Juryleden en commentaar opschrijven....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Juryleden en commentaar opschrijven....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:14

Hallo bokkers,

Gisteren had ik concours, de proef liep over het algemeen best goed maar er zaten duidelijk minpunten in.
Ik zag mijn coupon....Geen commentaar? Wel een winstpunt.
Om eerlijk te zijn kan ik dus helemaal niks met dit, kan er geen verbeterpunten uithalen.
Ik snap best dat dit een keer kan voorkomen, maar dit is echt niet de eerste keer dat ik zo'n coupon terug krijg.

Kan iemand me uitleggen, jurylid of niet, waarom dit zo gedaan wordt?
Het is dus duidelijk allemaal nog niet perfect, en als ik zelf al minpunten zie, waarom een jury dan niet?
Of waarom wordt er niet even de moeite gedaan om het op te schrijven, al is het maar om mij te helpen voor verbetering!

Dit is niet om juryleden af te kraken, maar omdat ik dressuurproeven rijdt juist om mijn verbeterpunten te kunnen zien, is het erg frustrerend als er alweer niks opgeschreven wordt!
Ben me er van bewust dat natuurlijk niet alle jury's zo zijn, maar ze zijn er wel en ik vraag me af waarom.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:19

Als jury laat je graag bij ieder punt commentaar plaatsen. Ik probeer dat ook zoveel mogelijk te doen. Helaas lukt dat niet altijd omdat de onderdelen elkaar vrij snel opvolgen.

Daarbij komt dat de ene schrijfster een stuk sneller is dan de ander. De één kan een coupon vol schrijven tijdens de proef, bij de ander ben je soms al een hele tijd bezig om uit te leggen hoe je bepaalde dingen schrijft.

Een coupon zonder commentaar vind ik echter echt not-done.

EllyC

Re: Juryleden en commentaar opschrijven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:29

Ik kan daar echt geen enkele postief verklaarbaar argument voor bedenken (heel misschien dat schrijfster analfabeet bleek te zijn, maar dan had je als jury zelf nog iets algemeen onderaan kunnen zetten).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:41

Het verzorgmeisje trof vorige week wel een toffe jury. Er stond een opbouwend zinnetje op haar protocol in een ander handschrift dan de opmerkingen bij de onderdelen. Dus door de jury geschreven, en niet door de schrijver. Erg leuk dus. Jury was bij de deelnemer vor haar al zijn auto uit gekomen bij het baan verkennen omdat die pony(B'tje, met een klein meisje er op) heel moeilijk deed in een hoek om haar even te helpen.

Helaas kom je het nog vaak genoeg tegen dat je geen of nutteloos commentaar krijg (zoals 'verkeerde galop', of 'galop' tijdens middendraf, tja, dat merk je zelf ook wel).

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:46

Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens Dennis. Verkeerde galop heeft, helaas, niet iedereen door. En als je bij die middendraf een 4 neerzet zonder commentaar omdat je er van uit gaat dat diegene zelf ook wel weet dat het paard in galop ging is het vaak ook weer niet goed.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:51

Het is inderdaad jammer als je een leeg protocol krijgt en ik begrijp de reden ervan ook niet. Die schrijver zit er toch niet voor niets lijkt me.

Soms krijg je inderdaad commentaar waar je niets mee kunt, zoals bijvoorbeeld "verkeerde galop". Dat is niet iets waar je veel mee kunt, maar dat hoort er wel bij te staan. Maar daar naast vind ik het inderdaad ook fijn als er andere dingen bij staan waar je wel wat mee kunt.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:53

Dat is nog iets dat ik jammer vind.
'Vroeger' maakte ik echt vaak mee dat een jury vriendelijk was, en een complimentje gaf na de proef.
Of zelfs alle geduld had toen mijn pony me eraf had gegooit en wat rond rende.

Hoe ouder je word, of hoe hoger je komt, hoe minder vriendelijk ze lijken te worden.
Of in elk geval het grootste deel dat ik tegenkom op concoursen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:55

Het kan nog mooier: vroeger (lang lang geleden, toen ik nog een ponymeisje was) liep je na elke proef naar de jury die je vervolgens ter plekke uitlegde wat er goed en minder goed ging. Helaas kan dat tegenwoordig vanwege de tijd niet meer. Was altijd wel heel leuk en leerzaam.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:58

Bij ons op stal kwam gisteren een meisje terug van wedstrijd en die had het mooi voor elkaar. Haar vader filmde het proefje en mocht naast de juryauto staan, zodat het commentaar van de jury erbij gefilmd werd. Echt ideaal.. Misschien dus een tip om zoiets te doen, want daar heb je écht iets aan..

Dennis

Maar als je zelf na 2 passen terug neem en opnieuw aanspring heb je toch wel voldoende laten zien dat je wel door heb dat je in de verkeerde galop zat. Galopeer je je hele oefening door in de verkeerde galop is het idd wat anders.

In de middendraf gebeurd het bij mij ook wel eens dat ze een galop sprong doen, een pas onregelmatig worden (omdat ze willen aangaloperen, maar ik dat nog kan voorkomen waardoor je net wel een taktfout heb). Maar als je per ongeluk het halve diagonaal galopeer is het echt zinloos commentaar.

Als de mogelijkheid er is ga ik vaak nog even naar de jury toe. Ik men zelf, kleine wedstrijden, relext en alle tijd om dat te doen. Ohz valt het me bar tegen, alles is zo groot, druk en masaal.

raket

Er zijn juryleden die weinig tot geen commentaar geven, erg jammer.
Ik had pas een 8 jarige schrijver, toen heb ik uiteindelijk zelf maar 1 algemene opmerking gezet op de coupon, ook erg karig natuurlijk.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:03

Dat vind ik ook niet kunnen, 8-jarigen meesturen als schrijver. Daar had ik echt wat van gezegd tegen de organisatie.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:17

8 jaar is inderdaad wel erg jong, maar heb eens een keer een meisje gehad, waarbij ik op voorhand dach, oei als dat maar goed gaat. Super schrijfster, mag zo elke keer mee.

En verleden maand nam ik zelf een schrijfster van 14 mee, en toen had ik toch een hoop ellende. Alsof het vak NL niet meer gegeven wordt op school, veel te groot schrijven, bij het verkeede onderdeel etc. Was echt stressen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:21

Heb zelf ook een aantal keer geschreven, maar wat je dan toch soms hoort...

'Wat voor afstamming? Ooh die zal vast goed zijn!'
Paard liep nog lang niet zoals het moest, maar wel een dikke winstpunt.
Of de eerste paar waren geweest en ik zei dat het niet echt hoge punten waren, reactie daarop:
'Nee maar er komen nog betere combinaties straks!'

Was op dezelfde wedstrijd als waar ik gisteren moest rijden, ik heb haar nog wel zien jureren bij een ring.

Hoe ging dat bij de puntentelling bij die 8 jarige dan? Lijkt mij dat je dat dan allemaal zelf moest doen?

Vind het echt jammer dat sommige jury's zo doen.

Sann37

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:21

Dat vindt ik vaak wel een nadeel van de dressuur, je hebt veel verschillende jury leden, en dan maar afwachten wat ze vinden/doen. Ik had laatst een ondelinge oefenwedstrijd, sprong mijn paardje aan in de verkeerde gallop, teruggenomen en opnieuw aangesprongen, kreeg ik voor de gallop en de volte een 1. Op een onderlinge wedstrijd. Waren meisjes van 8 jaar die met 158 punten naar huis gingen. Dat vind ik ook erg overdreven. Dat is ook niet opbouwend.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:28

Dat is toch zoiezo niet de bedoeling?
Een 1 betekend niet getoond of iets in die richting, dan zou je er toch een 4 of een 5 voor moeten krijgen? Helemaal omdat je je netjes hersteld hebt.

Ik had natuurlijk best na afloop naar de jury kunnen gaan om te vragen, kon dat alleen niet redden door het springen.
Bij het springen gaat het in de B ook niet altijd even eerlijk! Ben altijd blij als ik in de L zit.
Bij de andere proef had ik trouwens niet echt hoge punten, maar daar stond wel commentaar bij dus dat vind ik dan nog iets waar je wat aan hebt. Jammer van de punten maar wel fijn dat er in elk geval iets is om aan te werken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:25

Roxx schreef:
Dat vind ik ook niet kunnen, 8-jarigen meesturen als schrijver. Daar had ik echt wat van gezegd tegen de organisatie.

Dat deed ik ook, maar ze hadden niemand anders.... (ben ook nooit meer terug geweest daar)
En je hebt toch een veld vol ponyruiters rijden in de regen, die zijn ook niet gekomen om een half uur later te starten. Overigens kon ze de punten wel bijhouden.

Ik heb ook een keer een super 9 jarige gehad, netjes, snel en foutloos.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:35

Ik weet eindelijk wat juryleden willen zien in de proef, heeft mij wel twee jaar gekost maar nu rijd ik dan wel dik in de 190 punten. Maar even over het commentaar: vaak vind ik het commentaar overbodig, paard in galop of springt verkeerd aan. Als ik dat dan corrigeer weet ik ook dat hij verkeerd zat dat hoef ik niet terug te lezen. Wat ik laatst wel heel fijn vond was dat op de coupon stond om het paard meer ruimte te geven in de middenstap zodat hij gaat overstappen. Daar heb ik wat aan want daar kan ik ook iets mee. Ik verwacht niet op een coupon om een les te krijgen (als het ware), maar met dit soort dingen daar kun je iets mee. Niets opschrijven vind ik niet goed er is altijd wel iets te zeggen. Wat ook fijn is wanneer er opstaat dat het er goed en ontspannen uitzag. Ook complimenten mogen, maar dat doen er weinig.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:39

Tijdens de cursus wordt er voor gewaarschuwd dat je als jury niet in op de stoel van de instructeur moet gaan zitten.
Je constateert dus wat je ziet en licht het cijfer toe. De rest zou zaak van je instructeur moeten zijn.
(zijn dus woorden van het knhs he ;) )

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:42

Ja en ik ben dat wel met de KNHS eens! Er zijn zoveel wegen naar Rome, het is niet aan de jury om dat uit te leggen en de juiste weg voor je te kiezen. Een jury kan zeggen dat een paard in middenstap bijvoorbeeld ruimer moet, maar op welke manier je dat moet bereiken, daar werk je met je instructrice aan :j.
Punt is dat een jury bij bijvoorbeeld een 5 voor de middenstap wel moet aangeven wat er dan precies verbeterd moet worden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:49

Op de cursus wordt ons geleerd de cijfers 5,6 en 7 zo veel mogelijk van commentaar te voorzien.
Bij een 4 of een 8 weet je meestal wel dat het slecht of goed ging,maar bij een 6 is het veel belangrijker om te weten hoe je er een 7 van kan maken.
Jammer dus dat er zo weinig geschreven wordt.Bij de subtop kom je dit echt niet tegen,altijd veel commentaar en een samenvattend commentaar onderaan.
Ik ga ook proberen om dit iedere keer zo te doen,opbouwend en motiverend.Dat is de taak van de jury!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 20:57

Laureentje: Wat maakt dat dan uit? 'Wat een jury wil zien'
Dan klopt er iets niet hoor! In de B reed ik makkelijk in de 200 punten, en nu rijdt ik hetzelfde maar haal ik lang niet dezelfde punten.
Natuurlijk wil een jury een bepaald soort van rijden zien, maar dan moet je toch alsnog beoordelen op hoe de figuren gereden worden, en uiteindelijk de laatste paar punten uit het boekje kun je op beoordelen hoe het paard in zijn algemeen loopt.
Als ik jury zou zijn, en zou zeggen dat ik graag een paard zou willen zien dat alleen maar loopt te showen, dat loopt alsof hij het al jaren doet, dan is dat toch niet eerlijk tegenover anderen die paarden hebben die dat gewoon niet in huis hebben?

Dat van 'niet in de instructeursstoel gaan zitten' begrijp ik helemaal.
Alleen ben ik bijvoorbeeld iemand die geen privéles meer heeft, en dus heel wat informatie van een coupon kan halen. :)
Al staat er alleen maar 'meer verruimen' of 'tegen de hand', dan kan ik trainen op die onderdelen om zo verder te komen. Op dit moment heb ik geen idee wat dan beter zou kunnen in die proef.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:22

Babel schreef:
Het is inderdaad jammer als je een leeg protocol krijgt en ik begrijp de reden ervan ook niet. Die schrijver zit er toch niet voor niets lijkt me.

Soms krijg je inderdaad commentaar waar je niets mee kunt, zoals bijvoorbeeld "verkeerde galop". Dat is niet iets waar je veel mee kunt, maar dat hoort er wel bij te staan. Maar daar naast vind ik het inderdaad ook fijn als er andere dingen bij staan waar je wel wat mee kunt.

Wat moet een jury dan vermelden, hoe je kan zorgen dat je paard wel in de juiste galop aanspringt?
Soms merken de deelnemers nieteens dat ze in de verkeerde galop aanspringen en rijden doodleuk heel het galopgedeelte in de verkeerde galop.

Babel schreef:
Ja en ik ben dat wel met de KNHS eens! Er zijn zoveel wegen naar Rome, het is niet aan de jury om dat uit te leggen en de juiste weg voor je te kiezen. Een jury kan zeggen dat een paard in middenstap bijvoorbeeld ruimer moet, maar op welke manier je dat moet bereiken, daar werk je met je instructrice aan :j.
Punt is dat een jury bij bijvoorbeeld een 5 voor de middenstap wel moet aangeven wat er dan precies verbeterd moet worden.

Precies, de protocol moet zo van commentaar voorzien worden, dat de deelnemer aan de hand van de opmerkingen dit thuis naloopt met de instructie. En daarmee aan de slag gaat.
Wij zitten er immers niet als instructie, maar als jury.

ambre schreef:
Op de cursus wordt ons geleerd de cijfers 5,6 en 7 zo veel mogelijk van commentaar te voorzien.
Bij een 4 of een 8 weet je meestal wel dat het slecht of goed ging,maar bij een 6 is het veel belangrijker om te weten hoe je er een 7 van kan maken.
Jammer dus dat er zo weinig geschreven wordt.Bij de subtop kom je dit echt niet tegen,altijd veel commentaar en een samenvattend commentaar onderaan.
Ik ga ook proberen om dit iedere keer zo te doen,opbouwend en motiverend.Dat is de taak van de jury!

Klopt, wordt ook erg op gehamerd tijdens de cursus.
En ik probeer ook altijd een samenvatting te maken, waar degene wat mee kan.
En opbouwend en motiverend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:18

ik laat mijn schrijvers ook altijd erg veel schrijven (vinden ze leuk :P ) en probeer onderaan bijna altijd een kort stukje te zetten om iedere proef een positieve boost mee te geven.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:20

Ik kreeg een keer een coupon terug met alleen maar 6en, een 5 en een 7
Zonder commentaar
Daar kan ik dus ook wel heel veel mee...