Paspoort op naam zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvetteSenna

Paspoort op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 22:31

Hoe krijg ik het paspoort van mijn paard op mijn naam?
Heb ik daar toestemming voor nodig van de oude eigenaar of hoe gaat dat?
Ook is aan het stamboek niet de juiste naam van het paard (ken haar al vanaf veulen en heb haar zelf de naam gegeven in overleg met de eigenaren) doorgegeven maar hebben ze er een andere naam aan gegeven. Kan ik dit laten veranderen?

Mootje

Re: Paspoort op naam zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:33

Welk stamboek?
Stamboeknaam is in ieder geval niet te veranderen!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:37

Bij welk stamboek zit je paard (NRPS/KWPN enz..)?
Je hebt hier geen toestemming voor nodig van de vorige eigenaar zolang jij het paspoort maar in bezit hebt.
Het kan wel aardig wat geld kosten. Ik wilde mijn paard (NRPS) destijds ook wel op mijn naam laten zetten maar dan was ik verplicht om een jaar lang lid te worden van de NRPS. Het paspoort moest ik dan (aangetekend) opsturen naar de NRPS en zij zouden er dan voor zorgen dat hij op mijn naam kwam en dat het werd aangepast in het paspoort.
Ik had geen zin in die geldklopperij want het zou dan gaan om ongeveer €100 inclusief dat lidmaatschap wat ik eigenlijk toch niet nodig had.
Mijn paard staat dus nog gewoon op naam van de vorige eigenaar maar toen ik hem kocht heb ik wel een contract gekregen waarin staat dat het paard nu van mij is dus ik heb sowieso zwart op wit dat het mijn paard is.

Wat betreft de naam wijzigen weet ik niet of dat achteraf nog kan als z'n naam al in het paspoort staat.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:46

Ik heb mijn paard net op mijn naam laten zetten was in eerste instantie ook zo dat ik incl. lidmaatschap heel veel kwijt was maar zeker geen €100,- en mijn paard is ook ingeschreven bij het NRPS. Ik heb nu zonder lidmaatschap mijn paard op naam laten zetten en had mijn paspoort binnen 1 week weer terug.

De naam van je paard kan je niet meer veranderen dit staat vast vanaf de geboorte.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:46

Je kan de naam alleen wijzigen als het paard geen nakomelingen heeft..

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:47

Nog iets vergeten. Degene die het paspoort in handen heeft kan zonder toestemming van de vorige eigenaar het paspoort+stamboompapieren op eigen naam laten zetten.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:48

@flitzz: weet je heel zeker dat je de naam dan nog kan veranderen? Dit wilde ik namelijk ook maar dit was toen niet mogelijk, als dit mogelijk is dan laat ik dat nog doen. Geld dit ook voor het NRPS?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:55

Ik heb onlangs aan het KWPN gevraagd om de naam van mijn paarden te veranderen, maar omdat beide paarden merrie en hengst nakomelingen hebben was dit helaas niet mogelijk. Omdat anders de "ouders" van de nakomelingen niet meer te traceren zijn bij een naamswijziging.. Zo heeft het KWPN het mij uitgelegd. Of dit ook voor het NRPS geld weet ik niet..

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:58

markies schreef:
Ik heb mijn paard net op mijn naam laten zetten was in eerste instantie ook zo dat ik incl. lidmaatschap heel veel kwijt was maar zeker geen €100,- en mijn paard is ook ingeschreven bij het NRPS. Ik heb nu zonder lidmaatschap mijn paard op naam laten zetten en had mijn paspoort binnen 1 week weer terug.

De naam van je paard kan je niet meer veranderen dit staat vast vanaf de geboorte.

Huh zat jij niet vast aan een verplicht lidmaatschap?? :oo Mij werd verteld dat als ik hem op naam wilde zetten ik verplicht een jaar lang lid moest worden van de NRPS daarom heb ik het ook niet gedaan...

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 23:05

Mijn paard heeft nog geen nakomelingen ze is bijna 3 :p
Ze heeft hulpboek van NRPS.
Ik had geinformeerd bij Fjordenstamboek of het daar ook kon en kreeg net een mail terug dat ik hem aangetekend moet opsturen met 20 euro en dan wordt het geregeld..

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:07

In eerste instantie mailde ik naar hun hoe het in zijn werk ging omdat ik wist dat ik een aantal jaar geleden heel veel moest betalen dacht ik ik ga het nog een navragen. Toen kreeg ik te horen dat ik naast de overschrijvingskosten en de administratiekosten lidmaatschaps geld moest betalen. Ik gaf aan dat ik dit niet wilde maar dat moest perse werd er toen gezegd. Toen ik wat over en weer had gemaild werd mij aangegeven dat als ik het daarna direct op zou zeggen dat ik vanaf januari 2011 geen lid meer zou zijn. Daar ging ik dus mee akkoord. Toen heb ik aangegeven het paspoort aangetekend op te sturen en kreeg ik een factuur binnen zonder de lidmaatschapskosten, heel apart dus. Die heb ik betaald en toen kreeg ik een aantal dagen later het paspoort op mijn naam terug zonder dat ik lid ben geworden.... Ik weet het ook niet maar ik ben er blij mee!

Sorry lang verhaal hoop dat het duidelijk is!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:10

Bij het KWPN stuur je NOOIT het paspoort mee. Je stuurt het papier aangetekend op en dan krijg je een sticker erbij om in het pp te plakken.
Bij het NRPS heb ik het aan het eind van het jaar gedaan. Dan betaal je nog enkel voor het laatste kwartaal en kan je de opzegbrief direct meesturen. Hier heb ik wel het PP voor opgestuurd destijds.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:18

Dankje voor je uitleg markies. Dan is er waarschijnlijk bij jou dus een foutje gemaakt :D Hoeveel was je nu uiteindelijk kwijt voor het overschrijven?

Sizzle volgens mij ben je verplicht om een jaar lang lid te zijn dus als je je aan het einde van het jaar lid maakt dan ben je lid tot het einde van het volgende jaar. Maar als het echt zo is dat je alleen nog het laatste kwartaal lid hoeft te zijn dan stuur ik mijn paspoort misschien ook wel op :D

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:22

Heb het even nagezocht, bij het NRPS las ik dit:

Vraag: Ik heb een NRPS pony/paard gekocht en wil hem op mijn naam overschrijven,
hoe gaat dat?
Antwoord: Voor overschrijving dient u het originele registratiepapier en paspoort op te sturen
naar het stamboekbureau.
De kosten voor overschrijving zijn € 23.00.
U dient lid te worden van het NRPS in het jaar van overschrijving

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:27

Ik heb in totaal nu €32,50 betaald en denk inderdaad dat het een foutje is geweest maar ik vind dat natuurlijk niet erg :) ze hebben toch duidelijk het factuur zo naar mij verstuurd en ook nog bekeken wat ik heb overgemaakt naar hun dus neem aan dat het ook is zo ;)

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:27

En dan €7,- voor het aangetekend versturen naar het NRPS wilde zeker weten dat het goed aankwam bij hun.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:30

Oke, dat valt opzich nog wel mee dan (al verdienen ze er wel echt veel op, het enige wat ze hoeven te veranderen is even een kleine aanpassing in het paspoort en in hun systeem).

Ja ik zou mijn paspoort denk ik ook maar aangetekend opsturen, je weet maar nooit! Dan moet je gewoon naar het postkantoor toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:32

Pebblesther schreef:

In November doen dus ;)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:35

Sizzle schreef:
Pebblesther schreef:

In November doen dus ;)

Jaaaa *\o/* Slim idee ;)

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:40

haha inderdaad in november doen dan kunnen ze er niks van zeggen :)

Ja gewoon bij het postkantoor en dan aangetekend en het bonnetje+sticker van het aangetekend versturen goed bewaren totdat je het paspoort terug hebt.
Waneer is jou paard op de naam van de vorige eigenaar gezet? in welk jaar?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:47

als het niet belangrijk is kan t wel even zo laten.

Want ik begreep dat het paspoort geen eigendomsbewijs is van je paard, juridisch gezien niet, dat staat ook in paspoort bij de kleine lettertjes.

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:58

Het is inderdaad geen eigendomsbewijs maar je kan het paard direct overschrijven op jou naam. Het papier wat mee wordt geleverd (bij het NRPS) geldt wel als eigendomsbewijs.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:59

Hoe zit het bij het kwpn? Wat kost het daar?

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:51

Markies de vorige eigenaar heeft mijn paard op 6-2-2004 op haar naam gezet. Zij was ook tevens de aanvragen van het paspoort.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:22

manueeltje82 schreef:
Hoe zit het bij het kwpn? Wat kost het daar?

Bij het KWPN kost het niets, maar je moet wel lid zijn.