Pony scheren? of toch maar niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Pony scheren? of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:07

Ik zit met een dik probleem, letterlijk! Mijn dikkertje zit nog steeds in de dikke vacht en verliest hem alleen plaatselijk. Ik ben het nu hartstikke zat, hij schuurt en schuurt en schuurt de hele dag door. Rollen, shuren enzovoort! Ik vind het gewoon zielig. Ik heb hem al slobber gegeven, lijnzaadolie, lijnzaadvlokken. Hij komt niet uit de wintervacht.

Nu bedacht ik me als ik m nu s compleet doe scheren? :o Maar nu vraag ik me ook weer af krijgt ie t dan koud als t n dag regent? :+ Hij staat namelijk dag en nacht buiten, hij heeft wel een schuilgelegenheid en als het moet heb ik ook nog een regendeken ter beschikking.

Mijn vraag:
Wat vinden jullie ?

Edit: even een foto bijgevoegd.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KimD op 03-06-10 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Re: Pony scheren? of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:10

je kan hem scheren. en even voor kort een zomerdekentje op doen! zo kan hij langzaam wennen aan de temp verschil!. op warme dagen kan je de deken gewoon af laten! en dan snachts op doen! ;)

Somi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:10

Ik zou hem niet scheren gaat het echt niet met poetsen want hij kan een verkoudheid oplopen :s
x

rii1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:11

heb je het al eens geprobeerd met een furminator? Helpt erg goed ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:11

Het wordt de komende dagen heel warm dus ik denk dat je hem met (deels) scheren een groot plezier zou doen...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:13

Djilna schreef:
Het wordt de komende dagen heel warm dus ik denk dat je hem met (deels) scheren een groot plezier zou doen...

Klinkt misschien stom maar welk deel bedoel je dan ? (A)

Edit: Borstelen, wassen, furminator en de hele mikmak heb ik al geprobeerd 't helpt allenmaal niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:15

Als de vacht niet los laat heeft borstelen geen zin, een furminator ook niet.
Ik zou hem gewoon deels scheren, worden ze echt niet ziek van. Bijvoorbeeld alleen de hals en buik, mocht het dan gaan regenen loopt de regen niet direcht op de kale huid, maar met het warme weer kan hij wel de hitte kwijt.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:16

Ik zou heb gewoon lekker helemaal scheren .
bij mijn verzorgijsje. hebben ze het ook gedaan :P
die kwam er ook niet snel vanaf :(:)

setteke

Nooit scheren meer na februari heb ik geleerd, je paard maakt dan geen nieuw haar aan, wat hem/haar beschermt tegen zonlicht. Dan kan hij/zij dus verbranden in de zon. Wedstrijdpaarden worden soms het hele jaar door geschoren, maar deze staan niet het (hele) zomerseizoen buiten.

Ik zou uit zoeken, waarom je pony zo slecht verhaart. Als lijnzaad niet helpt, zouden bepaalde vitamines of wormkuren nog kunnen helpen. Anders zou ik het echt aan een deskundige vragen.

Djilna

Zoals Judith_ zegt. Of in dekenmodel. Dan scheer je de hele hals en buik en laat je de vorm van een uitrijdeken ongeschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:19

setteke schreef:
Nooit scheren meer na februari heb ik geleerd, je paard maakt dan geen nieuw haar aan, wat hem/haar beschermt tegen zonlicht. Dan kan hij/zij dus verbranden in de zon. Wedstrijdpaarden worden soms het hele jaar door geschoren, maar deze staan niet het (hele) zomerseizoen buiten.

Ik zou uit zoeken, waarom je pony zo slecht verhaart. Als lijnzaad niet helpt, zouden bepaalde vitamines of wormkuren nog kunnen helpen. Anders zou ik het echt aan een deskundige vragen.

Deskundige zal waarschijnlijk ook scheren als advies geven. De deskundige hier in ieder geval wel. Mijn pony verhaart niet slecht, maar heeft gewoon een hele dikke zomervacht, wintervacht is er al helemaal uit. Pony doe ik er echt geen plezier mee om hem met dit weer niet te scheren en tot nu toe hebben alle paarden het overleefd hoor, scheren na februarie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:21

setteke schreef:

Ja klinkt heel dom dit maar ik hem hem nu 4 jaar en elk jaar komt hij slechter uit de vacht maar dit jaar is echt vreselijk en hij heeft er vreselijk veel last van. Maar het onnozele is dat hij plaatselijk wel los laat dus wel gewoon 'zomerhaar' heeft! :+ Hij ziet er behoorlijk verwaarloosd uit zeg maar. En ontwormt zijn ze pas, hebben een boost gehad alle 4. Ik vind het echt een vreemd gebeuren, maar ik denk dat ik indd voor het motiefje uitrijdeken ga! <3 Aangezien hij veel behang heeft kan ik de hals meescheren! :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:24

Je hebt een schuilstal zeg je, dan zou ik hem gewoon helemaal scheren. Met de warmte die nu gaat komen kan hij het ook te warm krijgen en dat wil je ook niet.
En als je bang bent dat hij het te koud krijgt, dan kan je inderdaad 's nachts een zomerdeken op doen. Of een dekenmodel scheren.
Moet helemaal goed komen zo ;-)

Ik weet ook een paard dat 's zomers gewoon geschoren wordt omdat hij last heeft van z'n zomervacht. Paard heeft het gewoon heel snel warm en zweet zich een ongeluk dan. Je kan hem geen groter plezier doen dan een scheerbeurt :Y)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:30

Hoe oud zijn jullie pony's? Hiermee bedoel ik van degenen die nog (willen) scheren na februari?

Een dekenmodel scheren zal geen kwaad kunnen, dat geloof ik best. Maar ik blijf het vreemd vinden, dat een pony zijn haar niet verliest, bij stijging van temperatuur. Zeker een pony die goed gegroomt wordt (bedoel gepoetst).

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:32

Als je echt twijfelt kan je hem eerst in een jachtmodel scheren, en later alles eraf. Maar ik denk dat het ook prima kan om hem helemaal te scheren, shetlanders zijn gewend dag en nacht buiten te staan en met een regendekentje om moet dat prima kunnen denk ik ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:35

Ik ken een pony die kern gezond is en die nu pas ietsje begind te verharen! die schuurt en schuurt ook zo!

Ik zou hem gewoon in deken model scheren! zowiezo de buik en borst! daar verliezen ze al veel warmte. hij zou je er echt dankbaar voor zijn! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:36

setteke schreef:
Hoe oud zijn jullie pony's? Hiermee bedoel ik van degenen die nog (willen) scheren na februari?

Een dekenmodel scheren zal geen kwaad kunnen, dat geloof ik best. Maar ik blijf het vreemd vinden, dat een pony zijn haar niet verliest, bij stijging van temperatuur. Zeker een pony die goed gegroomt wordt (bedoel gepoetst).

Mijn pony is vijf en zoals ik eerder schreef verhaart mijn pony wel, en veel ook. Alleen blijft hij een dikkere zomervacht houden. Voorheen stond hij altijd op stal s'nachts maar sinds twee jaar dag en nacht buiten. Sindsdien blijft hij een dikkere zomervacht houden. De vacht die hij heeft is ook absoluut niet te vergelijken met een wintervacht. Gewend aan dag en nacht buiten staan was hij dus niet toen ik hem kreeg, ook al is het een shetlander ;)

Pony is in mijn geval volledig na gekeken en is gewoon kerngezond. Zijn heel wat meer pony's die zo'n vacht hebben maar niet zoveel die er om geschoren worden.

[Edit] door de lange winter zijn er hier wel meer paarden die nu pas echt goed uit haren, maar dat is in het geval van mijn pony niet zo. Als het dit jaar pas voor het eerst is voor de TS, dat het verharen slecht gaat zou ik hem toch even laten na kijken naast het scheren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:45

Alles goed bedoeld natuurlijk, maar je doet hem/haar toch geen jas uit en weer een jas aan? Dat doe je in de winter (soms) al, maar in de zomer?
Ok, een dikkere zomervacht in de zomer, maar bij deze temperaturen heb je je pony toch zo droog? En zeker bij dag en nacht buiten, laat die vacht mooi zitten. Mits de vacht extreem is, maar zoals eerder, dan zou ik het echt aan een deskundige vragen en een aantal zaken uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:47

Dat is juist het probleem, dat bij deze temperaturen het paard al zeiknat is van staan in de wei.
En een deken lijkt mij verre van nodig?

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:48

Ik wilde net zeggen, ze hoeven maar een paar passen te zetten en zullen al staan zweten in de wei. Wat zijn ze je dankbaar als je ze dan verlost van zo'n dik pak haar!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:52

Judith_ dat is idd vreemd, het is nu nog niet eens hoogzomer. Laat staan als het 30 graden wordt. Ik zou toch oppassen met scheren en alles uitsluiten wat er de oorzaak van zou kunnen zijn.
Wij hebben hier circa 20 paarden, die allen gewoon verharen en in het zomerkostuum zitten, zonder ooit gepoetst te worden. Staan dag en nacht buiten, maar het zijn wel paarden (KWPN oa). Dus misschien maakt dat ook nog uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:58

Zoals ik ondertussen al twee keer geschreven heb, heb ik meerder keren mijn pony laten onderzoeken. Conclusie: nog steeds kern gezond, geen tekorten alleen een zomervacht die veel meer voorkomt bij shetlandponys. En ik heb heus niet mijn pony laten onderzoeken door een boer die alles beter weet maar door twee dierenartsen die er voor opgeleid zijn. Scheren levert geen enkel probleem of gevaren op, komt prima in zijn vacht te zitten maar raakt alleen niet oververhit. Oorzaak zijn gewoon genen en omstandig heden.

Wil de TS nogmaals wel adviseren om haar pony te laten onderzoeken, maar scheren zal een snelle oplossing zijn om hitte tegen te gaan. Moet alleen duidelijk worden of het in haar geval ook niks is aangezien haar pony zo te zien er heel anders uit ziet wat betreft vacht.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:18

Judith_, voel je niet aangevallen, het was meer bedoeld voor de anderen met hetzelfde probleem.
Als jij alles gedaan hebt, om uit te sluiten wat een achterliggend probleem kan zijn, dat is dan toch super? En als zij adviseren scheren :D , de scheermachine erover toch.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:31

Update: Vandaag gaat zijn wolletje eraf! :D Zal vanmiddag wat foto's plaatsen! :D

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:56

Shetjes zijn oersterke beestjes, die kunnen wel tegen een beetje kou of wat dan ook... zeker als je een schuilstal hebt zou ik hem lekker uit zn vachtje helpen.. van dat schuren de hele tijd kan hij alleen maar gestresst worden en raakt zn huid beschadigd!