Pony gedekt in de wei, door hengst, ruin..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Atalanta

Pony gedekt in de wei, door hengst, ruin..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 09:40

Mijn paard staat in de wei in een kudde met voor zover ik weet, alleen merries en ruinen. Vannacht liep ik er langs met de honden en hoorde vreemde geluiden uit de wei komen. Ik ga kijken en wat zie ik: een van de pony's bovenop een haflingermerrie, volop bezig met dekken. Zij stond er echt helemaal voor en hij zat er echt ook helemaal in.
Ben er nogal van geschrokken, maar goed om 3 uur 's nachts begin je niet veel en het was sowieso te laat in dit geval. Nu net even gebeld naar de weidebeheerder, maar die is niet thuis, heb de boodschap aan zijn vrouw doorgegeven en mijn telnr achtergelaten. Probeer via een kennis het telnr van de eigenaresse van de gedekte merrie te achterhalen.
Ik heb zelf even onder het bewuste paardje gekeken daarnet, maar zie er geen ballen onder hangen, wel een lichte verdikking op die plek. Volgens mij is het nog een jong beestje.
Vraag me dus af, wat kan hier nou aan de hand zijn? Kan dit ponietje zo jong zijn dat zijn ballen niet zijn ingedaald maar hij al wel kan dekken? Kan het een klophengst zijn? Of kan het dat ie net geruind is maar nog actieve hormonen heeft? Hij staat nu 1,5 week in het weiland. Gedraagt zich opdringerig, ruikt aan plas van de hengstige merrie heen zag ik net en plast er overheen.

Pepper3

Re: Pony gedekt in de wei, door hengst, ruin..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:43

Ik denk dat je enkel op het antwoord of van de weidebeheerder kan wachten of of de eigenaresse veel succes ermee

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:44

Ruinen kunnen dit gedrag ook vertonen, ook als ze al een paar jaar ruin zijn. Wij hebben er 1 gehad in de groep die opeens heel erg begon te dekken, terwijl hij al jaren ruin was. Waarom ze dat dan ineens doen geen idee, maar goed ik zou wel even uitzoeken hoe en wat in jou kudde.

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:47

bij ons is ook 1 ruin die dat doet, die is ook al jaren ruin maar krijgt hem zelfs nog stijf en druppelt dan zelfs. Ook die dekt gewoon nog steeds merrie's

magnificent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:50

hengsten kunnen "met scherp schieten" van af ongeveer 1 jaar oud, maar wat cube zegt klopt, ook hengsten die al jaren geleden geruint zijn hebben af en toe ook nog dek neigingen

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:50

Wij hadden ook een ruin en toen hij weer, na ongeveer 1 jaar apart te hebben gestaan bij mijn zus thuis, werd herenigt met de merries uit onze kudde, dekte hij binnen 5 min zijn moeder. Maar hij was echt geen hengst meer, maar het zat gewoon in hem. We waren wel verbaast, maar gelukkig kon hij niks meer.

Zou dus even afwachten en misschien ook de eigenaar van de eventuele ruin vragen of hij gecastreerd is.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 09:51

okee dat is een geruststellende gedachte, dat het ook gewoon om een ruin kan gaan. laten we het hopen! zal het inderdaad zo wel horen, hoop alleen dat het niet te lang duurt, maak me daar toch een beetje zorgen over.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:52

Ik heb eenruin in de wei staan die ook nog vollop dekt.. Hij is te klein voor mijn merrie.. Maar alles werkt nog. (nouja bijna ;) )
Ik vind het trouwens wel ideaal want kan precies zien wanneer ze goed hengstig is

Iemand enig idee waar dit gedrag vandaan komt? Aangezien je toch zou denken nu die hormonen niet aangemaakt worden de drang ook weg moet zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:55

Mijn ruin doet dit ook. Hij wordt er zelfs nog wel eens door hengstige merries toe gedwongen :') (dan zetten ze 'm klem in de hoek :+). Neemt niet weg dat ik nog wel even nader zou informeren over dit exemplaar? Hoe oud issie? Hoe lang geleden gecastreerd? En zijn beide ballen toen verwijderd? Kun je maar beter zeker weten. ;)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 10:10

dat wil ik inderdaad zeker weten, mijn eigen merrie staat er ook bij en er is er nog 1 merrie hengstig op dit moment.. die zijn denk ik wat te groot voor hem maar je weet het nooit.
hij ziet er jong uit vandaar dat ik ook mijn twijfels heb. ik heb wel eens eerder meegemaakt waar ik werkte dat ze 2-jarige hengsten bij de merries lieten staan omdat ze dachten dat die nog niet dekten, dat ging dus ook hardstikke fout. maar goed dat waren prutsers die eigenaren. probleem is alleen dat ik niet zeker weet of deze weidebeheerders geen prutsers zijn }:0 kwam zo niet over dus kan best meevallen nog ;)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:14

Mijn ruin doet dat ook gewoon hoor. Je ziet zoveel ruinen die zijn geslachtsdeel gewoon bij de merrie inbrengen. Is geen raar verschijnsel na mijn idee, gewoon de natuur :) Ruinen blijven nou eenmaal ook mannen en de een heeft het sterker dan de ander natuurlijk.
Maar ik zou als ik jou was wel even extra controle doen.
Het verschil tussen hengsten en ruinen is trouwens wel duidelijk zichtbaar lijkt mij, door gedrag, uitstraling en hoe ze zich gedragen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 10:20

ik vind dit echt overkomen als een opdringerige puber. haantje de voorste, komt altijd als eerste kijken en komt ook bovenop je staan, weinig respect voor persoonlijk ruimte zeg maar. ook proberen je kleding vast te pakken. maar verder niet onvriendelijk. ik weet het gewoon niet. kan met toch moeilijk voorstellen dat ze er een hengstje bij zouden zetten. maar goed iedereen kan inschrijven op die wei, paspoort wordt wel gecheckt maar niet dat het paard zelf nou nog goed bekeken wordt.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:23

Ruinen kunnen even goed zulk dominant gedrag vertonen.
Mijn ruin pakt ook alles beet wat los en vast zit.
Wat raar dat al die paarden dan gewoon bij elkaar gemikt worden. Ik zou eens even een keer een rondje door de groep maken en eens even met de weide eigenaar praten!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:24

We hebben hier ook een ruin, maar die gedraagt zich in alle opzichten (niet alleen dekken) nog als een hengst. Hij is wel onvruchtbaar door de castratie, maar echt niet tussen zijn oren. :7 Springt overal op als hij de kans krijgt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:25

mijn ruin dekt ook nog gewoon hengstige merrie's. Vind het niet erg, is de natuur.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:26

Urko schreef:
mijn ruin dekt ook nog gewoon hengstige merrie's. Vind het niet erg, is de natuur.

En ik gun die dieren ook best een pleziertje. :P :+

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:36

Urko schreef:

ben ik nou de enige die er niet zo blij mee zou zijn? Dat geklim op de rug van de merrie en vergeet de "inbreng" van rommel in de merrie niet...Een van mijn vorige merries kreeg erge rugklachten van een dekkende ruin en als klap op de vuurpijl een baarmoederontsteking doordat de ruin er ook in ging zeg maar.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:38

Ach hier staan ze toch niet bij andere dieren behalve die van ons, dus dan maakt het niet uit. ;)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 10:39

Amaretto27 schreef:
Ruinen kunnen even goed zulk dominant gedrag vertonen.
Mijn ruin pakt ook alles beet wat los en vast zit.
Wat raar dat al die paarden dan gewoon bij elkaar gemikt worden. Ik zou eens even een keer een rondje door de groep maken en eens even met de weide eigenaar praten!

er is niet 1 eigenaar, is een weide van iedereen die onroerend goed bezig in het dorp, historisch overblijfsel zeg maar. vandaar dat iedereen kan inschrijven en dan gaan alle dieren tegelijk de wei op. er is wel een beheerder. ik kom er zelf 3x per dag en het gaat prima met de paarden onderling, dat is het probleem niet. je leert zo gaandeweg de andere paarden wel een beetje kennen maar de achtergrond ervan niet en de eigenaars ook niet als je ze niet toevallig tegen komt. ik heb geen idee van wie deze pony is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:53

Op de een of andere manier is het momenteel heel erg. Merries die extreem lang en heftig hengstig zijn, ruinen die jarenlang niks doen maar nu echt hengstenmanieren hebben. Ik zie het thuis ook en ik hoor het ook overal, lees het ook op Bokt.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:59

Wij hadden vroeger ook een ruin in de wei die de merries ging dekken. Dat was overigens een flinke kwpn-er en die dekte bij voorkeur een zeer gewillige pony... Is ook niet echt een super combi, zeg maar, qua gewicht. Mijn ruin snapte nooit zo goed wat zijn grote vriend nu uitspookte en probeerde hem wel na te doen, alleen dan op zijn eigen knullige wijze, waardoor alle madams hem de hoeken van de wei lieten zien... :+

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 11:45

Nou ben net teruggebeld door de beheerder, niks aan de hand, beestje is vorige maand net gecastreerd. Gelukkig!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:48

Atalanta schreef:
Nou ben net teruggebeld door de beheerder, niks aan de hand, beestje is vorige maand net gecastreerd. Gelukkig!

Als het een maand geleden is kan hij nog best vruchtbaar zijn hoor.......

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 11:49

ccathalijne schreef:
Atalanta schreef:

o echt? hm.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:49

ccathalijne schreef:
Atalanta schreef:

Idd, mijn idee.. :=