misselijkmakend: losse huid op plek waar spoor t paard raakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

easterimage

misselijkmakend: losse huid op plek waar spoor t paard raakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:36

Beste Bokkers,

Ik zag dit weekend op wedstrijd iets misselijkmakends, ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen.

Iemand reed een paard in de M1 met wieltjes (op zich niks mis mee vind ik, met wieltjes rijden)
maar die prikte dus constant. en op de plek waar het wieltje het paard raakte leek wel een soort 'plak' van losse huid te zijn ontstaan. (de huid was niet open, maar het leek net een blaar zegmaar) aan beide kanten van het paard. een plek zo groot als 10 centimeter in het vierkant.

heeft iemand wel eens zoiets gezien? en wat vonden jullie ervan?

trouwens: sowieso hoor.. op wedstrijden zie je soms dingen, dan denk ik echt: als het op het losrijterrein al zo is, hoe is het dan als ze thuis aan het trainen zijn!! meisje in de B op een jong friesje ook met enorme sporen met wielen. ze was dat beestje helemaal over zijn theewater door de bak aan het trappen, op die manier ook nog de andere ruiters dwars zitten. constant zagen zagen zagen in die mond rommelen .... en dan nog vragen om een zweep. was blij dat haar groom zei dat ze het wel welletjes vond...

Elles

Re: misselijkmakend: losse huid op plek waar spoor t paard raakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:40

Het lijkt me praktischer om dit ter plekke aan te kaarten bij de ringmeester daar, dan hier 2 dagen later een topic op bokt over te openen. Ben je naar de organisatie gestapt? Dit is gewoon dierenmishandeling. Sporen zijn voor verfijning van de hulpen, niet om gaten mee in je paard te trappen.

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:42

nou ja.. misschien begrijp je mijn nuance niet.. het was geen wond of zo. geen gaten, maar meer een soort 'plak' ik kan het niet anders omschrijven.

ik had natuurlijk nog een beetje om me heen gevraagd wat mensen eraan zagen, maar die zeiden meer van: "inderdaad ja" dan dat ze er zo geschokt door waren als ik.

ik had het in elk geval nog nooit gezien.

ps: de huid was ook niet kaal.. het leek meer of er onder huids vocht zat.
ps II: maar ben met je eens dat dit niets te maken had met verfijning wat mij betreft.
Laatst bijgewerkt door easterimage op 10-05-10 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

romy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:43

Was vast een schimmel!?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:43

dat is litteken weefsel, heeft een paard bij ons op stal ook :j
En ook daarmee kan je naar de ringmeester stappen, iig wanneer er ook duidelijk te veel geprikt wordt bij het dier.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:45

Het zal niet lang meer duren voordat een blaar een open wond wordt. Losse huid, gaten, schuurplekken, schaafwonden, ik vind het allemaal hetzelfde. Ik heb wel ooit een paard gezien waar je niks aan zag, maar die zonder sporen helemaal beurs getrapt was. Je kon hem daar niet aanraken, maar je zag niks. Dat was een slimme ruwe ruiter :\

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:45

romy09 schreef:
Was vast een schimmel!?

het was alleen op die plek. zegmaar net achter de singel waar de spoor steeds het paard raakte. en dan een oppervlakte van een grote hand zegmaar.

romy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:46

Bedoel de kleur van het paard ;-)

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:47

Als je hier zo geschokt door bent had je naar de ringmeester moeten stappen, daarmee help je het paard pas echt.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:48

Ik vind het op zich al vreemd dat je spoor tijdens het rijden steeds het paard raakt, dat kan niet de bedoeling van een spoor zijn. Lijkt me dat de ruiter eens moet leren been gebruiken i.p.v. spoor.

Ik ben westernruiter en rij ook met wieltjes maar die dienen toch ècht enkel en alleen maar als hij niet luistert naar mijn been en dan nog: je rolt ermee i.p.v. prikken, daar zijn die wieltjes voor.

Je ziet helaas op wedstrijden wel meer dingen die niet kloppen en waar je maag zich van omdraait...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:48

Allereest ben ik blij dat het je opvalt en het niet als normaal ervaart.
Wel jammer (voor het paard) dat je betreffende persoon niet gevraagd heb wat dat nu precies is wat je zag. Dan had zij de mogelijkheid gehad om uit te leggen wat het was en als je het paardonvriendelijk gedrag vond (ook na de uitleg) dan had je dit bij de federatieverteenwoordiger aan kunnen geven.

Bedenk altijd wel bij dit soort gesprekken dat zoiets kan ontstaan vanuit onkunde, hoe vervelend ook voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:50

Laat de organisatie voor de wedstrijd de deelnemende paarden, maar eens gaan bekijken en paarden met kwetsuren door onkundig rijden uit sluiten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:50

Ik meen me een topic te herinneren hier op bokt waarin iemand een paard had gekocht, en dat paard had ook rare huid op de plek van de sporen

Sneu hoor, snap het nut ervan ook niet
Dat je je paard 1 keer iets verduidelijkt is tot daar aan toe, maar met continu zulk spoorgebruik help je je paard echt naar de klote als je het mij vraagt

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:52

@ loca: ja maar weet je: ik was andere mensen aan het helpen en diegene die het paard had, had dus een hele entourage bij zich. instructeur, vrouw kinderen.. en je weet op zo'n moment ook niet goed.. misschien had het paard het al..

ik vind het ook heel moeilijk, maar ja. het paard zag er verder OK uit (@ romy geen schimmel!). oortjes naar voren...

en die jury hokjes, hun ogen waren op spoor hoogte. dus die zouden het dan ook wel zien (lijkt mij)..

zelfde met die fries, ik denk dat dat meisje ook wel een aantekening op haar protocol heeft gekregen..

maar goed. zoals ik al zei heb ik wel met wat mensen er over gepraat, maar die waren niet zo geschokt als ik.. dus ik dacht: wellicht dat het vaker voorkomt?!?

in elk geval: als mijn paard dat zou hebben zou ik me heel diep schamen!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:49

c_alsemgeest schreef:
dat is litteken weefsel, heeft een paard bij ons op stal ook :j
En ook daarmee kan je naar de ringmeester stappen, iig wanneer er ook duidelijk te veel geprikt wordt bij het dier.

Denk het niet, want dat kan ook van de vorige eigenaar zijn. Alleen als het paard op het trein duidelijk tot bloedens toe geprikt wordt.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:05

Oh bah ik zie het zo vaak dat een paarden open getrapt is door de sporen. Word je niet vrolijk van.. Volgende keer als je het ziet zou ik toch op de ringmeester afstappen. Ik zou dat ook doen als ik het zou zien, want ik vind het echt niet kunnen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:12

sharon_quiz schreef:
Oh bah ik zie het zo vaak dat een paarden open getrapt is door de sporen. Word je niet vrolijk van.. Volgende keer als je het ziet zou ik toch op de ringmeester afstappen. Ik zou dat ook doen als ik het zou zien, want ik vind het echt niet kunnen.

En wat doet de ringmeester dan? Helpt het als je het daar tegen zegt?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:15

Skygirl schreef:
sharon_quiz schreef:

En wat doet de ringmeester dan? Helpt het als je het daar tegen zegt?

Ja, ik heb meerdere malen mensen het terrein zien verlaten na aangesproken te zijn door een ringmeester.
Eenmaal bij ons op stal en tweemaal heb ik het in almelo tijdens de ARD gezien.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:15

en wat gebeurt er dan met het paardje als ze het terrein afgestuurd zijn? dan krijgt ie waarschijnlijk nog meer op zn donder :( (heb ik op de Gooische zien gebeuren)... dat kan toch ook niet de bedoeling zijn!

mensen die zo met hun paard omgaan, zien het als een gebruiksvoorwerp en niet als een beest met gevoel! erg hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:28

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:37

Met wielsporen moet nou eenmaal anders worden omgegaan dan met stompe spoortjes (en dan eigenlijk nog niet echt, maar wel kundiger). Ik rij zelf ook met wieltjes op wedstrijd, om net wat meer reactie te krijgen, om ze de aandacht bij mij te houden (vooral mijn ruin wordt erg lui, zelfs met slechts 10 minuten inrijden...).

Ik zie het helaas ook erg vaak op wedstrijd. Weet wat je met de 'losse huid' bedoelt. Het lijkt net op een stuk los vel, een soort onopgeblazen ballon tegen de huid. Rimpelig enzo. Helaas blijf je het zien..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:43

een onderhuidse vochtophoping of een opgezette huid plaatselijk is een drukplek in wording. dit krijg je ook wanneer je zadel ergens knelt en meestal is het erg gevoelig of zelfs pijnlijk als je het aanraakt.
nog één stap verder en je krijgt witte vlekken wegens te beschadigde huid.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:47

Mijn paard heeft ook van die "blaren" aan beide kanten bij de singel zitten. Wat ik heb bedacht is dat het komt van de singel aantrekken, terwijk er een velletje tussenzit. Heb het zadel erbij gekregen en direct een andere singel gekocht. Ik heb haar nu 2 jaar, maar het zit er nog steeds, vooral in zomervacht is het te zien. Het is net of de opperhuid is losgelaten van de lederhuid, maar weet niet zeker of het zo zit.

easterimage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 20:47

Lia_ schreef:
Pikeur schreef:
Ik meen me een topic te herinneren hier op bokt waarin iemand een paard had gekocht, en dat paard had ook rare huid op de plek van de sporen

Ja dat klopt, heb even gezocht, is het paard van AnjaW:
[TAO] Vorige eigenaresse heeft te hardnekkig met sporen gereden.

--> ja zoals zij het beschrijft, zo zag het er ongeveer uit.

@ ringmeesters: als het tot bloedens toe was geweest had ik wel op de ringmeester afgestapt. maar dit zag er echt uit als iemand die jaren zo rijdt en er nooit een opmerking over hoort...

ik ben altijd een beetje voorzichtig met oordelen over anderen in de paardensport. .. misschien had het paard het inderdaad al toen hij hem kocht.. etc.etc.

het was een beetje een dilemma waarna ik besloot er niets over te zeggen.

maar ik las hier ergens een suggestie om gewoon inderdaad heel 'bleu' aan de ruiter te vragen van: "ik zie die plekken, ik heb dat nog nooit gezien.. wat is dat?' dat je er toch iets van zegt zonder te oordelen zeg maar.

nou ja. wellicht de volgende keer als ik hem zie en het paard heeft nog steeds die losse huid, dan ga ik zoiets vragen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:02

RT --> WD