fries niet te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Primavera

fries niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:52

hallo,

ik heb een probleempje.
het paard van ons mam hebben we vorig jaar juni gekocht. het was een super lief en aanhankelijk beest en we hebben 3 maanden heerlijk van hem genoten. lekker gereden, het bos in geweest. alles kon alles mag.

nu heeft hij na ongeveer 3 maanden een enorme karakterwisseling ondergaan.
we haalden hem uit de wei (de wei staat niet naast ons huis) en ineens was hij heel schrik achtig en bang. en liet niks meer met hem doen. zelfs opzadelen of halster aandoen vond meneer al erg eng.

nu hadden wij hem op een stal gezet waar ze zeiden dat ze hem opnieuw in zouden gaan rijden, en zo zijn vertrouwen terug te winnen. en inderdaad we kunnen weer opstappen. maar daar rijden ze hem nogtans niet.
nu is hij tijdens het rijden niet te rijden en ik ben er al een keer heel erg hard vanaf gevallen omdat hij er uit naaide, en ik na 7 rondjes mijn evenwicht even niet hield in een bocht.

hij heeft dus de tik om er ontzettend hard (om niets) uit te naaien. en is continue oplettend, bang en schrikachtig en nerveus. is een bonk spieren en we kunnen er niks mee beginnen.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

foto's van toen hij nog super was, en toen hij ineens raar deed.
voor:
Afbeelding
na:
Afbeelding
het is de eerste keer dat ik er hier weer op zat, een paar weken daarna ben ik er vanaf gevallen.

bedankt!
groetjes Mr Ulbe
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-05-10 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vraag voor adressen van trainingsstal verwijderd, hiervoor graag een apart topic openen op EA-GZ Diensten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: fries niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:54

Dan zou ik hem eens helemaal door laten lichten. Goed mogelijk dat hij in de wei gevallen is ofzo en dat er iets verdomd veel zeer doet nu.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:55

Klein vraagje tussendoor: Is hij vanaf het moment dat hij raar begon te doen nog nagekeken door een DA? (het kan namelijk best zo zijn dat hij een rare sprong heeft gemaakt in de wei) of is het zadel nog nagekeken?
Laatst bijgewerkt door Kimbaie op 16-05-10 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:55

Zou ik ook doen. Als hij zich niet laat rijden is er waarschijnlijk iets aan de hand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:57

heb je een filmpje met bewegende beelden misschien?
Wat voor zadel ligt erop?
Doet hij met longeren ook vervelend en is hij gespannen en drukt zijn rug weg?

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:00

als het zo van het ene op het andere moment gekomen is, moet er idd haast iets in zijn rug miszitten. Misschien dat er een zenuw bekneld zit, door dat ie bijvoorbeeld in het land is uitgegleden, of heeft vastgelegen.
Ik zou er een ostheopaat/kraker/chiropractor bij laten komen!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:04

ik ga kijken voor bewegende beelden.
het zadel is vernieuwd, en idd met longeren doet hij ook vervelend.

er is tussen door nog naar zijn tanden gekeken, toen ging het een paar keer goed, maar nu doet hij weer het zelfde.

misschien is inderdaad een kraker ofzo een goed idee.
bedankt voor het meedenken

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:08

het is niet het duidelijkste filmpje,
maar hier naait hij er op de lange zijde uit.

bij mijn instructeur (zij zit erop) stopt hij gelukkig wel in de hoek.

Afbeelding

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:09

Goed plan. Die zien toch wat meer aan je paard.

Je geeft aan dat je zadel vernieuwd is, was dat voor of nadat hij al zo vreemd deed? Hebben ze bij het aanpassen deze direct weer op de rug gelegd om te kijken of deze goed lag?

edit: ik zie je filmpje nu pas. Ik vind het filmpje niet heel duidelijk, maar het lijkt er wel op dat hij zijn rug flink wegdrukt.
Laatst bijgewerkt door Kimbaie op 16-05-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:10

ik zie in je profiel een fries van 3 jaar oud staan, is dat deze?
zo ja, misschien is ie ook aan het uitproberen /puberen en probeert ie nu zijn dominantie uit op jullie...
mijn vorige fries (lammie) deed dit ook en dit heb ik bij haar op kunnen lossen door veel freestylewerk (haar leren dat ik de leider ben) en de lessen die ik volg via de academische rijkunst (en het bijbehorende rechtrichten)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:11

we hadden eerst het zadel van onze fjord erop liggen.
paste perfecht.

toen zochten we een zadel voor hem alleen. (is toch makkelijker) en met beide zadels doet hij zo.
terwijl hij altijd met het eerste zadel gewoon goed hebben gereden.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:12

lammie2701 schreef:
ik zie in je profiel een fries van 3 jaar oud staan, is dat deze?
zo ja, misschien is ie ook aan het uitproberen /puberen en probeert ie nu zijn dominantie uit op jullie...
mijn vorige fries (lammie) deed dit ook en dit heb ik bij haar op kunnen lossen door veel freestylewerk (haar leren dat ik de leider ben) en de lessen die ik volg via de academische rijkunst (en het bijbehorende rechtrichten)

\

nee dat is mijn eigenste,
die van ons mam is nu 5 jaar oud.
maar ja :P gewoon niet te rijden.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:13

Het paard krijgt natuurlijk niet direct last van het zadel, dat duurt een aantal weken. Heeft een zadelmaker geconstateerd dat het zadel van de fjord goed lag? Zelfde vraag eigenlijk ook voor de andere zadel?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:14

ok...dan weet ik het ook niet...
ik zie alleen op het filmpje een paard wat ontzettend uit balans is en door gehang in de teugels ook niet op eigen benen kan lopen...dus misschien toch rechtrichten?

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:14

Is er niet iets vervelends gebeurd in die wei? Als hij met halster omdoen ook al schrikkerig is?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:15

Kimbaie schreef:
Het paard krijgt natuurlijk niet direct last van het zadel, dat duurt een aantal weken. Heeft een zadelmaker geconstateerd dat het zadel van de fjord goed lag? Zelfde vraag eigenlijk ook voor de andere zadel?

nee dat is inderdaad niet gebeurd.
ze hebben bij ons op stal het zadel gepassen.
daar zeiden ze dat hij goed lag.

die andere paste niet helemaal dus die hebben we ook niet meer gebruikt

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:15

halster gaat nu wel voort goed

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:21

MrUlbe schreef:
Kimbaie schreef:

nee dat is inderdaad niet gebeurd.
ze hebben bij ons op stal het zadel gepassen.
daar zeiden ze dat hij goed lag.

die andere paste niet helemaal dus die hebben we ook niet meer gebruikt

Ik zou dan toch eens naar laten kijken. De osteo die ik heb die kijkt ook altijd naar het zadel. Dus misschien als je een Osteo erbij laat komen kun je gelijk even naar het zadel laten kijken. ;) Dan kun je dat in ieder geval ook uitsluiten.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 17:24

bedankt. hier kan ik zeker wat mee!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:28

Op dat filmpje zit je instructuer/trice er op? Degene die er op zit zit zo verkrampt, trekt enorm.. logisch misschien ook, maar volgens mij is dit paard wel een terug trekker, en gaat hij daardoor alleen maar harder en harder.

Ik zou gewoon opzoek gaan naar echt een kundig persoon die het beest opnieuw beleerd.. Zoals ik het begrijp heeft ie wel een heropvoedingscursusje gehad, maar hebben ze er daar nooit op gereden?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:35

Hmmm, als dit mijn paard zou zijn(en toevallig heb ik een vergelijkbaar gevalletje staan :o ) zou ik een aantal dingen doen.
1) na laten kijken door een (holistische) DA in een kliniek
2) niet meer rijden tot alles op de grond oké is
3) bij een NH stal trainen(denk aan Annemarie van der toorn, EV-trainingslocatie enz. enz.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:01

bedankt voor de bewegende beelden!(die zeggen meer dan woorden :D )

De ontspanning is heel ver te zoeken,en ontspanning krijg je niet door met 60 km per uur door een bak te scheuren,trekkend in de mond,op een paard die volledig zijn rug wegdrukt en stijf staat van de spanning.(ik begrijp dat jij dit niet bent)

Probeer eerst eens met longeren een ontspannen paard te krijgen.
Lichtjes bijzetten,het liefst met elastieken voor iets meer speling...alleen stappen en draven.

Als dat goed gaat probeer je dat met erop zitten.
Gewoon stappen,met 'los' contact....mooie ruime stap....wat overgangen naar de halt,op de stem enzo.
Als dat goed gaat ga je eens een overgang maken naar de draf,weer alleen op ontspanning gericht!
Geen geruk en getrek,dan rent hij alleen maar onder je uit!

Dit werkt echt,alleen moet je er de tijd voor nemen.
Wat ik zie op het filmpje is dit paard niet echt lekker te rijden....of het aan het zadel ligt weet ik niet...wat ik op het filmpje zie ligt het in eerste instantie aan de ruiter...

En voorlopig helemaal niet galopperen!
Laat hem eerst maar eens netjes ontspannen en in balans stappen en draven,dan ben je al een heel eind..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:11

Met van die dondersteentjes zeker jonge dondersteentjes (mits lichamelijk alles ok is) is het ook een optie om ze eerst even hun te veel aan energie eruit te laten rennen.
Ik zelf deed het altijd met zadel op daarover heen de zadelhoes. Hoofdstel in en teugels vast maken met de keelriem.
Het dier kon zich helemaal uitleven, als de rust terug is belonen en dan gaan werken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:17

Zou hem idd na laten kijken door een ostheopaat.. Hoe staat het met zn voer? Is hij van voer veranderd en hoeveel krijgt hij? Als hij te veel in t voer staat (brok) kan hij ook heel heet worden..
Verder veel voltes rijden, bezig houden, op een volte krijg je ze toch makkelijker terug dan rechtuit ;)

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:06

Als hij lichamelijk in orde is en het zadel is goed zou ik voor het rijden een tijd longeren met zadel en daarna opstappen. Idd ook uitgaan van ontspanning, dus als hij er van door gaat gewoon laten gaan dan wordt hij er vanzelf moe van. Het helpt natuurlijk ook niet dat als hij zo sjeesd en jullie er af gaan. Dan heeft hij door dat als hij maar hard genoeg rent jullie wel stoppen met rijden. Ofwel vrijwillig of doordat iemand er af valt.