Wat te doen in de bak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Wat te doen in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:21

Hoi Allemaal
Ik heb mijn haflingertje nu al sinds eind juli en ben hartstikke gek op haar!
Het rijden is vooral recreatief en als het een beetje mooi weer is gaan we saampjes lekker buiten rijden.
So far so good zullen we zeggen.....
Maar ik loop natuurlijk wel tegen wat dingetjes aan en het is natuurlijk ook niet altijd mooi weer, dus rijden we dan in de binnenbak.
Maar ik verveel me altijd al zo snel in de binnenbak!!
Ik heb heel nodig les nodig maar dat zit er even financieel niet in, heb een paar zeer dure maandjes gehad en de komende maand is ook nog duur.....
Ik ben wel bezig hoor om toch een oplossing te vinden voor dat lesprobleem!
Maar nou zou ik via dit topic wat ideetjes willen zien om lekker in de bak aan de gang te gaan.
Wat doen jullie de hele tijd in de bak?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:55

wat voor iets doe je normaal gesproken als je binnen rijdt?
je kunt eens een aantal balken neer leggen en daar mee aan de slag (achter elkaar, in een waaier of in een vierkant), je kunt pilonnen neerzetten en daar oefeningen mee doen.
en als jouw fantasie niet toereikend is, kun je ook gewoon een goede jas aantrekken en toch buiten gaan rijden, daar smelt je niet van hoor.

Saartje08

Re: Wat te doen in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:57

Misschien schriktraining.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:01

Saartje08 schreef:
Misschien schriktraining.

justdiesel gaf al aan dat ze financieel momenteel weinig ruimte heeft, dus dat zal niet lukken.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 22:01

@Saartje08, op zich is Sanne al hartstikke braaf maar is misschien best leuk een keer....
Maar dan wel zelf wat rommel van huis meenemen want idd zoals Hinta schreef kan ik echte training nu niet betalen....
@Hinta, nee smelten doe ik niet :D
Maar in de regen rijden.....nou neuh :Y)
Ik heb wel eens idd wat balkjes neergelegd, alleen weet ik de preciese afstand niet.
Madam gaat gewoon erg lomp bovenop de balken stampen }:0
Ik rijd veel volte's enzo en als ik alle gangen een keer gehad heb dan weet ik eigenlijk verder nog weinig te verzinnen....

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:38

Je kan ook gebroken lijnen en slangenvoltes rijden of een keer een B-proefje oefenen qua figuren / overgangen enzo :D
Of misschien een keer een soort parcoursje bouwen met balken waar je voorwaarts / zijwaarts / achterwaarts doorheen kan rijden. Ook goed voor de wendbaarheid van je pony volgens mij :Y) .. Of idd pilonnen op de A-C lijn zetten en daaromheen zigzaggen ;) Heb je weer een beetje afwisseling in het 'saaie' dressuurwerk :P

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:51

Wat ik wel is doe als ik me verveel in de bak is het spelletje niet langer dan 10 seconde, 20 seconde, 1 zijde op de hoefslag blijven. Dus van allerlei figuren, overgangen en wat je allemaal kan bedenken achter elkaar. Ik rijd vaak met een vriendin en dan gaan we carrousel rijden :+ heel leuk om te doen, goed op elkaar afstemmen is moeilijker dan het lijkt ;)

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:15

Ohja of bierviltjes tussen je knieen en het zadel klemmen en proberen ze niet te verliezen :+ Was vorige week een spelletje op de manege :P

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 08:30

Ik ben niet zo zeer op zoek naar spelletjes, maar wel om mijn rijden (en van paard) te verbeteren....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:40

tempowisselingen,schijnovergangen,schoudervoor,schouder buiten, slangenvoltes,gebroken lijntjes, veel figuren rijden.
Ik verveel me eigenlijk nooit :+

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:49

Je kunt ook eens een paar paraplu's en stukken zeil (of lege voerzakken in de bak leggen. Je kunt over het zeil lopen zodat het kraakt. Ik zet ook wel eens een stok in het zand met een fel gele cowboy hoed erover. 2 stukken hout recht op in de grond en daar tussendoor lopen. Zowel vooruit als achteruit. Een pak stro met blauw zeil. Een paar groene gieters neerleggen. Wat ik ook wel eens doe is een stok met daarop iets met een fele kleur waar we naast gaan staan en dan gooi ik het weg, en dan kijken of ze schrikt. Dan vermaak ik me wel een uurtje.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:52

Je zelf laten filmen kun je zelf terug kijken en wat jullie verbeter punten zijn en daar op gaan trainen. Na een tijdje nog eens doen en kijken of er inderdaad verbetering in zit.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:43

eens een keer met bareback pad of zonder zadel rijden, zodat je een onafhankelijke zit creeert. een touwhalster aandoen met teugels eraan..touwtje rond zijn hals, ( evt hoofdstel) maar je pony is braaf zei je.. en dan bepaal jij de gangen en je pony de route en het tempo en je gaat alleen maar mee qua zit met je pony.. als je pony slim genoeg is dan gaat ie die kant oplopen waar je het minst sterk in bent om jou te laten leren meegaan in zijn beweging.. mijne doet het zo wel in ieder geval en je creert een betere zit..is wel goed en leuk om af en te doen...als ie tegen de rand aan wil lopen gewoon blijven drijven, loopt vanzelf wel weer verder als ie merkt dat ie er niet doorheen kan..evt wat bijsturen als dat echt niet lukt..

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 19:58

-Aan de teugel.
-Wijken.
-Tempowisselingen.
-Sprongetje. --> Parcourtje? Daar kan je wel lang mee oefenen.
-Van stap naar galop en terug.
-kleine volte's je paard goed laten inbuigen.
-Proeven oefenen.
-Vrijheidsdressuur.
-gewoon spelen met je paard in de bak.
-Freestylen..

Kan je zo een beetje vooruit.. ? :a

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 20:02

Allemaal bedankt voor de tips!
Ga er zeker mee aan de slag, gisteren en vandaag heb ik in elk geval heerlijk gereden in de bak!

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:41

als dat niet al vanzelfsprekend is, ik probeer vaak een lijstje te maken van te voren. niet dat dat dan allemaal moet, maar als ik niet van tevoren precies bedenk wat ik wil doen weet ik het vaak na een half uurtje niet meer! meestal pas weer als ik al klaar ben.. ;)

Petpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:42

er is van alles te verzinnen om een 'saai' momentje in de binnenbak leuk te maken.
-springen
-balkjes lopen
-schrikparcours
-met andere paarden erbij -> vossenjacht
-polo
-voltige (dat is alleen als je met 2 bent)
-paardenvoetbal
-spaanse school -> bijzondere dingen leren aan je paard
-los ermee werken (NH)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:04

Je zoekt niet naar spelletjes zeg je zelf, want je wilt je rijkunsten verbeteren.
Dit kan enkel door les te nemen, en niet door een paar tips te lezen, echt niet hoor.
En dat dit ook centen kost, tjaaaaa dat hoort ook bij paardrijden en had je eigenlijk dus ook moeten incalculeren in je budget.

justdiesel schreef:
Ik ben niet zo zeer op zoek naar spelletjes, maar wel om mijn rijden (en van paard) te verbeteren....

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:20

aeolusnr1 schreef:
Je zoekt niet naar spelletjes zeg je zelf, want je wilt je rijkunsten verbeteren.
Dit kan enkel door les te nemen, en niet door een paar tips te lezen, echt niet hoor.
En dat dit ook centen kost, tjaaaaa dat hoort ook bij paardrijden en had je eigenlijk dus ook moeten incalculeren in je budget.

justdiesel schreef:

ik ben het hier gedeeltelijk mee eens; door lessen verbeter je idd het technisch rijden.
maar door anders met je pony bezig te zijn, bv via spelen in welke vorm dan ook, verbeter jij je zit, je wendbaarheid e.d., maar vooral de band die je met je pony hebt. en dat maakt het samen bezig zijn iedere keer weer tot een feestje.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 15:54

aeolusnr1 schreef:

justdiesel schreef:

Bijdehante opmerkingen zit ik nou niet echt op te wachten!
Ik weet dat ook wel en zoals ik ook al schreef is dat wel degelijk bij het budget ingecalculeerd maar zit ik nu even in een door grote onkosten moeilijke maanden!
Verder vraag ik alleen naar dingen om te doen omdat ik me na een poos rijden verveel in de bak.....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:10

Wat misschien ook wel leuk is, althans dat vind ik altijd, is ipv de standaard figuren gekke figuren (een driehoek of vierkant, vijfhoek, ster, laat je creativiteit de loop) of letters gaan rijden. Al werkt dat het best op een pas natgespoten bak, dan zie je het zo goed ;) . Het lijkt gewoon een spelletje maar het valt nog best tegen als je het echt netjes wilt doen. De O is geen probleem, maar een B kun je rijden door rechtdoor, een korte halve volte en dan datzelfde achterwaarts bv. Sommige oefeningen uit de Western trail zou je ook kunnen proberen (misschien is er het een en ander te vinden in het Western gedeelte hier). Alleen al een vierkant gemaakt van balken is genoeg 'speel' plezier met een beetje fantasie. Erin lopen, paardje laten stoppen in het vierkant en dan er weer uit, langs de zijkanten lopen, erin en dan 360 graden draaien als dat lukt, erin draven en paardje proberen bijtijds te stoppen.
Het is idd een stuk speelser maar ook met dit soort 'geintjes' kun je je stuurkunsten en paardbeheersing aardig oefenen. En voor slimme Hafjes kan zoveel variatie nooit kwaad. (die ik heb gereden deed na twee keer dezelfde oefening het de derde keer op de automaat, ja, dan moet je wel creatief worden :D )

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:23

Ik rijd meestal een uur in de bak en verveel me echt nooit.
Ik begin hem lekker los te rijden in stap. Veel op de grote volte waar ik hem eerst naar binnen, dan naar buiten en weer naar binnen laat kijken. (hij moet daarbij gewoon op de volte blijven lopen, best lastig) Dan laat ik hem ook een pasje wijken op de volte.
Wanneer ik dit links- en rechtsom gedaan heb draaf ik aan en doe hetzelfde programma in draf. Tussen de voltes door rijd ik een paar keer de bak rond en verander een paar keer van hand.
In galop laat ik hem ook op de volte naar binnen en naar buiten kijken. Dan, op de lange zijde doe ik een “drie-traps-versnelling” eerst een paar passen verruimen, dan nog een paar passen nog verder verruimen, en dan nog een versnelling erbij, en aan het eind vang ik hem weer op. (we hebben een lange bak) Dit kun je ook in draf doen.
Nadat ik op beide handen gegaloppeerd heb rijd ik wat schouderbinnenwaarts en dan nog wat oefeningen zoals halthouden en achterwaarts, slangenvoltes, travers, wissels enz. Meestal kan ik lang niet alles doen wat ik van plan was omdat ik dan alweer ruim een uur aan het trainen ben.
Wat voor jou misschien wel leuk is om te oefenen is een slangenvolte 4 bogen, en dan eraan werken dat elke boog precies gelijk is, dus dat je paard links en rechts even soepel is. Wedden dat je daar wel een uurtje mee vol krijgt…? ;)
Veel overgangen, schijnovergangen en halthouden zijn goede oefeningen waar je later met buitenrijden wat aan hebt. Als je een spiegel hebt kun je ook eens naar je eigen zit kijken en verbeteren. Of vraag eens iemand wat ze vinden dat jij aan je zit moet verbeteren, dan kun je daaraan werken.
Als dat naar binnen en buiten kijken op de volte nog lastig is kun je het ook op de lange zijde doen. En als dat eenmaal lukt probeer het eens op de AC-lijn, terwijl hij gewoon rechtuit moet lopen. Dat is nog best lastig hoor!
Balkjes rijden is ook altijd een leuke oefening. Begin eens met één balk als je haffie er steeds op loopt te stampen. Dan kun je het uitbreiden naar meer. Voor een paard horen drafbalken op 1.20 meter afstand te liggen. Het ligt natuurlijk aan de grootte van zijn passen, maar ik zou voor jouw pony eens op 1 meter beginnen en evt. aanpassen als het niet mooi past. Maak je niet te druk om de afstand, zolang ze allemaal maar op dezelfde afstand liggen. (ik zorg daarvoor door met voetstappen te meten) En als het niet past verander je het gewoon.
Ook in galop kun je balkjes rijden. Voor een paard liggen ze dan op 3 meter, voor een pony iets dichter op elkaar.
Je kunt balkjes ook op de volte leggen, als je ze aan de binnenkant neemt hoeft ie maar kleine pasjes te maken, en aan de buitenkant grote passen. Ook een leuke afwisseling.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat je alleen maar kunt leren door les te nemen. Je moet roeien met de riemen die je hebt, en uit boeken kun je ook heel veel leren. Tips van bokt kunnen ook nuttig zijn, maar blijf er altijd bij bedenken dat “iedereen” hier wat kan schrijven dus het kan ook onzin zijn.

Succes en veel plezier. +:)+ (en als je iets niet begrijpt mag je het altijd vragen)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:26

Ik vind hier echt leuke ideeën tussen staan :D
Misschien ook is zonder beugels en later zonder zadel rijden (voor je zit/houding)?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 17:28

aeolusnr1 schreef:

justdiesel schreef:

Dit vind ik nou nergens op slaan, je hoeft echt niet persé les te hebben om je rijden te verbeteren. Je kunt zelf ook dingen halen uit tips en boeken. Je rijstijl verbeteren begint bij jezelf, niet bij de intructrice. En niet iedereen heeft bakken geld liggen, meer mensen zitten weleens krap. Dus dit hoeft ze helemaal niet in te calculeren in haar budjet. Nonsens.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:08

Echt leuke ideeen zitten er bij!
Ik heb er in elk geval al veel aan gehad, tenminste als ik alleen in de bak rij.....
Vandaag was er nog een haflinger aan het rijden en dan word madam weer een ongeleid projectiel!
Pppfff daar krijg je toch het heen en weer van..... :+
Volgende week maandag heb ik les *\o/*
Om voor die tijd nog flink aan de slag te gaan heb ik even een vraag, die andere haf staat vanuit galop ineens stil als de ruiter haar stopzet.
Sanne daarintegen raced gewoon door en is niet terug te nemen, iemand tips hoe ik dat het beste aan kan pakken?
Dat doet ze alleen met een ander paard erbij in de bak hoor!