Trailerladen (angstig paard) oefeningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mysecrets

Trailerladen (angstig paard) oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:34

Hoi bokkers,

Ik heb een 4 jarige merrie, die de trailer niet in wilt. Er is geen sprake van niet willen, maar het niet durven.

Wat we veel doen is grondwerk, daar is ze bekend mee, dit doen we dan ook altijd tijdens het oefenen van het laden.

Wat er gebeurd tijdens het oefenen, paard loopt mee tot de klep, soms heel overtuigend, soms wat onzeker, eenmaal bij de klep is ze op zich best nieuwschierig, maar bij het minste geringste stijgert ze en wilt van de trailer weg. Daarna komt ze redelijk snel weer bij de klep staan, maar daarna gebeurt hetzelfde.

We hebben van alles geprobeerd en vaak geoefend, met gewoon halster, touwhalster, met longeerlijnen aan de zeikant (zodat zij niet van links naar rechts vliegt), deurtjes open, deurtjes dicht, noem maar op en het is geprobeerd.

Er zijn een paar dingen die niet kunnen bij haar, zoals lijnen achter haar kont enz. dit kan echt niet bij haar en ga ik ook niet proberen, vragen om problemen.

Vandaag hebben we een 'parcoursje' op gezet met een houten plank waar zij over heen moet en tussen 2 staanders met balk + zijl er over, waar ze tussendoor moet, dit was allemaal geen probleem, ook gaan we vaak door smalle gangetjes en vrachtwagens zijn ook geen probleem.
Wat wij denken is dat er wat gebeurd moet zijn, ze is namelijk niet snel onder de indruk en nieuwe dingen pakt ze gemakkelijk op.

Mijn vraag aan jullie is of jullie nog oefeningen weten die ik met haar kan oefenen om haar meer voor te bereiden, als dit niet helpt, haal ik er sowieso een professional bij! Dit is puur om te oefenen voordat ik er iemand bij haal. :)

Dingen die ik absoluut niet wil horen is: pak er een zweep bij, ram haar er op, doe lijnen achter haar kont en alle andere soorten van dwang... Het is de bedoeling dat ze er straks rustig op loopt en we hebben dan ook alle tijd om te oefenen....

Hier foto's van hoe we vandaag geoefend hebben: Afbeelding
Afbeelding

DeHP

Re: Trailerladen (angstig paard) oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:39

Heb je de mogelijkheid om de trailer bij haar in de bak te zetten?
Dan zou ik de trailer gewoon een dagje bij haar zetten, zorg dat de trailer de enige plek is waar ze kan eten. Vaak als er geen mensen in de buurt zijn worden ze vanzelf nieuwsgierig naar dat rare geval wat er in de bak staat. Helemaal als er eten in staat. Als ze er zo een paar keer zelf op gaat kun je hem in een hindernis parcoursje gaan gebruiken zoals je nu ook gedaan hebt met de staanders en zeiltjes.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 21:41

Helaas beschik ik (nog) niet over een eigen trailer, ik oefen nu met de trailer van een stalgenootje Beli@Bokt die mij onwijs helpt met oefenen... Ik vind het wel een slim idee, ben alleen bang dat dat niet gaat lukken (trailer in de bak) toch bedankt voor de tip!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:44

(ik help vaak met dit paard en heb ook een trailer beschikbaaar voor haar)

Dat is wel een idee zetten we m een tijdje in de paddock!
Krentenbollen er in en water en hooi! en anders kunnen we misschien de klep er wel eens af halen en daar over heen lopen als hij niet aan de kar zit

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:18

kijk, probleem van de trailer is al opgelost. Veel plezier met oefenen. Wel super dat jullie gewoon lekker aan het oefenen zijn en ook andere dingen bedenken om je paard daardoor makkelijker op de trailer te krijgen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:22

DeHP: Zoals??
Ik moet namelijk wel zeggend at er weinig toezicht is bij ons op stal dus zet toch mijn trailer niet onbeheerd in de padock er kunnen dan een hoop ongelukken gebeuren!!
Dus dan kunnen we dat alleen eens op zondag doen

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:28

ik doelde op jullie oefenparcoursje en het feit dat je bereid bent om de klep eraf te slopen zodat je daar eerst mee kunt oefenen. Dat is natuurlijk al een goede voorbereiding op het trailer laden.
Zou de trailer ook zeker niet onbeheerd in de padock laten staan. Gewoon zelf buiten de padock gaan zitten wachten/picknicken/tuig poetsen. Dan kun je ook zien of ze er op gaat.
En natuurlijk je paard zonder halster in de padock laten, maar daar zullen jullie zelf ook al wel aan gedacht hebben.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:32

ja precies maar stel dat ze gaat poberen om te draaien of wat dan ook.....
Dan maar er bij blijven en zo verder oefenen...

Als iemand nog andere oefeningen weet graag!!!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:33

Wij hebben een paard wat vroeger absoluut neit ongesedeerd geladen kon worden. Na heel veel oefenen en dan heb ik het echt over n dagelijkse oefening met eten emmertjes muesli zijn we nu zover dat hij los erin en eruit gaat. Wij zijn dus heel lang bezig geweest eerst in de buurt van de trailer hapje eten als beloning dit steeds dichter bij/ op de klep belonen enn ga zo maar door. tot het moment dat hij in de trialer eten kreeg, toen de klep dicht gedaan door laten eten
de volgende dag eht zelfde en toen zijn we gaan rijden/ 5 minuutjes en weer terug ga zo maar door. Nu na 2 jaar zijn we zover dat hij los erin loopt en ook er weer uitloopt. We hele lange stukken kunnen rijden en bij aankomst zelfs 25 minuten kunnen wachten voordat we hem uitladen. Dus echt houd moed doe rustig ga in godsnaam niet slaan gebruik eventueel bachremedie. Sterkte joh.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:35

@ Zirano, ik heb idd alle geduld van de wereld, slaan komt niet voor, absoluut niet. Bachremedie, hoe werkt dat?
Wel super fijn dat jullie je paard nu kunnen laden, met geduld bereik je zo veel!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:39

wij zijn begonnen met druppels die voor zijn karakter geschikt waren maar ook met resque kom je een heel end. daar worden ze iets relaxter van zodat neit alles meer eng is. Fijn te lezen dat je geduld hebt dan komt t best goed,

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:44

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:45

Ow ja bach heb ik altijd in de auto liggen daar had ik nog niet aan gedacht!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:46

@ Manueeltje: het Ebook heb ik gedownload, ga ik binnenkort eens goed bekijken. Je verdere tips ga ik ook even bekijken, bedankt :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:48

hi ,het idee van de trailer in je paddock heb ik positieve ervaring mee,idd voer en water erin. wat ook helpt dan tegen het draaien in de trailer is een voorlader,je kan dan de klep voor ook open laten staan dan kan ze erdoor lopen...moet je wel net hebben...een tweepaards is wel breed genoeg om in te draaien maar meest zal een paard er wel weer achterwaarts uitlopen. d metode die ik laatst zag bij iemand die helpt met probleem parden gebruikt de leadrope en drijft zo de meeste paarden vrij probleemloos op de trailer,dus neem het werk met de leadrope mee in je grondwerk.
de bach vind ik ook een goede,een kennis van me heeft iemand die erg goed is met homeopatische druppels ,ik ga haar nr even vragen voor je. verder blijf ik denken

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:54

@ knollentuin, oh fijn als je dat nummer voor me kan vragen :D met de leadrope ga ik oefenen aangezien ze daar niet zo van onder de indruk is, hopelijk baart oefening kunst :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:09

ik sms je dat nr wel door ;)

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:06

hé laura............jij ook op bokt?! Byoux ziet er goed uit zeg!
Gewoon doorgaan met oefenen hoor. komt het heus wel goed! En dan zie ik je wel keer verschijnen in het Amsterdamse Bos :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:42

ik zou de klep niet van de trailer slopen, teveel werk en het haalt toch niks uit, de klep zal toch schuin geoefend moeten worden en niet recht. Je hebt al geoefend met een houten plaat dus dat is m niet...
Ik denk nl wel dat het een kwestie is van niet willen ipv niet durven, maar dat zal je na het lezen van het e-book wel duidelijk worden :) Ze gaat nl probleemloos door je andere hindernissen dus is niet echt angstig.

Ik zou juist wel de trailer als oefenmateriaal nemen en haar over de klep laten lopen, zijwaarts erover, erop en eraf, laat haar maar zelf haar voeten leren positioneren. En blijf zelf zoveel mogelijk op je plek staan en laat haar het werk doen.
Wees ook heel consequent en je timing met approach en retreat alsmede op tijd druk vragen en (nog belangrijker) het weer loslaten op tijd moet perfect zijn.
Zorg wel voor een klep zonder latjes en waar de handvaten helemaal weggeklapt kunnen worden dus dat ze nergens achter kan blijven hangen.

Beli schreef:
ja precies maar stel dat ze gaat poberen om te draaien of wat dan ook.....
Dan maar er bij blijven en zo verder oefenen...

Als iemand nog andere oefeningen weet graag!!!

Het draaien is een test van haar om te zien of jullie opzij gaan, maak haar door je lichaamstaal duidelijk dat je echt niet opzij gaat en draai desnoods bovenhands met je leadrope (als je die hebt) in haar richting zodat ze weet dat wanneer ze die kant op gaat ze dan ook tegen het draaiende touw aan loopt en dat doet zeer!
Als ze er dan voor kiest om toch richting het touw te draaien raak haar dan ook met het draaiende touw want dat heb je haar nl beloofd. Als je dat dan dus niet doet, omdat het sielugh is, gaat ze je vierkant uitlachen en gaat weer draaien. Je beloofd nl dat je gaat slaan, ze test je uit en je slaat niet..... 1-0 voor je paard. Loopt ze wel tegen het touw dan is dat haar eigen keuze, je hebt haar verteld dat ze daar niet heen mocht gaat ze toch, 1-0 voor jou!
Klinkt hard maar ze begrijpen het heel goed!
Niet slaan als ze niet komt want dan ben je verkeerd bezig.

Let wel, dit moet je eigenlijk niet zonder begeleiding doen, het staat of valt met je timing en dat moet je leren. Het leert sneller als je er iemand naast hebt staan die jou kan corrigeren als je het niet goed doet.
Doe je het nl niet goed dan gelooft je paard je niet en ben je nog verder van huis.

C_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:13

Je kan er misschien met een bobcat waarop een grote strobaal staat achteraan rijden, dat doet mijn trainer ook altijd.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:19

hoe stapt het paard op met een paard die al in de trailer staat? :) of heb ik daar zo snel overheen gelezen?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 22:37

@ Cissy, ik heb veel hulp en doe qua laden niets alleen, heb hulp van beli en andere stalgenoten. Je tips ga ik nog eens goed lezen en proberen. Alleen ben ik het niet eens met niet willen, aangezien ze verder alles vrij gemakkelijk doet en echt paniek uit... Maar dat doet er niet toe, de trailer gaat ze niet in en dat is het punt. Ik ga het proberen, je tip met het touw. :)

@ EngeltjeS: dat is bij de vorige eigenaar geprobeerd (toen ik haar ging laten keuren o.a) en dat maakt niets uit, ze durft er echnie in...

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:03

@cissy: ik bedoelde daar dat als ze alleen wel de trailer ingaat dat ze dan IN de trailer zou gaan draaien.
Voor de klep staat ze wel netjes ze loopt er niet langs of zo maar ze zet gewoon geen poot op de klep.
Verder ben ik het zeker met je aanpak eens maar t valt nog niet mee....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:21

@Laurabyoux, hoe uit zich die angst/paniek dan? Kun je dat omschrijven?
Ik denk nl nog steeds dat ze een dikke vinger naar je opsteekt, juist omdat ze alles verder wel heel relaxed doet. Als je een angstpaard als een dikke vinger paard behandelt gaat het fout en andersom ook. Het is dus heel belangrijk dat je goed weet welk soort je voor je neus hebt. Vandaar dat ik vraag of je het kunt omschrijven wat ze precies doet, wat is haar hoofdpositie, hoe strak staan haar lippen, hoe is haar blik als ze dan voor die klep stilstaat, dat soort dingen.
Ik heb al zo vaak meegemaakt dat de eigenaren dénken dat het angst is en er ook heilig van overtuigd zijn, maar dat het een dikke vinger is en soms een stuk onzekerheid over het leiderschap van de eigenaar, maar dus zeker geen angst. Ik ken het paard verder niet vandaar mijn vraag.

@Beli: nee, valt ook zeker niet mee daarom zijn er zoveel mensen met laadproblemen, maar het is heel leuk om te doen en te zien dat het werkt!
Wat het draaien betreft, je moet eerst goed voorbereiden buiten de trailer en er niet gelijk helemaal in willen. Zo wordt het vertrouwen groter en is de neiging tot draaien ook gelijk verminderd.
Net als het achterwaarts gaan, als je het in stappen doet krijg je er ´gratis´ een fijne achterwaarts bij!
Maar je moet alleen even weten hoe....

Hebben jullie het ebook van Eddy al gelezen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:27

het paard van laura gaat steigeren van paniek ,en hoog ook ze slaat haast achterover,zoals de foto's laten zien het is geen aansteller of schrikker,het is een braaf betrouwbaar leergierig dier. maar zo gauw ze voor de trailer staat en erin moet dus je haar naar de traileringang begeleid paniekt ze en reageerd met steil overeind,druk achter de billen verergerd de situatie.