Paardrijden met bril-extra bril erbij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Paardrijden met bril-extra bril erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 14:13

Beste Bokkers,

Sinds een jaar heb ik nu permanent een bril. Eerder had ik hem met rijden
niet op omdat ik maar 2/3 x kort reed op mijn verzorgpaard en ik alleen een cilindrische
afwijking heb. Nu ik elke dag rijd/bij de paarden ben houd ik hem op.
Maar nu komen er al kleine krasjes op mijn bril. Ik denk dat dit komt door het zand etc en het dan
af en toe snel schoonwrijven met mijn shirt.

Nu is mijn vraag rijden jullie met je dagelijkse bril of hebben jullie een speciale bril
voor sport/paardrijden?

Lenzen is helaas geen optie voor mij. Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen :)

Bedankt!

lammie2701

Re: Paardrijden met bril-extra bril erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:16

ik heb zelf 2 brillen...mijn gewone en een zonnebril...en ik rij gewoon met de bril welke ik denk nodig te hebben (als de zon schijnt dus de zonnebril en anders de gewone)...ik heb dus geen speciale paardrijbril en ook geen krassen op mijn glazen...

krassen kunnen ook heel snel komen door gebruik van haarlak...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:17

Ik rij gewoon met 1 bril en heb deze in het dagelijkse leven ook op, merk geen krasjes op mn glazen, misschien even langs de opticien om advies te vragen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 14:22

Ik heb 4 brillen, 3 gewone brillen waarvan 1 met neusstoppers en een zonnebril.

Ik kan slecht tegen de neusstoppers en deze heb ik alleen op met rijden.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:12

Ik heb 4 brillen, waarvan ik er momenteel 1tje gebruik, en die heb ik ook altijd bij de paarden op (tsjah, anders zie ik niks...). Ik heb nog nooit last gehad van krasjes, maar heb je wel ''kras''-vrij glas?

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:15

de krasjes komen niet doordat je paardrijd.
de krasjes komen doordat je hem dus schoonmaakt met je shirt!
Dit is heeeel slecht voor je bril, en maak hem daarom altijd schoon met het doekje dat je bij je bril hebt gekregen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:46

Ik heb mijn glazen (plastic) bij de specsavers vandaan die verkopen pentax. Mijn ontspiegeling had wel een andere kleur dan mijn vorige glazen.

En ik heb inderdaad met mijn stomme kop wel eens een keer mijn shirt gebruikt. Opticien gaf dit ook als meest logische reden, gewoon zand wat opstuift mag het eigenlijk niet zijn.

Gelijk mijn ogen laten meten en ze kwamen er weer anders uit dan een jaar geleden. Kortom weer nieuwe glazen :(

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:49

dan verandert het bij jou wel heel snel...ik doe ongeveer 3 jaar met een bril...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:55

Baal er ook van! Hiervoor had ik mijn glas 3,5 jaar maar tussen tijd nooit laten meten en heb ook alleen met lezen op. Het is overigens een heel klein verschil ik schommel met de meting tussen 0,5 en 0,75 cilinder.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:00

ok...ik kan helemaal geen lenzen en normaal gesproken ga ik altijd een hele of een halve sterkte achteruit...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:02

Ik bedoelde dat ik nu tijdens deze meting schommelde tussen die waarde. Ik ben van een lichte + naar alleen cilinder gegaan. Verder weinig verschil eigenlijk.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:05

tjah ik heb +6,75 en + 7,25 en dan nog een behoorlijk sterke cillinder...

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:06

Ik heb ook alleen cilinder afwijkingen, en verder zie ik nog redelijk goed.
Als ik bij de paarden ben heb ik mijn bril nooit op. Ben altijd bang dat mijn pony mijn bril van mijn neus maait.

Kun je je bril niet af laten tijdens het rijden? Of zie je dan gewoon niet voldoende?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 22:05

Ik zie wel voldoende maar krijg toch vermoeide ogen ervan. Ga binnenkort lenzen proberen. En er schijnt een hele leuke collectie binnen te komen. Dan ga ik kijken voor een nieuwe en hou ik deze erbij voor paardrijden.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:10

Fairytail schreef:
Ik zie wel voldoende maar krijg toch vermoeide ogen ervan. Ga binnenkort lenzen proberen. En er schijnt een hele leuke collectie binnen te komen. Dan ga ik kijken voor een nieuwe en hou ik deze erbij voor paardrijden.

zonder bril zie ik dus echt niks...alleen heel vaag iets wazigs...dus nee ik hou mijn bril wel lekker op...weet ook niet beter na 24 jaar al brildrager te zijn...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:17

Is je glas echt wel krasvast? Ik heb hier namelijk echt geen last van en mijn bril komt ook van de specsavers. Wat wel erg slecht is is je bril schoonmaken met een papieren servet, tissue of keukenrol, hier zit houtvezel in wat krassen maakt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:49

ook een t-shirt is heel slecht doordat daar vaak toch wel stof en viezigheid in komt...en zeker bij paarden in de buurt...
en zoals ik eerder zei: haarlak is ook echt superslecht, dat tast de hele coatinglaag aan...

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:54

Ik draag al sinds m'n 7e jaar een bril maar ben nu toch over op lenzen. Ik durf m'n bril namelijk niet meer op met rijden. Niet vanwege krassen maar omdat ik in januari knoerthard van mn paard viel en m'n cap m'n bril in m'n gezicht drukte. Gevolg waren zware kneuzingen in m'n gezicht. Dus pas op! Ik heb ook een cilindrische afwijking maar ook daar zijn lenzen voor.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:57

Barb12 schreef:
Ik draag al sinds m'n 7e jaar een bril maar ben nu toch over op lenzen. Ik durf m'n bril namelijk niet meer op met rijden. Niet vanwege krassen maar omdat ik in januari knoerthard van mn paard viel en m'n cap m'n bril in m'n gezicht drukte. Gevolg waren zware kneuzingen in m'n gezicht. Dus pas op! Ik heb ook een cilindrische afwijking maar ook daar zijn lenzen voor.

ik kan dus juist vanwege de cillinder dus geen lenzen...en dat in combinatie met de hoge sterkte...dus ben gedoemd om een bril te blijven dragen...
wat jij hebt gehad met een valpartij heb ik dus nog nooit meegemaakt...en dat terwijl ik van de 26 jaar dat ik leef al 24 jaar een bril draag...en ook heeeeeeeeel vaak van paarden/ponnies ben gevallen (kleine evenwichtsstoornis)...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:59

Ik heb mijn bril altijd op, dus ook met het paardrijden.Veeg hem schoon met t shirt, wc papier, papieren zakdoekjes, trui, handdoek enz enz. Heb al 1000 jaar dezelfde bril..... En geen krasjes! ( Wél eens wonderlijk verbogen ooit, na een spectaculaire val ....dat wel....)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:04

Ik heb zelf ook een bril en die jarenlang gedragen tijdens het rijden, altijd dezelfde bril die ik dagelijks op had. Ook nooit last gehad van krasjes ed, maar op den duur ook steeds geen zin meer om die bril iedere keer schoon te maken, dus dat deed ik dan wanneer ik thuis kwam even onder de warme kraan.
Inmiddels draag ik lenzen en heb ik dit probleem niet meer. Ik heb inderdaad ook een cilinderafwijking, een allergie op me ogen en nog wat andere zooi, maar ik kan ook gewoon lenzen dragen. Wel hele zachte omdat ik dit vooral bij de paarden prettiger vind.

Royaljojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:01

ik heb ook altijd met bril gereden. Nooit last gehad van krasjes.
Met lenzen heb ik wel last gehad van het zand, tranende ogen.
Wil alleen wel waarschuwen dat het wel handig is om een tweede bril op voorraad te hebben (al is het met oude dus niet helemaal passende glazen, vooral als je een grote afwijking hebt)
Ook ik ben met bril gevallen alleen bij mij was de bril gelijk onbruikbaar, en met mijn afwijking..... niet best.

Suiccil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:01

Een bril kan volgens mij gewoon hoor. :)

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 06:47

ik heb 3 brillen waarvan ik er 1 gebruik voor paardrijden. Ik heb geen last van krasjes op de glazen. Ik heb bewust een aparte bril voor paardrijden, het is mij al eens gebeurt als je valt dat je bril scheef etc. is.

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:17

Ik heb lenzen gekozen, maar heb ook altijd een bril erbij.
Ik zou dus ook voor 2 brillen kiezen, er kan namelijk altijd wel iets gebeuren..