Pony inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

4evermy

Pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 18:10

Ik heb nu al best lang een verzorgpony, maar ze is nog nooit ingereden. Ik krijg daar ook niet echt de kans voor. Ze staat in een kudde met andere pony's in een wei. De kudde is geen probleem. Het is alleen dat ze iedere keer worden verplaatst van wei naar wei. De ene keer is het gras op, de andere keer krijgen ze veulens, weer een andere keer mankeert er iets in de wei. Het is altijd wel wat. Ik vind dit best irritant.

Nu komt mijn vraag:

Hoe zou ik haar het beste in kunnen rijden als ze:

- Iedere keer verplaatst wordt.
- Elk jaar een veulen krijgt en met een dikke buik of veulen rondloopt.

Alvast bedankt :D

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:29

Gewoon rustig beginnen.
nadat ze een veulen heeft gehad een beetje longeren/ rustig opbouwen .

ik zie het probleem niet zo als ze verplaats word naar een andere wei . je kan daar tog gewoon rustig verdergaan :o

FriesWytske

Re: Pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:38

Heb jij er ervaring mee? Zo niet zou ik het niet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:40

Ik zou haar niet zelf in gaan rijden. Je hebt best wel wat kennis nodig bij het inrijden van paarden, de juiste accomodatie, begeleiding en een portie lef.
En aangezien het hier om een verzorgpony gaat, en inrijden heel gevaarlijk kan worden, zou ik mijn nek en mijn leven niet riskeren voor de pony van een ander, zonder dat ik er voor betaald zou worden....

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 18:41

Ik heb vaker een pony ingereden. Het probleem dat ze verplaatst worden is dat ze nu best ver weg staan en ik heb echt geen tijd om daar heen te gaan. (Vanwege huiswerk enz.)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:42

Dan zou ik het gewoon niet doen. Er moet gewoon continuiteit inzitten.
Weet de eigenaar dat je de pony in wilt rijden?

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 18:44

Cassidy schreef:
Ik zou haar niet zelf in gaan rijden. Je hebt best wel wat kennis nodig bij het inrijden van paarden, de juiste accomodatie, begeleiding en een portie lef.
En aangezien het hier om een verzorgpony gaat, en inrijden heel gevaarlijk kan worden, zou ik mijn nek en mijn leven niet riskeren voor de pony van een ander, zonder dat ik er voor betaald zou worden....
Ik word er niet voor betaald maar de eigenaar heeft geen tijd voor de pony's. Het is niet dat hij geen goede eigenaar is maar hij verkoopt de veulens. Ik heb nu 1 pony helemaal van begin tot het eind ingereden en 1tje half want daarna kon het verzorgstertje het zelf verder.

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 18:45

Bijna al zijn pony's zijn nog niet ingereden want hij heeft daar zelf geen tijd voor. Hij heeft wel een inrijdster voor z'n grote paarden maar die past niet meer op shetlanders.

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 18:48

Weetje... Ik ga het gewoon doen. Het is me al een keer gelukt en nu gaat het weer lukken :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:51

Nou succes ermee dan...:D
Een voordeel is wel dat, als je het inrijden hebt verkloot, het paardje er iig geen slechter leven door gaat krijgen :D

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:49

Bedankt xD

Gewoon positief blijven. (Dat is mijn motto)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:50

Cassidy schreef:
Dan zou ik het gewoon niet doen. Er moet gewoon continuiteit inzitten.
Weet de eigenaar dat je de pony in wilt rijden?

Hier ben ik het mee eens.

Hoevaak kan je heen?

En wat is je plan/ Tenminste, ik hoop dat je een plan van aanpak hebt..

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:30

Tuurlijk, tuurlijk! Ik heb op dezelfde manier een andere pony ingereden alleen toen had ik het nog niet zo druk met huiswerk enzo. Ja, ik pas nog op een shetlander. Ik weet dus hoe ik het aan moet pakken

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:35

maar nu heb je het wél druk met huiswerk begrijp is, dus hoevaak ben je dan van plan om heen te gaan?

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:38

Ik zou gewoon beginnen met het inrijden zoals je 'normaal' ook begint, en als ze dan een dik buikje krijgt longeren, lange lijnen enz. zodat ze haar conditie niet kwijtraakt en niet verleert hoe je moet sturen. Met lange lijnen, als ze weer drachtig is, kun je ook het zadel/een dekje met dekensingel/longeersingel omdoen, dan is het net rijden maar dan zonder er op te zitten :+ (heb je trouwens een zadel dat goed past voor haar/hem??) Nouja ik wens je in ieder geval veel succes met inrijden! :D

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:43

trouwens, ik zit op het gymnasium en krijg bergen huiswerk, (en toetsen :( ) maar ik ga ook 2 keer per week naar verzorgshet, 2 keer per week naar verzorgijslander, verzorgveulen(nouja, veulen?? ze is 2) (die laatste twee staan op dezelfde plek) en heb ook nog eens 1 keer per week rijles.(2+2+1=5 :P ) Achja, al krijg ik duizend toetsen, paarden is mijn passie dus ze kunnem me er niet weghouden! *D

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:45

xxannemiekxx schreef:
Ik zou gewoon beginnen met het inrijden zoals je 'normaal' ook begint, en als ze dan een dik buikje krijgt longeren, lange lijnen enz. zodat ze haar conditie niet kwijtraakt en niet verleert hoe je moet sturen. Met lange lijnen, als ze weer drachtig is, kun je ook het zadel/een dekje met dekensingel/longeersingel omdoen, dan is het net rijden maar dan zonder er op te zitten :+ (heb je trouwens een zadel dat goed past voor haar/hem??) Nouja ik wens je in ieder geval veel succes met inrijden! :D

Zoiets was ik ook al van plan.

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:47

xxannemiekxx schreef:
trouwens, ik zit op het gymnasium en krijg bergen huiswerk, (en toetsen :( ) maar ik ga ook 2 keer per week naar verzorgshet, 2 keer per week naar verzorgijslander, verzorgveulen(nouja, veulen?? ze is 2) (die laatste twee staan op dezelfde plek) en heb ook nog eens 1 keer per week rijles.(2+2+1=5 :P ) Achja, al krijg ik duizend toetsen, paarden is mijn passie dus ze kunnem me er niet weghouden! *D

Echt wel!

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:48

4evermy schreef:
xxannemiekxx schreef:

Zoiets was ik ook al van plan.

Ik denk dat als je het zo doet dat het wel goed komt hoor :Y)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:51

Meisje...je bent 12 jaar oud..hebt neem ik aan totaal geen ervaring met het in rijden van een paard/pony..dan zijn ook nog eens de omstandigheden waar ze in staan niet echt goed om een paard te beleren. Je moet ze ook ooit een zadel en hoofdstel op en in doen, goed kunnen longeren is een vereiste!
Dit kan alleen maar fout gaan voor zowel de ruiter ( jij dus) als de pony's!!
Niet aan beginnen, of met een oudere ervaren persoon die je kan helpen.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:59

Het is het veiligste als iemand je in de gaten kan houden en kan begeleiden, en ook over een omheind stuk beschikt zonder prikkeldraad en andere ponies, goed zadel.

Maar huiswerk is toch wel ietsje belangrijker hoor! Dus als je in tijdnood komt.. gewoon lekker niet doen dan ;)

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 22:11

aerdenhout1 schreef:
Meisje...je bent 12 jaar oud..hebt neem ik aan totaal geen ervaring met het in rijden van een paard/pony..dan zijn ook nog eens de omstandigheden waar ze in staan niet echt goed om een paard te beleren. Je moet ze ook ooit een zadel en hoofdstel op en in doen, goed kunnen longeren is een vereiste!
Dit kan alleen maar fout gaan voor zowel de ruiter ( jij dus) als de pony's!!
Niet aan beginnen, of met een oudere ervaren persoon die je kan helpen.
Ik ben niet met een oudere erbij maar mijn vriendin is ook bezig met haar pony inrijden en dat lukt ook.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:19

En vriendinnetje is ook jou leeftijd neem ik aan?
Ik hoop dat het gaat lukken meid...veel succes in elk geval!!!

4evermy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:45

Dankjewel! *D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:48

kehdra schreef:
maar nu heb je het wél druk met huiswerk begrijp is, dus hoevaak ben je dan van plan om heen te gaan?

En wat is je plan van aanpak?