Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Noah2006 schreef:Mijn paard wel, als ik zijn manen weer moet vlechten " *zuuuuuuuuuucht* "![]()
maXcomX schreef:Een paard kan niet denken. Je kunt het dingen leren en verder is het instinct. Een paard heeft een goed geheugen, maar kan geen problemen oplossen of indirecte verbanden leggen, dus denken in de zin zoals wij dat doen/kunnen, kan een paard dus niet.
Pollewoppy schreef:De mate waarin dieren kunnen denken hangt af van hoe hun hersenen ontwikkeld zijn. De hersenen bestaan uit verschillende delen. Het reptielenbrein (wat we alle dieren hebben), het zoogdierenbrein en de neocortex. Bij de mens is de neocortex bijvoorbeeld heel goed ontwikkeld, zo zijn er nog een aantal primaatachtigen waarbij dit zo is, bij andere dieren niet (of in ieder geval minder).
Het reptielenbrein is het 'laagste' brein. Dit gedeelte van de hersenen regelt o.a. d vlucht- of vechtreactie, honger en dorst, warmte en kou. Het bestaat uit de hersenstam en kleine hersenen. Het is het regelcentrum voor lichaamsprocessen als ademhaling, hartslag, beweging enz.
Het zoogdierenbrein wordt ook wel het lymbisch systeem genoemd. We delen dit met alle andere zoogdieren. Hier worden andere emoties geregeld. (Ja dieren hebben dus ook emoties). Het belangrijkste deel is de hypothamalus.
Neocortex is het denkende deel van de hersenen. Hieronder vallen de linker en de rechter hersenhelft.
Waar het dus om gaat is dat de neocortex bij het paard minder goed ontwikkeld is dan bij mensen. Daardoor kunnen mensen beredenen, ingewikkeldere problemen oplossen enz. Maar dat wil niet zeggen dat paarden (of andere dieren) helemaal niet denken.
spyro schreef:maXcomX schreef:Een paard kan niet denken. Je kunt het dingen leren en verder is het instinct. Een paard heeft een goed geheugen, maar kan geen problemen oplossen of indirecte verbanden leggen, dus denken in de zin zoals wij dat doen/kunnen, kan een paard dus niet.
Hoe kun je dat met zekerheid vaststellen? Dat paarden niet kunnen denken?
Net zo min als ik met zekerheid kan vaststellen dat een paard kan nadenken of wat er in die brein omgaat?
Het zijn speculaties en wij weten denk nog niks over wat een er allemaal in het brein van een dier omgaat.
Een paard handelt vaak uit instinct dat kun je feitelijk vaststellen, maar of ze niet na kunnen denken valt niet feitelijk vast te stellen.
Ook wanneer je de hersenen vergelijkt met de mens dan heeft het paard veel meer hersenwindsels en plooien dan de mens. Hoe meer plooien en hersenwindsels des te meer denkvermogen er aanwezig is.
Er is nog maar heel weinig onderzoek gedaan naar hersenonderzoek bij paarden. Gelukkig maar, want die onderzoeken zijn niet grappig
Dat dieren en dus ook paarden niet denken zoals wij mensen zal vast zo wezen, maar wie zegt dat zij niet op een ander niveau denken?
Ieder wezen heeft zijn eigen kwaliteiten en gebruikt zijn brein op een andere manier.
Djaikha schreef:Zelf denk ik dat paarden vooral denken in oorzaak-gevolg. Wanneer ik dit doe, dan gebeurt er dat of wanneer er dit gebeurd, volgt er dat. Dit merk je op allerlei terreinen: voeren, dierenarts, rijden, wei, enz. Ook zijn ze meestal erg nieuwsgierig, waardoor ze bij toeval dingen uitvinden zoals het openen van een staldeur. Dat ze expres vervelend gaan doen, daar geloof ik niet in. Dat is volgens mij ook een vorm van oorzaak-gevolg denken.
_Tara_ schreef:Maar vervelend doen om vervelend te doen. Waarom dan? Omdat ze dat leuk vinden?