hoelang gaat een cap mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

hoelang gaat een cap mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 21:53

Nadat ik mijn oude motorhelm vervangen heb door een nieuwe, vroeg ik me ineens af;
Een motorhelm moet je na 3 tot 5 jaar vervangen omdat hij dan niet meer goed beschermt. Maar geldt dat ook voor een cap?
en wie doet dat eigenlijk, braaf zijn dure GPA wegflikkeren na een val of na uiterlijk 3 jaar gebruik?

Tigra_

Re: hoelang gaat een cap mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:41

Heb geen idee. Ik gooi hem pas weg als die lelijk wordt of moet ergens op gevallen zijn maar dat is nog nooit gebeurt. Moet wel zeggen dat ik geen dure cap heb maar alsnog gooi ik die niet zomaar weg.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:45

Ik heb (ook op bokt) wel eens gehoord dat 't zo'n 5 jaar is..
Ik houd me er aan, heb dat wel over voor mijn eigen veiligheid,
maar ik koop dan ook niet de duurste cap (al heb ik ook niet de goedkoopste, denk ik..)

En als 't ding echt hard valt natuurlijk..

daphneids

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:53

dat wil ik ook wel weten. Het zou eigenlijk in het label in de cap moeten staan: tenminste houdbaar tot. :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:55

Met die van mij doe ik toch al zo'n 3 jaar.
Voorheen had ik een andere, die we hebben gedoneerd aan de manege omdat ie te klein werd
(of laten we zeggen ; omdat mijn hoofd te dik werd haha)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:08

Ja, die leencaps op maneges is volgens mij pure schijnveiligheid...overjarig, passen nooit en vaak kapotte kinbandjes en er is al weet ik hoe vaak op gestuiterd...

kayleighdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:31

Die van mij heb ik al zo'n 5 jaar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:32

Die van mij heb ik ook al zeker 5 jaar en eigenlijk heb ik nooit aan vervanging gedacht. In die tijd ben ik ook niet hard op mijn hoofd gevallen of dat de cap zelf hard is gevallen.

Tot nu toe heb ik altijd een nieuwe cap gekocht wanneer ie niet meer paste of lelijk werd.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:35

ik koop pas een nieuwe cap als ik hard gevallen ben, zoals 1,5 jaar geleden.

toen beschadigde ik mijn nekwerfels nadat ik van mijn pony viel, en toen heb ik een nieuwe cap gekocht :j
omdat die klap wel erg hard was, maar ik heb die cap nog wel want er is verder niks mis mee :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:40

Caps kan je oneindig lang gebruiken het is alleen de moment de cap wordt beschadigd doorbijvoorbeeld een val.

Wanneer je cap is beschadigd koop per direct een nieuwe voor je veiligheid.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:44

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:47

Ik heb de mijne denk ik al wel 4 jaar.. Ben er wel mee gevallen, maar nooit hard. Hou 'm dus nog mooi.. :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 10:55

Weet je wat? Ik ga eens een mail naar Casco ofzo sturen.

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:01

Ik weet niet hoe lang een cap veilig blijft als je niet valt, maar na een val wel altijd de cap vervangen. De schade is meestal niet zichtbaar maar de bescherming wordt veel minder na een val.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 11:06

Even op de site van Casco gekeken naar de gebruiksaanwijzing.
Citaat:
De helm is zo geconstrueerd dat bij een stoot/botsing een gedeelte van de inwerkende kracht wordt gedempt omdat de schaal van de helm of de binnenkant daarvan (beschermende binnenbekleding) dan wel beide kapotgaan. Een helm die op die manier beschadigd is, kan uw hoofd niet meer effectief beschermen tegen letsel. Deze schade is eventueel onzichtbaar en daarom dient iedere helm na een val te worden afgedankt en te worden vervangen door een nieuwe. hetzelfde geldt wanneer de helm niet meer goed past.Ook nadat de helm zonder zichtbare beschadiging meerdere jaren gebruikt is, dient de helm te worden vervangen.

Blijft de vraag hoelang 'meerdere jaren' is...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:13

beantsje schreef:
Even op de site van Casco gekeken naar de gebruiksaanwijzing.
Citaat:
De helm is zo geconstrueerd dat bij een stoot/botsing een gedeelte van de inwerkende kracht wordt gedempt omdat de schaal van de helm of de binnenkant daarvan (beschermende binnenbekleding) dan wel beide kapotgaan. Een helm die op die manier beschadigd is, kan uw hoofd niet meer effectief beschermen tegen letsel. Deze schade is eventueel onzichtbaar en daarom dient iedere helm na een val te worden afgedankt en te worden vervangen door een nieuwe. hetzelfde geldt wanneer de helm niet meer goed past.Ook nadat de helm zonder zichtbare beschadiging meerdere jaren gebruikt is, dient de helm te worden vervangen.

Blijft de vraag hoelang 'meerdere jaren' is...

Zollang die niet wordt beschadigd kan die jaren mee. DUs zelf meer dan 7 jaar.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:03

Mmm heb me oude verstelbare Casco ding al dik 7 jaar.
Ben wel erg vaak gevallen maar nooit een klap op mn hoofd gehad.
( Jha eerst val je op je kont of arm en dan laat je vervolgens je hoofd maar in het zand ploffen, niet echt vallen dus )
Ook heb ik dat ding al té vaak laten vangen.. Ook van hogere afstanden ( zat op mn paard ) en liet het ding uit mijn handen op de betonnen grond vallen.
Toch maar aan vervanging toe ?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:08

een cap gaat volgens mij ook oneindig lang mee zolang je er niet mee valt. het is toch geen vergankelijk materiaal dat er gebruikt wordt om ze te maken!
de fabrikanten zetten op hun site "ook zonder valpartijen dient de cap na enkele jaren te worden vervangen" omdat ze er anders geen cent meer aan verdienen :)*

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:10

Haha ja, dat is wel slim gezien ja..
Hoef de mijne dus nog niet te vervangen ?

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:14

Bij mij komt er toch wel om de twee jaar een nieuwe, want dan ruikt ie inmiddels niet meer zo fris (en dan heeft ie al een aantal was beurtjes gehad)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:18

Ik heb deze vraag ook aan divoza gevraagd, omdat ik een cap erbij wilde hebben.

Een cap heeft niet echt een tijd zei ze! Ze blijven van de binnenkant gewoon goed.
Ze zei dat je een cap alleen moet vervangen als je ermee gevallen bent.

de wat duurdere cappen kan je ook opsturen om te kijken na het vallen of je ze nog kan gebruiken.

Dus zou je 20 jaar niet vallen dan kan je cap gewoon nog mee... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:20

Ik heb de mijne na 5 jaar weggedaan, maar dat was ook niet zo'n supercap :o Nu heb ik een Horka, die zou imo wel wat langer mee moeten gaan denk ik?

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:25

Heb mijn cap weggedaan nadat ik er flink hard mee gevallen was tijdens een buitenrit. De cap heeft toen een flink klap gehad waardoor mijn hoofd dus wel mooi heel is gebleven. :)

Een nieuwe gekocht en sindsdien niet meer gevallen. Als ik hard op mijn hoofd zou vallen met deze cap zou ik waarschijnlijk weer een nieuwe kopen.
Als je echter meer op je zij valt en de schok dus niet zozeer op de cap valt weet ik niet meteen wat ik zou doen. Twijfelgeval. Aan de ene kant denk ik ook van ach... die gaat nog wel even mee. Maar aan de andere kant, het gaat wel om je eigen veiligheid. :) Dubbel...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 21:36

patjelisa schreef:
Ik heb deze vraag ook aan divoza gevraagd, omdat ik een cap erbij wilde hebben.

Een cap heeft niet echt een tijd zei ze! Ze blijven van de binnenkant gewoon goed.
Ze zei dat je een cap alleen moet vervangen als je ermee gevallen bent.

de wat duurdere cappen kan je ook opsturen om te kijken na het vallen of je ze nog kan gebruiken.

Dus zou je 20 jaar niet vallen dan kan je cap gewoon nog mee... :P

Maar waarom maken ze een motorhelm dan niet net zo? Want die moet je toch echt na 3 a 5 jaar vervangen...
Trouwens, als je die sloopt, zit er hetzelfde piepschuim in.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-04-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:40

ligt er aan hoe vaak je valt ;)
maar hij moet na 3 jaar wel vervangen worden, vind ik(tenzij je natuurlijk heel weinig rijdt )