Ruinen? zou het nog helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbrielle

Ruinen? zou het nog helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:22

Hallo,

Ik had een vraagje!
Ik heb een shetlander hengtje hij is ong. 16 jaar hij zou vroeger ooit gedekt moeten hebben maar dat is niet zeker ! maar mijn vraag is dus nu ik wil hem graag laten ruinen zou het nog helpen? hij staat nu in een hele kleine stalletje (eigenlijk veel te klein ) en mag nooit na buiten alleen als ik er zelf ben mag tie apart achter een hek! ik wil hem laten ruinen zodat hij zomers lekker na buiten kan, maar somige zeggen dat het niet meer helpt omdat hij gedekt heeft en al 16 is en andere zeggen weer ja het helpt meestal wel. dus ik weet nu niet wat ik moet doen kunnen jullie mij en me shetje helpen?

Hoor graag van jullie!

Groetjes!

tamary

Re: Ruinen? zou het nog helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:32

Als ruin kan hij in elk geval geen (ongewenste) veulens meer maken. Dat maakt de kans in elk geval groter dat hij naar buiten kan/mag. Grootste deel van hengsten gedrag komt door de hormonen. Gewoonte kan een rol blijven spelen, maar gezien dit dier nu apart staat lijkt me dat die gewoonte er niet is. Wat je wel kan krijgen is "raar" gedrag door het opgesloten staan en de isolatie van andere paarden, maar dat heeft niks met eventueel hengstengedrag te maken.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:34

Dat het niet meer zou helpen is wel erg zwart-wit gedacht... Het effect is natuurlijk minder groot dan wanneer het op jonge leeftijd gebeurt, maar het zal zeker wel iets helpen. Bovendien kan hij in ieder geval geen veulentjes meer maken nee, en dat is het belangrijkste lijkt me.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:35

Nee dat is waar dat zal dan niet meer gaan! maar ze zijn bang als ik hem laat ruinen dat hij zn hengstengedrag blijft houden want het is een egte hengst kan niet langs een merrie lopen komt tie recht overeind staat tie buiten en halen ze een merrie uit stal gaat heen en weer rennen bokken steigeren enzo ! en daarom zeggen ze dat het niet zou helpen! maar zelf denk ik ook zo hij kan niks meer doen zoals veulens maken ofzo!

Bedankt voor je reactie!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:36

volgens mij schijnt het niet goed te zijn als je een wat oudere pony laat castreren....

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:39

DDW1190 schreef:
volgens mij schijnt het niet goed te zijn als je een wat oudere pony laat castreren....

Miss een hele stomme vraag hoor :o maar waarom zou het niet goed zijn om een wat oudere pony te laten castreren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:39

Wat jij nu beschrijft is voor het grootste deel een kwestie van opvoeding. Baas bepaald wat normaal gedrag is en wat niet. Kuddeleider bepaald of en wie dekt, en dat is niet de pony.
Gerbrielle schreef:
DDW1190 schreef:

Miss een hele stomme vraag hoor :o maar waarom zou het niet goed zijn om een wat oudere pony te laten castreren?

Zaadstrengen en bloedvaten worden met volwassenheid flink dikker en dat maakt erin snijden een groter risico. Bij castreren boven de 3 jaar is kliniek daarom sterk aan te raden.
Laatst bijgewerkt door tamary op 27-04-10 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:39

Bel een DA en vraag het aan iemand die je er een duidelijk antwoord op kan geven. Daarna kan je altijd nog beslissen.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:40

Palouse schreef:
Dat het niet meer zou helpen is wel erg zwart-wit gedacht... Het effect is natuurlijk minder groot dan wanneer het op jonge leeftijd gebeurt, maar het zal zeker wel iets helpen. Bovendien kan hij in ieder geval geen veulentjes meer maken nee, en dat is het belangrijkste lijkt me.

Ja dat is waar dat het effect minder groot is! maar zal hij wel de echte hengstenkuuren beetje afleren zoals stijgeren en niet meer op de merrie's afwillen?

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:41

rainbow8 schreef:
Bel een DA en vraag het aan iemand die je er een duidelijk antwoord op kan geven. Daarna kan je altijd nog beslissen.

Ja ik heb meerdere DA gebeld ene zegt dat het goed zou zijn voor hem en andere DA zegt nee het heeft geen nut! dus daarom dat ik hier de vraag ben gaan stellen! miss dat er hier iemand meer ervaring/idee of wat dan ook heeft!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:45

Wat zegt je gevoel?? Als hij na castratie bij de ruinen in de wei kan.......................

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:45

Gerbrielle schreef:
DDW1190 schreef:

er kunnen meer complicaties optreden dan bij een jongere hengst.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:47

Gerbrielle schreef:
Ja dat is waar dat het effect minder groot is! maar zal hij wel de echte hengstenkuuren beetje afleren zoals stijgeren en niet meer op de merrie's afwillen?

Dat weet ik niet. Maar ik ben het met Tamary eens dat het grootste gedeelte opvoeding is. Feit blijft echter wel dat hengsten doorgaan waar een ruin of merrie ophoudt wat betreft dominantiegedrag. Met een ruin zijn de risico's dus minder groot. Alleen heb ik geen ervaring met castreren op zo'n late leeftijd dus ik weet niet tot in hoeverre dat hengstengedrag vermindert...

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:48

het is denk ik wel handiger zo alleen staan is ook best zielig, maar moet je bij de dokter vragen die weet wel of het nog kan

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:50

rainbow8 schreef:
Wat zegt je gevoel?? Als hij na castratie bij de ruinen in de wei kan.......................

Ja mijn gevoel zegt ene kant wel want ja het is gewoon sneu dat hij de hele zomer binnen moet staan maar andere kant denk ik hij is al ong 16 jaar een hengst en om het hem nu nog af te nemen vind ik sneu dus ik weet niet precies wat ik zou moeten doen! maar als ik naar het beestje kijk dan denk ik dat het beter is als tie na buiten kan! want als tie na buiten mag is tie helemaal blij enzo! hij is zo graag buiten !

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:52

Miss een hele stomme vraag hoor :o maar waarom zou het niet goed zijn om een wat oudere pony te laten castreren?[/quote]

er kunnen meer complicaties optreden dan bij een jongere hengst.[/quote]

Ja oke dat is ook waar!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:54

Wat ik juist zou doen is een andere stalling zoeken.
Hoe een hengst zich gedraagt ligt aan de opvoeding en niet aan het hengst zijn.
Dus ik zou een stal zoeken waar ze niet zo zwart wit denken over hengsten.
Een hengst hoort gewoon naar buiten te kunnen met andere paarden.
En een hengst hoort al helemaal niet in een te kleine stal te staan.
Dus zoek een stal waar je paard een normale stal krijgt en een normaal leven inplaats van opgesloten in een klein hokje als een soort levensgevaarlijk monster.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:59

Ik zou eerst eens dit dier gaan opvoeden. Bokken en steigeren is niet zozeer hengstengedrag maar onopgevoed gedrag, dit moet je van geen een paard/pony pikken ook niet van een hengst. Daarnaast kun je hem zeker laten casteren maar verwacht geen wonderen, de winst zit hem voornamelijk in de opvoeding. Verder moet je wel rekening houden met een dure castratie omdat het, zoals eerder al gezegd, erg aan te raden is om het op de kliniek te laten doen. En wat betreft buiten staan met andere paarden, een dier dat dat nooit eerder heeft gedaan (hoe lang staat hij al apart?) moet ook dat misschien nog leren en dat kan best lastig zijn, maar dat hoeft niet natuurlijk!

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:00

[

Dat weet ik niet. Maar ik ben het met Tamary eens dat het grootste gedeelte opvoeding is. Feit blijft echter wel dat hengsten doorgaan waar een ruin of merrie ophoudt wat betreft dominantiegedrag. Met een ruin zijn de risico's dus minder groot. Alleen heb ik geen ervaring met castreren op zo'n late leeftijd dus ik weet niet tot in hoeverre dat hengstengedrag vermindert...[/quote]

Ja ik snap dat ook wel met opvoeding te maken heb! ja en hij is best dominant! dus ik ben eigenlijk best benieuwd want nu weet ik zowiezo dat tie niet na buiten komt en miss als ik hem laat castreren dat het helpt! dus ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:01

Gerbrielle schreef:
rainbow8 schreef:

Ja mijn gevoel zegt ene kant wel want ja het is gewoon sneu dat hij de hele zomer binnen moet staan maar andere kant denk ik hij is al ong 16 jaar een hengst en om het hem nu nog af te nemen vind ik sneu dus ik weet niet precies wat ik zou moeten doen! maar als ik naar het beestje kijk dan denk ik dat het beter is als tie na buiten kan! want als tie na buiten mag is tie helemaal blij enzo! hij is zo graag buiten !

Hij mag niks met de merries die elke dag voorbij komen in zijn territorium, terwijl zijn hormonen dat wel van hem eisen. Dat is te vergelijken met een kat op het spek binden en hem dan een muilkorf omdoen om te zorgen dat de kat niet gaat snoepen. M.a.w. echt gemeen. Castreren zorgt ervoor dat zijn lichaam niet meer iets van hem eist wat hij toch niet mag. Dat geeft flink wat rust voor je pony en hij kan dan lekker buitenspelen waar hij zo blij van wordt.

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:01

Ik heb zelf mijn hengst nog laten ruinen op 13 jarige leeftijd en dat heeft echt super geholpen, hij is nu gewoon een normale ruin alsof hij als 2 jarige is geruind, zelfs bij een hengstige merrie en terwijl hij schouwhengst is geweest.
Maar zoals tamary al zegt als het teveel in zijn gedrag zit hoeft het niet persee te helpen, maar als het helpt zeker de moeite waard!
Wat het snijden betreft, is het inderdaad moeikijker en zal het waarschijnlijk in de kliniek moeten gebeuren, maar voor een beetje een ervaren dierenarts moet dit geenprobleem zijn!

Succes met je besluit, maar ik zou het wel weten!

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:04

Cookie2222 schreef:
het is denk ik wel handiger zo alleen staan is ook best zielig, maar moet je bij de dokter vragen die weet wel of het nog kan

ja het is ook super zielig! ik heb al bij meerdere DA gevraagd maar de ene zegt van wel en ander zegt van niet! dat is dus het probleem!
enigste idee wat ik nog had was hier een bericht plaatsen en een hengstenboer bellen want die vind!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:06

Als hij zo blij is als hij naar buiten mag............ Wie ben jij dan om het niet te doen. En GRANDEUR heeft het ook op latere leeftijd gedaan. Ik zou het doen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:07

Mijn vroegere pony is gecastereerd toe hij ca 18 jaar was. Daarvoor liep hij in een wei met merries en als er een veulentje kwam was dat prima.

Hij heeft altijd zijn hengstengedrag gehouden. In een wei met merries ging prima maar je moest er geen ruin bij zetten want die ging gegarandeerd de sloot in. Hij stond dan ook aan een pen in de wei. De merries wisten dondersgoed dat ze bij hem bescherming konden zoeken als een ruin ze te na kwam. Dan gingen ze binnen het bereik van mijn pony staan en dan taaide de ruin wel af. Hij was 1.21m maar de grootste paarden hadden ontzag voor hem.

Toen hij later naar de paardenkamp in soest is gegaan stond hij alleen met merries. Hij is 39 jaar geworden.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:11

Moontje1991 schreef:
Wat ik juist zou doen is een andere stalling zoeken.
Hoe een hengst zich gedraagt ligt aan de opvoeding en niet aan het hengst zijn.
Dus ik zou een stal zoeken waar ze niet zo zwart wit denken over hengsten.
Een hengst hoort gewoon naar buiten te kunnen met andere paarden.
En een hengst hoort al helemaal niet in een te kleine stal te staan.
Dus zoek een stal waar je paard een normale stal krijgt en een normaal leven inplaats van opgesloten in een klein hokje als een soort levensgevaarlijk monster.

naja hier in de buurt kan ik hem dus nergens stallen ben al rond wezen vragen! Maar de opvoeding is door ander gebeurt ik heb hem nu 4 maanden! jaa maar we kunnen hem buiten zetten maar hij gaat door de draden heen en heb geen zin om een x op stal te komen en dat de merries mijn shetje hebbe toe getakeld!