help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:20

hallo iedereen,

een aantal maanden geleden heb ik met trots mijn eerst paardje gekocht. Een mooie tinkermerrie. En drachtig. Het was niet de bedoeling er een veulen bij te nemen, maar ik wist dat ik achteraf dan toch verkocht zou zijn, dus heb ik inderdaad het (ongeboren) veulentje bij gekocht.

Toen ik haar uit ging proberen heeft de handelaar mij ook zijn tinkerhengst - vader van mijn veulentje - en haar vorige veulentje getoond. Ik was verkocht. Ik heb haar toen een week op proef gevraagd - ik ben niet achterlijk, een paardje moet je leren kennen voordat je koopt.

Toen de handelaar haar moest komen brengen, bleek echter dat het paardje van zijn buur was. Er was wat wrevel om haar te komen brengen, maar ze is er uiteindelijk toch geraakt. En voor de rest had ik bij beiden een goed gevoel. Ik ben haar toen gaan betalen aan de buur, de eigenlijke eigenaar. En heb natuurlijk een bewijsje gevraagd dat ik haar inderdaad betaald heb.

Ik ben zeer tevreden met mijn paardje. Voor de lol en als hobby wou ik haar, en haar veulentje ook inschrijven in het stamboek. Daarvoor heb ik echter een dekbon nodig. En toen begon het. Ik kon de handelaar niet meer bereiken, hij nam gewoon zijn telefoon niet op als ik belde. Na veel pushen via andere wegen is het 1 en ander (gelukkig nu, en niet bij de geboorte) boven gekomen.

Reden dat hij geen dekbon wil uitschrijven: mijn merrie is inderdaad gedekt door de handelaar zijn hengst. Rond diezelfde periode echter is ze ook gedekt geweest door de uitgebroken Friese hengst van de verkoper. Resultaat: ze DENKEN dat de tinker de vader is, maar ze zijn het niet zeker!!! Gelukkig dat ik nu zo zitten pushen heb voor dat dekbewijs, anders zou het wel een lelijke verassing geweest zijn bij de geboorte!

Als de tinker indedaad de vader is, is er geen enkel probleem meer en krijg ik mijn dekbon. Als het echter een kruising is... begrijp me niet verkeerd, ik zal het veulen er niet minder graag om zien en het zal waarschijnlijk toch bij mij blijven. Maar ik heb betaald voor een TINKERveulen, niet voor een kruising die nog de helft niet waard is als een raszuiver veulen. Een veulen waar ik wel een keuring mee wou doen en waarvoor ik al overwoog om eventueel zelfs later zelf nog een veulentje mee te fokken als de tijd rijp is.

Ik weet dat ik niet sterk sta. Maar ik wil graag mijn opties weten. Heeft hier iemand ervaring mee, of weet iemand wat ik kan doen?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:24

Belangrijk om te weten is - wat heb je op papier staan mbt de koop?

Is er een koopcontract? Zo ja, wat staat hier in vermeld? Zo nee, waarom niet?
in het laatste geval sta je niet sterk ben ik bang, maar mocht je getuigen hebben, dan sta je al weer wat sterker. In hoeverre is die buurman bereid te getuigen? Je bent idd opgelicht maar je moet het nu nog maar hard weten te maken.....

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:28

Je hebt het goed omschreven; de waarde van een raszuiver veulen of een kruising, dat maakt nogal wat verschil. Hier zou je een afspraak over moeten kunnen maken wat geld betreft. Ze hadden dit van tevoren duidelijk moeten aangeven en het niet moeten verzwijgen. Ik hoop dat je dat voor elkaar kunt krijgen!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:30

ik heb een handgeschreven papier met daarop de prijs voor de merrie en de prijs voor het veulen, wanneer ik alles betaald heb en de gegevens van koper en verkoper

heb onterussen al heel veel spijt dat ik er niet bij gezet heb wie de hengst was volgens hen, maarja... t was mijn eerste koop.
Laatst bijgewerkt door cupcake1986 op 21-04-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:31

Staat er niets in het koopcontract over de vader van het (nog ongeboren) veulen dat je gekocht hebt? Of heb je geen koopcontract?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:32

cupcake1986 schreef:
ik heb een handgeschreven papier met daarop de prijs voor de merrie en de prijs voor het veulen, wanneer ik alles betaald heb en de gegevens van koper en verkoper

En hoe staat het veulen daar omschreven?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:35

enkel de prijs...

achteraf gezien inderdaad dom van mezelf!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:39

cupcake1986 schreef:

heb onterussen al heel veel spijt dat ik er niet bij gezet heb wie de hengst was volgens hen, maarja... t was mijn eerste koop.

Als de prijs van het veulen een "naar redelijkheid vast te stellen prijs voor een tinkerveulen" is, dan sta je misschien nog aardig sterk. Dan is vast te stellen dat je moedwillig belazerd bent. Immers, je koopt een Tinkermerrie met tinkerveulen en hebt duidelijk je intenties aangegeven bij de koop. De verkoper heeft een informatieplicht. Hij toont je de vader van het veulen nog vol trots en informeert je hierbij derhalve over het veulen. Dit is moedwillige zwendel.
Ik zou bij een juridisch loket oid informatie gaan inwinnen, immers, de verkoper komt nu achteraf pas met "de mogelijkheid dat het ook een mengelmoes kan zijn" op de proppen en dat is moedwillig informatie achterhouden die de verkoper al bij voorbaat wist.

Je kunt de koop op basis van deze informatie ongedaan maken, ofwel het geld voor het veulen retour danwel verminderd met de waarde terugkrijgen, mocht het zo zijn dat het inderdaad die fries is geweest.

Ik denk dat je nog niet zo zwak staat hoor!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:40

Als de verkoper jou duidelijk heeft aangegeven dat de tinkerhengst die hij liet zien de vader van het ongeboren veulen is sta jij volledig in je recht als dit niet zo blijkt te zijn. Maar... bewijs het maar eens dat hij dit gezegd heeft. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten, maar idd kan je dit soort zaken het beste zo goed en duidelijk mogelijk op papier zetten (met transpondernummer van de hengst erbij), zodat je e.e.a. kunt bewijzen.
Ik hoop voor je dat je toch een zuiver tinkerveulentje krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:41

Dan ben ik bang dat je geen poot heb om op te staan.. Maar wacht eerst maar eens af wat het word. Het zou zuur zijn als het idd van de fries is. Maarja eerst even afwachten of het veulen uberhaupt gezond en wel geboren word. Daarna kun je nog altijd verder zien

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:43

Citaat:
Je kunt de koop op basis van deze informatie ongedaan maken, ofwel het geld voor het veulen retour danwel verminderd met de waarde terugkrijgen, mocht het zo zijn dat het inderdaad die fries is geweest.

Als de verkoper nu niet meer verklaart dat hij heeft aangegeven dat de tinkerhengst de vader is wordt het erg lastig te bewijzen. Dat is het probleem: TS staat wel volledig in haar recht, maar kan niets bewijzen als de verkoper liegt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:46

Nou, het moedwillig verzwijgen valt altijd nog onder oplichterij en dan sta je als kopende partij nog altijd aardig sterk hoor ;)

Had je toevallig iemand bij je toen je naar het paard ging kijken, TS? Dat zou mooi zijn als getuige nml :j

Feit is dat je een Tinkermerrie ging kopen, met de intenties een TINKERveulen te krijgen. De verkopende partij blijkt niet eens de verkopende partij te zijn (dus dit klopt al niet eens) en alhoewel hij vol trots zijn hengst toont, blijkt nu de kans te bestaan dat dit niet eens de vader van het veulen is? Riekt toch echt naar moedwillige oplichting van de kant van verkoper :)

TS - iig nooit laten merken dat je een kruising ook graag ziet, te allen tijden zeggen dat je zo een veulen helemaal niet wenst, anders zegt de verkopende partij - Maar u hebt toch een veulen dus wat zeurt u nu?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:47

Horseware schreef:
Citaat:

Als de verkoper nu niet meer verklaart dat hij heeft aangegeven dat de tinkerhengst de vader is wordt het erg lastig te bewijzen. Dat is het probleem: TS staat wel volledig in haar recht, maar kan niets bewijzen als de verkoper liegt.

Daarom ook - getuigen er bij, zoals vader, moeder, vriend of vriendin die ten tijden van de verkoop aanwezig waren. Die zijn van hele grote belang!

cocktail

Re: help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:53

ik ben heel bang dat je weinig rechten heb, aangezien je wel een koopcontract heb maar niets vermeld over de vader van het ongeboren veulentje! het word dan jouw verhaal tegen die van hun.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:55

getuigen genoeg, mijn moeder en een vriendin en haar moeder zijn ook mee komen kijken. Ik WEET dat ik gelijk heb, en heb ook een heleboel mails nog waarin ik navraag over de hengst.

Ik vrees echter dat de kost aan advokaten niet opweegt tegenover wat ik er wel bij zou winnen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:59

Citaat:
Daarom ook - getuigen er bij, zoals vader, moeder, vriend of vriendin die ten tijden van de verkoop aanwezig waren. Die zijn van hele grote belang!

Wedden dat de oplichter ook wel wat "getuigen" heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:03

Nogmaals ik zou eerst afwachten. Als je nu een rechtzaak gaat beginnen en er blijkt toch een tinker uit te komen, heb je kosten en ruzie gemaakt voor niets. Als je nu ruzie gaat maken heb je ook kans dat ze straks moeilijk gaan doen over de dekbon. Wanneer er wel een tinker uit komt... Dus ik zou eerst gewoon eens afwachten

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:06

Misschien kan je het es proberen via de rechtswinkel (gratis)? Gewoon om advies in te winnen? Heb je besproken met de verkoper of er een optie is dat jij een afgesproken som terug krijgt op het moment dat het veulen geboren is en het blijkt een deel fries te zijn? (zie je dat meteen bij de geboorte?) En dat jij als alles klopt niet hoeft, behalve het dekbewijs? Soms is overleg de makkelijkste route....

Ik snap heel goed dat jij niet in je bewijsje hebt laten opnemen wie de vader is van het veulen, zeker bij een eerste koop. Je gaat uit van de goedheid van de mens tenslotte...maarja...

Ik zou het ter sprake brengen, zonder ruzie te maken....ik weet niet of je veel voor je ongeboren veulen hebt betaald, maar misschien kan je overleggen om 1/3 terug te krijgen van die prijs. Heb je nog wel veel betaald, maar toon je ook dat je wel enigszins wil schikken en dat je er al goed over na hebt gedacht...

Het blijft toch jammer heh, dit soort dingen...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:19

cupcake1986 schreef:
getuigen genoeg, mijn moeder en een vriendin en haar moeder zijn ook mee komen kijken. Ik WEET dat ik gelijk heb, en heb ook een heleboel mails nog waarin ik navraag over de hengst.

Ik vrees echter dat de kost aan advokaten niet opweegt tegenover wat ik er wel bij zou winnen.

Heb je een rechtsverzekering misschien?

Ik zou toch gaan informeren "voor de zekerheid" en kijken wat je kansen zijn. Informeren kost niets of weinig. Heb je geluk, dan is dat alleen maar fijn, maar zo niet, dan kun je beter nú voorbereid zijn, dan strakjes.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:06

F-AM -> TAO

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 08:28

ja, momenteel ben ik hier aan daar aan het rondvragen - hier en op een juridisch forum. Morgen belt een vriend zijn advocaat voor advies voor mij en ik heb net een mail gestuurd naar de juridische dienst van het bedrijf waar ik werk.

Ik denk dat ik in elk geval - en ook zo snel mogelijk - best een aangetekende brief stuur naar alle 2 met daarin dat ik 1 en ander verwacht mocht blijken dat het toch een kruising is. Als het een zuivere tinker is, is er inderdaad niets aan de hand.

Was niet echt van plan om nu al ruzie te gaan maken, maar k denk wel dat ik best nu al zoveel mogelijk - en al dan niet officieel - op papier zet.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 08:29

alvast bedankt iedereen voor de reacties hier!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:34

Hoe wil je, als het veulen geboren is, zeker zijn van een raszuivere tinker?
Ik ken genoeg tinkerxfries kruisingen die op raszuivere tinkers lijken..

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 08:37

DNA onderzoek

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 08:37

Ja je legt de situatie schriftelijk vast , en spreekt af dat je na de geboorte van het veulen DNA laat bepalen als afkomst twijgfels oproept.Stel daarin ook op dat het veulen met een twijfelachtige afkomst terug genomen wordt........
De andere kant is , dat je dit als wijze les , geleerd hebt , en het laat voor wat het is.......(je haalt ook het genieten van de dracht weg , als je in deze tijd bezig bent je gelijk te halen.)