happerigheid ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

happerigheid ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:11

mijn fjordenruin van 12 jaar is zich aan het misdragen..
Al een tijdje eigenlijk, maar ik ben het nu beu dat ik niet weet wat ik eraan kan doen :P
Als ik met hem ga wandelen/fietsen buiten de bak/wei, dan wordt er naar mij gehapt
Hij bijt niet gemeen, hij raakt me ook lang niet altijd, maar hij trekt lipjes op, en richt op mijn hand/arm..
Met name als hij iets moet doen wat hij liever niet heeft (rustig lopen oid.. ;) )

Mijn aanpak is geweest, hem een peut op zijn neus te geven (allemaal ''aaaaah'')
Dit maakte indruk, maar tegenwoordig hapt hij, en trekt meteen zijn giechel weg _O-
Mocht ik dan alsnog op dominante manier tegen hem keren, dan is hij boos op me...

Vandaag weer, en ik heb hem laten doen, elke keer ferme NEE.. En op het eind toch maar, jammer voor hem, een tik op zijn snuit...
maar, mijn vrees is dat dit geen uitwerking blijft hebben.

Waarom doet hij dit? Achterwaarts enz gaat prima, ook buiten, ook na een hap.
hij heeft in de bak redelijk, fjords, respect voor me..

Wil wel eens met hem kunnen lopen zonder vingers weg te moeten trekken :))

Olikea

Re: happerigheid ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:17

Mijn poown heeft dat ook een tijdje gehad, en idd een mep verkopen helpt echt niet..
Ik kreeg toen de tip van een bokker..
Voordat hij hapt, je elleboog naar hem uitsteken.. zodat hij zijn hoofd stoot..
dat mag best hard zijn.. maar dan is het geen spelletje meer, hij hapt, jij tikt, het is gewoon een spel voor paarden.
Kijk maar eens in de wei.

Maar als hij steeds zijn hoofd stoot als hij je wil happen is de lol er snel af.. zo ging het bij ons toch..

succes met je paardje.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:20

dat helpt niet...
Hij trekt dan heel idioot zijn hoofd weg, voelt zich beledigd en doet het 4sec later opnieuw...
plus.. ook de vriendelijke toenaderingsacties straf ik dan af..

Heb hem nu zover dat hij op 1,5 meter van me vandaan meedraaft (naast me) dat is veilig _O-
Echt he.. ergens vind ik het een goeie grap van hem, maar jammer dat het zo vervelend loopt ;)

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:22

haha ik ken herken het probleem precies ;) die van mij is laat gecastreerd
en heeft dit nog over van zijn hengsten streken, die van mij ook bij elke hap
een tik gegeven (deed in ieder geval een poging om zijn neus te halen)
Nu doet hij het wel maar als ik NEE zeg of me hand opsteekt stopt hij en
soms kan ik hem uitdagen en speel ik mee. Als ik er klaar mee ben zeg ik nee
en steek me hand op meestal moet er een tikje aan te pas komen en dan is het
klaar :D
Dit heeft me wel een half jaar geduurd ;)
Ik denk dat het advisies waar je het meeste wat aan heb geduld is O:)

(heb zelf een arabisch volbloed dus kan me voorstellen dat het voor jou wat lastiger is)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:53

ik had ooit ergens gelezen dat je hem eens flink moet terug "bijten" doormiddel van knijpen, en dan hard ook.
ik weet niet of dit werkt ofzo had het aleen ergens gelezen :D

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:56

het kan ook idd een dominante tik van hem zijn.
het kan te maken hebben met schooien of lichte voernijd.

dit kun je af leren door telkens wanneer hij eten krijgt hem te laten wachte tot jij met je hand naar hem toe komt en niet andersom. als je dit ff volhoud zal hij jouw als dominant gaan zien om jij degene bent die zegt wanneer wat gebeurd.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:48

Je moet hem ook een pets geven voordat hij hapt, en niet wachten op de beet dus. Let vooral op de oren (plat?), aan de houding zie vaak wel wanneer de hap uitgedeeld gaat worden. En geef echt een ferme tik of schop (flank), een tikje zien ze als spel. Het werkt echt, je moet hem alleen wel voor zijn...

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 00:54

jasminex schreef:
ik had ooit ergens gelezen dat je hem eens flink moet terug "bijten" doormiddel van knijpen, en dan hard ook.

Ja, dat werkt.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:02

BlackEyed schreef:
jasminex schreef:

Ja, dat werkt.

Werkt idd goed!
Heb zelfs bij een venijnig bijtende merrie waarbij ik alles had geprobeerd zelfs echt teruggebeten in haar oor. Heeft daarna niet meer gebeten. Toeval?!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:39

haha... vrouw bijt paard... _O-

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:50

die van mij deed het ook als ik met hem naar de rijhal toe wandelde. Hij deed het alleen de heenweg, op de terugweg niets aan de hand.
Ik heb een tijd een klein schroefje mee genomen, als hij met zijn hoofd naar mijn arm kwam raakte ik hem met de spitse kant van het schroefje op zijn neus aan, hierbij duidelijk zeggend NEE.
Nu is alleen Nee zeggen al voldoende, (helaas is hij me soms te vlug af en heb ik soms nog een blauwe plek op mijn arm.)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 01:52

Ik moet zeggen mijn paard heeft sinds ik hem heb 3 x ruzie met mij gehad!

1x toen hij aan de hand stijgerde
1x toen hij me meesleurde naar het land
1x toen hij me beet

(alledrie de keren me de boodschap NEE erbij)

Deze dingen zijn ook allemaal maar 1x gebeurd en daarna nooit meer!"
Nee, is nu voldoende om te zeggen. Maar stijgeren (tegenover mij), bijten of sleuren probeert hij niet eens meer en staan niet meer in zijn woordenboek!

Hij beet, ik beet in zijn neus.
Hij piepte als een puppy!
Ik had wel pijn aan me tanden, omdat hij terug trok!
Dus wil je terugbijten let op je eigen gebit!

Muca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 03:19

Rostanfan,
Echt een super oplossing! Laten we allemaal met een scherp schroefje op pad gaan. ( is ook heel makkelijk te vinden in een vervelende situatie). Ff een flinke rotschop, VOORDAT je paard wil gaan bijten ( wel altijd goed op blijven letten natuurlijk, dat hoort bij het opvoedingsproces!!!)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 03:23

Tja, lijkt me ook niet echt handig als het koud is en je hebt handschoenen aan.

Muca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 03:27

Die handschoenen lijken mij nu niet echt het grootste probleem........ ;)

Muca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 03:28

Het probleem blijft toch echt dat happende peerd :P

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:16

Het schroefje wordt 'm niet, mijn hand kan dat ook }>
Het is verder een schat van een beest, heeft me nog niet blauw-gebeten, maar puur het happen gaat mij al tever :)

Muca schreef:
Rostanfan,
Echt een super oplossing! Laten we allemaal met een scherp schroefje op pad gaan. ( is ook heel makkelijk te vinden in een vervelende situatie). Ff een flinke rotschop, VOORDAT je paard wil gaan bijten ( wel altijd goed op blijven letten natuurlijk, dat hoort bij het opvoedingsproces!!!)

dan ben ik hem kwijt onderweg... Dat gaat hem tever (heeft hij ook al eens gehad...) in omheind gebied doet hij het niet, het lijkt eigenlijk ook wel of hij weet dat ik hem buiten niet zo hard kan aanpakken ivm verkeer.. Ik wil het ook niet op mijn geweten hebben dat hij zich losrukt en voor een auto dendert.. :\

rostanfan schreef:
die van mij deed het ook als ik met hem naar de rijhal toe wandelde. Hij deed het alleen de heenweg, op de terugweg niets aan de hand.
Ik heb een tijd een klein schroefje mee genomen, als hij met zijn hoofd naar mijn arm kwam raakte ik hem met de spitse kant van het schroefje op zijn neus aan, hierbij duidelijk zeggend NEE.
Nu is alleen Nee zeggen al voldoende, (helaas is hij me soms te vlug af en heb ik soms nog een blauwe plek op mijn arm.)

Nee helpt ook, 8 van de 10 keer... Op het einde gister érg goed, omdat hij een flinke tik gehad had..
En het is ook niet dat hij blauwe plekken maakt oid.. Maar ik wil zijn tandjes gewoon niet voelen :P

maXcomX schreef:
Je moet hem ook een pets geven voordat hij hapt, en niet wachten op de beet dus. Let vooral op de oren (plat?), aan de houding zie vaak wel wanneer de hap uitgedeeld gaat worden. En geef echt een ferme tik of schop (flank), een tikje zien ze als spel. Het werkt echt, je moet hem alleen wel voor zijn...

oren naar voor...
het is echt zo'n
nááánaaanááánaaaanaaaaaaaaaaaaaaa hapje... hij staat er nog net niet zo bij te kijken, :):) :):)
pets tevoren heb ik ook geprobeerd, bij elke beweging naar mij toe. Maar dan krijgt hij ze dus ook voor nop.. Het gebeurt ook regematig dat hij gewoon even zijn neus tegen mijn arm duwt.. Resultaat dan is dat ik en zwaar beledigd paard heb... (Wat zich op straat dus lostrekt omdat hij me onaardig vindt... En als het dan zou werken.. maar helaas..)

oOliesjeOo schreef:
het kan ook idd een dominante tik van hem zijn.
het kan te maken hebben met schooien of lichte voernijd.

dit kun je af leren door telkens wanneer hij eten krijgt hem te laten wachte tot jij met je hand naar hem toe komt en niet andersom. als je dit ff volhoud zal hij jouw als dominant gaan zien om jij degene bent die zegt wanneer wat gebeurd.

dat doet hij :) Ik kan hem met een snoepje in mijn open hand laten wachten. tot ik klik en hij een ''goedzo'' krijgt, dan mag hij het snoepje eten.. We doen VD..
Of ik wel of geen snoepjes bij me heb maakt niet uit, voernijd heeft hij niet zover ik weet..

jasminex schreef:

werkt :j in omheinde omgeving doet hij het niet meer, heb een keer echt gebeten in zijn neus namelijk := (paard is vies :Y) )
maar ik durf dit op straat slecht te proberen.. Als hij zich losrukt oid.. (hij is nogal snel op zijn hoefjes getrapt... :z := )

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:04

misschien kun je met 2 mensen gaan wandelen jij aan de ene kant die ander aan de andere kant. en dan allebei een halstertouw er aan..
als hij probeert te bijten gewoon 1 van de tips doen, springt hij weg kan de ander hem altijd nog vasthouden ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:49

hij springt niet weg :)
hij is dan echt bezig me ''krijg wat'' en gaat er vandoor omdat hij het dan gehad heeft met me..

Vandaag gevraagd toen ik menles kreeg, haar ruin deed het ook. Als ''ontevredenheids-uiting''
klinkt logisch.. Ze zei ook dat het omgericht gedrag is ''ik wil eigenlijk bokken/steigeren rennen, maar dat mag niet, dus doe ik dit''

Wel met de tip het concequent af te straffen, maar ook uit te zoeken wáárom.. Volgende keer harlopen wordt met hoofdstel ipv touwhalster :)

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:04

hengstenketting omdoen een keer hap is een flinke snok doet ie t echt niet meer hoor..
heb eigenwijze haf die ook uitprobeert met happen vond ik geen goed idee ketting geleend van stalgenoot en was klaar ken nu gewoon weer met normaal halstertouw met m lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:15

mijn fjordenjaarling kan het ook doen met het wandelen..
alles is superleuk daar en meneer wil gewoon het liefst zijn eigen plan trekken en overal op af om te onderzoeken. en dan heb je zo'n flauw persoon naast je.. waar je niet aan voorbij mag 8)7 ^) moet je luisteren.. *wolkje boven hoofd*
dus oke.. ik loop braaf netjes schuin achter je.. *stom*

en dan wil hij ook wel eens zo'n frustrerend hapje doen.. beetje van.. aah kom op nou partypoeper!!! het komt op mij altijd beetje opjutterig/spelend over :+

n.a.v. hoe snel ik het door heb wisselt de reactie van een elleboog tot een slinger met het eind van mn leadrope (wel of niet rakend).
en dan krijg ik nog meer ^) ^) en donderwolkjes, maar geen hapjes meer :')
tot ie weer iets ziet wat weer erg interessant is. heerlijk die korte concentratiespanne :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 22:29

suze_ schreef:
mijn fjordenjaarling kan het ook doen met het wandelen..
alles is superleuk daar en meneer wil gewoon het liefst zijn eigen plan trekken en overal op af om te onderzoeken. en dan heb je zo'n flauw persoon naast je.. waar je niet aan voorbij mag 8)7 ^) moet je luisteren.. *wolkje boven hoofd*
dus oke.. ik loop braaf netjes schuin achter je.. *stom*

en dan wil hij ook wel eens zo'n frustrerend hapje doen.. beetje van.. aah kom op nou partypoeper!!! het komt op mij altijd beetje opjutterig/spelend over :+

n.a.v. hoe snel ik het door heb wisselt de reactie van een elleboog tot een slinger met het eind van mn leadrope (wel of niet rakend).
en dan krijg ik nog meer ^) ^) en donderwolkjes, maar geen hapjes meer :')
tot ie weer iets ziet wat weer erg interessant is. heerlijk die korte concentratiespanne :D

:j
idd een niet gemene maar meer tergende actie :P
Toch dat beestje van mij is 12 :P zou 't bij fjorden blijvend zijn? :')

xxKim_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:38

een kennis zei dat inderdaad dat het helpt als je, je paard
een keer in z'n oor bijt en dat het dan meteen over is.
( wel net nadat hij je heeft ''gebeten'')
ik weet niet of het waar is, heb het zelf niet uitgetest
maar aangezien dat anderen het hier ook zeggen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:48

wat een rare manieren van omgang zie ik hier zeg :=
en schoppen slaan en dat soort zaken meer is helemaal in ofzo :7

mijn mannetje beet ook heel veel (nu probeert hij nog wel eens maar heel weinig)
ik geef hem een schrikreactie
maak mij groot en wapper ineens mijn hand omhoog
en geloof me, net zo doeltreffend als een pets op de neus,maar dan zonder het slaan ;)
en lezen, je paard goed lezen....als je weet van nu gaat hij bijten...op het moment dat hij dan op de afkomt al je hand omhoog brengen en nee zeggen

en nu wordt ik gewoon alsnog vriendelijk benaderd en hij is niet bang of schrikkerig.....

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:21

xxKim_ schreef:
een kennis zei dat inderdaad dat het helpt als je, je paard
een keer in z'n oor bijt en dat het dan meteen over is.
( wel net nadat hij je heeft ''gebeten'')
ik weet niet of het waar is, heb het zelf niet uitgetest
maar aangezien dat anderen het hier ook zeggen.

Tegen de tijd dat ik bij een oor ben, is het desbetreffende paard het allang vergeten.
Ik ben maar 1.60m en de paarden zijn + 1.70m

Dat gaat hem niet worden en bovendien vind ik het een beetje viezig :')