mijn paard durft me soms wel eens aanvallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natascha10

mijn paard durft me soms wel eens aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 01:57

ik heb een 2 jarige ruin gekocht en nu heeft hij me onlangs eens aangevallen
hij doet zijn oren plat in de nek tanden bloot en stormt recht op me af nu is de vraag kan da komen doordat hij een blaassteen heeft.en dit doet omdat hij pijn heeft of is het iets anders.toen hij da deed heb ik hem wel serieus gelongeerd.nu heb ik voorlopig hem ma 5 a 10 minuten gelongeerd en doet hij het nt .enkel nog als hij in de stal staat en ik in de stal wil komen oren plat naar achter tanden bloot en op me afkomen en zich dan omdraaien mijn reactie is dan altijd ik draai me dan om in de stal doe mijn hoofd omlaag en mijn schouders omlaag en da blijkt wel te helpen want dan komt hij rustig naar me toe en geef hem dan een snoepje om te belonen.heeft er iemand enig idee of da gedrag kan te maken hebbben met pijn.want durf hem voorlopig nt meer lang te longeren

zodiacje

Re: mijn paard durft me soms wel eens aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 02:05

Oeh :oo ; als hij in de stal op je afkomt met oren plat dan draai je je om en maak jij je klein... én beloont hem met een snoepje... :n

Je laat hem dus merken dat hij duidelijk de baas is. Je laat hem zo dominant over jou zijn.
De volgende keer dat hij dat doet maak je jezelf groot. Desnoods roep je nog hard "Nee!" erbij ofzo.

Of hij pijn heeft kan ik natuurlijk niet beoordelen maar als bovenstaande jouw manier van oplossen is dan maak ik mij wel ernstige zorgen... Ook al zou hij het nu doen vanwege pijn, hij kan het blijven doen omdat jij geen leidersgedrag vertoont maar juist heel onderdanig doet.

Als je bang bent dat hij pijn heeft van de blaassteen overleg dan even met je DA want ik neem aan dat die hem daarvoor behandeld.

natascha10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 02:26

ik gaf hem een snoepje omdat ik dacht da als hij naar me toe komt zonder zijn oren plat in de nek te doen da hij een snoepje krijgt en da hij na een tijdje dan zou doorhebben da hij pas een beloning krijgt als ik de stal in kan komen.ma zal het de volgende keer eens proberen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 02:27

Een 2 jarige longeren en hij heeft een blaassteen.
Iets aan die blaassteen doen(laten verwijderen) en hem nog een jaar in de opfok gooien.

2 jarige paarden horen nog tussen hun leeftijdsgenoten in de wei te staan.

Verder ga ik met zodiacje mee.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 03:10

Is het een vraag of hij een blaassteen heeft, of weet je het zeker dat hij het heeft?
Longeren op die leeftijd is in zoverre geen proebleem, alsw je zelf maar erg consequent bent en hem laat weten wie de baas is. Zoals Zodiacje al zei. Nu denkt hij, dat hij de baas is en wordt zijn slechte gedrag ook nog beloond. Geweldig voor hem, maar erg nadelig voor jou

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 06:58

Met 2 jaar zijn ze vaak aan het testen wat ze allemaal voor elkaar kunnen krijgen.In zijn ogen ben je nu een 'braaf' mens dat zich netjes klein maakt en d'r voer aan hem overlaat.
Hoewel ik je redenering wel snap,maar het snoepje is toch echt pas als hij lief doet....
Als er een reéle kans is dat hij pijn heeft moet je daar eerst iets aan doen,voordat je wat serieus vraagt.Als lopen pijn doet is het logisch dat hij niet met je mee wil.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:19

kimmie88 schreef:
Is het een vraag of hij een blaassteen heeft, of weet je het zeker dat hij het heeft?
Longeren op die leeftijd is in zoverre geen proebleem, alsw je zelf maar erg consequent bent en hem laat weten wie de baas is. Zoals Zodiacje al zei. Nu denkt hij, dat hij de baas is en wordt zijn slechte gedrag ook nog beloond. Geweldig voor hem, maar erg nadelig voor jou

Ik vind longeren op die leeftijd absoluut not done. Longeren is zeer slecht voor alle banden, pezen en gewrichten. Hij is nu volop in de groei en hoort gewoon op de wei te staan en met vriendjes te spelen.

Bovendien als je echt wil dat je paard een goede opvoeding krijgt moet hij in een groep paarden staan met het liefst ook een paar andere leeftijds genootjes.
Die voeden elkaar op en daar krijg je een goed gesocialiceerd paard voor terug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:22

nah, ben je lekker mee.......... ik zou er iemand bijhalen die jou hiermee helpt, voordat je straks een 5 jarige hebt die de boel regeert

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:37

Oh jee...Dit gaat echt uit de klauwen lopen als je zo doorgaat. Dit paard is jou enorm de baas...Zoek hulp voordat het echt grote ellende wordt. Door te reageren op de manier die jij doet bevestig je alleen maar onderdanig aan hem te zijn...Dit gaat van kwaad tot erger.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:41

Ik ga met de rest mee. Zoek hulp en laat de dierenarts naar die blaassteen kijken.

Ik zou de snoepjes weglaten, ik heb mijn pony's nooit opgevoed met snoepjes, ze worden daar alleen maar opdringerig en schooierig van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:42

Mijn paard deed het met longeren,en ik heb toen een zweepje gepakt en als hij kwam kreeg hij er van langs.Hij heeft het nooit meer gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:43

KiWiKo schreef:
nah, ben je lekker mee.......... ik zou er iemand bijhalen die jou hiermee helpt, voordat je straks een 5 jarige hebt die de boel regeert

Ik denk dat dat paard geen 3 jaar nodig heeft om te snappen dat hij de baas is, dat heeft ie volgens mij al haarfijn in de gaten op dit moment :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:50

Ik zou hem inderdaad ook nog een jaar de opfok in doen, is veel beter voor zijn ontwikkeling om door soort- en leeftijdsgenoten op zijn plaats gezet te worden. In die tijd kan jij zelf misschien hier en daar een cursusje meepikken, wat uiteraard nooit verloren is. Ik ben zelf afgelopen zondag naar Petra Vlasblom gegaan van 2 Moons, op cursus jonge paarden opvoeden. Die zou voor jou héél interessant kunnen zijn aangezien dit gedrag best wel veel aan bod komt. De curus begint met de eerste jaren in een paardenleven uit te leggen, van geboorte tot opfok. Daarna wordt probleemgedrag uitvoerig besproken en vooral; hoe je je persoonlijke ruimte moet bepalen. Kortom, alles waarmee jij nu te maken hebt :j

PS: longeren is echt niet goed voor zo'n jong paard, veel te belastend voor de pezen ed. Een tweejarige dient echt niet op stal te staan imo, lekker de opfok in en wie weet krijg je achteraf een 'nieuw' paard! Laat hem eerst nog even zijn wilde haren kwijt geraken ..

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:34

Als hij echt valse trekjes heeft zou ik maar niet mijn rug er naar toe draaien.
Hoe wil je dan zien wat hij doet?
Het lijkt me wel dat dit paard zich niet lekker voelt.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:42

Nog even lekker 2 jaar op de wei gooien met leeftijdsgenootjes en zelf druk aan de studie gaan door je in paardengedrag te verdiepen.
Anders zou ik toch gaan kijken voor een ander adres voor je paardje want misschien klinkt het heel hard maar geloof me dit is voor jou niet leuk en voor je paard ook niet. Daarbij is dit het begin en zolang jij je paard over je heen laat lopen en zijn gedrag niet snapt kan het erg gevaarlijk worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:47

Goede begeleiding zoeken! Om simpelweg te zeggen dat je ervaring moet hebben om aan zoiets te beginnen is natuurlijk een beetje flauw, hoe moet je ervaring opbouwen als je er nooit aan begint dan?? Maar goede begeleiding is alles! Neem desnoods grondwerk les, hoeft niet heel lang per keer (20 minuutjes lijkt me de max per sessie) maar zoek wel iemand die heel ervaren is (vraag desnoods referenties) en beknibbel niet op een paar euro's voor een goeie!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:03

Of het nou pijn is of wat anders, een paard hoeft niet op die manier op mij af te komen. Dit soort gedrag meteen de kop indrukken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:02

Jessix schreef:
Of het nou pijn is of wat anders, een paard hoeft niet op die manier op mij af te komen. Dit soort gedrag meteen de kop indrukken.

Nou inderdaad..Een paard kan gerust pijn hebben of niet lekker in zijn vel zitten maar als hij/zij het daardoor in zijn kop haalt om me zo aan te vallen (oren in de nek en tanden bloot) heeft hij toch echt een mega probleem.. }> . Dat is totaal onacceptabel gedrag en zal maar niet vertellen hoe ik dat aan zou pakken.... Maar je moet wel weten wat je doet en daar heeft TS flink hulp bij nodig...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:12

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd. Blijf ontopic, speel op de bal en niet op de man, zo blijft het topic vriendelijk en leerzaam voor iedereen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:16

Mag ik vragen waarmee TS da bedoeld? ik begrijp iets niet.

Als je zegt dat het blaasstenen heeft, doe er wat aan ipv aan te kijken.

Maar het lijkt me meer dat hij jou de baas is en dat je hem daarvoor beloond ook, en wat doet een 2 jarige op stal in deze tijd van het jaar, longeren aan het werk zetten? doe m nog lekker nog een jaartje een kind zijn.

wendyjanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:42

sowieso proberen tegen te houden,
daar worden ze op gegeven moment steeds makkelijker in .

natascha10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 19:25

iemand heeft me een tip gegeven da als hij me aanvalt in de stal of probeert voor zijn halster vast te pakken en puur op kract naar beneden te halen tot nu toe werkt het want de aanvallen minderen.nu doet hij het heel af en toe dus we zijn de goede richting aant uitgaan.hij staat s'avonds op stal voordat we naar huis gaan aangezien het eentje is die graag uitbreekt s'nachts.dus voor de veiligheid zetten we hem s'nachts op stal en gaat hij door de dag buiten.maar gelukkig begint het beetje bij beetje beter te gaan

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:58

fijn dat de omgang iets beter gaat. Heb jij je gedrag verder ook aangepast? Want ik denk dat dat ook al scheelt...
En de blaasstenen? Is er al een dierenarts geweest?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:59

Lekker verkopen die handel
zodra een paard een gevaar voor je vorm zit je niet goed

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:12

Oei oei, foute boel.
Ik zou zelf nog even een half jaartje wachten met longeren, maar dat doet niet af dat hij de baas is en niet jij.
Je kan hem nog beter een keer een oplawaai geven dan toegeven! en vooral NIET belonen voor zijn haantjes gedrag.
Zoek hulp dan komt het vast goed. Je bent nog niet te laat, maar het zal zeker niet makkelijk zijn.

Hoop voor je dat het goed komt.