paard graaft gaten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

paard graaft gaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:39

Even een klein vraagje :o
Mijn paard graaft gaten en gaat er dan met zijn achter poten in staan om vervolgens als een duitse herder te gaan staan, dus enorm aflopend.
Zou hier een reden voor zijn om dit te doen of vindt hij het gewoon fijn om zo te staan? of is het verveling dat hij gaten gaat staan graven en dan per toeval zo te gaan staan?

Hij doet dit overigens niet elke dag, maar zo nu en dan 2, a 3 x in de maand ongeveer

zodiacje

Re: paard graaft gaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:01

kan hij misschien kriebel hebben aan zijn achterbenen??

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:04

hier graven de paarden ook op 1 plek hele diepen gaten, en gaan er dan met de voorbenen instaan en dan vervolgens aan het zand slikken. En altijd alleen maar op dat ene plek. hoe vaak je het ook dichtgooit ze maken het weer open.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:28

willejanne, dat klinkt als mineralen tekort.
Heb je wel een liksteen? Die zou ik anders wel ophangen hoor!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 08:48

hij likt heel af en toe aan het zand, maar hij gaat er meestal gewoon in staan met zijn achterbenen.
@ Zodiacje, het lijkt me niet dat hij kriebel heeft anders zou hij wel gaan stampen of krabben

man73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:40

Ik herken dit gedrag, dat likken aan het zand. Terwijl ik een liksteen in de stal heb gehangen waar hij niet aankomt?!?!?!

williejanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:56

zodiacje schreef:
willejanne, dat klinkt als mineralen tekort.
Heb je wel een liksteen? Die zou ik anders wel ophangen hoor!

Mijn paard doet het niet, maar die van mijn zus. Mijn zus kan iedere week wel een liksteen neer hangen zo snel heeft die van haar hem op.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:02

die van mij likken ook aan het zand, maar kan geen liksteen hangen. Als ik een zoutblok neezet dan nemen ze er grote happen uit en eten met zn tweeen in een paar happen een hele rode zoutsteen op. Maar hebben mineraal brokken door hun voer, dus maak me geen zorgen en ik zet elke week even de steen bij ze neer dat ze kunnen likken.

TS, er zijn een aantal topics over waarom paarden gaten graven, moet je even via de zoekfunctie kijken. Het zijn al wat oudere topics, maar heel erg leerzaam. Misschien kom je daar nog wat herkenningspunten tegen en vind je een verklaring waarom die van jou dat doet!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 12:31

ik had al gezocht, maar daar vindt ik meestal terug dat paarden gaan likken aan het zand

annejanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:39

Zouden ze misschien mineralen missen?

mjhlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:57

mijn paard heeft het ook gehad, was toch verhaal van mineralen tekort en verveling

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:00

Hier deden de paarden het ook toen ze nog op de paddocks stonden. En dan ook er aan likken, maar die van mij krijgt gewoon 2x per week mineralen over z'n brok, dus lijkt mij sterk dat hij dan nog mineralen tekort heeft..

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:42

bij mij op stal staat een 3 jarige merrie en die graaft ook iedere keer hele diepe kuilen tot aan het gronddoek.. bijna iedere keer ook op de zelfde plek en hele grote gaten ... gaat daar ook idd met haar voorbenen in staan en likt uit het gat ...op stal hebben we rode mineraal stenen maar daar likt ze bijna niet aan

opgemerkt als ze weer eens gestrest is meteen begint te graven

terwijl mijn ruin in 6 maanden er al 6 heeft versleten ahah die graaft geen kuilen gelukkig...

wat wel heeel irritant is is dat ze in de rijbak staan en je dus met rijden in die gaten zakt ( wel dichtgegooit) de bak is hierdoor niet meer fijn te rijden helaas..

ik denk dat ze het puur uit verveling doet want in de wei heb ik het die merrie ook al zien doen.....een soort van gebrek ???

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:47

Bij ons op stal hebben we het ook .
Maar die likken die aan het zand .
maar ik geloof dat ze zich dan gewoon vervelen of boos zijn dat ze net niet bij het gras kunnne :')
Maar bij ons word het steeds weer dicht gegooit dus heb er niet heel veel last van .

ninafloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 12:56

waarschijnlijk een tekort aan mineralen en vitamine's. Bij ons op stal was het verholpen toen ze pavo summerfit kregen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:52

Bijna altijd een teken van verveling. Je ziet maar heeeel weinig paarden kuilen graven in een wei met gras, ze graven alleen in een kale wei.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:54

De jonge dieren doen dat bij ons op stal in de paddocks ook.
Gewoon verveling lijkt me. Zodra ze het land op kunnen is het over.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 18:57

Wij hebben op stal ook een tinker en doet zulke dingen ook, en gaat er ook met zijn achterbennen instaan en een beetje trappen/jeuken met zijn benen...

Dus misschien dat het aan kriebel ligt???

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:00

Bij mij in het weiland is het 1 pony die het doet.
Ik dacht waar komen al die kuilen toch vandaan,zeker een hond lopen graven.Maar toen zag ik geen hondensporen bij de kuilen maar hoefjes.Ik heb ze dicht gegooid met paardenmest en toen zand er over heen.En er word niet meer gegraven!Ook geen nieuwe kuilen meer.
Miss. een goede tip voor anderen?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 22:25

met dat paardenmest is best een goed idee, hopen dat ze alleen geen neuwe gaten graven.

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:10

zijn de paarden die hier graven toevallig ook allemaal ruinen? Of zijn er ook gravende merries?

Ik heb nu al 2 ruinen gehad die allebei van die grote gaten graven in de wei! De merries heb ik dit nog nooit zien doen!

ook ik heb standaard een liksteen in de wei..

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 18:20

die van mij is wel een ruin.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:03

Ik heb een merrie die gaten graaft, steeds in hetzelfde hoekje van de bak. Maar ze likt niet aan het zand en gaat er ook niet in staan ;) Geen idee waarom ze het doet!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:51

Bij mij is het ook een merrie die graaft,de andere zijn ruin en merrie,maar die graven niet.Het is er maar 1 die graaft.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:53

Hier graven de hengsten ook. Mijn oudste heeft een keer een 'schat' gevonden met graven nu blijft hij graven om te kijken of er een vreemd voorwerp te vinden is. Dat van mest in het gat ga ik gelijk uitproberen.