Meteen wedstrijden rijden met nieuwe pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee98

Meteen wedstrijden rijden met nieuwe pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:03

Haalo
ik heb net een nieuwe e pony gekregen, is het dan het beste om eerst een half jaar zelf te gaan rijden of dat ik gelijk officieel wedstrijden kan rijden?
groetjes,
Esmée
Laatst bijgewerkt door Mars op 24-05-10 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Cheetahfan

Re: POOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:04

Wat bedoel je met officieel?
Wedstrijden?
Je titel is ook niet echt duidelijk, wijzig hem anders even ;)

Esmee98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:06

ja officieel wedstrijden.

zap

Re: Nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:08

Het lijkt mij dat je eerst even oefent met je pony. Dus elkaar goed leren kennen en trainen (dmv les) en dan kan je samen met je instructrice wel bepalen of je klaar bent voor je wedstrijdjes en vooral wanneer ;)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:09

Je kan dat beter elkaar even leren kennen.
De pony moet ook wennen aan jou :j

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:10

Je kunt meteen een startkaart aanvragen en beginnen met wedstrijden rijden.
Afhankelijk van je rijkunsten en de ervaring van je nieuwe paard is het misschien handiger om eerst goed les te nemen en een paar keer gewoon onderling te starten en pas daarna een startkaart aan te vragen.
Dit ligt dus gewoon helemaal bij jezelf, er zijn geen regels voor over hoe je het moet doen.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:11

Ik heb ook net ruim een weekje een pony. Ik merk nu al dat het goed gaat, maar de zekerheid is er gewoon nog niet.
Ga eerst een paar maanden aan elkaar wennen, en dan idd samen met je instructrice beslissen of je kan beginnen.

Maar je kan gewoon meteen beginnen.....

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:34

ik zou sowieso eerst oefenen en wennen,
en misschien een vriendschappelijk wedstrijdje,
en als het dan niet gaat,
jammer dan,
dan is je pony wel al een keer op een ander terrein geweest ;)

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:37

eerste half jaar zelf rijden! jullie moeten aan elkaar wennen. en je moet een band op bouwen. en je kunt toch nog wel even wachtn met wedstrijden en je kunt je eerst concetreren op de oefeningen.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:46

Ik zou eerst even lekker gaan oefenen tot je een beetje gewend bent aan hem en hij aan jou. Dan ga je gewoon een keertje bij jou in de buurt starten voor de lol. Niet te fanatiek. Gewoon lekker een dagje uit. Nog veel plezier met je pony.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:48

eerst even aan elkaar wennen en een band opbouwen
en natuurlijk trainen dan kan je verder gaan

Laurenlinden

Re: Meteen wedstrijden rijden met nieuwe pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 17:21

Het ligt natuurlijk aan je paard, als het rustig genoeg is en jehebt er genoeg vertrouwen in dan kan het natuurlijk goed gaan!
Maar als je er geen vertrouwen in hebt, dan zou ik nog even wachten.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:11

wat heeft je pony gelopen? als hij al ervaren is en jij ook, en gewoon al klaar bent voor de B, lekker op wedstrijd gaan! doe ik ook :)
maar als dit je 1e pony is waar je wedstrijden mee gaat starten, of dat ie nog niet zoveel kent. zou ik even rustig aan doen totdat je elkaar wat beter kent! :)

Esmee98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 20:18

De pony heeft M gelopen, ik heb 8 jaar ervaring met rijden, maar niet met officiele wedstrijden

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:21

Nee ik zou het niet doen,
als je je paardje pas net hebt, is hij ook nog niet
zo heel erg aan je gewent.
Ik zou eerst gewoon rustig een band
met hem opbouwen zodat hij je ook vertrouwd.
Als hij nog niet zo veel ervaring heeft met wedstrijden
Vind hij het vast allemaal spannend.
Ik zou het niet doen, maarja dat is mijn mening;)
Veel succes !

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 07:56

Ik zou eerst gaan oefenen. Je ben minimaal een jaar bezig om een combie te vormen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:00

Om teleurstellingen te voorkomen zou ik ook nog even wachten. Waarom zo overhaast, neem eerst de tijd om lekker van elkaar te genieten en aan elkaar te wennen. Wedstrijden kan altijd nog.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:11

joh geef je pony eerst eens lekker de tijd om te wennen...........waarom meteen zo overhaast?

ook voor jezelf,lekker wennen aan elkaar,en dan gaan starten als je het gevoel krijgt dat je samen een combinatie bent.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:06

Dat ligt eraan hoeveel ervaring jij hebt en hoe het met jullie als combinatie klikt. Als dat meteen heel goed gaat hoef je geen half jaar te gaan wachten met wedstrijden. Maar het beste kun je gewoon even overleggen met instructrice hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:10

Paardje is dus startklaar en jij hebt al wel wat rijervaring. Ik zou het gewoon me je instructeur bespreken. Als jij wedstrijden rijden hartstikke leuk vindt en je klikt lekker met je pony (anders had je 'm niet gekocht neem ik aan) dan zie ik geen enkel bezwaar om eens leuk een wedstrijdje te gaan starten.
Ik denk dat het dan vooral een kwestie is van realistische verwachtingen hebben. Verwacht niet dat je meteen de sterren van de hemel rijdt en dat de jury's kwijlend hun auto uitvallen voor je :D Zie het gewoon als een leuke dag uit en een fijne kans om je pony ook op vreemd terrein te leren kennen.

Hoe lang je nodig hebt voor je verantwoord (dus veilig en zonder echt compleet voor schut te staan) op concours kunt varieert van combinatie tot combinatie. Het is echt onmogelijk om daar een algemene richtlijn voor op te stellen.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:49

je hoeft dan echt geen jaar te wachten om eerst een "combie" te vormen met je paard. ik denk dat je instructeur/ouders het beste kunnen beoordelen of je een B proefje kunt rijden. maar B steld niet zo heel veel voor hoor, wat voltes en figuren.
ik zou zeggen lekker gaan. pony heeft al ervaring en jij ook rijervaring. komt vast helemaaal goed! :)) als je soms ziet wat er in de B meerijd :n

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:02

ik zou niet meteen beginnen met wedstrijden.. als je eerst eens kijkt hoe het er aan toe gaat op een wedstrijd, en kijken hoe je paard natuurlijk reageert op alle drukte, en op de trailer etc...

ook zou ik eerst een paar keer oefenen met een officieel B-proefje, en kijken hoe je paard dit proefje loopt en misschien kan je eerst wat verbeteren.

maar het belangrijkste is: overhaast niets; leer je paard beter kennen, oefen beter en laat je paard ook rustig wennen bij jou thuis voordat je meteen naar allerlei plaatsjes reist met je trailertje. Als je paard vertrouwen heeft in jouw, gaat het ook veel beter op de wedstrijden :D

misschien kan je een keer kijken bij een ''officiele'' wedstrijd, en dan kan je je pony meenemen om ook te wennen ;)

Groetjes kim :)

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:08

Nou, ik zou zeggen dat je eerst moet kijken hoe het tussen jou en je pony klikt.
Als het goed klikt, ze is braaf en jullie vertrouwen elkaar, zie ik geen bezwaar om gewoon wedstrijden te starten.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:50

als je hem verrtouwt dan ja

xTijgetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:04

Ik zou idd eerst even een half jaar zelf rijden. Zodat je eerst een band opbouwd met je pony (niet geheel onbelangrijk ;) ). En ik zou pas beginnen met officieel wedstrijd rijden als jij en je pony er echt klaar voor zijn, het is wel belangrijk dat je de eerste keer gewoon normaal je proefje kan rijden, zodat je pony geen trauma aan wedstrijden overhoud :)