4 jarige hengst dat bang is voor de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naomie95

4 jarige hengst dat bang is voor de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:01

Ik heb een 4-jarige hengst.
Een NRPS kruising KWPN.
Toen hij 4 maanden oud was moest hij met zijn moeder ergens heen (geen idee waarheen, maar dat doet er niet toe).
Toen heeft de trailer vast gezeten in een ketting botsing.
Zijn moeder brak haar koot beentje en is ingeslapen, Hij zelf kwam er met een paar schrammen vanaf.

Op 1 jarige leeftijd , kwam hij bij mij.
De oude eigenaren hebben het er wel eerlijk bijgezegd.
Toen hebben we een cursus gevolgd, zodat hij de trailer vrijwillig ingaat en hoe ik ermee om moet gaan als hij voor de plank gaat staken.

Nu ben ik toch elke keer bezig minimaal een halfuur bezig met inladen.
En moet meneer er om het kwartier uit, anders breekd hij de trailer af.
Dit wil ik hem graag afleren aangezien in momenteel in de B klasse springen 7 winstpunten heb.

Want het stoppen, uitladen , longeren (op een parkeerplaats) , inladen , etc. Is natuurlijk wel gevaarlijk, dat zie ik zelf ook wel.
Maar rijden met een trappend paard op een snelweg vindt ik ook geen prettig idee,
Als ik in de trailer blijf (hebben we een keer gedaan toen hij naar de veearts moet om een echo te maken van een dik been) is hij wel rustig.
Maarja, officieel mag dat niet, en is te gevaarlijk, voor zowel mij als voor mijn paard.

Heeft iemand hier misschien tips voor?

Casarell

Re: 4 jarige hengst dat bang is voor de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:06

Wat doet hij als er een heel rustig paard naast staat??
Misschien kan je em op deze manier vertrouwen geven..

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:08

Ten eerste is niet belangrijk hoelang je het oefenen doet, maar op welke manier. Ik kan zo niet zien op welke manier jij trailer laadt, maar het kan vast geen kwaad om een nieuwe manier te proberen die wellicht meer effect heeft.
Als tweede de vraag waarom je het paard hengst laat? Ik weet niet hoe de rest van zijn gedrag is, misschien is het voor de rest wel een superlief stressbestendig beestje maar dat lijkt me sterk. Een ruin is veel rustiger in gedrag en dat kan gevaarlijke situaties voorkomen. Misschien dat je er uit principe tegen bent het paard te castreren ofzo, maar imo gaat veiligheid voor.
Ik denk trouwens ook dat er al aardig wat topics zijn over trailerladen dus misschien dat je de zoekfunctie ook nog even kunt gebruiken, dan kom je vast iets tegen waar je wat aan hebt.

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:08

femmefatale1 schreef:
Wat doet hij als er een heel rustig paard naast staat??
Misschien kan je em op deze manier vertrouwen geven..

Dat wil hij niet, hij wil maar 1 paard naast zich, en die gaat staken voor de plank en kan je wachten tot je een ons weegd, maar ze gaat er niet in.
(Dat is zijn vriendinnetje)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:09

WD --> TAO

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:12

Palouse schreef:
Ten eerste is niet belangrijk hoelang je het oefenen doet, maar op welke manier. Ik kan zo niet zien op welke manier jij trailer laadt, maar het kan vast geen kwaad om een nieuwe manier te proberen die wellicht meer effect heeft.
Als tweede de vraag waarom je het paard hengst laat? Ik weet niet hoe de rest van zijn gedrag is, misschien is het voor de rest wel een superlief stressbestendig beestje maar dat lijkt me sterk. Een ruin is veel rustiger in gedrag en dat kan gevaarlijke situaties voorkomen. Misschien dat je er uit principe tegen bent het paard te castreren ofzo, maar imo gaat veiligheid voor.
Ik denk trouwens ook dat er al aardig wat topics zijn over trailerladen dus misschien dat je de zoekfunctie ook nog even kunt gebruiken, dan kom je vast iets tegen waar je wat aan hebt.

Nou hij is superlief , en met wedstrijden ook rustig en geeft nergens om. Hij is alleen bang voor 2 dingen : Schapen en Trailers.
Heb geen idee waarom hij bang is voor schapen, maar dat doet er ook niet toe.
En hij is een goedgekeurde dekhengst.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:12

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:22

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:23

Er is in ieder geval één ding dat je niet meer moet doen: uitladen (waar dan ook) als hij stennis gaat schoppen. Dan geef je hem zijn zin. Dat heeft hij nu geleerd, en zul je sowieso óók moeten afleren. Dus inladen, rijden, en in principe pas uitladen als hij ophoudt met de boel afbreken. Je kunt beginnen met korte ritjes te maken en te zorgen dat je terug bent voordat hij stennis gaat maken, maar er komt een moment dat hij daarmee begint en dan kan je maar één ding doen: in de trailer laten tot-ie ophoudt. Al is het maar 1 minuut.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:27

Ibbel schreef:
Er is in ieder geval één ding dat je niet meer moet doen: uitladen (waar dan ook) als hij stennis gaat schoppen. Dan geef je hem zijn zin. Dat heeft hij nu geleerd, en zul je sowieso óók moeten afleren. Dus inladen, rijden, en in principe pas uitladen als hij ophoudt met de boel afbreken. Je kunt beginnen met korte ritjes te maken en te zorgen dat je terug bent voordat hij stennis gaat maken, maar er komt een moment dat hij daarmee begint en dan kan je maar één ding doen: in de trailer laten tot-ie ophoudt. Al is het maar 1 minuut.

Die zat ik ook net te bedenken! Pas als braaf belonen.. Niet vanwege stamp gedrag.
Dank je Ibbel!!

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:33

Ja, maar ik ben juist bang, dat als ik hem langer laat staan, dat hij banger wordt voor de trailer en er helemaal niet meer in wilt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:22

Blijft lastig..

Weer hulp zoeken??? Bij mensen die professioneel trailer laden leren aan eigenaren?
Aangezien de situatie over het internet heel lastig is in te schatten, waarom hij er niet op gaat.
Hij heeft ooit wel iets meegemaakt met trailer, maar of dit ermee te maken heeft? Kan, hoeft niet.

Heb zelf net trailer los probleem gehad. Gelukkig denk ik opgelost. (houdt vingers nog wel gekruisd)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:34

Kun je niet het trailerrijden heel kort doen? Dus bijvoorbeeld eerst een rondje van een minuut en dat gaan opbouwen. Het is een tijdrovende klus maar misschien een idee?

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:51

met een longeerlijn achter zijn kont langs hem erin krijgen en dan voer er voor hangen

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:27

Cookie2222 schreef:
met een longeerlijn achter zijn kont langs hem erin krijgen en dan voer er voor hangen

als hij in paniek raakt in de trailer? :7

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:34

Palouse schreef:

is dat ter zake ???
en mag ze dat fijn zelf weten ggk of niet ???

zucht ....

ts ik zou zo zeggen neem eens contact op met annemarie van der toorn (zit ook hier op bokt ergens)
die geven er clinic's in

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:39

rommulus schreef:
is dat ter zake ???

Uhm, ja? :roll:
Lijkt me vrij duidelijk als je leest wat ik in mijn vorige post heb gezegd.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:42

of een paard ballen heeft of niet ieder paard kan dit gedrag vertonen

moeten pis merries dan ook gelijk maar onder het mes ?? (om maar een voorbeeldje te noemen)

ik ga hier verder ook niet op in gezien we dan off topic gaan
het gaat hier om trailer laden

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:52

Nou dat heb je dus mooi mis. Een hengst gaat verder waar een ruin of merrie ophoudt wat betreft dominantiegedrag, en om gevaarlijke situaties te voorkomen is het dus zeker wel van belang om daarnaar te kijken. Het is verder geen dominant paard heb ik begrepen dus dan maakt het niet meer zoveel uit nee, maar het is niet zo dat je zomaar kan aannemen dat een hengst hetzelfde gedrag vertoont als ieder ander paard, absoluut niet. Ik vind dat je nogal lomp reageert, rommulus.

Maargoed, ik ben het ook wel weer met Ibbel eens dat je niet moet belonen als het paard in paniek raakt. Niet omdat een paard denkt aan belonen als hij in staat van paniek is, maar hij onthoud zeker wel dat hij eruit mag als hij zo reageert. Ik snap ook wel dat je bang bent dat er ongelukken gebeuren als je hem erin laat staan, TS, daarom zou ik ook gewoon rustig in kleine stapjes oefenen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:44

Cookie2222 schreef:

Dat is nu net niet de manier ;).

On topic nu: Ik vrees dat je hengst geen echte angst meer heeft, maar dat het gewoon een visieuze cirkel geworden is, als hij nog maar een geluidje of een stapje verzet dan mag hij eruit. Je gaat dit echt moeten afleren. In de trailer lijkt altijd alles erg, als het paardje beetje gek doet lijkt het al alsof hij de hele boel afbreekt.
Kan je hem wel een uur op de trailer zetten als de trailer stilstaat? Dus als je niet gaat rijden?

Mijn merrie heeft op 3jarige leeftijd ook een trauma gehad met de trailer. Met heel veel liefde en geduld moeten werken totdat het opgelost was. Nu is het er zelfs nog niet helemaal uit. Maar ik merkte ook dat ik het probleem erger maakte, minste dat ik voelde dat paard panikeerdde, stress kreeg, begon te bewegen, hinniken,... kreeg ze aandacht of mocht ze eruit, puur omdat ik ook bang was alles erger te maken en helemaal van nul terug te moeten beginnen. Pas toen een goede vriend mij er op wees ben ik erop gaan letten en merkte inderdaad dat ik het paard zelf zijn zin gaf en het nog weinig met angst te maken had.
Ik heb mijn merrie maar 3 keer moeten negeren toen het leek dat ze de trailer af ging breken, als je even volhoudt staat het paard even later weer terug lekker hooi te knabbelen.
Misschien is jouw situatie helemaal anders, maar ook belangrijk om even naar jezelf te kijken..

Is professionele hulp ook geen oplossing?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:42

naomie95 schreef:
Toen hebben we een cursus gevolgd, zodat hij de trailer vrijwillig ingaat en hoe ik ermee om moet gaan als hij voor de plank gaat staken.

Nu ben ik toch elke keer bezig minimaal een halfuur bezig met inladen.
En moet meneer er om het kwartier uit, anders breekd hij de trailer af.
.......

Heeft iemand hier misschien tips voor?

Ik zou als eerste degene die jou die cursus heeft gegeven eens bellen, die hebben toen met jouw paard gewerkt en kennen zijn reacties. toen ging het blijkbaar ook goed dus kan geen kwaad om daar een telefoontje aan te wagen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:28

@ Palouse gelijk komen dat een hengst zijn ballen er af moet dat vind ik een botte reactie en ga me niet vertellen hoe hengsten werken....
het is een keuze van de eigenaar zelf of ie nu zijn beest hengst laat of niet

maar goed nogmaals het hengst zijne is hier niet terzake !!
het beest heeft gewoon "ongewenst" gedag aan geleerd waar door hij krijgt wat hij wil
maw wij kunnen niet door een computerschermpje zien waarom het dier dit gedrag vertoont

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:54

rommulus schreef:
Palouse schreef:

is dat ter zake ???
en mag ze dat fijn zelf weten ggk of niet ???

zucht ....

ts ik zou zo zeggen neem eens contact op met annemarie van der toorn (zit ook hier op bokt ergens)
die geven er clinic's in

Tuurlijk mag iedereen zelf weten of hij of zij zijn paard hengst laat of niet. Maar ik vind het zeker een groot verschil of je met een hengst of een ruin aan het werk bent. Indien het dus geen noodzaak heeft om je paard hengst te laten ben ik er in alle opzichten voorstander van om hem te castreren. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat je trailerprobleem vervolgens is opgelost, maar wel dat de communicatie wat makkelijker kan verlopen. Succes!

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:12

Vreemde antwoorden op de vraag 4 jarige hengst bang op de trailer.

In ieder geval weet hij nu wel dat als hij stennis gaat lopen schoppen dat jullie gaan stoppen en hij er uit mag. Dus het lijkt me in dit geval gewoon negeren. In het begin zal je jezelf misschien wel afvragen slaat hij de boel niet kapot? Maar als hij er achter komt dat het geen resultaat heeft als hij zich misdraagt stopt hij vanzelf.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:45

rommulus schreef:
@ Palouse gelijk komen dat een hengst zijn ballen er af moet

:') dat heb ik nooit gezegd.