Hoe een paard op buitenrit water geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lucie38

Hoe een paard op buitenrit water geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:48

Hoi,, :D
als je in het bos rijd met je paard, hoe moet je die dan water geven als je een lange tocht maakt van een paar uur?
ik woon namelijk naast het bos (speulderbos bij de veluwe) alleen kom er eerlijk gezegt ook nooit een beekje tegen ofzo.
ben daarom wel een beetje benieuwd hoe jullie je paarden water geven als je een lange buitenrit maakt! :o

skyline

Re: Hoe een paard op buitenrit water geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:54

Wij hebben zoon zadeltas.
daar stoppen we een fles water in + tupperware bakje :)
erg handig

lucie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 18:57

Oke bedankt, goed idee.
Zal ik ook even snel uit de keuken halen!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:59

ik heb een opvoubare emmer, kan je zo meenemen, heel handig
volgens mij kan je ze op de site van goedhard.nl vinden voor €9

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:01

Uit een plas leren drinken. En als er geen plassen zijn en het echt nodig is ergens aankloppen of je een emmer water voor je paard mag hebben. Maar een paard kan best een paar uur zonder water, hoor. Als ze 2x per dag goed kunnen drinken is dat onder normale omstandigheden goed genoeg. De omstandigheden dat het niet goed genoeg is, hoor je niet in te rijden 8-) (endurance wedstrijden uitgezonderd, maar dan heb je ook grooms die dat water aanslepen)
Ik ga absoluut niet sjouwen met water. Neem hoogstens een appeltje mee op een langere rit.

lucie38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 19:05

Maar kan er in zo´n opvouwbvare emmer ook water dan loopt dat er niet weer gelijk uit?
in die plassen zit toch altijd van dat vieze water? het is meestal helemaal modderig.

Bedankt voor de tips!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:52

Even langs Boshuis Drie rijden en een emmer water vragen. Doe ik ook regelmatig.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:53

Ik laat ze uit plassen drinken of uit een sloot/beekje ofzo... anders moet je idd water meenemen.. Doe ik zelf nooit.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:13

Die van mij drinkt nooit onderweg, als ik dan is een keer met een emmer water aan komt vind die het maar eng :=

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:22

Je kan m thuis al leren uit een emmer te drinken, echter hij kan heus wel een paar uur zonder water hoor. Zorg gewoon dat ie thuis weer drinkt, houd dat even in de gaten en geef m desnoods een slobber maar in principe zal er niets aan de hand zijn.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:36

hahah gewoon uit een fles water die hou je voor z'n mond en dan gaan die lippen open en driinken maar.
Of een plas water op de grond,ze halen ook vocht uit gras en blad van de bomen.
zo doen wij dat

groetjes

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:14

kun je met een uitvouwbaar teiltje ook water uit de sloot scheppen vraag ik me af, iemand ervaring daarmee?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:32

Christel1164 schreef:
kun je met een uitvouwbaar teiltje ook water uit de sloot scheppen vraag ik me af, iemand ervaring daarmee?

Ja hoor, beetje afhankelijk natuurlijk van hoe die slootkant is. Eventueel kun je een lang halstertouw (ook handig om je paard met pauzes aan vast te zetten) door de hengsels halen en dan dus water uit een wat dieper liggende sloot halen. Je moet dan dus wel zo'n emmertje met hengsels hebben (b.v. ortlieb)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:38

ik heb ergens gelezen als je aan het werk bent of na het werken je beter een paard niet gelijk kan laten drinken omdat ze dan warm zijn en koud water kan koliek veroorzaken in dat geval.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:41

Je mag een paard best een beetje laten drinken, alleen geen tien liter koud water tegelijk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:46

HeleneDas schreef:
ik heb ergens gelezen als je aan het werk bent of na het werken je beter een paard niet gelijk kan laten drinken omdat ze dan warm zijn en koud water kan koliek veroorzaken in dat geval.

Als je je buitenrit niet als een crosswedstrijd rijdt, kun je je paard gerust wat laten drinken onderweg. Water uit een plas of sloot is meestal niet heel koud, dus geeft ook daar geen risico op. Op trektocht rij je de paarden ook niet zodanig warm dat een emmer water een serieus probleem zal geven.
Kraanwater kan inderdaad erg koud zijn en inderdaad moet je dat niet teveel geven als ze nog verhit zijn van het rijden zoals direct na een rengalop of na een intensieve dressuurtraining. Dan zorg je dat je paard eerst netjes op temperatuur is voor je hem koud water geeft.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:50

Oke maar ik dacht dat sorry!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:52

HeleneDas schreef:
Oke maar ik dacht dat sorry!

Geeft niet, je wordt alleen maar wijzer als je vragen stelt. ;)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:32

Tosca2 schreef:
ik heb een opvoubare emmer, kan je zo meenemen, heel handig
volgens mij kan je ze op de site van goedhard.nl vinden voor €9

dat is handig! :D

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:18

Ik laat ze gewoon uit de plassen drinken. Hebben ze nog nooit iets van gekregen. Niet drinken vind ik gevaarlijker.

Maar ze kunnen best wel een uurtje of drie zonder water. Maak ik een langere rit dan zorg ik dat de rit langs een watertje komt. In het speulderbos heb je een aantal watertjes en op de hei bij de KNHS heb je ook een mooi watertje.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:26

Ik rij regelmatig 4 uur buiten, hij drinkt dan pas als ik thuis ben. Dat is echt geen probleem hoor.

EsratJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:51

ik heb dan gewoon een fles en doe het op mijn hand laten stromen en dan likt ie het van mijn hand:P

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:37

EsratJ schreef:
ik heb dan gewoon een fles en doe het op mijn hand laten stromen en dan likt ie het van mijn hand:P

bij dit soort hoeveelheden vraag ik me altijd af wat het nut ervan is..
Een paard drinkt litters water, als iemand dorst heeft geef je toch ook niet maar 1 slok.
Oftewel ik geef of niets, of ik bied genoeg water aan, of ik laat hem ergens uit water drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:56

Ergens langs rijden een een emmer water vragen is inderdaad een goed idee. Of een zadeltasje meenemen is ook slim!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:40

Als we een lange rit rijden en ik heb het vermoeden dat hij dorst heeft dan zorg ik dat we even door een plas (regenwater) of beekje lopen. Als hij echt dorst heeft gaat hij zelf op de rem en drinken maar.
Soms trekt hij ook uit zich zelf naar het water toe en gaat daar drinken (ik laat hem dan altijd wel gaan) Hij weet zelf het beste wanneer hij dorst heeft etc.
Mirella