Wedstrijdstress, wie ook? TIPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dressage

Wedstrijdstress, wie ook? TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:46

Hallo,
Ik ben van plan om binnenkort te gaan starten met mijn paard,
maar als ik al denk aan het idee 'mij op wedstrijd' dan word ik al stik zenuwachtig.
Nu las ik in een topic over tabletjes van de huisarts, maar ik heb het nooit zo op die 'chemische' troep.
Dus wilde ik vragen,
Wie heeft er ook last van?
Gebruik je er iets tegen?
Zo ja, wat?
En wat zijn jou ervaringen ermee?

Alvast bedankt :D

Danique07

Re: Wedstrijdstress, wie ook? TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:50

Gewoon alles goed voorbereid hebben, dat scheelt al een hele hoop. Op het terein gewoon lekker rijden zoals normaal, een beetje spanning is normaal en natuurlij voor de 1e keer helemaal, maar als je eenmaal 1 proef hebt gereden is de kop er waarschijnlijk al helemaal af!
Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:51

bach rescue dit haalt een beetje stress weg

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:57

@ Danique07, Jaa dat is ook iets wat ik zowieso ga proberen, maar even over dat laatste wat je zegt :P ik ben echt een stresskip en volgens mij krijg ik ook wel een hoge bloeddruk, ik denk dus niet dat het na een paar keer weg is :P

@ ikke20, Mijn moeder heeft dit ook wel eens gebruikt, maar zij merkte weinig verschil geloof ik! (weet niet, misschien is dat bij alles wat homeopatisch is?!)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:00

bij de ene werkt het wel bij de andere niet. gewoon eens bij jezelf proberen

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 23:02

Ga ik zeker proberen! bedankt voor de tip,
Andere nog ervaringen?

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:14

heej

je eerste wedstrijd ben je bijna altijd zenuwachtig had ik ook hoor.
je niet te druk om maken hoor komt echt goed:P

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:24

Ik vind het juist leuk om zenuwachtig te zijn! :D Okee, niet als het echt heel erg is, maar ik hou er echt van. (haha dat klinkt echt raar x))

an_ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:09

Ik ben ook altijd heel zenuwachtig, belemmer daardoor vaak het rijden zelf..Zonde altijd!
Ik zorg dat alles al een dag van te voren duidelijk is en schrijf alles op en tja, de zenuwen zelf neem ik vaak voor lief haha!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:23

Ghehe nee een beetje zenuwen vind ik zeker niet erg,
maar voor mijn gevoel gaat het soms wel erg ver. Ben echt voor alles zenuwachtig. Ging met school naar dinsey, heb eem week van te voren niet geslapen XD

pegasus285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:47

Wij leren veel over ademhalingscontrole teneinde te kunnen focussen = concentreren... Zodat je je omgeving vergeet en alleen met je paard bezig bent... Sportpsycholoog Rico Schuyer leert dat aan ...

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:18

Ja over zoiets heb ik ook na zitten denken, maar is dat iets van een dvd of kan je daar ook les in nemen ?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:27

Een bezoekje aan de sportpsycholoog is helemaal niet verkeerd. Die kan je handige tips geven om je te blijven focussen en ontspannen.

Nynke_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:49

Ik ben ook altijd vreselijk zenuwachtig, ook voor mn andere sporten.. doe er verder niks aan..gewoon verstand op nul XD
suc6 ermee;)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:51

Afgelopen week heb ik voor het eerst in 10 jaar wedstrijdstress-vrij. Ik denk dat ik eindelijk doorheb dat ik wél kan rijden, dat ik wél meekan met de bovenlijn in mijn klasse, dat het nérgens voor nodig is om gestresst te zijn: in mijn klasse kun je géén dikke trailers, grote geldprijzen, géén lessen van Anky of andere extremiteiten winnen.
Nu ik weer een klasse hoger gestart ben en de eerste paar wedstrijden iets minder goed gingen als in de B, had ik even de pé in, maar nu eindigen we weer in de top-3 van de klasse en ben ik een beetje aan het 'genezen'.
Ik gebruik nog wel een klein beetje Bach, als voorzorgsmaatregel.

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:00

En niet vergeten dat het in feite een momentopname is..

Ik ben ook vaak vrij zenuwachtig hoor. Maar dat komt omdat ik in de ring een beetje naar het perfectionisme neig. Ik weet dat ik kan rijden en wil me natuurlijk op mijn allerbest laten zien!

Ik ben erg kritisch op mezelf, maar ik blijf wel reeël.. Al moet ik zeggen dat de mindere punten in mijn proef mij meer opvallen dan de goede hihi. Ik moet daar zelf nog wat balans in vinden.

Het zou kunnen dat jij het ook 'te perfect' wil doen. Maar zoals ik al zei, het is een momentopname. Je kunt nóóit van tevoren weten hoe het zal gaan en dat zul je moeten kunnen accepteren.

Probeer het op je af te laten komen, zoals Pieteritus al zei ; wat valt er te winnen. Nóg beter om jezelf af te vragen ; wat heb ik te verliezen???.. als het goed is niks toch ;)

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 22:13

Jullie hebben helemaal gelijk, en ik weet het ook, dat ik te veel wilt presteren! maar ik heb dat met alles :P
en kan ook niet echt een knop omzetten, ik ben ook altijd bang dat mensen zeggen , nou die kan ook niet rijden :P terwijl ik weet dat ik echt niet de slechtste ben:P

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:39

Ik heb dat ook altijd op een wedstrijd.. Maar er voor ben ik zenuwachtig en als ik de ring in ben is het bijna allemaal weg en dan kan ik heerlijk een proef rijden en er na is het er weer voor de uitslag

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:50

niet met te hoge verwachtingen ernaartoe gaan!
gewoon lekker aan de ontspanning denken, de rest die komt later!

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 22:28

Wat Treace zegt heb ik inderdaad wel vaker gehoort, als je eenmaal bezig bent dan denk je er ook niet meer over na,
Ik hoop dat t vanzelf minder gaat worden, want ik word gewoon moe van mezelf XD

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:45

Nou, ik heb mezelf dus opgegeven voor een FNRS wedstrijdje , volgende week is het al zover.

Ben vanaf het moment dat ik het weet er al zo druk mee in me hoofd, zenuwachtig, trillerig enz..

Ik probeer maar gewoon wat te doen en mezelf voor te houden dat ik niet voor de punten rij, maar voor mezelf.

Nu weet ik dus sinds vandaag me starttijd, en moet dus echt als ALLERlaatste...
Vind het echt niet grappig, want dat betekend verschillende dingen:
a: ben de hele avond zenuwachtig, en kan dus ook de hele tijd zien hoe goed de rest het doet.
b: iedereen is al klaar met zijn paard, dus er is ook niemand meer op het losrijterrein (in me eentje in de bak vind ik niet zo geslaagd)
c: iedereen komt al de kantine in in afwachting van de prijsuitreiking, wat dus betekend dat ik veel meer publiek heb dan ik zou willen.
Ik ben ondertussen dus 22 jaar, en ben dus gewoon tot op het bot zenuwachtig voor een F1 proefje!!!!!

Ik kan je dus helaas niet helpen, denk dat ik zelf ook maar iets van een kalmeringsdingetje ga halen... hihi..

Denk wel dat je goed aan je ademhaling moet werken, merk met het rijden zelf dat als ik gespannen ben, ik me ademhaling inhou, waardoor ik nog meer gespannen ga zitten enz.....
Dat is de enige tip die ik je kan geven....

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 22:27

Veel succes Judith_H !! Hopen dat het op de dag zelf wat afzakt!
Zou het wel leuk vinden als je vertelt hoe het is gegaan!? Het rijden zelf, maar ook over je zenuwen natuurlijk!

Joelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:10

hee ;)

Ik heb geen eigen pony dus echte wedstrijden rij ik zo en zo niet, maar ik rij wel onderlinge wedstrijdjes op de manege. Ik zou zeggen: haal even diep adem, en probeer plezier te hebben in de wedstrijden. Als je er meer plezier in hebt dan dat het je gaat om het winnen, valt er al een last van je schouders.

XxX Joëlle

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:59

_Dressage schreef:
Veel succes Judith_H !! Hopen dat het op de dag zelf wat afzakt!
Zou het wel leuk vinden als je vertelt hoe het is gegaan!? Het rijden zelf, maar ook over je zenuwen natuurlijk!

thnx!
Ga gewoon me best doen en er plezier in proberen te hebben en er zo min mogelijk aan proberen te denken...
Als ik eenmaal bezig ben, valt met misschien wel heel erg mee, wie weet....
Ik zal volgende week even een update geven hoe het gegaan is.

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:07

Als je zenuwen je nu écht de baas worden, wil het ook nog wel eens helpen om langzaam diep in- en uit te ademen. Je kunt dit gewoon tijdens het losrijden doen. Soms kan het ook handig zijn dat er even iemand op jouw ademhaling let op het voorterrein; je zal niet de eerste ruiter zijn die af en toe van spanning even de adem inhoudt (en voor een ander is dat vrij makkelijk om te zien wanneer dit gebeurt).

Kom op Judith_H, je kunt het!!!