MOET nageven nou zo nodig in de B...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cicigirly

MOET nageven nou zo nodig in de B...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:05

halooo,

Ik wou jullie mening even horen over het nageven in de B
Mijn moeder jureert, ik schrijf vaak en dan als we de B jureren zie je vaak paardjes netjes nageven,
helemaal niks mis mee, dat is helemaal goed !
Maar.....
Dan krijg je de ruiters in de ring die zagen , het paard gewoonweg in de 'krul' trekken.
Die paarden lopen dan verschrikkelijk tegen de hand en heel gespannen , waardoor er van het doorzitten al helemaal niks meer komt.
En de paarden worden er gewoon nukkig van.

Dan denk ik moet dit nou echt,
Want in principe in de B, hoeft het paard nog niet per sé de hele proef na te geve, kijk het moet niet zo zijn dat het paard met ze hoofd omhoog loopt of tegen de hand in werkt,
maar nu komt wat ik wil vragen aan jullie:

Ik vind dat als het paard kleine stukjes nageeft, en de hele proef gewoon lekker ontspannen loopt dan is dat zeker puntwaardig, wij zien liever het paard onstspannen dan al de hele proef in de krul( ik weet dat er paarden bijzitten waar dit heel makkelijk bij gaat en gewoon de hele proef nageven maar daar gaat het nu niet om.) Dit geld vooral bij de wat jongere paarden.

Wat vinden jullie, graag met onderbouwd commentaar :D

(dit is niet bedoelt als een reltopic of als NOG zoon nagefelijkheids topic , mijn bedoelingen hiermee zijn gewoon dat mensen inzien dat niet iedere jury (Eigelijk bijna geen jury) een proef wil zien waarbij het paard wel nagefelijk loopt , maar niet ontspannen)

:D

mistid

Re: MOET nageven nou zo nodig in de B...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:27

Maar dat argument wordt wel altijd gebruikt.
"In de B krijg ik geen punten omdat mijn paard niet aan de teugel loopt".
Veel mensen weten het verschil tussen ontspannen en aan de teugel niet. Ontspannen is niet meteen aan de teugel, aan de teugel is wel ontspannen. Nagevelijk is ook ontspannen. In de krul is niet ontspannen, en dat zie je het meest in de B.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:28

Ik vind als mensen hun paard naar beneden zagen daar ook gewoon commetaar vanuit de jury moeten krijgen! Ik vind als je B start ook gewoon de nagevelijk voor elkaar moet hebben. Dus ontspanning. En anders gewoon niet aan moet beginnen of F wedstrijdjes gaan rijden. Maar wat ik echt belangrijk vind is dat dus de jury hun moet zeggen dat ze echt fout rijden! Maar laatst was ik op een wedstrijd waar dat dus geleerd werd op de manege lekker zagen, eentje zei ook tegen de ander met losrijden als hij nou vast houd moet je even met je handen van links naar rechts, en ik heb daar gewoon wat van gezegd kon het niet laten.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:31

Eciara schreef:
Ik vind als mensen hun paard naar beneden zagen daar ook gewoon commetaar vanuit de jury moeten krijgen! Ik vind als je B start ook gewoon de nagevelijk voor elkaar moet hebben. Dus ontspanning. En anders gewoon niet aan moet beginnen of F wedstrijdjes gaan rijden. Maar wat ik echt belangrijk vind is dat dus de jury hun moet zeggen dat ze echt fout rijden! Maar laatst was ik op een wedstrijd waar dat dus geleerd werd op de manege lekker zagen, eentje zei ook tegen de ander met losrijden als hij nou vast houd moet je even met je handen van links naar rechts, en ik heb daar gewoon wat van gezegd kon het niet laten.

Maar dat kan echt niet... zodra wij zoiets zien word je even bij de jury geroepen :+ , en natuurlijk geven we het aan op het protocol,
Ik ben het daar echt wel mee eens, jah ik weet het manege's bah , wat leren zommige mensen daar vuile trucjes, ik heb een paar keer in een les hier ergens op een manege gereden waren ze bezig met nagevelijkheid oftewel hoe trek ik mijn paard professioneel in de krul.
Echt het was van jah als ie het niet doet mag je best wat harder van links naar recths trekken, ben daar gelijk nooit meer gekomen.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:34

mistid schreef:
Maar dat argument wordt wel altijd gebruikt.
"In de B krijg ik geen punten omdat mijn paard niet aan de teugel loopt".
Veel mensen weten het verschil tussen ontspannen en aan de teugel niet. Ontspannen is niet meteen aan de teugel, aan de teugel is wel ontspannen. Nagevelijk is ook ontspannen. In de krul is niet ontspannen, en dat zie je het meest in de B.

Jaa, dat is ook wel zo, maar wat je zegt, dat argument, dat word idd vaak gebruikt, maar soms hebben ze zelf niet eens door hoe gespannen en tdh het paard loopt. Hoeft niet altijd maar dan legt het echt aan de jury, en jammer genoeg is en blijft het een jurysport met heel veel verschillende kijken op bepaalde dingen.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:34

Ja precies ik vond het ook verschrikkelijk om te zien! Oke dat vind ik heel goed dat jullie dat wel doen!

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:35

Jury sport blijft inderdaad altijd lastig, de ene vind dit belangrijk de ander dat.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:37

als je paard NIET negeeflijk is, kan het NIET over de rug lopen.
en dus krijg je minder punten als je paard met zijn snuit bij god op tafel loopt.
als je paard niet nageeflijk is, kun je ook geen mooi gebogen oefeningen/hoeken laten zien.
een paard hoeft in de B zeker niet constant aan de teugel, maar je moet wel stukjes zien waarin het paard naar de hand zoekt en dus los laat in de rug.
kan je paard dit nog niet? blijf dan lekker thuis door oefenen.
is het zgn spanning? neem hem dan een paar keer mee naar een groot terrein.
zagen is natuurlijk altijd uit den boze! ik vind idt "trucje" ook nogal ouderwets...

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:38

Eciara schreef:
Ja precies ik vond het ook verschrikkelijk om te zien! Oke dat vind ik heel goed dat jullie dat wel doen!

Jaah het is ook niet om aan te zien inderdaad, ik vind ook eigenlijk dat het vaker aangekaart moet worden, en de ruiters erop aan gesproken moeten worden.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:42

timilon schreef:
en dus krijg je minder punten als je paard met zijn snuit bij god op tafel loopt.
als je paard niet nageeflijk is, kun je ook geen mooi gebogen oefeningen/hoeken laten zien.
een paard hoeft in de B zeker niet constant aan de teugel, maar je moet wel stukjes zien waarin het paard naar de hand zoekt en dus los laat in de rug.
zagen is natuurlijk altijd uit den boze! ik vind idt "trucje" ook nogal ouderwets...

Een en oneens XD

Ik weet heuswel dat als het paard TOTAAL NIET aan de teugel loopt dat dat geen punt waard is..
Maar ik denk dat dat wel duidelijk is, en idd, ik vind ook dat in de B niet CONSTANT aan de teugel gereden hoeft te worden , maar gewoon onstpannen en stukjes, dat is in de B over het algemeen wat belangrijker ontspanning dan in de krul getrokken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:44

Een paard dat ontspannen en correct gaat uit zichzelf wel nageven. Hoewel ik het woord aanleuning prefereer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:46

Op het moment dat je paard (nog) niet nageeflijk is heb je gewoon niks te zoeken in de ring.
Dan kan je beter onderlinge proefjes of FNRS-proeven gaan rijden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:48

Cicigirly schreef:
timilon schreef:

Een en oneens XD

Ik weet heuswel dat als het paard TOTAAL NIET aan de teugel loopt dat dat geen punt waard is..Maar ik denk dat dat wel duidelijk is, en idd, ik vind ook dat in de B niet CONSTANT aan de teugel gereden hoeft te worden , maar gewoon onstpannen en stukjes, dat is in de B over het algemeen wat belangrijker ontspanning dan in de krul getrokken.

ik heb het niet over het feit wanneer je wel of niet een winstpunt verdiend, maar over het feit dat, als je paard niet ontspannen en nageeflijk is, je de oefeningen gewoon niet op de juiste manier kunt tonen.
en dat dan ten koste gaat van het paard, en van de dressuur zelf.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:54

Een en oneens XD

Ik weet heuswel dat als het paard TOTAAL NIET aan de teugel loopt dat dat geen punt waard is..Maar ik denk dat dat wel duidelijk is, en idd, ik vind ook dat in de B niet CONSTANT aan de teugel gereden hoeft te worden , maar gewoon onstpannen en stukjes, dat is in de B over het algemeen wat belangrijker ontspanning dan in de krul getrokken.[/quote]

ik heb het niet over het feit wanneer je wel of niet een winstpunt verdiend, maar over het feit dat, als je paard niet ontspannen en nageeflijk is, je de oefeningen gewoon niet op de juiste manier kunt tonen.
en dat dan ten koste gaat van het paard, en van de dressuur zelf.[/quote]

Zo bedoelde ik hem ook niet,
Het paard hoort gewoon zowieso ontspannen te lopen anders kan je je figuren niet eens fatsoenlijk rijden...
Maar dan hoeft het nog niet per se de HELE proef nagevelijk

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:00

ah oke :D dan begrijpen we elkaar.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:05

KarinvdM schreef:
Op het moment dat je paard (nog) niet nageeflijk is heb je gewoon niks te zoeken in de ring.

Ik ga hier in mee. Ik vind als je op wedstrijd ga moet je er gewoon klaar voor zijn en anders lekker thuis door blijven oefenen.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 19:07

Eciara schreef:
KarinvdM schreef:

Ik ga hier in mee. Ik vind als je op wedstrijd ga moet je er gewoon klaar voor zijn en anders lekker thuis door blijven oefenen.

Dat is natuurlijk ook wel zo, maar er blijven toch wel van die stomkoppen tussen die het wel proberen , maar dan vind ik dat ze op z'n minst ontspannen door de ring moeten gaan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:10

Er zijn ook paarden die eerst een wedstrijdritme nodig hebben voordat ze de ontspanning op vreemd terrein kunnen opzoeken....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:10

Dat is dan het probleem van die stomkoppen, daar kan ik als jury niks aan doen. Ja, ze erop wijzen dat ze hun paard niet goed voor elkaar hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:12

KarinvdM schreef:

Precies Karin :j Is toch ook niet leuk, steeds zo'n grote teleurstelling voor jezelf?!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 19:12

Het verschilt ook wel een beetje per jury geloof ik. :)

Ik had een keer dat mijn paard niet voortdurend helemaal aan de teugel liep, maar wel nagaf en ontspannen was.

Zodra ze dan niet helemaal aan de teugel liep stond er bij het onderdeel op mijn protocol 'rond houden' terwijl bij de andere proef ze net zo liep en daar stond nergens iets bij.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 19:14

Idd per jury verschilt het heel erg,
wij hebbe ook liever dat zulke mensen gewoon nog even thuisblijven maar ze komen evengoed,

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:06

nou ook in de F proeven word je afgerekend op de nageeflijkheid hoor,ook daar moet dat vanaf een bepaald niveau gewoon in orde zijn.

ik vind het ook wel een voorwaarde voor een nette B proef.
en dan natuurlijk niet dmv zagen......

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:12

[WD-V] Wel / niet "aan de teugel" in de B, blijft een struikelblok!

Achja, wat doe je er eigenlijk aan? Er zijn mensen die zo'n plank voor hun kop hebben. En er zijn paarden, precies zoals Urielle zegt, die het wedstrijd ritme nodig hebben. Daar helpt juis het km's maken op wedstrijdterein en proefjes rijden het beste. En ja, dan zijn de eerste proeven maar waardeloos. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 08:46

Maar dat vind ik een andere situatie he. Toen ik met Dev begon op wedstrijd, was hij de eerste 2 a 3 wedstrijden vooral afgeleid aan het brullen naar de merries omdat hij ineens tussen de andere paarden weg moest, en dat leverde wel storingen op in de aanleuning. Maar hoofdzakelijk zat die aanleuning wel goed (ik reed ook winst trouwens) en thuis was dat ook 100% voor elkaar op B/L-niveau. Wrangler bleef ook netjes in de aanleuning op zijn eerste wedstrijd maar die was zo gespannen dat ik alsnog 153 en 156 punten reed de eerste keer (maar twee weken later wel won met 203, want hij was wel voor elkaar voor het niveau waar ik op startte!)
Op Bokt lees je heel veel mensen die voor het eerst gaan starten en die denken/horen dat het echt niet nodig is, en dus met een sterrenkijker of een paard wat een bezemsteel ingeslikt heeft op wedstrijd willen. En dan ben je echt nog niet klaar voor het niveau. Thuis moet het in orde zijn, want zeker de eerste wedstrijden gaan bijna altijd minder door de vreemde omgeving en de vele andere paarden. De jury kijkt er echt niet vreemd vanop als je paard in de B even strak wordt in de aanleuning van een vleesetende bloembak of tegen de hand komt als je recht op het allesverslindende juryhokje afmoet en als je aanleuning hoofdzakelijk voor elkaar is, kun je je die vieren op je lijst vaak ook permitteren. Maar als je paard de hele proef een giraffe na aan het doen is, valt daar niet veel aan te punten. Als je dan zessen hebt, is dat meer omdat een jury een beetje verbijsterd denkt: ik kan toch niet elk onderdeel een drie of een vier geven, dat is demotiverend.