Help! paard draait door door vliegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joykel

Help! paard draait door door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 16:06

Wie kent dit probleem? Ik heb sinds januari een eigen paard, kruising tinker. Zo heel braaf, wel nog jong en groen.
Afgelopen week reed ik hem terwijl het warm was en toen begon hij echt extreem met zijn hoofd te schudden en echt panisch te doen. Reden: een paar vliegjes.
Gisteren stond hij samen met een merrie in de bak en toen draaide hij weer helemaal door door een paar vliegen.
Als hij dit nu al doet hou ik mijn hart vast wat gaat gebeuren als het echt warm wordt......
Helaas is mij hier niks van verteld bij de verkoop en nu zit ik echt met de handen in het haar.
Een vliegendeken, zodat hij in ieder geval naar buiten kan. Maar hoe moet het dan met rijden??
Het is niet gewoon een schuurpony, hij wordt van elk vliegje gek. Met zijn hoofd schudden, stampen, echt alles om het vliegje weg te jagen.
Zou cortison spuit helpen (heb gehoord dat dit bij schuurpony's wel eens gedaan wordt)

Vjestagirl

Re: Help! paard draait door door vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:07

Vliegenkap omdoen?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:09

Mijn merrie heeft dit ook, en staat alweer een maand ingepakt in exceem deken en hoofdkap (geen excemer) maar die rent zich zelf dood als ze maar 1 vlieg op dr lijf heeft.
zomers rijd ik met vliegendeken of heeeeel goed in spuiten.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:10

Knoflook voeren.

Ik ben vorig jaar in Januari begonnen met knoflook voeren, mijn paard heeft in de hele zomer 1 vliegenbultje gescoord.
Ben September gestopt met knoflook.

Dit jaar weer zo gedaan.

Om te zorgen dat er ook geen vliegen op je paard gaan zitten kan je een vliegenspray kopen.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 16:16

is het niet zo met die sprays dat ze niet meer werken zodra ze beginnen te zweten?
Hij heeft 0 conditie en zweet binnen no time...
Hoe doe je dat met die knoflook? wat geef je precies bedoel ik?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:19

Bij bijvoorbeeld paardendrogist kun je knoflooksnippers kopen, en knoflookpoeder is er geloof ik ook. Zou je eens moeten kijken op www.paardendrogist.nl

Daar moet je dan wel nu al mee beginnen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:20

knoflook kan wel wat doen hoor,het zuivert het bloed en zo zijn ze minder aantrekkelijk voor vliegen
maar knoflook moet je eigenlijk niet al te lang blijven geven.
nadeel is dat je toch vrij veel knoflook moet geven en als je alles daarvan bij elkaar optelt kun je net zo goed een goede vliegendeken of eczeemdeken kopen.

vliegen komen ook op warmte af, dus als je en paard hebt wat van nature wat warmer is van zichzelf kun je wel een kilo knoflook per dag gaan geven,maar dan komen die vliegen toch. :P
een goede lichte vliegendeken helpt vaak wel.

even zoeken via google, er zijn zoveel maten en soorten.
er is ook wel een topic over uitrij vliegendekens:
[HAR] rijden met uitrij-vliegendeken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:28

Knoflook zorgde ervoor dat ik zelf niet meer in de buurt wou komen...de vliegen kwamen nog steeds :(
Vind vliegenspray nog het beste werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:31

Die van mij heeft dat ook, maar het enige dat helpt is toch echt een vliegendeken (met kap)
Knoflook en vliegenspray kunnen ook helpen. :) succes!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:40

OPG-->SV

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:35

Ik neem de knoflooksnippers, daarin zit een maatlepel.
Daar doe je 1 lepel per dag van door het voer.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:23

Vliegendeken met hals, en een vliegenkap... :(

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:30

je kan een azijn bij water doen en mengen.
niet te veel azijn!
en met een doekje over het paard zijn lichaam gaan.

ik doe dit ook bij mijn paard.

en het helpt echt heel goed!

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 23:30

bedankt voor alle tips. ik ga het zeker proberen. alleen die vliegendekens, ingepakt tot en met het hoofd.... ben ik nou de enige die daar moeite mee heeft?? en hoe doe je dat dan met rijden??
ik weet het, last van de vliegen is erger dan zo'n deken op, maar ik vind het zo'n naar gezicht.... (heb er ook geen ervaring mee)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:39

Van een goed ademende deken met een goede pasvorm hebben ze geen last en die kan je prima de hele zomer gebruiken. Mooi natuurlijk als je paard zonder kan, maar dat lijkt helaas bij jouw paard niet het geval te zijn. Voor onder het zadel zijn er ook goede vliegendekens te koop.

Knoflook heeft bij mij nooit gewerkt. Ik heb het bij 3 paarden heel consequent gevoerd, maar het hielp helemaal niets.

Sommige vliegensprays werken goed, maar ik ken er geen een die echt 24 uur of langer goed werkt. Tevens ken ik er geen een die alle vliegen en dazen weghoudt. Daarnaast is dagelijks sprayen erg duur en minder goed voor de huid.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:46

Ik vind het erg apart dat bij vele van jullie knoflook niet werkt.
Beginnen jullie er wel optijd mee en voer je het consequent?

Tot nu toe heb ik het aan al mijn paarden gegeven en bij ieder werkt het.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:50

Mijn nicht had het laats over product wat ze bij koeien gebruikten. Kon je aan je paard zijn halster maken en bleven de vliegen ook weg. Moest ook een product over het paard zijn rug laten lopen bleven de beesten ook weg.
Laat ik nu net de naam niet meer weten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:52

doei schreef:
Ik vind het erg apart dat bij vele van jullie knoflook niet werkt.
Beginnen jullie er wel optijd mee en voer je het consequent?

Tot nu toe heb ik het aan al mijn paarden gegeven en bij ieder werkt het.

Ja hoor, vroeg begonnen en maanden lang doorgevoerd. Geen enkel effect, bij alle 3 mijn paarden niet :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:11

tempus jij bedoeld een auriplak.
dat is zo'n clip die je bij koeien wel aan het oorplaatje ziet hangen.
kan bij paarden ook en dan vlecht je ze in de staart of aan het halster.
hier staan wel een aantal goede middelen:
http://www.prolako.nl/producten.php?catid=37&gid=2

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 08:24

heeft iemand ervaring met een auriplak? en kunnen alle middelen die op koeien worden gebruikt zonder gevaar op paarden worden gebruikt?
een hele andere vraag: er is mij helemaal niks verteld door de vorige eigenaar over dit "gebrek".
Heb gevraagd of het een schuurpony was en toen werd nadrukkelijk nee gezegd.
Nu kom ik er dus achter dat hij wel schuurt en dus ook helemaal gek van vliegen wordt.
Kan / moet ik hier de oude eigenaar op aanspreken? Hij gaat echt enorm met zijn hoofd zwaaien door de vliegen, hierdoor is hij praktisch onrijdbaar. Dit hoorde ik nu dus ook van een oude verzorgster van hem, ook dat hij meestal in stal werd gehouden in de zomer....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:32

Zoals al gezegd is een goede vliegendeken echt wel een verademing voor ze.
Mijn oude merrie was altijd helemaal panisch zodra er maar wat rond zoemde bij haar. Ze kreeg ook altijd enorme bulten als ze was gestoken. Toen de vliegendeken op was stond ze heerlijk rustig te grazen. Het is het dus wel waard. Had het liever ook dat ze er geen één nodig had want bloot is natuurlijk wel zo prettig. Maar als je je paard buiten wilt hebben blijft wel die optie over.
Tijdens het rijden goed insprayen met vliegen/dazen spray.
Bijvoorbeeld bij de welkoop hebben ze één die wat vetter is dus die blijft wat langer hangen in de haren als ze gaan zweten.
Mijn voorkeur gaat toch nog altijd uit naar Atex of de Bremsebremse.
In het ene gebied heb je wel meer van die rotbeesten dan in het andere gebied, hangt af van de bomensoorten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:32

ik heb zelf vroeger veerust gebruikt.
nu niet meer want pony is panisch voor spuitbussen,maar veerust werkt ook heel goed op paarden.
maar in verhouding blijft een deken toch makkelijker en gezonder., je wilkt niet weten wat voor treop er in vliegenmiddelen zit en dat komt allemaal via de huid bij je dier in de bloedbaan

wat je met het schudden tegen de vliegen doet is aan jou, je kunt contact opnemen met de oude eigenaar wat je er mee aan moet?

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:40

ik voer mijn paard het hele jaar door foeneknof van de paardendrogist, werkt heel goed tegen vliegen en het is ook goed voor het paard zelf! ik heb al tientallen vliegensprays geprobeerd, stubben, veerust, daasspray, sectolin, werkten allemaal na een kwartier al niet meer. ik heb nu die spray van zzzzimply, die werkt heel goed, en blijft ook goed erop zitten, je ruikt het heel erg en de vliegen blijven weg, daar zweer ik echt bij nu! ohja, je kan ook zo'n oornetje onder het hoofdstel proberen, heb je ook in leuke kleurtjes, dat werktook wel goed, dan hoort ie ze niet meer, en een paard bij mij op stal heeft ook veel moeite met vliegjes, die vrouw heeft ook nog zo'n netje op zijn neus, dat schijnt ook te helpen;)

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:17

Mijn merrie van 4 doet precies hetzelfde, maar niet alleen bij het gezicht, al is het 1 vlieg op het lichaam. Onder het rijden heb ik een speciaal vliegendeken op. Vliegenspray ja dat werkt alleen als je paard niet gaat zweten, anders is het er bij mij zo af. Misschien als je een betere koopt dat het dat helpt, maar ik ga niet veel geld daaraan uitgeven.

Het vliegendeken werkt perfect!

Ik heb dus een vliegendeken voor op de wei, maar ook een speciale deken voor onder het rijden, dat beschermt t/m de kont en vanaf de schoft tot de oren.
Als je beetje zoekt op internet zie je het model. Het werkt top!!!

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 14:36

apart, vandaag heb ik hem weer gereden, en omdat het warm was waren en weer vliegen, en......
hij deed niks.....
begin me af te vragen of hij het niet gewoon uit protest doet tegen het rijden ipv tegen de vliegen....
maar ben wel blij dat hij dus wel tegen vliegen kan en gewoon naar buiten kan....
bedankt voor alle goede tips die ik heb gehad!