Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:38

Ik ben er ernstig over na aan het denken om een rood lint in de staart van mijn paard te hangen aankomende zaterdag. Mijn paard heeft me de laatste paar wedstrijden enorm laten merken dat hij tegemoet komende paarden toch wel erg spannend vind... Vorig jaar was dit ook al zo, maar het leek wel minder eng...

Hij heeft nog nooit uitgehaald, maar ik voel hem in elkaar kruipen, en hij zoekt een uitweg naar voren, wanneer ik hem dan tegen houd, kruipt hij helemaal in zichzelf... Nu heb ik dus eigenlijk zoiets van, vandaag of morgen slaat hij wel een keertje uit, en dan niet uit gemenigheid, maar wel uit angst. Ik denk dus dat ik er een rood lint in doe...

Maarja trekken jullie je daar wat van aan of?? Ik heb in ieder geval zoiets van, als ik het lint er nu al inhang, en hij trapt een keer, heb ik in ieder geval geprobeerd mensen te waarschuwen, of is dit zo'n rare gedachtengang?

corientjuhh

Re: Rood lint in de staart van paard, doe jij er wat mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:39

uuuh ja
Heb geen zin dat paardje of ik een trap krijgt

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:41

Ik doe wel mijn best om zulke mensen de ruimte te geven, maar soms lukt dat echt niet.

Marieke_K

Ja want een lintje hangt er niet voor niets in :D Ik blijf dan wel uit de buurt van dat paard.

Jow

volgens mij weten sommige mensen niet eens wat het betekend..

meisje bij ons op stal doet t ook, maar dat paard durft ook echt uit te halen, toen ze op wedstrijd had, reed een meisje iedere keer dicht langs haar dus ze zei, "ze is niet zo lief hoor, dus niet te dicht daar langs"

"jaa uuh kun je niet uitkijken dan???"

dus niet altijd word er rekening mee gehouden.. ruiter op zich voelt zich snel schuldig maar aan de andere kant vind ik, je hebt t toch duidelijjk genoeg aangegeven

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:42

Doet hij het echt bij tegemoetkomend verkeer? Of ook als ze te dicht achter hem langsrijden? Als hij het alleen doet als je ze tegen komt, is het natuurlijk maar de vraag of ze het lint opmerken, dat springt nu eenmaal minder snel in het oog dan als je erachter rijdt...Maar om risico's uit te sluiten zou ik het wel doen, dan heb jij jouw gedeelte iig gedaan! :j Of mensen er dan wat mee doen is dan hun zaak en dus ook hun risico (imo)...

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:42

Ik hou wel degelijk rekening met een rood lintje in een staart. Helaas heb ik het idee (en dat wordt bevestigd als ik op concours rondkijk) dat niet iedereen dat doet.

Mijn paard vindt andere paarden ook heel eng op concours en ik probeer er met losrijden dan ook echt rekening mee te houden. Steeds plaatsen opzoeken waar het rustiger is etc.
Nu gaat het op concours steeds beter.

Je kunt het altijd proberen met een rood lintje. Je bent er snel genoeg achter of er rekening mee gehouden wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:43

het blijft toch echt de verantwoordelijkheid van de ruiter om zijn slaande paard uit de buurt van anderen te houden, en niet andersom.
Het zou toch mooi zijn, lintje erin en maar gewoon doen, en anderen voor de onhebbelijkheden van jouw paard laten opdraaien.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:43

Ik heb een aantal keer al gehad dat ik vond dat mensen dat hadden moeten doen, dan had ik het iig geweten. Doordat verscheidene personen hier dus lak aan hadden, heeft mijn pony verschillende malen paarden bovenop hem gehad(doordat ze tegenliggers eng vonden) en ook `bijna` trappen. En op een wedstrijd kan ik hier echt pissig om worden, aangezien mijn pony dan door het hele gebeuren van de kaart is. En daarnaast kan het voor de zekerheid nooit kwaad om beter uit te kijken als je van te voren weet dat het beter is als je extra voorzichtig bent.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:44

Ik zou me er zeker wel iets van aantrekken, dat lintje zal er niets voor niets inhangen ;)
Ik zou het als ik jou was iig wel doen, dan heb je iig gehandeld zoals het hoort ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:44

Lielle schreef:
het blijft toch echt de verantwoordelijkheid van de ruiter om zijn slaande paard uit de buurt van anderen te houden, en niet andersom.
Het zou toch mooi zijn, lintje erin en maar gewoon doen, en anderen voor de onhebbelijkheden van jouw paard laten opdraaien.

het is geen vrijbode om overal dwars door heen te crossen, maar een extra waarschuwing kan nooit kwaad. Ik zie het net zoals een stopbord bij een gevaarlijke kruising. Je stopt toch wel, maar een extra waarschuwing is nooit weg.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:45

Lielle schreef:

Nou ik vind het best lastig een paard dat er van achter op knalt te ontwijken..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:45

Lielle schreef:

Nou ja, je zult toch gewoon je rondjes moeten rijden, ook op een slaand paard....Dat zou betekenen dat je eigenlijk helemaal niet op concours kunt met een "paard met onhebbelijkheden", of alleen hele kleine rustige concoursen. Dat lint hangt er toch niet voor niets? Dan zorg je als ruiter toch dat je nog eens extra afstand houdt van zo'n paard? Is toch geen grote moeite?

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:46

Ik zit er ook aan te denken wanneer ik ga starten om een rood lintje in te doen.Mensen houden dan inderdaad rekening met je.Althans ze proberen het, natuurlijk ligt het aan de situatie die op dat moment af speelt.

Ik zal het je wel aan raden.Die van mij heeft het ook niet op andere paarden wanneer hij in een benauwde positie zit gaat hij ook naar voren of gaat spartelen. (Om het even zo te noemen)Ook heeft hij af en toe nog hengsten gedrag.Wanneer er een merrie hengstig is vind hij dit maar wat interresant... En dan heb je nog wat van die slimpies erbij zitten die je dan net even gaan afsnijden of heel dicht langs je heen gaan.

Dan is zo lintje erg handig.Wanneer je paard meer gewend is kan je dit lintje altijd achter wegen laten.. De verantwoording blijft natuurlijk bij je zelf maar je geeft alvast een signaal af dat er iets kan gebeuren.De andere ruiter is dus van te voren gewaarschuwd !
Laatst bijgewerkt door netam12 op 03-05-10 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:46

Tuurlijk lukt dat niet altijd, ook helemaal niet erg, maar ik voorkom liever dan dat het te laat is... Maar aangezien er soms ook wel mensen zijn die zich nergens wat van aantrekken, vroeg ik me af of mensen hier wel daadwerkelijk wat mee doen...

Jow, ik wil het inderdaad nu alvast aangeven, hij heeft echt nog nooit uitgehaald, maar soms zit het wel tegen het randje aan, puur uit angstigheid... Thuis vind hij het ook vreselijk spannend, alleen die paarden kent hij en dan reageerd hij toch minder....

hihi dat het aan de achterkant zit ja, daar had ik ook al overnagedacht, hij doet het ook als ze gewoon dicht langs hem rijden, alleen tegemoetkomend verkeer is het ergst, en mijn gedachtengang was eigenlijk, als ze het eenmaal weten houden ze me wel in de gaten... Al zal ook ik altijd de rustigere plekken opzoeken... Vorig concours lag ik er tot 3x toe bijna naast omdat meneer dan zo angstig wegschiet....

Lielle, volgens mij snap jij mijn post niet helemaal, mijn paard heeft nog nooit geslagen, alleen wordt heel angstig, en tja je kunt zeggen wat je wil, maar mijn angstige paard wat misschien ooit een keertje uithaalt, ga ik dan echt niet nog een draai om zijn oren verkopen, hoe krijg je een bang paard nog angstiger... het is dus helemaal niet om mijn paard in toom te houden, tuurlijk hij moet het leren, maar voor als nog, leek me dit een mooi punt van herkenning voor andere ruiters, zodat er niet onverhoopt toch ongelukken gebeuren, ookal heeft mijn paard tot nu toe alle 4 zijn beentjes aan de grond gehouden...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:47

netam12 schreef:
Ik zit er ook aan te denken wanneer ik ga starten om een rood lintje in te doen.Mensen houden dan inderdaad rekening met je.Althans ze proberen het, natuurlijk ligt het aan de situatie die op dat moment af speelt.

Ik zal het je wel aan raden.Die van mij heeft het ook niet op andere paarden wanneer hij in een benauwde positie zit gaat hij ook naar voren of gaat spartelen. (Om het even zo te noemen)Ook heeft hij af en toe nog hengsten gedrag.Wanneer er een merrie hengstig is vind hij dit maar wat interresant...

Dan is zo lintje erg handig.Wanneer je paard meer gewend is kan je dit lintje altijd achter wegen laten..

Whaha heb jij de broer van die van mij ofzo :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:47

Veel mensen letten er niet meer op omdat er best veel misbruik van gemaakt wordt.
Diverse mensen doen een rood strikje in de staart zodat ze de ruimte krijgen, iets wat ze zelf prettiger vinden.

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:48

Ik denk dat iedereen die weet wat een rood lintje in de staart betekend wel rekening houdt dat dat paard een trap uit kan delen!!!
Alleen moeten de mensen dan wel weten wat het betekend.
Ik wist het eerst ook niet, op de manege hadden we daar nooit last van en met buitenrijden kwam ik het ook nooit tegen...
Bij mijn paard op stal kwam er een nieuw paard en die had ook een rood lintje in zijn staart, dus toen heb ik maar gevraagd waarom...
Nu weet ik het dus wel!!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:49

Citaat:
om een rood lint in de staart van mijn paard te hangen [knip].. laten merken dat hij tegemoet komende paarden toch wel erg spannend vind

tegemoet komend.. en de staart zit aan de achterzijde? Weinig zinvol lijkt me.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 15:50

even verderop lezen Jannepauli ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:50

Silly1972 schreef:
Veel mensen letten er niet meer op omdat er best veel misbruik van gemaakt wordt.
Diverse mensen doen een rood strikje in de staart zodat ze de ruimte krijgen, iets wat ze zelf prettiger vinden.

Vraag me dan nog af of het helpt. Sommigen geven je niet expres weinig ruimte, maar zwaaien gewoon meters uit. :')

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:51

Maar stel dat je paard het niet eng vind maar jij als iemand jou niet genoeg ruimte geeft
Moet je dan ook een rood lintje in de staart doen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:52

Marieke_K schreef:
Lielle schreef:

het is geen vrijbode om overal dwars door heen te crossen, maar een extra waarschuwing kan nooit kwaad. Ik zie het net zoals een stopbord bij een gevaarlijke kruising. Je stopt toch wel, maar een extra waarschuwing is nooit weg.

daar ben ik het wel mee eens.

Rijerijerije, jij vindt dus dat ik maar uit jouw buurt moet blijven omdat jouw paard niet gehoorzaam is? Ik houd voor ieder paard voldoende afstand, maar ik ga niet jou speciaal ontwijken. Als jouw paard er niet tegen kan als ik met 1,5 meter tussenruimte passeer heb je idd niets op concours te zoeken, of je moet naar een kleinere wedstrijd gaan.

PSM, ik snap jou verhaal maar al te goed, ik heb er zelf dus precies zo een gereden. Ik heb er heel wat keren naast gelegen met losrijden, maar het is echt goed gkomen. Maar die kreeg idd van mij op zijn donder als hij wilde slaan, niet met een klap of zoiets, maar gewoon een corrigerende opmerking met mijn stem. Je moet zorgen dat je zelf heel overtuigend en positief blijft rijden, zodat hij aan jou vertrouwen kan ontlenen. En zelf zorgen dat je een rustig plekje opzoekt, en ver vooruit kijken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:53

Ook al heeft je paard last van tegemoet komend verkeer en zit het lintje aan de achterkant, dan nog vind ik je gedachtengang logisch in die zin dat andere ruiters jou en je paard vast ook wel eens vanaf de achterkant naderen en dan dus in het vervolg rekening kunnen houden met jou en je paard. Je neemt hiermee in ieder geval je eigen verantwoordelijkheid en geeft hiermee ook anderen de gelegenheid hun verantwoordelijkheid te nemen.

Dat sommigen daar misbruik van maken, van dat rode lintje dus, om zelf meer ruimte te willen, tja, sommigen zijn niet wijzer.

Ik heb zelf ook een angsttrappertje en heb gemerkt dat er zeker wel rekening wordt gehouden met een rood lintje. En uiteraard zoek ik ook steeds de ruimte op.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:54

Ik zal dat lintje er gewoon inhangen, dan heb je in iedergeval de menen on je heen een waarschuwing gegeven. Wat ze er dan vervolgens mee doen is hun keuze.
Het is natuurljk voor jou geen vrijbrief om dan zelf niet meer op te letten natuurlijk...het moet wel van twee kanten blijven komen.