weven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMeGaby

weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:27

ik heb sinds een maandje een nieuwe pony.
helaas zijn we er sinds 2 weken achter dat hij weeft!

ik heb al het een en ander erover gelezen, wat er
gebeurt en wat de gevolgen zijn

nu hebben wij contact opgenomen met de vorige eigenaar
omdat mijn vader hem weer weg wil.

hebben jullie ervaring met een wevende pony?
zoja wat voor ervaring? en zijn ze nog goed te
verkopen?

groetjes!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:16

weven is een stalgebrek als er bij de verkoop niet is vertelt dat hij een stalgebrek heeft is dit altijd reden om de verkoop te annuleren
de verkoper zal de pony dus terug moeten nemen volgens de wet

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:29

Ja maar bewijs maar eens dat het paard ook weefde bij de vorige eigenaar. Oud stalgenootje van me heeft hierom een hele rechtzaak aangespannen en verloren.
Wevende paarden zijn niet zo makkelijk te verkopen en dalen ook behoorlijk in prijs wanneer ze blijken te weven.
Of het lichamelijk kwaad kan, daar zijn de meningen over verdeeld, maar tis gewoon een erg onprettig beeld om naar te kijken en ik zou persoonlijk niet graag een paard willen hebben die zoiets doet. Laat staan hoe het paard dit weven opgelopen heeft, want het blijft een uiting van stress.

Even offtopic, ik zie dat jij pony Sandra hebt gehad! Wel sneu dat je maar zo kort van dr hebt kunnen genieten..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:54

ja is wel lastig
maar als je het paard nog maar kort hebt lijkt het me toch niet zo'n probleem
maar dat zeg ik dan ik ben een leek op dat gebied
weet ook niet of een paard al na twee weken gaat weven als hij niet goed wordt gehouden, als hij dat nog nooit heeft gedaan
weet ook niet of ze zo iets gaan doen door de stress van het verhuizen

aslo

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 07:22

Dis lastig, je hebt de pony een maand en sinds 2 weken weeft hij.
Grote kans dat het weven dus bij jullie is begonnen, hetzij door stress rondom de verhuizing, hetzij door verkeerd stal beleid. Terug naar de vorige eigenaar, vooral als dit een particulier is, kun je nagenoeg wel vergeten. Als een pony het heel erg doet, dan kan dit slijtage aan de gewrichten tot gevolg hebben. Als de pony verder goed bevalt, zou ik proberen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken waardoor het weven afneemt. Als hij het nog maar kort doet, zou dit wrs wel lukken. Hoe is de pony nu gehuisvest? Hoe ziet zijn dag eruit? Maatjes?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:56

Verplaatst van MD naar OPG.

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:32

Dat is een lastige, zomaar terugbrengen wegens verborgen gebrek, ja dan zul je hard moeten maken dat hij bij de vorige eigenaar ook al weefde en zie dat maar es voor elkaar te krijgen...
Ik denk dat je beste optie dan is om er voor te zorgen dat de reden tot weven wordt weggenomen; dus veel naar buiten (liefst continue), met vriendjes... Succes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:11

Probeer er achter te komen waarom je paar weeft? Vaak is het op te lossen door iets aan zijn leefsituatie te veranderen. Andere stal? Meer naar buiten? Vriendschap met een ander paard?

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:39

hij staat overdag minimaal 1 dagdeel buiten, hij heeft een stal op een punt waar veel mensen langslopen dus veel aandacht. ook heeft hij een luikje om lekker naar buiten te kijken. vriendjes heeft hij eigenlijk ook genoeg. hij kan echt met iedereen omgaan

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:45

Heb je de vorige eigenaar gebeld om te vragen of hij het daar al deed ?

Als hij het sinds 2 weken doet ,kan het zijn dat hij het bij jullie is begonnen te doen.
Maar het kan ook zijn dat hij het al deed maar door alle ervaringen van de verhuizing etc. het eerst niet deed omdat hij veel afleiding had en zich nu begint te vervelen.

Belangrijk om te weten is hoe stond hij bij de vorige verkoper?
Stond hij daar ook op stal ? of in de wei ?
en hoe was alles geregelt met voer etc. hoevaak/hoeveel?
Als hij daar bijvoorbeeld alleen in de wei heeft gelopen en niet op stal heeft gestaan,kan het zijn dat hij het daar niet heeft gedaan,en nu op stal staat en meteen een stalondeugt heeft ontwikkelt,of het was er al maar door het beleid van de vorige stal niet naar buiten is gekomen.
(stel dat een 2 jarige bijvoorbeeld weeft,daarna gooi je hem 5 jaar 24/7 het land op waar hij nergens last van heeft,en daarna weer op stal komen meteen gaan weven,dan zat het er al maar kan diegene die ze buiten had het niet weten)

heb je hem daar ook in de stal zien staan toen je naar hem ging kijken ? of stond hij al opgezadelt klaar voor je ?

1 dagdeel buiten is natuurlijk niet veel,en als hij dan ook geen constante beschikking over ruwvoer heeft,gaat hij zich vervelen.
(weet niet of dat zo is,maar vaak krijgen ze 2 á 3 keer per dag voer waarna ze weer een hele tijd moeten wachten op nieuw voer,vandaar dat ik daar even vanuit ga)

Beste zou zijn,kijken of je een plekje voor 24/7 buiten kunt vinden in een kudde,vaak hebben ze er dan minder last van.
en anders kun je proberen hem langer naar buiten te krijgen waar je nu staat,en constante beschikking over ruwvoer geven,en lekker veel met hem doen..Hij moet zich zo min mogelijk vervelen.
Mocht hij het echt pas sinds 2 weken zijn gaan doen,dan heb je nog een goede kans dat je het eruit kunt krijgen,maar doet hij dit al heel lang dan ben ik bang dat hij het op stal zal blijven doen.

Hoe oud is je paardje eigenlijk ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:49

Als hij bij de vorige eigenaar veel buiten stond is het niet zo gek dat hij nu gaat weven. Als hij maar één dagdeel buitenkomt staat je pony dus de rest van het etmaal op stal. Een dagdeel is in dit geval 4 uurtjes neem ik aan, dan staat je pony dus 20 uur per etmaal op stal!

Een stalgebrek is geen afwijking maar een uiting van een 'gebrekkige stal' of liever gezegd te weinig bewegingsvrijheid. Weven of luchtzuigen is een teken dat je pony psychisch aan het doordraaien is en zich héél erg ongelukkig voelt.

Als je pony dit bij de vorige eigenaar NIET deed, weet je dat het ligt aan jouw stalling.

Mijn paarden weven en luchtzuigen ook niet, maar ik weet dat als ik ze zou verkopen ze dit vast en zeker vanzelf gaan doen als ze nog maar vier uurtjes per dag buiten komen en 20 uur per etmaal binnen moeten staan.

Voldoet jouw pensionstal wel aan de basisbehoeften van een paard/pony?

AfbeeldingAfbeelding

Een box, wat je eigenlijk kan zien als een paarden-kooi, met een luikje naar buiten en veel mensen die langslopen zijn NIET waar een paard behoefte aan heeft. Een paard heeft behoefte aan ruimte, vriendjes die hij kan zien EN aanraken en ermee kan spelen en ze willen graag ruim voldoende ruwvoer.

Als op jouw pensionstal nu in mei nog niet echt veel weidegang is, zou ik maken dat ik daar wegkwam.

Als ik de vorige eigenaar was van jouw pony zou ik hem zéker terugkopen en een beter plekje voor hem zoeken waar hij lekker paard mag zijn.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:58

hij stond daar ook 1 dagdeel buiten, toen we hem ophaalden stond hij ook al te wiebelen op de trailer, de manege eigenaar had het al veel eerder gezien, wij niet omdat als wij er waren hij het niet deed. hij stond daar ook ergens afgelegen in een gangetje dus als er dan iemand aankwam was hij direct allert op wat er gebeurde.

bij ons op stal en in de omgeving op andere stallen staan ze altijd alleen in de zomer buiten, hij heeft het bij mij niet slecter dan bij de vorige eigenaar dus hij kan bij mij ook gewoon lekker paard zijn!

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:59

vergeten: hij is dit jaar 8 geworden! hij staat sinds deze week nu van 's ochtends 8 uur tot 's avonds 8 uur buiten! dus 12 uur.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:59

en aan de stalling kan het ook niet liggen, want alle andere paarden doen het ook niet. hij is echt de enige

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:06

Het probleem zou 'm in het feit kunnen liggen dat hij maar 4 uurtjes per dag naar buiten is geweest, begrijp dat ie nu langer naar buiten gaat. En dat hij op een drukke stal staat, cq waar veel mensen langs lopen. Niet alle paarden vinden dat prettig! de rust op stal wordt dan nl. steeds verstoord.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:12

ik heb ook (17jr) een wever gehad.. en ze is 25 jaar geworden..
en ze heeft eigenlijk heel weinig problemen hierdoor gehad.. was bijna nooit kreupel.. en het was echt het allerliefste paard van de hele wereld :D

het is natuulijk wel belangrijk dat je je paardje veel buiten kan zetten.. en natuurlijk het liefst met andere paarden.. want anders gaan sommige het ook gewoon buiten doen..

mijn paard stond zomers 24u buiten.. alleen de winters waren voor haar een probleem.. sowieso 's nachts op stal en als het heel slecht weer was maar een paar uurtjes naar buiten en soms helemaal niet.. gelukkig waren de andere meiden van stal dan zo lief om haar ook steeds buiten te zetten in de bak zodat ze dan er dan toch een paar keer per dag uitkwam.. maar dat was echt een hel voor haar.. soms stond ze dan zeiknat van t zweet op stal..

als zou ik weer een nieuw paard kopen zou dit voor mij ook geen probleem zijn.. ik zou liever een wever dan een luchtzuiger hebben (maar dat is maar mijn mening hè)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 17:15

ItsMeGaby schreef:
hij staat overdag minimaal 1 dagdeel buiten, hij heeft een stal op een punt waar veel mensen langslopen dus veel aandacht. ook heeft hij een luikje om lekker naar buiten te kijken. vriendjes heeft hij eigenlijk ook genoeg. hij kan echt met iedereen omgaan

Eén dagdeel buiten is te weinig.
In een stal staan waar veel mensen langslopen, kan juist erg stressvol zijn voor hem.
Luikje om naar buiten te kijken is leuk, maar vervangt niet het zèlf buiten zijn.
'Vriendjes genoeg": waar? wanneer? hoe? hoelang?

Je kunt er iig vanuit gaan dat het stress is.
Bekijk dit filmpje eens:

http://www.ophetland.tv/11801629/Stalon ... londeugden

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:53

de dierenarts gaat er morgen even naar kijken, ook zijn we begonnen met bach remedie voor hem zodat hij in zichzelf meer kan onstpannen.

vriendjes genoeg hij kan echt met elk paard opschieten en ieder paard vind hem lief, als hij in de wei staat speelt hij veel met de andere paarden dat is dus elke dag 12 uur overdag in het weiland. ook op stal heeft hij via de luiken contact met andere paarden

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:32

ItsMeGaby schreef:
en aan de stalling kan het ook niet liggen, want alle andere paarden doen het ook niet. hij is echt de enige
Maar misschien is zijn behoefte wel anders als van die andere paarden. Misschien is het wel te druk voor hem waar hij nu staat. Heb je al contact opgenomen met de vorige eigenaar? Wat wil je nu eigenlijk zelf met dit "probleem"? Wil je je pony wel houden? Zo ja, dan adviseer ik je meer of volledige weidegang.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:04

nou hij is van mijn vader, de vorige eigenaresse heeft hem maar 3 maand gehad omdat hij nogal ondeugend is dus werd ze bang voor hem. de eigenaren daarvoor hebben we nog niet tepakken gekregen. maar waarschijnlijk blijft hij gewoon en gaan we er alles aan doen om het voor hem zo goed mogelijk te maken

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:15

Bij mij op stal was mijn paard ook de enige die dat deed.. Jouw paard heeft waarschijnlijk gewoon meer stres van het op stal staan dan de een andere paarden..

Een stal kan er prima uitzien en van alle gemakken voorzien zijn, maar het is en het blijft toch onnatuurlijk voor een paard om opgesloten te zijn..

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:50

ItsMeGaby schreef:

Lanka doet het toch ook? maar die staat heel vaak buiten. :?

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 15:31

die zuigt lucht;) maar dat zijn ook echt de enige 2;)

man73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:34

Ik heb mijn paard van de slacht weggekocht vanwege weven. Ik heb hem nu 8 jaar en hij is er al snel mee gestopt. Niet alleen vanwege een weefrek in de staldeur, maar ook omdat hij van mij veel aandacht krijgt in de zin van iedere dag rijden met afwisseling (eens per week in het bos). En een buitenstal met paarden om hem heen waardoor hij niet alleen staat. Hij deed het vroeger omdat hij ergens achteraf heeft gestaan en er weinig met hem gedaan is. Ik vind het erg dat paarden die weven zo worden afgeschreven |( Maar ik moet toegeven dat hij wel afwijkingen heeft aan beide voorbenen waar hij echter met zooltjes geen last van heeft (maar wat natuurlijk wel extra geld kost). Of dat nou door het weven komt weet ik niet....

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:53

luchtzuigen en weven komen beide door te veel stress en verkeerd stalbeleid
het ene paard gaat luchtzuigen een ander weven