Daarna heeft ze de winter stilgestaan, ze is af en toe gelongeerd. Daarna is ze opgepakt voor de kar, ze gaat ongeveer 1x per week het bos in met de kar. Hoe ze dan is weet ik niet, dat is in het weekend. Begin dit jaar is er een aantal keer op gereden, toen scheen ze ook heel braaf te zijn.
Een week of 3 waren we van plan om weer regelmatig te gaan rijden. Ik heb haar de bewuste dag gelongeerd, gehangen met iemand ernaast omdat ik niet wist hoe ze zou reageren en ben erop gestapt omdat ze geen kik gaf. Toen ik eenmaal zat, gaf ze een klein bokje bij het wegstappen terwijl ik m'n beugels nog niet in had. Een pas later nog een bokje en nog een, en toen was het bok-bok-bok de wei rond. Ik had nog steeds m'n beugels niet in, verloor m'n evenwicht toen ze scherp draaide bij het hek en viel eraf. Ik had werkelijk waar geen idee waar dit gedrag vandaan kwam, maar het eerste wat in mij opkwam was dat ze ergens last van had. Dit dacht ik omdat ze ook redelijk stijf was aan de longeerlijn en misschien door het gewicht dat ineens op haar rug zat, dat ze bokte door de pijn. Ik zat in dubio omdat ik niet wist of dit eigenwijsheid was of pijn, en om het zekere voor het onzekere te nemen en toch nog een beetje goed af te sluiten heb ik nog een paar keer gehangen. Dit ging verder okee, en we zijn gestopt. Daarna is er niemand meer opgegaan.
Sinds deze week het longeren pas weer opgepakt wegen tijdgebrek. Dinsdag heeft een andere stagiare haar gelongeerd en zij kreeg haar niet in galop omdat ze dan alleen maar ging bokken. Ze vroeg of ik haar wilde proberen in galop te krijgen, dus ik heb het overgenomen. Eerst een paar rondjes gestapt, daarna gedraafd en zodra ik haar het commando gaf om aan te galopperen, kwam ze met haar oren in haar nek op mij af, draaide ze haar kont naar me toe en begon gericht naar me te trappen. Ik heb haar weggestuurd met m'n zweep en wilde het opnieuw doen, maar weer trapte ze gericht naar me, gestrekt achteruit en bij elke trap springt ze ook als het ware achteruit, in mijn richting. Omdat ze toen over de longeerlijn heenging met haar achterbeen heb ik haar losgelaten en (nadat ze uitgeraast was) losgeklikt, waarna ze een aantal rondjes keihard door de wei heeft gegaloppeerd. Daarna ging ze draven en probeerde ik haar op mijn commando weer aan te laten galopperen kwam ze weer dreigend op me af en probeerde ze me te trappen. Ik vond het te gevaarlijk worden dus ben gestopt. Daar baal ik zelf flink van omdat ze gewonnen heeft als het ware.. Ze liep die dag overigens nog steeds stijf.
En vandaag hetzelfde, toen ik de wei inkwam met longeerlijn en zweep liep ze weg met de oren in haar nek en draait zich even later om, om in diezelfde houding op me afgestormd te komen..
Ik denk zelf aan het volgende:
1. Last van iets in haar lijf. Dit denk ik vanwege het stijve, ze liep een aantal weken geleden ook niet helemaal regelmatig. Ze is wel heel gevoelig in haar lijf, aanrakingen vind ze niet prettig en als ik met mijn hand langs haar ruggegraat ga, lijkt ze het ook niet fijn te vinden. Ook vanwege het bokken onder het zadel met gewicht op haar rug.
2. Dominantie. Ze weet zelf dondersgoed hoe groot ze is en hoeveel ze weegt en gooi ook graag dat gewicht in de strijd. Dit uit zich ook in kleine dingetjes als over je heen willen lopen als je haar van stal haalt, omdraaien om iets te bekijken dat niet in haar gezichtsveld ligt en je daarbij ombeuken. Dit is overigens een onhandig probleem omdat ze ook in aanraking komt met de cliënten natuurlijk.
3. Energie teveel. Ze krijgt 1kg sportbrok per dag, terwijl ze 1 dag per week voor de kar loopt en soms een tijd niet wordt gelongeerd en soms een keer of 2/3 per week. Ze staat 's nachts op stal en van 9 tot 4 op de wei.
Dit is wat ik als mogelijke oorzaak zie.. Ik vind het zo vreemd, het was altijd wel een lomp paard maar ze was wel vrij zachtaardig met de cliënten als ze een goeie bui had. En vorig jaar hebben we zonder zadel op haar gegaloppeerd, terwijl ze nu met het voelen van gewicht op haar rug als een idioot gaat bokken..
Alvast bedankt voor het lezen, het is een extreem lang verhaal geworden, ik ben niet zo van het kort en bondige
Ik hoop van harte dat iemand tips heeft!
Groetjes Karlijn

Met name bij mensen die het uit een boekje willen leren.....