een paard heeft een goede reden wanneer hij iets niet doet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cvelthuis

een paard heeft een goede reden wanneer hij iets niet doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 08:28

Zoals de titel al zegt
heeft een paard altijd een goede reden om een hindernis te weigeren of iets niet te doen wat jij wilt?
Ik denk persoonlijk dat een paard meestal een goede reden heeft om iets niet te doen
Wat vinden jullie?

siskeh

Re: een paard heeft een goede reden wanneer hij iets niet doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:30

Ik ben het helemaal met je eens :j
Ik heb geleerd dat een paard alleen maar iets doet om er zelf beter van te worden, en IMO klopt dat ook.
Jammer genoeg kunnen de meeste mensen nog niet zo goed luisteren, waardoor er dus "grotere" problemen ontstaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:31

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Soms dan lees je hier op Bokt ook dat mensen beweren dat hun paard ze pest etc.
Maar in mijn ogen denken paarden echt niet zo.
Als een paard iets eng vind, dan is er voor het paard ook iets heel engs.
Maar omdat zij andere dingen eng vinden dan wij, de ruiter dat niet kan verklaren, dan is het maar het paard wat raar doet.

Het weigeren van een hindernis is meestal ook het falen van de ruiter, die het paard niet goed begeleid richting zo´n hindernis en het paard geen 100% duidelijkheid geeft waardoor hij weet wat de bedoeling is.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:33

Ja, want paarden doen niet iets met zin. Een paard denkt echt niet van ik ga jou eens even lekker pesten vandaag. Hun afwijkende gedrag is altijd met een reden en vaak moet je dan eerst even bij jezelf gaan kijken wat JIJ fout doet :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:34

Niet altijd, volgens mij dan. Sommige paarden kunnen echte aanstellers zijn, die er daarna gewoon voorbij lopen als je er even mee doorzet. Dan heeft die imo geen goede reden want hij was niet echt bang.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:36

@oakland: zou het dan niet zijn dat de ruiter niet genoeg "duidelijkheid" geeft?
Als hij niet duidelijk is met wat hij wil zal het paard onzekerder zijn..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:38

ik ben van mening dat een paard altijd een reden heeft om iets niet te doen...........anders zou deze dit wel doen :D

en in mijn ogen ligt de fout altijd bij de ruiter

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:39

Eens. Paard redeneert niet op een manier van: ik zal jou eens even pesten of ik ga expres klieren. Er zit imo altijd een reden achter, pijn, angst, geen vertrouwen oid.

@ Oakland: nee, ben het niet met je eens, ik denk dat als je doorzet je je paard laat zien dat jij de leider bent en dat het goed is. Hij accepteert jouw leiderschap en gaat er vervolgens langs, omdat hij jou vertrouwd.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:40

Ik ben het er ook mee eens :)
Een paard is de spiegel van de ruiter of begeleider, is de begeleider onzeker, zal het paard het ook zijn en mogelijke weigeren. Is de ruiter zeker van zijn zaak zal hij het overwinnen.
Ik vind slaan en schreeuwen overigens per definitie een teken van een onzekere ruiter. Die lijkt dus wel heel wat, maar is het uiteindelijk niet. Een zekere ruiter is zeker van zichzelf, vertrouwd op zichzelf en op zijn paard en weet daarmee het paard te overtuigen.
Hoe je het ook wend of keert... het is altijd de schuld (bewust of onbewust) van de mens als een paard iets niet naar wens doet :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:41

helemaal mee eens!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:44

@Jarrah: ben ik helemaal met je eens. Ik ken ook een aantal mensen die altijd gaan schreeuwen en dan doet het paard bijvoorbeeld op buitenrit alleen de oren nog maar naar voren omdat hij iets ziet... dat zijn echt duidelijke tekens dat de ruiter echt onzeker is..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:46

Oakland, dan is het paard toch geen aansteller.
Er is wel degelijk iets eng voor dat paard.
Maar doordat de ruiter in die situatie dus wel correct handelt gaat het paard er toch langs omdat hij de ruiter kan vertrouwen.
Maar er is wel degelijk iets waar hij bang voor is, want anders zou hij die ongemak niet tonen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:49

een paard maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheden die de mens hem bied.......... zal de mens laten zitten als die niet duidelijk is, en er is geen dienstbaarder dier dan een paard......

als het verkeerd gaat, is het altijd, maar dan ook ALTIJD de oorzaak mens!!!

en dan kunnen er voorbeelden komen van de meest onhandelbare paarden..... en die gaan er ook komen bokt kennende......met eigenaren die niet in willen of kunnen zien dat dat onhandelbare paard bij een ander misschien wel handelbaar is gewoonweg omdat ze voor dit dier tekort schieten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:53

het is ook mens eigen om de schuld bij een ander te leggen...
of de vorige eigenaar van het paard, de papieren (voorouders, heel populair om die de schuld te geven) lesgeefmens deugd niet, jury (staat denk ik op 2e plaatst) hoefsmid, weide, stal, medestalbewoners, mishandeld, verwend....
maar NOOIT NOOIT de schuld van de ruiter... aldus de ruiter.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:54

Inderdaad Kiwiko, geen paard wordt onhandelbaar geboren, maar als hij maar vaak en lang genoeg bevestigd wordt in verkeerde gedragingen of onzekerheid wordt het wel moeilijker het eruit te krijgen. Daar zit vaak de verwarring in, dan líjkt het of het een rotpaard is... jammer dat sommige mensen niet verder kunnen kijken dan dat...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:55

Bijna altijd waar ja, je hebt er natuurlijk bij met een kronkel in de kop, maar de meeste paarden zijn niet gek hoor.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:56

Precies Kiwiko, ik weet niet of je het verhaal van Silence en mij kent?
Maar toen wij alles zo dratisch hebben omgegooid om zijn gedrag te veranderen (wat echter niet bij mij ontstaan was, maar wat ik dus wel mocht oplossen), heb ik ook mijn manier van handelen moeten omgooien.
Ik deed het niet per definitie fout, maar in het geval van Silence moest het anders.
Toen ik dat gedaan had, verandere het paard ook met de dag.

Dus inderdaad wel een goed voorbeeld eigenlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:57

naah er worden wel naarlingen geboren......... maar dan alsnog kunnen die rotzakken in andere handen veranderen in fijne paarden :)

Ik heb ook wel eens paarden gehad die een maatje te groot voor me waren :) kan ik alles en iedereen de schuld geven, maar feit is gewoon dat ik op dat moment niet genoeg kennis had om het dier correct te begeleiden.........

en mensen moeten eens leren dat het geen schande is om de beperkingen in je eigen kapaciteit te erkennen :)

je kan niet overal goed in zijn!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:58

Silence schreef:
Precies Kiwiko, ik weet niet of je het verhaal van Silence en mij kent?
Maar toen wij alles zo dratisch hebben omgegooid om zijn gedrag te veranderen (wat echter niet bij mij ontstaan was, maar wat ik dus wel mocht oplossen), heb ik ook mijn manier van handelen moeten omgooien.
Ik deed het niet per definitie fout, maar in het geval van Silence moest het anders.
Toen ik dat gedaan had, verandere het paard ook met de dag.

Dus inderdaad wel een goed voorbeeld eigenlijk.

precies, supergoed voorbeeld!!!

als niet eigenwijze eigenaar, kom je een heel eind :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:36

Wat fijn om eens te lezen dat er dus ook nog mensen zijn die wel inzien dat een paard niet wakker word met het idee: zo, nu ga ik eens even lekker m'n baasje pesten.
Ik zie dat om me heen zo ontzettend vaak... "M'n paard springt steeds in de verkeerde galop aan om mij te pesten." "Ik moet wel m'n wapen (zweep) bij m'n hebben op m'n paard." "Dat doet m'n paard alleen om mij te irriteren."
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:42

Geheel mee eens. De meeste problemen ontstaan imo door slecht leiderschap / het verkeerd begrijpen van het paard. Het is nooit de schuld van het paard, mensen zouden eens wat eerder naar zichzelf moeten kijken wanneer er iets mis gaat, in plaats van naar het paard.

Zoals Parelli zegt: bekijk alles wat je paard doet en denk daarbij ''how interesting!'' oftewel: waarom doet mijn paard dit (niet)?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:49

Alane schreef:
het is ook mens eigen om de schuld bij een ander te leggen...
of de vorige eigenaar van het paard, de papieren (voorouders, heel populair om die de schuld te geven) lesgeefmens deugd niet, jury (staat denk ik op 2e plaatst) hoefsmid, weide, stal, medestalbewoners, mishandeld, verwend....
maar NOOIT NOOIT de schuld van de ruiter... aldus de ruiter.

oke, eerlijk, ik geef mn hoefsmid wel "de schuld" :o
M'n paard trapt namelijk alleen naar de hoefsmid, en niet maar mij :=
Dus tja, wat ik daar aan moet doen, geen idee...
Jah, het is wel "opgelost" ik hou zijn hoef vast zodat hij niet meer de behoefte voelt om te trappen.
Enige waarvan ik me dan wel de schuld geef is van het feit dat ik niet een andere smid zoek/neem...

Verder: vind het fijn om te horen dat iedereen het met elkaar eens is, vooral de "NH" mensjes en de "traditionele" mensjes.
Vooral omdat het verschil gewoon niet zo groot is...
Ik merk dat ik door het "nh-en" eigenlijk veel harder geworden ben, voor mij is er geen verschil meer.
Het enige waar alle paarden om schreeuwen is duidelijkheid en respect!
Of je dat nou op een "NH" manier oplost of niet maakt niet uit, als je hier maar aan voldoet...

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:52

Eens,
Mensen zijn de boosdoeners, niet de paarden. Alleen willen ze dat zelf niet toegeven. En ja, daar zijn we dan weer mensen voor.
Vaak, zo ontzettend vaak, zie ik dat mensen hun paard op een hindernis afsturen, en dan eraan trekken. 'Want hij gaat al zo hard'.
Paard stopt voor de hindernis omdat de ruiter hem teveel tegenhield.
En wie krijgt de schuld? Het paard.. :roll:

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:00

Ik ben weer eens met me neus op de feiten gedrukt. Ik heb sinds 2 maanden een 10 jarige lancelot merrie. Erg heet met rijden. Nu is dat ook wel een beetje karakter. Erg veel spanning zoeken en echt om de bak heen kijken waar ze van kon schrikken. Omdat ze knarste met haar tanden heb ik de tandarts erbij gehaal. Beest zal vol met haken oude littekens en nieuwe wonden in haar mond. Ze heeft een complete gebits correctie gehad. Nu met rijden is ze veel relaxter. Het is wel gewoon een paard dat lekker vlot doorloopt, maar ze zoekt niet meer niet naar dingen om te schrikken. Dit is voor mij toch wel een teken dat ze gezocht heeft naar dingen omdat ze niet lekker in vel zat en gewoon pijn en last heeft gehad. Nu moet ze nog leren dat het nu allemaal kan maar in 4 dagen merk ik al een wereld van verschil dus het kan alleen maar nog beter worden

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:01

Maar denk je nou echt dat een paard dat doet? Op zoek gaan naar iets om van te schrikken?