lesgever mee nemen op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

lesgever mee nemen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:02

Ik vind het soms zo raar, kinderen nemen dan hun lesgever mee, die dan nog tips gaat geven,
bv. : Hakken naar benede drukken,
Handen omhoog,
Meer been , voorwaarts

sorry maar ik vind dat als je lesgever je dan nog moet helpen, dat dat geen nut heeft, want je bent dan eigelijk al te laat, dat moest je allemaal al in de les behandeld hebbem vooral de handen omhoog en dat je paard voorwaarts is en hakken naar benede.

wat vinden jullie daarvan?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:03

Mee eens!
maar met die hele kleintjes wel begrijpelijk!

bulck

Re: lesgever mee nemen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:09

Hangt er echt vanaf.
Ik neem enkel mijn trainer mee op een kampioenschap en ook bij een wat hogere proef.

Maar ik snap best dat sommige in de lagere proeven iemand meenemen. Hoe vaak zie je niet van die amazones en ruiters die totaal ongestructureerd te werk gaan en dan plots slaat de spanning toe en hop de knol heeft alles verkeerd gedaan.
Of ook paarden die onder de indruk zijn van de omgeving en een ruiter hebben die dit niet goed weet aan te pakken (bvb door zelf nog niet zoveel ervaring of gewoon doordat ze het niet doorhebben). Dan is het in zo'n gevallen denk ik wel handig dat ze hulp krijgen, om toch zo goed mogelijk aan de start te komen.

Uiteraard kan je fundamentele zaken dan niet aanpakken, maar tips en aandachtspunten kunnen dan vaak heel goed van pas komen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:12

Soms neem ik mn instructrice mee, omdat ik op wedstrijd door de spanning vaak vergeet er echt aan te gaan rijden.
Overigens doe ik dit vrijwel alleen bij outdoorwedstrijden, zodat ik niemand in de weg rij.

Ik snap het alleen niet als mensen op het losrijterrein hun hele proef nog een keer gaan oefenen..

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:14

het kan soms makkelijk zijn, omdat je bijv. door spanning "vergeet" aan sommige basis dingen te denken. Ook als je een probleem heb waar je alleen last van hebt op wedstrijden kan het heel fijn zijn als je instructie mee gaat.
maar natuurlijk ook om je te wijzen op de laatste kleine dingen voordat je de baan in gaat waardoor het beeld mooier en fijner uit kan zien.

Mijn instructie gaat ook regelmatig mee, om de proef voor te lezen maar ze geeft ook kleine aanwijzingen tijdens het losrijden of tussen de proeven door. :D
Dit vind ik erg fijn ook omdat ze dan een beeld heeft van mijn proeven en hoe ik de oefeningen rijd op een wedstrijd. Dan hoeft ze niet alleen maar achteraf mijn verhaal aanhoren over wat wel/niet goed ging maar kan ze het zelf een keer zien en een beeld vormen.

Wat ik trouwens wel VERSCHRIKKELIJK vind zijn die instructeurs die dan midden op het inrij terrein gaan staan en dan een uur lang lopen te schreeuwen naar hun leerling wat die allemaal wel niet fout doet en nu ineens moet veranderen en hun leerling geen moment voor hun zelf geven :( . Nou daar zou ik alleen maar nog zenuwachtiger van worden. Ze staan nog vaak in de weg ook :o .

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:15

Hier gaat instructrice altijd mee, tis handig meegenomen en is de eigenaresse van mijn pony....

Tja, heel veel mensen vind het oneerlijk, maar met zo'n moeilijke pony als die van mij zou ik het echt niet alleen aankunnen, heb dan echt ondersteuning nodig als ze bijvoorbeeld weer gaat rennen...

Onder de proef worden geen aanwijzingen gegegeven, alleen met losrijden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:16

Ik vind dit ook verschrikkelijk. Sommige mensen krijgen complete privélessen met losrijden voor CC. Dan ben je i.m.o. echt verkeerd bezig!

Nu is mijn springinstructeur wel vaak op de wedstrijd waar ik ook start. Hij zal hoopguit kijken naar mijn parcours en dit dan in mijn eerstvolgende les bespreken!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:16

Inderdaad _Pien_ , ik moet op wedstrijd regelmatig tegen een meisje, die áltijd der instructeur meeheeft. Die snauwt dan driekwartier lang over alles wat ze foutdoet. En het ergste is nog, ze rijdt op een grote volte om hem heen, terwijl we maar 20 x 40 hebben om los te rijden.. Ik heb haar volgens mij nog geen wedstrijd zonder die blaffende man gezien, echt hopeloos iritant. :o

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:17

_Pien_ schreef:
Wat ik trouwens wel VERSCHRIKKELIJK vind zijn die instructeurs die dan midden op het inrij terrein gaan staan en dan een uur lang lopen te schreeuwen naar hun leerling wat die allemaal wel niet fout doet en nu ineens moet veranderen en hun leerling geen moment voor hun zelf geven :( . Nou daar zou ik alleen maar nog zenuwachtiger van worden. Ze staan nog vaak in de weg ook :o .

Daar had ik nu gisteren ook last van. En het was dan geen inrij-terrein, maar een gewone bak, waar een instructice de hele tijd doorheen loopt. Blijft niet op een punt staan, maar loopt de hele bak door, GRRRR -:(-. Dat die mensen zelf niet snappen dat de inrijbak niet bedoelt is om les te geven. Ik moet ook inrijden, en dan ga (WIL) ik geen rekening houden met zo'n }:0 die door de bak heen banjerd. Ga dat thuis doen!

Maar het kan ook fijn zijn, ze kunnen natuurlijk ook 'kleine' aanwijzingen geven als je langs komt rijden, zoals hakken naar beneden oid.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:20

ik neem mijn instructrice ook weleens mee, mijn paard reageer top haar stem :')

maar buiten dat, het is gewoon ff prettig om iemand erbij te hebbend ie helpt met losrijden, als ze erbij is heb ik hem toch net wat losser en er net wat meer aan, dan wanneer ze er neit bij is...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:20

Volgens mij is er ook een hoop jaloezie hier....

Een voorbeeld: Het is niet goed om een instructrice mee te nemen dan begint het gezeik (met andere losrijders al), maar het gezeik begint ook als er een paard ongecontroleerd begint te rennen...

Tja meiden, het is het een of het ander.

En sommige mensen hebben gewoon even het beetje extra's nodig, als jij een proefwerk maakt leer en oefen jij het toch ook nog samen met anderen van te voren?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:22

ja _Pien_ dat bedoel ik juist.

dat was op de selectie wedstrijd, en dan is het al super druk,
en er was een vrouw die zat allemaal te schreeuwen naar iemand , leek gewoon een les,

okee, iemand mee nemen is niet zo erg, maar echt een les krijgen? iedereen probeerd zijn pony/paard los te rijden en als er nog iemand in het midden staat en te schreeuwen dan word je wel vaak afgeleid.

vorige had ik iemand mee, gewoon een vriendin, en dan vink ik het supper lastig, want ik kwam uit de ring, en ze begon meteen, nou die uitgetrekte draf kon veel beter, en ja daar en daar liep tie heel erg tegen de hand, en dat was niet netjes en dat niet.

nou dat stimuleert op wedstrijd als je de 2e ring nog in moet

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:29

hahaha, ja zo'n "hulp" is niet erg fijn.

mijn instructie gaat vaak mee en geeft aanwijzingen als ik langs rijd of ik stop even in een hoekje en we bespreken wat.
Dan is zoiets helemaal niet erg maar juist fijn en als iedereen op zo'n manier zijn of haar instructie mee neemt is er niet aan de hand, maar uitgebeid les geven aan iemand waar waarschijnlijk de zenuwen al hoog staan en dan niet letten op mede bak gebruikers is niet erg netjes.

Dan zou je zoals ik bij mijn vorige wedstrijd iemand heb zien rijden een oortje in moeten doen en je instructie een microfoontje. Hij bleef keurig langs de zij lijn staan. Deze combinatie heeft een dik uur les gehad zonder dat er ook maar iemand last van heeft gehad.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:30

Juangi schreef:
Volgens mij is er ook een hoop jaloezie hier....

Een voorbeeld: Het is niet goed om een instructrice mee te nemen dan begint het gezeik (met andere losrijders al), maar het gezeik begint ook als er een paard ongecontroleerd begint te rennen...

Tja meiden, het is het een of het ander.

En sommige mensen hebben gewoon even het beetje extra's nodig, als jij een proefwerk maakt leer en oefen jij het toch ook nog samen met anderen van te voren?

Kan je dit dan niet beter doen in je les ipv 10 minuten voordat je de ring in moet?
Jij mag dit gerust jaloezie vinden, ik ben van mening dat er iets in je planning verkeerd gaat als je instructeur je tijdens het inrijden nog moet vertellen hoe je moet rijden!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:32

ze hoeft mij niet te vertellen hoe ik moet rijde, ze zorgt er wel voor dat mijn zenuwen bijna weg zijn, en ze zorgt ervoor dat ik blijf rijden. Ik vind het iig wle prettig. Nu staat ze ook niet midden in de bak te schreeuwen maar staat ze gewoon aan de kant, bij de rest en vertelt ze gewoon op het moment dat ik langskom wat ik meot doen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:06

Ik vraag mijn instructeurs ook wel eens mee, het doel verschilt. Onlangs startte ik met een paard in een nieuwe klasse, was daar zelf wat zenuwachtig en onzeker voor en wilde graag mijn instructeur "achter de hand" hebben voor als ik, door de zenuwen of onzekerheid, de weg ff kwijt zou zijn, van anderen accepteer ik op dat moment geen aanwijzingen, maar voor haar sta ik wel open.
Een ander voorbeeld is dat ik met mijn eigen merrie vorig jaar (M1) moeite had in de proeven. Thuis liep ze de sterren van de hemel en in de proef lukte het niet. Zelf kon ik de vinger er niet op leggen. Mijn instructrice was mee en zei meteen na de eerste proef: "ze is meer aan je zweep dan aan je been, zodra je je zweep neerlegt moet jij te veel been houden om voorwaarts te blijven waardoor je niet meer aan het "rijden" van je oefeningen toekomt" hebben meteen tussen de proeven door wat oefeningetjes gedaan en de 2e proef die dag ging al veel beter. Vervolgens konden we hier in de les weer mee verder.

Het nut van het (af en toe) meenemen van je instructeur zie ik dus wel, ik ben overigens wel van mening dat dit kan terwijl de instructeur netjes aan de kant staat, observeert en op een rustig/veilig moment communiceert. Het hoeft niet per se de hele tijd over het terrein geschreeuwt te worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:09

Ik vind het soms wel lastig als er twee in de bak staan te brullen naar anderen, ik wil gewoon rustig losrijden. Maarja, ieder zijn ding..

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:12

Het geeft mensen vaak wat meer vertrouwen als hun instructrice ze nog wat laatste tipds geeft. Die kan de ruiter net wat scherper maken op een aantal tipjes.

Het is alleen niet handig als ze idd van alle kanten staan te roepen en te doen

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:52

Helemaal mee eens ;)
Dikke onzin :j
En het word ook nog eens een groot kabaal :))

sophie444

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:57

doe ik ook altijd hoor, meestal 3, is niks mis mee!

annie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:01

Als de combinaties wedstrijd problemen hebben kan ik me dat goed voorstellen. en bij beginnende combinaties ook wel.

maar dat wordt een chaos als iedereen dat zou doen!
Ik heb ook wel een s gehoort dat ze meet "oortjes" in rijden vooral bij Grote kampioenschappen om deze chaos te voorkomen.

deborah28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:50

Ik zou die hulp juist heel fijn vinden!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:58

wake_up schreef:
Inderdaad _Pien_ , ik moet op wedstrijd regelmatig tegen een meisje, die áltijd der instructeur meeheeft. Die snauwt dan driekwartier lang over alles wat ze foutdoet. En het ergste is nog, ze rijdt op een grote volte om hem heen, terwijl we maar 20 x 40 hebben om los te rijden.. Ik heb haar volgens mij nog geen wedstrijd zonder die blaffende man gezien, echt hopeloos iritant. :o

misschien is het wel d´r vader :o

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:04

en weetje wat ik hopeloos irritant vind?
van die mensen die eigenlijk zelf nodig eens les zouden moeten hebben en niet weten wat links en rechts is. je hoeft niet iemand bij je te hebben om de bak in beslag te nemen.
ik zie genoeg kinderen die dat al uit zichzelf doen.
ik heb ook altijd mijn instructrice mee, pony is tevens van haar.
ze staat dan in een hoekje en afentoe roept ze wat, of ze zegt iets als ik langskom
snap niet wat daar mis mee is eigenlijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:17

Ik wou dat mijn instructeur me kwam helpen zeg! Sowieso heb ik last van wedstrijdstress dus ik rij op wedstrijd als een natte krant. Daarnaast rij ik in mijn lessen tien keer zo goed als thuis. Hij haalt het beste in me naar boven, ik weet zeker dat mijn score gelijk 20 punten hoger ligt als hij een keer mee zou gaan :=
Helaas kost het 250 Euro om die mens mee te krijgen en zo rijk ben ik niet. Maar reken er maar op dat iemand me voor dat geld ook les zal staan geven ook! Als iemand anders daarvan afgeleid raakt moeten ze maar aan hun eigen psychische vaardigheden werken hoor, dat vind ik dressuurmutsengezeik. Je leren afsluiten voor ongewenste invloeden van buitenaf hoort ook bij het wedstrijdrijden.