2 paards trailer, maar 1 dier vervoeren. Aan welke kant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

2 paards trailer, maar 1 dier vervoeren. Aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:04

Hoi,

Ik kan me echt herinneren dat ik dit van de week gelezen heb. Dat je als je een 2 paards trailer hebt, je je paard niet aan de linker (of was het de rechterkant -O- ) mocht zetten ivm "omvallen" in scherpe bochten.

Is dit een feit (en dan links of rechts) of een fabel?

Amaretto27

Re: 2 paards trailer, maar 1 dier vervoeren. Aan welke kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:05

Ja juist wel op links :P
Als je hem op rechts zet en je raakt in de berm of je hebt een scherpe bocht dan kan de trailer eerder omkiepen omdat het gewicht dan ook nog juist op de buitenkant zit!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:26

Links zetten. Dit heeft voornamelijk te maken met de lichte afloop van de weg richting de berm (afwatering). Voor het paard prettiger om links te staan omdat als ie rechts staan iets naar de buitenkant helt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:26

En een scherpe bocht de andere kant op? Bij een bocht naar rechts staat je paard óók aan de buitenkant als-ie links staat.
Als jij zo hard rijdt met je trailer dat je in een bocht dreigt om te kiepen denk ik dat je paard na 1 keer nóóit meer mee wil...

Ik zet mijn paard juist altijd rechts (hoewel iedereen met het argument van bochten en/óf berm komt en roept dat je je paard links moet zetten).
Waarom? Dan kan mijn paard goed schuin achter zich kijken. Als-ie links staat, ziet-ie niks, terwijl de vrachtauto's één dun wandje van hem verwijderd langsscheuren.

Het verhaal van links zetten stamt nog uit de tijd dat trailers geen onafhankelijke wielophanging hadden maar starre assen met bladveren. Tóen, pakweg 30 jaar geleden, gold het argument wegligging op bolle wegen en 'stel dat je in de berm terecht komt' wel. Met de moderne trailers van nu maakt het geen fluit uit wat je doet.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:29

Ibbel schreef:
En een scherpe bocht de andere kant op? Bij een bocht naar rechts staat je paard óók aan de buitenkant als-ie links staat.
Als jij zo hard rijdt met je trailer dat je in een bocht dreigt om te kiepen denk ik dat je paard na 1 keer nóóit meer mee wil...

Ik zet mijn paard juist altijd rechts (hoewel iedereen met het argument van bochten en/óf berm komt en roept dat je je paard links moet zetten).
Waarom? Dan kan mijn paard goed schuin achter zich kijken. Als-ie links staat, ziet-ie niks, terwijl de vrachtauto's één dun wandje van hem verwijderd langsscheuren.

Het verhaal van links zetten stamt nog uit de tijd dat trailers geen onafhankelijke wielophanging hadden maar starre assen met bladveren. Tóen, pakweg 30 jaar geleden, gold het argument wegligging op bolle wegen en 'stel dat je in de berm terecht komt' wel. Met de moderne trailers van nu maakt het geen fluit uit wat je doet.

Ik ben het niet eens met je laatste alinea. Ik weet niet in wat voor gebied je woont, maar hier hebben we veel landweggetjes met schuin aflopende bermen. Waar het dus we degelijk uitmaakt aan welke kant je paard staat. (zeker als het een groot zwaar paard is)

M_D_H

'sorry hoor ibbel, maar de wegen lopen nog steeds bol ;)
aan gezien het water nog steeds naar zijkanten moet kunnen weg stromen :P

bovendien schijnt het beter te zijn voor de slijtage van de banden(ook door de bolle wegen enz)

De mijne staat ook altijd links ;)
en voor die van mij is het alleen maar beter dat hij die vrachtwagens niet ziet langs rijden ;)

Lauura

Of het nou een oude of een moderne trailer is, als je je paard rechts zet en je komt in de berm, is het meeste gewicht rechts... Dat kan een moderne trailer toch niet compenseren?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:30

Toevallig was het laatst op tv :D Je bent zelf 'verplicht' om je paard links in een twee paards trailer te zetten. Zo ligt je trailer het meest stabiel aangezien de weg in in het midden iets hoger ligt, zodat het regenwater naar de zijkanten afloopt. Het heeft dus alleen met de afwatering van de weg te maken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:31

M_D_H schreef:
en voor die van mij is het alleen maar beter dat hij die vrachtwagens niet ziet langs rijden ;)

Voor die van mij ook.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:32

staat in de paardensport. heb het toevallig net zitten lezen. maar heb paarden altijd links staan. dit vanwege de wegbolling.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:33

volgens mij staat er nu wat over in de paard en sport, of in de strengen.. dat weet ik niet meer.. Volgens mij paard en sport!!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:35

Ik citeer even het antwoord op een vraag uit de paard en sport:

Citaat:
Omdat er bij het aanleggen van onze wegen rekening wordt gehouden met mogelijk veel regenval, worden onze wegen aangelegd met een zogenaamde 'tonronding'. Dat betekent dat onze wegen licht aflopen naar de berm. In verband met de stabiliteit van het voertuig adviseren wij dan ook indien je met 1 paard op pad gaat, dit aan de linkerkant te plaatsen. Dus de kant achter de bestuurder van de auto. Zou je het paard rechts plaatsen, dan ga je de zijde extra belasten die toch al iets lager ligt en daardoor neem de instabiliteit toe.

Hopelijk heb je hier wat aan ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:51

Het argument van het omkijken lijkt mij ook wat onzinnig; als het paard links staat, kan hij toch over z'n rechterschouder kijken? Met z'n neus naar rechts kan hij al recht achter zich kijken immers. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:39

berdien85 schreef:
Ik citeer even het antwoord op een vraag uit de paard en sport:

Citaat:
Omdat er bij het aanleggen van onze wegen rekening wordt gehouden met mogelijk veel regenval, worden onze wegen aangelegd met een zogenaamde 'tonronding'. Dat betekent dat onze wegen licht aflopen naar de berm. In verband met de stabiliteit van het voertuig adviseren wij dan ook indien je met 1 paard op pad gaat, dit aan de linkerkant te plaatsen. Dus de kant achter de bestuurder van de auto. Zou je het paard rechts plaatsen, dan ga je de zijde extra belasten die toch al iets lager ligt en daardoor neem de instabiliteit toe.

Hopelijk heb je hier wat aan ;)

Jawel, maar die "instabiliteit" is erg relatief.
Gisteren om "tactische redenen" het zwaarste paard tòch rechts op de trailer geladen en afgezien van het feit dat je in de spiegel zag dat de trailer iets op rechts scheef hing, heb ik er niks van gemerkt.
Immers, wanneer je een 1 3/4 trailer hebt en het paard gaat zelf aan de rechterzijde staan, heb je hetzelfde effect. Het zal van die 10cm smaller zijn niet afhangen, schat ik zo......

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:12

Nee dat zal denk ik ook wel wat meevallen. Maar goed, het was ook niet mijn advies, alleen hetgeen wat in de paard&sport stond he?! Daarbij is het een advies, ik denk dat het verschil tussen links en rechts echt niet gigantisch is.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:19

In de 2-paards die ik vaak huurde zette ik mijn paard altijd links. Vooral dan voor het moeten uitwijken op polderweggetjes waarin je vaak met rechts een stukje de berm in moet. Maar nu heb ik zelf een 1 3/4 paards trailer en daarin kan mijn paard zelf kiezen hoe ze staat. Of ze nu links of rechts staat ik merk geen verschil, ook niet als we moeten uitwijken op de smalle polderweggetjes. Dus ik denk dat het relatief niet zo heel veel zal uitmaken, wil je het op safe spelen zou je je paard gewoon links kunnen zetten ;)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:22

het paard moet altijd links, dit heeft met de vorm van de weg te maken, een twee paards trailer is breed de rechterbanden zitten dus op rand van de weg die vaak naar beneden af loopt, doordat de weg afloopt staat de trailer dus een klein beetje die kant op en als je dan je paard aan die kant zet is de kans veel groter je trailer uit balans te krijgen of in de berm te raken.. zet je paard dus altijd links...

RH_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:12

hmm, apart, dat wist ik niet, maar ben blij dat ik het nu wel weet, ik kan er nu rekening mee houden

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:13

Simmie schreef:
Links zetten. Dit heeft voornamelijk te maken met de lichte afloop van de weg richting de berm (afwatering). Voor het paard prettiger om links te staan omdat als ie rechts staan iets naar de buitenkant helt.

Helemaal juist :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:58

Wij zetten 1 paard ook links, niet alleen vanwege de bolling of berm, maar ook vanwege het deurtje, je stapt dan in de trailer voor het lege gangpad.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:11

Links zetten.
Rotondes zijn namelijk de scherpste bochten (en die kom je het vaakst tegen), en die rij je altijd linksom!

witjepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:45

Inderdaad links, ( behalve als je in Engeland woont) ivm de bolling van het wegdek.
Mijn paard staat sowieso het liefst links.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:47

Altijd links ivm de wegverkanting :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 18:19

Ik zet die van mij ook altijd links. Als ik hem nu rechts zet dan is hij op de 1 of andere manier zijn evenwicht kwijt en dan hoor je hem elke keer stappen :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 18:01

En een beetje goeie chauffeur voelt het verschil trouwens echt wel Tussen een paard dat aan de linker,- of rechterkant in een 2 paardstrailer staat. ;)