Ongelijke benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Ongelijke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:04

Ik zat te twijfelen of ik dit hier of op Harnachement moest openen, dus mods, vergeef me als ik de verkeerde beslissing heb genomen!

Ik zit dus met het probleem dat mijn linkerbeen langer is dan mijn rechterbeen (dit komt niet uit de lucht vallen, is namelijk bevestigd door mijn fysio). Het scheelt alleen minder dan 1 gat van mijn beugelriemen. Het probleem is dus dat ik met rijden, onbewust het zadel scheef trek naar links, waardoor ik altijd scheef kom te zitten.
Nu heb ik al geprobeerd om links met een gat langer te rijden, maar dat zit niet lekker :n Ik krijg daardoor kramp in mijn linkerbeen, omdat deze dan te lang zit. Rechts korter is ook geen optie, dat zit ook niet lekker :n Gaatjes bijprikken in de stijgbeugelriemen doe ik niet, hierdoor is de kans op scheuren veel groter aangezien de gaten meer bij elkaar komen te liggen, en dat zou ik eeuwig zonde vinden.

Nog een bijkomend probleem: ik ben niet de enige die op het zadel zit. Paard wordt gedeeld door mijn zus, moeder en mij. Zodra mijn zus op het zadel stapt, wanneer ik daarvoor er op heb gezeten, voelt zij een soort "bobbel" doordat ik scheef heb gezeten. Nu trekt dat in een aantal minuten wel weer weg, maar om nou de eerste paar minuten oncomfortabel te zitten... Andersom heb ík hier overigens geen last van.

Nu zat ik te denken of ik misschien dikkere of dunnere rubbertjes kon kopen voor in de stijgbeugels, waarmee ik de lengte kan compenseren in één beugel. Enig idee of dit iets kan oplossen?
Meer mensen die met hetzelfde probleem rijden? Hoe lossen jullie het op?

We rijden trouwens op een dressuurzadel.

Raja

Re: Ongelijke benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:06

Zou je niet tussen de 2 gaatjes in, een gaatje bij kunnen prikken??

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:08

@ Raja ze zegt dat ze dat niet wil doen omdat ze bang is dat het uitscheurt ;)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:08

Raja schreef:

Dat wil ze niet:

Citaat:
Gaatjes bijprikken in de stijgbeugelriemen doe ik niet, hierdoor is de kans op scheuren veel groter aangezien de gaten meer bij elkaar komen te liggen, en dat zou ik eeuwig zonde vinden.

Ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:09

Raja schreef:

ja, en daardoor scheurt de stijgbeugelriem echt niet sneller(als je goeie hebt en je niet te dicht op elkaar maakt)
Laatst bijgewerkt door amillia op 03-06-10 19:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:09

Ik las even "dat ze uitscheurt" :')

Nee, maar Raja, wat Rowina zegt :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:09

Is er misschien een centerd rider instructeur bij jouw in de buurt? Die kijken iets anders naar zit en hoe je recht kan zitten op je paard, misschien kunnen die je helpen.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:10

Ik ga niet aan de stijgbeugelriemen lopen prutsen :) Ik heb genoeg stijgbeugelriemen gezien die daardoor wél zijn ingescheurd en ik wil gewoon het risicio niet lopen.
Overigens zijn ze van prima kwaliteit hoor, dus daar ligt het niet aan :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:11

tamary schreef:
Is er misschien een centerd rider instructeur bij jouw in de buurt? Die kijken iets anders naar zit en hoe je recht kan zitten op je paard, misschien kunnen die je helpen.

Je kunt niet recht zitten als je stijgbeugels tov je benen ongelijk zijn ;)

Anders kun je nog kijken of het verschil geeft als je aan een kant de beugelriem een keer over de beugel slaat en dan langer maakt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:12

Sorry, over heen gelezen :o

Er zijn wel van die beugelblokjes met een schuin stuk, miss dat dat kan helpen als je die er aan 1 kant in doet?

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:13

Haha Sietjuh xD

Maar ik zou echt niet weten wat je er precies aan kan doen, misschien inderdaad wat jij zegt iets ín de stijgbeugel bevestigen dat die net ietsje 'hoger' zit ofzo.. verder zou ik 't niet weten eigenlijk..

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:15

Je kunt dit probleem op verschillende manieren oplossen, een beugelriem aanschaffen zonder gaatjes waarbij je zelf een gat op de goede plaats prikt.

Je kunt aangepast schoeisel gebruiken (inlegzool).

Of idd een ander type beugel of dikkere inlegblokjes gebruiken.

Aan jou de keuze wat voor jezelf het fijnst is.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:16

Tamary, dat zou inderdaad nog een optie kunnen zijn :j Dankje :j

Aangezien mijn paard niet meer geschikt is voor de dressuur heb ik ook al tijden geen les meer gehad. Ik kan ook eens gewoon mijn instructrice(vriendin) er naar laten kijken of het daar nog ergens aan ligt.

amilia, ik kan het iig kijken of ik überhaubt wel goed zit? In dat geval begrijp ik Tamary wel :j Dat mijn benen ongelijk zijn blijft een feit, maar misschien valt er rijtechnisch wel wat aan te doen? Een keer laten meekijken kan iig geen kwaad.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:16

Ik lees even mee, ik heb dit probleem ook. Ik deel alleen het zadel niet maar mijn vorige zadel is door mij helemaal scheef geworden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:17

amillia schreef:
tamary schreef:

Je kunt niet recht zitten als je stijgbeugels tov je benen ongelijk zijn ;)

En als je stijgbeugels ongelijk zijn kan je dat ook niet, vandaar mijn advies. Ergens moet je die scheefheid rechttrekken/compenseren.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:17

Inlegzool heb ik nog niet aan gedacht! Dat is ook een goede! Die hebben we namelijk in overvloed thuisliggen! (Mijn moeder spaart die ofzo 8)7 )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:22

Kun je zelf niet een stuk rubber/hout monteren op een gewoon beugelrubber.Die kun je dan makkelijk verwisselen als je gereden hebt.Ook kun je kijken of je zonder beugels kun rijden...krijg je stevige zit van ;)

Aangepaste schoen is natuurlijk ook een optie maar dat zul je met een revalidatie arts of zo moeten bespreken.Heb je het hier al met je fysio over gehad?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:24

Ik heb hetzelfde probleem en heb gewoon een extra gaatje erbij gemaakt zodat ik gelijk zit. Een rond gaatje met een gewone gaatjestang kan inderdaad wel eens uitscheuren ( hoewel ik dat zelf nog niet heb meegemaakt) maar als je door een zadelmaker of een schoenmaker een ovaal gaatje laat maken dan is de kans op uitscheuren vrijwel nihil. En indien nodig gewoon af en toe nieuwe beugelriemen kopen. Gelijke drukverdeling vind ik toch belangrijker dan geen extra gaatje willen maken in de beugelriem. En al die andere opties ( zooltjes, dikkere beugels e.d.) zitten ook niet echt lekker ( heb ik ooit ook al geprobeerd).

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:25

Tinky12 schreef:
Aangepaste schoen is natuurlijk ook een optie maar dat zul je met een revalidatie arts of zo moeten bespreken.Heb je het hier al met je fysio over gehad?

Voor zo'n klein beenlengteverschil krijg je geen aangepaste schoenen en ze zijn veel te duur om zelf te betalen ( minstens paar honderd euro) ;(

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:29

Tinky12 schreef:

Het probleem komt alleen naar boven met paardrijden, maar met lopen of andere handelingen ondervindt dus een aangepaste schoen lijkt mij hier niet aan de orde.
Fysio ben ik al een tijd niet meer onder behandeling (gelukkig), maar deze heeft mij toendertijd verteld dat mijn rugproblemen werden veroorzaakt door mijn ongelijk benen :)

Ik kan eens een keer proberen zonder beugels te rijden :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:30

Een ovaal gaatje, hoe moet ik dat zien? Ovaal richting de zijkanten op dan? En hoe kan dat dat minder snel inscheurt?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:31

Ik heb beugelriemen van kieffer met gaatjes vrij dicht op elkaar, misschien eens de ruitersportzaak induiken?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:32

Mag ik vragen hoe groot je beenlengte verschil is?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:34

Kelly_ann schreef:
Ik heb beugelriemen van kieffer met gaatjes vrij dicht op elkaar, misschien eens de ruitersportzaak induiken?

Nadat jij een keer naar mijn houding bent komen kijken? :)

En nadat ik dat natuurlijk met zus en moeders heb besproken :)

Eefske, in cm? Geen idee, heeft fysio nooit gezegd en is ook niet gemeten. Hij kon het zien aan de stand van mijn heupen als ik rechtop stond oid. Verschil is iig niet groot genoeg voor aangepast schoeisel e.d. :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:39

ik lees even mee het zelfde probleem
word er een beetje gek van