""ehh nee!!"roepen en als dat niet helpt en hij blijft bijten dan toch een tik tegen zijn neus aan.
we zeggen wel es van ahh dat is zielig,maar als ik soms zie hoe de paarden onderling met elkaar omgaan,dan geeft dat ene tikje van ons echt helemaal niks ;)

consequent zijn dat is belangrijk,nee is nee en belonen als het goed gaat

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 20:40

Probeer het vóór te zijn.
Als je veel met hem bezig bent, ga je herkennen wat ze triggert om te bijten, je kunt die situaties dan voorkomen.
Ook niet meer voeren helpt, maar ik weet niet of dat al een optie is?

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 20:50

ik voer hem niet, maar heb hem wel de fles gegeven zijn eerste levensdagen, misschien heeft dat er wat mee te maken? maar ik denk dat het gewoon deugnieterij is. wegduwen moet lukken, ga ik zeker proberen!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:07

Charlie_P schreef:

:j Even lekker knijpen!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 21:44

heb ergens gelezen dat je in zijn lip moet knijpen dan, is dat zo?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:47

Gewoon een trap terug geven.
Consequent zijn. Ze mogen best even bang zijn. Komen heus wel weer terug. :)

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:53

Rody01 schreef:
Gewoon een trap terug geven.
Consequent zijn. Ze mogen best even bang zijn. Komen heus wel weer terug. :)

Je kunt ook consequent zijn zonder een trap te geven.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:02

Ligt er aan; al spelend bijten, vermanend toepreken. Echt aanvallend bijten; oren in de nek en mond open naar je toespringen dan vind ik een schopje (niet te hard natuurlijk, meer als een corrigerende tik) echt op zijn plaats! Evenals gericht het kontje draaien, oren in de nek en gericht met beide achterbenen trappen, dan terugtrappen. Nu kun je nog veel corrigeren als je het goed doet en het blijven geen kleine veulentjes en zeker niet schattig als gemene streken niet afgeleerd worden. In een kudde gaat het er niet anders aan toe, wel heftiger!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:35

Citaat:
In een kudde gaat het er niet anders aan toe, wel heftiger

Volwassen paarden schoppen geen veulens :n .Veulens onder elkaar zijn minder voorzichtig,maar een ander paard zal een por/knijp met de tanden geven om een jong ding te kalmeren,als een eerste waarschuwing(oren) niet helpt.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:39

Asyaa schreef:
Ik zou een veulen liever ook niet slaan (ivm schuwheid en alles) maar ik laat me niet bijten, wat voor paard het ook is.
Heb nooit echt veel problemen gehad met veulens, want ze snapte best goed wat wel en niet kon.

een schuw paard sla ik sowieso niet, maar een veulen dat brutaal genoeg is om te bijten kan ook wel een knal verwachten om eerlijk te zijn

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:49

ik zie hier weer dingen voorbij komen die mijn nekharen doen rijzen :o

uit je persoonlijke ruimte houden
jong of niet, maar paardentaal kennen ze!

je kan bijv met een leadropen zwiepen zoals een volwassen paard het veulen "wegzwiept"
zo "jaag" je hem uit je persoonlijke ruimte vandaan...

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:37

Je moet het veulentje zowiezo laten weten wie de baas is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:49

ikdoemaarwat schreef:
ik zie hier weer dingen voorbij komen die mijn nekharen doen rijzen :o

uit je persoonlijke ruimte houden
jong of niet, maar paardentaal kennen ze!

je kan bijv met een leadropen zwiepen zoals een volwassen paard het veulen "wegzwiept"
zo "jaag" je hem uit je persoonlijke ruimte vandaan...

Oh, gelukkig! Ik was al bang dat ik de enige was die hier met kromme tenen achter de pc zit...

Hengsten, hoe jong ook, zijn voortdurend uit op het verleggen van grenzen en het testen van hun eigen kracht, snelheid en souplesse. Dat gebeurt in het spel. Wil je niet spelen, block je ruimte dan. Kijk het veulen niet aan en geef het verder geen aandacht. En hou het uit je ruimte, zoals Ikdoemaarwat al uitlegt.

Slaan is niet alleen 'uit verhouding' maar slaat ook nergens op. Wat je er wel mee bereikt? Je houdt het spel zo juist in stand: je geeft aandacht terug. Het wordt een tikkertje: tikkie (bijt!) jij bent hem. Nu ben jij misschien nog sneller maar een hengstveulen ontwikkelt erg snel zijn snelheid en vermogen tot ontwijken van jou hand. Aangezien mensen altijd hetzelfde reageren, speelt hij al snel dit spelletje beter dan jij.

Dus: uit je ruimte houden en als hij toch dichtbij staat: pareer zijn uitval door de blocken en besteed er zo min mogelijk aandacht aan (dus niet naar hem kijken als hij tegen je arm of been inloopt). Dan zoeken ze het snelst een ander speelmaatje uit.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:54

in ieder geval ook in een kudde laten opgroeien, daar leren ze van soortgenoten en later ook leeftijdgenoten wat in het sociale gedrag wel en niet kan. Daarom is goede opfok zo belangrijk.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:59

Bij tegen je op springen kun je het beste een duw tegen de borst geven. Dit was een tip die ik van een kennis had gekregen, wanneer een merrie slaat naar een hengst doet zij dit ook tegen de borst. Mijn hengstveulen vond het leuk om tegen mij op te springen. Ik heb twee keer een duw ( niet eens hard) tegen zijn borst gegeven en hij heeft het daarna niet meer gedaan! Heeft met respect te maken, zo'n duw tegen de borst vertelde deze persoon mij! Maar het werkt en je krijgt er geen kopschuw veulen van!

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:08

je kan een veulen niet echt straffen. slaan zal niet helpen. ik heb mijn veulen toen opgevoed met wegduwen, bijv. als hij iets deed wat ik niet wilde hebben, bijv. tegen je aan gaan lopen en tegen je aan duwen (heel irritant) gewoon terugduwen, net zo lang tot hij het niet meer doet, en meteen belonen met je stem en een lieve aai. ik ben veel met 'm bezig geweest, trailer lopen, voetjes geven enz. heel spelenderwijs, en veel belonen. een veulen leert snel door positief te belonen.
hij liep steeds voor mij uit en te trekken, ik deed toen een halstertouw om de borst, en elke keer als hij vooruit liep, ''trok'' ik m weer terug aan de borst, na een tijdje dit te hebben gedaan, leerde hij dat hij naast me moest blijven lopen, en niet gaan trekken of voor me uit lopen. dit heeft ook goed geholpen bij 'm, en hij kon heel netjes mee lopen.

de tips die hier beneden staan, uit je persoonlijke cirkel houden is ook een hele goeie! heel veel succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:14

_Ella_ schreef:
Asyaa schreef:

een schuw paard sla ik sowieso niet, maar een veulen dat brutaal genoeg is om te bijten kan ook wel een knal verwachten om eerlijk te zijn

Dat vind ik ook. Als je daarbij een tikje + stemverheffing geeft meteen na het bijten dan weten ze echt wel heel snel dat ze fout zitten. Als je te laat bent dan worden ze schuw ja. Verder probeer ik dit te voorkomen. Knabbelend veulentje is heel schattig, maar vaak gaan ze steeds iets meer kracht zetten en voor je het weet heb je een hap in je arm. Dus dat knabbelen doen ze maar leuk bij hun soortgenoten, maar niet bij mij. Ik heb die van mij alle drie als jonkie een tikje gegeven als ze beten en ze zijn helemaal niet schuw, maar echte knuffels. Als hij tegen je loopt te duwen dan zou ik hem idd ook consequent terugduwen.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:19

jodi schreef:
Charlie_P schreef:

:j Even lekker knijpen!

Charlie en Jodi geven al de juiste adviezen: Knijpen, neem gewoon het vel tussen je vingers en knijpjes geven, in de hals, en daarbij je stem verheffen of juist donker maken en een duidelijke instructie roepen. En daarin consequent zijn. Doet ie iets goed maak je stem dan blij en licht en zacht.
Trappen of slaan is vaak helemaal niet eens nodig, zelfs niet met een volwassen paard.

Sterkte!