Mijn paard wil niet naar me toekomen in de wei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmerel

Mijn paard wil niet naar me toekomen in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:51

Mijn paard wil nooit uit de wei komen, ze draait dan haar kont naar me toe en wil ze me trappen. Weet iemand hoe ik dit haar kan afleren??

upendo

Re: Mijn paard wil niet naar me toekomen in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:52

Grondwerken?

Dit lijkt me eigenlijk een redelijk groot gebrek aan respect. :=

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:58

haal je haar alleen uit de wei om te werken en op stal te zetten?
dan kan ik het begrijpen dat ze geen zin heeft om er uit te komen.
je moet haar uit de wei halen en borstelen/vertroetelen of iets leuks doen en dan weer terug zetten.
Dan betekent uit de wei niet altijd werken en zal ze naar je toe komen ;)
ik hoop dat je er iets aan hebt.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:01

mijn eigen stinkertje en mijn verzorgpaardje waren vroeger ook een ramp om te vangen. (ze trapten wel niet, maar liepen wel vrolijk de wei rond als ik ze wou vangen).

mijn oplossing: 1 klein snoepje meedoen als je ze gaat halen.
bij mijn verzorgpaardje kon ik het na een eind achterwege laten. Mijn mijn tinker ben ik nog bezig, die heb ik nog niet zo lang.

ze komen nu niet bepaald naar me toe vanaf de andere kant van de wei, maar wel de laatste paar meter.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:10

ook zo'n drama ding hier

laat zich wel 2 of 3 keer door iemand vangen en daarna nooit weer
ik ???
ik heb het opgegeven
el terorista drijf ik in een hoek klaar is kees
geen snoepjes ed nee hoor werkt even en dan is het over

en heel krom gezegd gaat ze trappen kan ze van mij een knal krijgen
ik neem veel van mijn paarden maar gevaarlijk gedrag maak ik heel snel korte metten mee paard vriendelijk of niet

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:13

Ik ken d'r ook een paar. Die rennen ook gewoon vrolijk weg.

Haal je paard ook een paar keer op stal om gewoon een bak voer te geven en zet hem dan weer op de wei. Dit werkt echt. Onbewust heb ik dat de eerste paar keer gedaan met mijn paarden en als ik het hek open doe komen ze al op mij af gedraaft. :+

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:15

maak je klein (hurken) snoepje in je hand. vaak zijn ze nieuwsgierig en komen dan naar je toe! succes!

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:15

Mijn haf wilde eerst ook niet komen
Ik nam wel een klein snoepje mee in de wei en als ik dan op 10 meter afstand stond van hem en hem riep en hij kwam dan kreeg hij het snoepje
Ik ben toen telkens wat verder weg gaan staan en als hij dan kwam kreeg hij het snoepje
Nu hoef ik maar het hek open te maken en hij komt er al aangerent zonder dat ik moet roepen.
En idd niet altijd je paard laten werken maar ook wel eens lekker knuffelen en poetsen dan kom je een heel end.

NoraLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:36

Ik heb hier met mijn vorig pony ook last van gehad.

Om hem te leren bij je te komen moet je, hoe raar het ook klinkt, hem eerst wegjagen.
Oefen eerst met hem in de bak en dan het liefst een cirkel vormige.
Als hij zich eerst niet laat pakken, jaag je hem gewoon weg. Niet gelijk denken om hem te pakken als hij weer stil gaat staan, maar weg blijven jagen. Je kunt dit gewoon doen met een halster touwtje. Op een gegeven moment kun je aan hem zien dat hij gaat ontspannen. (bijvoorbeeld zijn mondhoeken). Op het laatst zal (waarschijnlijk) het paard je benaderen. Let wel, hij moet naar jou toekomen! Loop niet naar hem.

Bij mij lukte het altijd aardig (A).

Succes!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:37

Wat ik me afvraag is waarom je een snoepje mee moet nemen (beloning) als je paard je de wei uit probeert te jagen? Zo geef je toch het verkeerde signaal af...

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:45

Toevallig dat mam en ik het daar gisteren nog over hebben gehad.
Als indianen vroeger een kudde mustangs wilde hebben brachten ze die naar een kraal. Maar dat ging natuurlijk niet zomaar, want mustangs zijn wild en rennen weg.
Nou, wat deden ze toen: Ze gingen constant achter de groep aanlopen, geen gejaag, nee gewoon achteraan lopen. 'S nachts hadden ze gewoon rust, maar overdag bleven ze erachteraan lopen. Dit deden ze drie dagen lang.
Na die drie dagen keerden de indianen de rug om en liepen terug naar de kraal. En de mustangs liepen er achteraan, mee de kraal in.

Dit zou je dus ook eens moeten proberen, blijf achter je pony aanlopen. Eventueel met een touw erbij, gaat je pony dan met zijn kont naar jou toe staan jaag je hem weg. Dit is namelijk dominant gedrag. Gooi het touw een keer naar hem toe, zodat hij wegloopt. Blijf er dan achteraan lopen, en dan hopen we natuurlijk dat je pony op een gegeven moment zijn dominantschap aan jou geeft en dat je hem kunt pakken.
Veel succes!
Dit stukje is een onderdeel van Emiel Voest, echt niet uit mijn duim gezogen dus ;)

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:06

Haal jij je paard alleen maar uit het land om te werken of ook zomaar ? Zorg anders dat je haar lokt ofzo met iets lekkers, werkt vaak wel! En dat achter je paard aan lopen lijkt me vrij gevaarlijk, aangezien ze ook uithaald...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:50

VSW-->OPG

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:54

Dat heb ik ook gehad: als de Fjord (was de baas) niet wilde komen dan kwam de grote ook niet... Zelfs brokjes hielpen soms niet maar dan liet ik ze gewoon in de wei lopen, dan maar een keer niet rijden: is ook geen ramp.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:56

De magische voerbak heeft in het begin goed gewerkt en nu is een snoepje voldoende...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:09

cupcake1986 schreef:
mijn eigen stinkertje en mijn verzorgpaardje waren vroeger ook een ramp om te vangen. (ze trapten wel niet, maar liepen wel vrolijk de wei rond als ik ze wou vangen).

mijn oplossing: 1 klein snoepje meedoen als je ze gaat halen.
bij mijn verzorgpaardje kon ik het na een eind achterwege laten. Mijn mijn tinker ben ik nog bezig, die heb ik nog niet zo lang.

ze komen nu niet bepaald naar me toe vanaf de andere kant van de wei, maar wel de laatste paar meter.

Mijn paard komt van achter de paddock naar mij toe gelopen. En weet je waarom: omdat ik hem als paard behandel. Snoepjes zouden ook werken, maar zijn alleen symptoombestrijding. Tuurlijk zou hij komen als hij wist dat ik snoepjes had. Maar ten eerste kost me dat kapitalen aan snoep, ten tweede levert het mij een bedelpaard op en ten derde wil ik niet dat hij naar het snoep toe komt maar naar MIJ.

Dat doe je als volgt: loop gewoon naar hem toe. Ontspannen, let op je lichaamstaal. Niet recht op hem af lopen, daarmee drijf je hem juist weg. Loop een beetje in een bochtje. Wanneer hij wegloopt loop je gewoon rustig achter hem aan, net zo lang tot je hem kunt pakken. Grijp niet meteen naar het halster, kriebel hem gewoon eens bij zijn schouder, dan halstertje om en belonen omdat hij zich braaf laat vangen. Geef vooral niet op, je paard zal vrij gauw snappen dat weglopen toch geen zin heeft. Word ook VOORAL niet boos of ongeduldig.

En ja, af en toe heeft hij geen zin, of probeert hij zich te verstoppen (hier vindt ze me nooit! Yeah right, hij stak natuurlijk aan alle kanten achter die shetlander uit :+ ) maar meestal komt hij al wanneer hij me ziet, hij weet dat hij misschien wel gras mag vreten of dat we iets leuks gaan doen. En dus dat het geen zin heeft om weg te lopen. En wanneer hij eens niet naar me toe komt loop ik een stukje zijn kant op. En de laatste paar meters komt hij dan alsnog op me af.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:23

xxmerel schreef:
Mijn paard wil nooit uit de wei komen, ze draait dan haar kont naar me toe en wil ze me trappen. Weet iemand hoe ik dit haar kan afleren??

Een flinke lel op z'n kont geven, en snoeihard!
Dat soort gedrag moet je nooit tolereren.
We zien dit vaak met laat gecastreerde hengsten.

Het niet uit de wei komen is een ander probleem. Begin maar met een emmer met een beetje muesli of iets wat ie lekker vindt. Na een paar weken weet ie dat als jij komt er wat te halen valt. Dan kun je het emmertje afbouwen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:55

Nee, niet met voer oplossen. Gewoon duidelijk zijn naar dat paard. En met duidelijk bedoel ik niet gewelddadig. Maar gewoon weten waar het paard aan toe is: weglopen heeft geen zin.

NoraLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:46

Dat ze gestraft moeten worden begrijp ik wel, maar zelf terugslaan op de kont?! Kans groot dat hij je dan flink terug raakt!

maXcomX schreef:
xxmerel schreef:

Het niet uit de wei komen is een ander probleem. Begin maar met een emmer met een beetje muesli of iets wat ie lekker vindt. Na een paar weken weet ie dat als jij komt er wat te halen valt. Dan kun je het emmertje afbouwen.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:18

haal je hem alleen uit de wei om er mee te rijden en in stal te zetten?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:28

maXcomX schreef:
xxmerel schreef:

Voor terugslaan kun je dan beter een longeerzweep mee nemen en reken dan maar dat ze helemaal niet meer mee gaat...
Maar ze wil nooit uit de wei komen, is daar een reden voor?

Ik kon mijn grapjas ook nooit de wei uitkrijgen, die begon dan te stuiteren zodra we bij het hek waren. 1 keer moest ik haar en nog een merrie uit de wei halen en die grapjas liet ik in de achteruit de wei uitgaan :+ Omdat ik haar vriendinnetje mee had was ze iets rustiger.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:32

maXcomX schreef:
xxmerel schreef:

Ja, dat zal zeker helpen.. :roll: Wordt het dus alleen maar erger van. Juist niet met geweld oplossen, maar zelf rustig blijven ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:34

Ga af en toe eens in de wei zitten met een touw, niet om haar te pakken, maar gewoon om niet steets het idee te geven dat ze mee moet.
Of neem eens een emmer met voer mee de wei in en zet de emmer neer en ga erbij zitten totdat je paard komt, dan ga je hem borstelen.

@maXcomX,
Tja, het kán helpen.
Mijn pony deed het eerst ook, kleine bokjes in de richting van mij geven [nog geen 10 cm van de grond :+ ], dat is alleen maar uitproberen in mijn geval, dus heb ik hem steets een lel gegeven als hij zijn kont draaide en probeerde te slaan.
Bij mij heeft het geholpe, maar dat is in een stal ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:45

bumper schreef:
Ga af en toe eens in de wei zitten met een touw, niet om haar te pakken, maar gewoon om niet steets het idee te geven dat ze mee moet.
Of neem eens een emmer met voer mee de wei in en zet de emmer neer en ga erbij zitten totdat je paard komt, dan ga je hem borstelen.

@maXcomX,
Tja, het kán helpen.
Mijn pony deed het eerst ook, kleine bokjes in de richting van mij geven [nog geen 10 cm van de grond :+ ], dat is alleen maar uitproberen in mijn geval, dus heb ik hem steets een lel gegeven als hij zijn kont draaide en probeerde te slaan.
Bij mij heeft het geholpe, maar dat is in een stal ;)

Hier zijn 2 dingen aan de orde:
- Het paard keert de kont toe.. daar geef je hem een knal voor, dat hoort niet. Zo doen we dat altijd, en reken maar dat het helpt. Ik heb geen zin om om erin te bijten, wat paarden zelf zo oplossen :Y).
- Hij wil niet uit de wei, ja die ken ik (Maar staat los van het kontdraaien.) Daar is overigens al eens een topic over geweest?
Dat is in het begin met wat voer/hooi op te lossen, daarna heb je het niet meer nodig.
De belangrijkste drijfveer van dieren is eten, en daar kun je handig gebruik van maken, ook zonder dat het een schooier wordt.
Ik zie me al 3 Ha per paard afstruinen om een te pakken, dat wordt een heel lange dag dan. Leuk als je er 1 hebt, maar momenteel hebben we er 8 in de opvoeding.
Overigens voer ik hier alle paarden, zodat ik dat probleem van najagen niet heb, ze komen zo wie zo wel.
Wat wel is, dat hoe losser de band met een paard, hoe lastiger het is :D
Misschien zou je daar eens iets aan moeten doen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:23

Wat het punt is dat je hem eerst bestraft en direct daarna beloont door hem voer te geven.
Het beest weet dan zelf ook niet meer waar het aan toe is.

En tsja, die knal. Kan je blijven proberen, tot je een hoef ik je buik hebt.
Diva zou er in ieder geval niet liever op worden als ik dat bleef doen, je kunt beter een vriendelijker manier vinden om het op te lossen voor je overgaat tot slaan. ;)