4 jarige met constand stress, help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

4 jarige met constand stress, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 18:40

Mijn 4 jarige ruin heeft constant stress. Dit uit hij voornamelijk in tandenknarsen en een opgetrokken onderlip. Ook kan hij soms zomaar in paniek raken, zoals bij de hoefsmid bijvoorbeeld. het ene moment staat hij rustig (wel tandenknarsend en met opgetrokken lip) en het andere moment raakt hij vanuit het niets in paniek en wil hij vluchte en staat te trillen op z`n benen. Ook vertoont hij stress en angst bij andere paarden, ruinen valt hij aan. Hij staat dus alleen omdat het in de groep (groot of klein, merrie`s of ruinen) niet goed gaat. Maar daardoor heeft hij ook weer stress doordat hij eigelijk ook niet alleen wilt staat, hij gaat lopen hinniken en ijsberen. Heb echt al heel veel geprobeerd om hem wat socialer te maken, maar het laatste stukje in de wei met andere lukt me niet. Ook krijg ik die stress er niet uit.

Ik geef hem 2 schepjes calmer
kwartje biks en kwartje musli

In het kort de geschiedenis van mijn paard zo ver ik weet;
- hij is met 3 maanden bij zijn moeder weg gehaald en in de opfok gezet bij 3 jarige hengsten, die veel te ruig met hem speelde.
- hij is zeer slecht behandelt door de hoefsmid van de vorige eigenaar.
- toen hij 2 was heeft hij een half jaar in een donkere stal gestaan zonder contact met andere paarden, hij kwam alleen die stal uit als hij gelongeerd werd. Soms kreeg hij dan een flink pak slaag met zweep of mest vork als hij niet deed wat de vorige eigenaar wilde.

Ik heb hem nu ongeveer 1,5 jaar. Hij is met 2,5 jaar gecastreerd, en ook op testosteron getest. Er hebben diverse gedragsdeskundige naar hem gekeken.
Het is nu al een heel stuk beter dan toen ik hem net had, maar ik krijg het er niet helemaal uit en mijn ideeen zijn op.

Tigra_

Re: 4 jarige met constand stress, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:24

Als je het paard alleen op de wei zet staat hij dan wel naast andere paarden?
Weet niet hoe je hem in de groep of met een ander paard samen hebt gezet maar je zou ze eventueel naast elkaar op de weide kunnen laten zodat ze al aan elkaars aanwezigheid kunnen wennen. En dat ze ook kunnen snuffelen maar ook de rust kunnen opzoeken. Misschien dat hij daar rustiger van wordt?
En hoe is de rest van z'n dagindeling staat hij heel de dag op de wei of ook op stal wat doe je voor de rest met hem en als je wat met hem doet wat is dan z'n gedrag?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 02:07

Soms kunnen paarden wel vrienden worden met bv geiten ofzo. Jouw paard is heel diep beschadigd. Dat knarsen kan ook zijn dat het wisselen niet helemaal goed gaat. Ik zou overleggen daarover met een tandarts.
In de wei idd wel zicht op andere paarden. Hopelijk gaat hij zich meer op paarden richten en vindt hij een maatje.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 13:00

hij staat in de wei en in de padock naast andere paarden, zodat hij contact kan hebben met andere paarden. maar als die te dicht bij het hek komen dan valt hij aan. gaan de andere paarden te ver weg bij hem dan gaat hij lopen hinniken en ijsberen. ik heb hem geprobeerd samen met de leider van de kudde te zetten, maar dan valt hij regelmatig aan en heeft hij totaal geen rust in zich, hij gaat dan niet echt gras eten. een minder dominant paard valt hij ook aan tenzei er een dominanter paard bij staat, want dan pakt hij de dominanste. geiten hebben we niet op stal, maar misschien is het wel een idee om hem tussen de koeien te zetten.

hij gaat volgende maand naar de tandarts. hij heeft namelijk een beetje een probleem gebit. als veulen heeft hij in de opfok een flinke trap tegen z`n gebit gehad, met als gevolg dat zijn melktand afgebroken was en in zijn verhemelte is gedruk, en zijn volwassentand die nog niet door was, al is verbrijzeld. toen die door is gaan komen zijn er stukjes los gaan zitten en gaan rotten. de vorige eigenaar heeft hier niks aan gedaan! ruim een half jaar geleden heeft mark hoijer zijn gebit weer opgeknapt. een andere tandarts lukte het niet. vlak na de behandeling was hij ook aan het tandenknarsen dus ik denk niet dat het iets met z`n gebit te maken heeft.

nu op dit moment gaan hij `s ochtens rond half 10 de padock op, en dan `s middag het land op (langzaam opbouwen) en `s avonds rond half 10 gaat hij naar stal. als het hij gewend is aan het gras dan gaat hij straks dag en nacht het land op de hele zomer.

veder krijgt hij voldoende beweging. met rijden is hij erg wisselend, de ene keer loopt hij lekker voorwaarts en de andere keer is het net als of hij blokkeerd en is hij niet vooruit te branden. onder het rijden mest hij 3 à 4 keer. waarom en waneer hij blokkerd ben ik tot nu toe nog steeds niet achter. als ik met rijden mijn teugels los gooi dan raakt hij ook in de stress, hij moet dan op z`n eigen benen gaan lopen en heeft dan geen leiding/sturing van mij. hij gaat dan gewoon stil staan en wacht op instructies van mij.
ook ga ik regelmatig met hem langs de weg wandelen, dit vind hij erg spannend. laats heb ik geprobeerd om met hem over een balkje te stappen, dit vind hij erg eng. hij gaat er dan ook alleen overheen als ik eerst een paar keer er over ben gelopen.
ik heb ook wel eens NH geprobeerd maar ook daar raakt hij van in de stress. en afspuit van bijvoorbeeld zijn voetjes vind hij ook dood eng, en dan staat hij te trillen op z`n benen.

dat mijn paard flink beschadigd is, is duidelijk te merken. ik heb zelf geen ervaring met een paard dat zo`n verleden achter de rug heeft gehad. ik weet dus ook echt niet hoe ik dit moet aanpakken met hem. het enige wat ik nu doe is consequent zijn, en op een rustige manier met hem omgaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 13:16

Als je je paard rijdt, rijdt je dan alleen of zijn er meerdere paarden in de bak.
Voor de rest heb ik geen idee wat je met hem zou kunnen doen.
Misschien dat het met de tijd mindert. Weet niet of je weleens een gedragsdeskundige erbij gehaalt hebt? Misschien zou je dat anders ook eens kunnen doen. Misschien dat zo iemand die toch veel ervaring heeft met paarden die problemen hebben je daar ook tips voor kan geven. Zeg niet dat diegene de problemen op kan lossen maar net geschoten is altijd mis.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:11

misschien heb je dit zelf ook al lang bedacht, maar ik denk dat een zenuwachtig paard het best een duidelijk, vast ritme kan hebben. ik zou dus zeggen elke keer precies hetzelfde doen in dezelfde volgorde, zodat hij daar houvast aan heeft. en niet te ingewikkelde dingen om te beginnen. als je iets nieuws wil doen langzaam beginnen. bijvoorbeeld met voeten wassen eerst water langs zijn voeten laten lopen, tot hij ontspant, en dan steeds een beetje dichterbij. en als hij dan toch erg in de stress schiet kun je terug naar het vaste, bekende ritme.
weet niet of je hier wat aan hebt, maar sowieso heel veel succes. het klinkt alsof hij geluk heeft met jou.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:14

Grondwerk werkt ook erg goed bij jonge onzekere paarden. Weinig druk, spelenderwijs met hem aan de slag :) Wat tempowisselingen, richting bepalen en het langzaamaan opbouwen. Zo boek je ogenschijnlijk kleine succesjes die veel voor zijn mentale weerstand zullen doen. Daag hem uit maar wees alert op zijn lichaamssignalen: spanning; minder druk, blij dan kun je lekker doorgaan.
Mek (zie mijn profiel) was ook een erg beschadigd paard maar echt perféct met loswerk, grondwerk, you name it. Ik werkte met de manier van Emiel Voest, maar kies wat bij jou past.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 23:35

libertad schreef:
misschien heb je dit zelf ook al lang bedacht, maar ik denk dat een zenuwachtig paard het best een duidelijk, vast ritme kan hebben. ik zou dus zeggen elke keer precies hetzelfde doen in dezelfde volgorde, zodat hij daar houvast aan heeft. en niet te ingewikkelde dingen om te beginnen. als je iets nieuws wil doen langzaam beginnen. bijvoorbeeld met voeten wassen eerst water langs zijn voeten laten lopen, tot hij ontspant, en dan steeds een beetje dichterbij. en als hij dan toch erg in de stress schiet kun je terug naar het vaste, bekende ritme.
weet niet of je hier wat aan hebt, maar sowieso heel veel succes. het klinkt alsof hij geluk heeft met jou.

ik kan hem helaas niet helemaal een vast ritme geven omdat ik voor mijn werk wisselende diensten heb.
maar zijn ritme van buiten staan en op stal staan enz. is wel redelijk het zelfde. hoewel ik inderdaad toch het idee heb dat hij nu iets meer gestresst is als dat hij van de winter was. misschien komt dit doordat hij langzaam aan het opbouwen is op het land.
ik ben nu met hem langs de weg aan het wandelen. ik loop dan steeds het zelfde stuk met hem en ga iedere keer een klein stukje veder. wel krijpt hij tijdens het buiten wandelen het liefst zo wat in me, waardoor ik hem telkens duidelijk moet maken dat hij een beetje afstand van mij moet houden. ik denk dat hij dat doet om bescherming bij mij te zoeken. doordat ik hem steeds op wat meer afstand van mij moet houden zou dat ook weer stress kunnen veroorzaken. maar ja mijn eigen veiligheid gaat voor, als hij zo in me nek loopt te hijgen en hij schrikt en zit ie straks op me nek en dat is ook niet helemaal de bedoeling.

Voest/parelli heb ik geprobeert met hem, maar dat veroorzaakt weer stress bij hem, geen idee waarom. misschien dat ik het niet goed doe, maar toch geeft hij wel de reactie die je van hem wilt bij de oefeningen. als hij moet wijken voor druk dan doet hij dat ook, maar toch is hij gespannen in zijn lijf en erg allert.

vandaag stond ik hem te poetsen gewoon op de zelfde plek als altijd en op de zelfde manier als altijd. hij was ineens erg druk, kon niet stil blijven staan en liep maar te draaien en ineens beet hij mij zonder dat ik er aanleiding voor zag. toen ik hem daarna ging longeren was hij als een gek aan het hinniken (brullen als een hengst) waarom? geen idee. hij doet dit wel vaker tijdens het rijden of longeren. soms omdat een ander de bak uit gaat, maar soms (zoals vandaag) zie ik er geen aanleiding voor.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:16

Misschien teveel druk? Wat ik dan doe is een hulp geven (keren, tempo oid) en dan meteen weer ontspannen. En of het mag van de goeroes of niet, ik gaf dan met mijn stem wel beloning. Braaaaaaaaf... :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:33

Dit paard heeft zoveel meegmaakt is niet normaal groot geworden echt heel zielig voor hem, ik begrijp hem volkomen. Maar het is wel lastig om er voor hem te zijn, omdat hij weinig positiviteit gekend heeft, dat gaat lang duren, heb geduld met hem wat je ook doet en haal er een fluisteraar bij desnoods. succes en een aai van mij

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:59

ik heb niet alles doorgelezen hoor,maar het tandenknarsen kan ook duiden op maagproblemen, en dan wel een maagzweer.
kan ook andere symptomen verklaren.
is daar al naar gekeken?

bach remedie kan bij dit soort paarden ook goed helpen.
ik geef je een paar info sites zodat je die kunt doorlezen of het wat voor jullie is.

http://equnature.mailfree.nl/BR.html
http://www.paardenhealing.nl/pageID_6813244.html
http://www.paardcentraal.nl/bachbloesem.html

topic hier op bokt:
[VS] Paarden en Bach Bloesem Remedies

je zegt dat hij je beet, hoe reageerde jij zelf op dat moment?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:17

dat hij mij beet gaf ik hem een tik, en schonk er daarna gelijk geen aandacht meer aan en ging veder met waar ik mee bezig was.
ondanks dat hij het uit stress deed, vind ik wel dat hij moet weten dat hij dat niet mag doen. anders gaat hij straks nog elke keer zijn frustratraties op mij af reageren door te bijten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:21

ja oke.ik vroeg het omdat het kon zijn dat je misschien omdat je hem toch ergens zielig vind dat gedrag wel toe staat.
snap je wat ik bedoel?
soms kunnen paarden daardoor erg vervelend worden als ze niet goed weten waar de grens zit zeg maar.
bijten komt natuurlijk nooit zomaar,dus zou goed opletten of hij misschien toch lichamelijke pijnen heeft waardoor hij dan bijt als je hem ergens aanraakt wat pijn doet.
zou wel even laten nakijken of hij maagproblemen heeft

helenahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:57

Ik heb eigenlijk niet een goede oplossing.
Maar wij hadden een paard (net overleden)
die was vroeger ook zo.
Heeft jou paard wel een koliek ofzo van de stress?
Dat had ons paard bij de vorige eigenaar rond die leeftijd ook altijd.

Zowiezo zou ik haar niet te veel straffen dan worden ze meestal nog banger.(natuurlijk wel consequent blijven)

Ik heb er verder geen ervaring mee.
Misschien kan je er een dierenarts of fysio er na laten kijken misschien is het ook een stukje fysiek.

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:52

je zei dat je dacht dat, omdat je hem bij het wandelen telkens weg moest duwen, dat stress zou veroorzaken. ik denk dat dat in principe wel mee zou moeten vallen. als jij leidt, en vriendelijk maar consecuent duidelijk maakt dat hij iets niet mag, zou dat juist ook gerust moeten stellen, omdat er dan duidelijke leiding is. maar het kan natuurlijk bij hem anders zijn.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 21:58

libertad schreef:
je zei dat je dacht dat, omdat je hem bij het wandelen telkens weg moest duwen, dat stress zou veroorzaken. ik denk dat dat in principe wel mee zou moeten vallen. als jij leidt, en vriendelijk maar consecuent duidelijk maakt dat hij iets niet mag, zou dat juist ook gerust moeten stellen, omdat er dan duidelijke leiding is. maar het kan natuurlijk bij hem anders zijn.

ik weet niet zeker of dat stress veroorzaakt bij hem, maar ik kan me voorstellen dat hij zich niet veilig voelt als ik hem op afstand houd en hij op z`n eigen benen moet lopen. maar het zou inderdaad ook zo kunnen zijn zoals jij zegt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:06

ik heb het idee dat dat paard toen hij als jonkie bij de andere paarden in werd gezet, heeft geleerd dat iedereen hem aanvalt, en de enige mogelijkheid die hem overbleef was terug te vechten, of te vluchten voor zover de paarden hem daar de mogelijkheid voor gaven.
waarschijnlijk vooral terug vechten blijkbaar, want dat doet hij nog, bij voorbaat al, een paard wat op hem af komt, of het meest dominantie paard wat op hem af komt, gelijk maar aanvallen.
ondertussen heb ik het idee dat een paard van nature de veiligheid van een groep zoekt.
jou paard is dus volgens mijn theorie twisted, zijn aard zegt het éne, zijn ervaring en trauma zegt het tegenovergestelde.
ze moeten hem immers niet verteld zijn ervaring hem, de veiligheid is tegelijk ook het gevaar.

als je hem longeerd, denk ik, krijgt hij door de beweging meer adrenaline, en voelt zich sterker.
dan durft hij wel, en gaat brullen naar de andere paarden.
maar zo in de wei, dan is het weer eng.

misschien ligt de oplossing in het geven van een vast maatje.
naast hem in de stal (niet dezelfde), mee in de wei.
hij zal die pony dan eerst ook aanvallen, maar dat lossen ze dan onderling maar op (dat onderdeel is in dit geval wel het meest tricky), daarna zal hij langzaam aan door ervaring merken dat die pony hem niks doet, en vriendschappelijk doet.
kan misschien best veel tijd kosten maar ik denk dat zijn trauma daardoor kan herstellen.
of het paard ooit ook leert omgaan met een kudde weet ik niet, maar het kan wel zorgen al voor rust, innerlijke rust bij het paard.

ik denk dat hij ook tegenover jou twisted kan zijn, jij bent de leider (dus moet hij je kunnen vertrouwen), maar de leider heeft hij ervaren, kan zomaar naar uit de hoek komen en hem pijn doen.
niet jij maar die vorige.
dus ook aan dat onderdeel zal je moeten werken.
maar voor de echte innerlijke rust is herstel van zijn sociale ervaringen belangrijker dan een goede band met jou, ook al is dat ook heel belangrijk natuurlijk.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 22:46

heel mooi omschreven!!!
het zou heel goed kunnen dat dit de oorzaak is van zijn probleem en de stress.

ik heb al een poging gedaan om hem in de kudde te zetten, eerst met de leider van de kudde (ruin). je zag toen inderdaad heel duidelijk dat hij gelijk in de aanval ging. maar zodra hij een trap van die ander kreeg haakte hij af. zo nu en dan probeerde hij nog een aan te vallen, maar een meter voor de ander stopte hij er mee. het viel mij op dat hij constant naar mij toe kwam, en hij keek mij dan aan als of hij wilde zeggen "help ik weet niet wat ik met deze situatie aan moet" het was net als of hij steeds steun bij mij zocht. na een paar dagen ben ik er mee gestopt omdat ze steeds ruzie gingen maken als de merrie`s die bij de kudde van de dominante ruin hoorde bij het hek kwamen staan (die stonden in het land er naast) we waren bang dat als die merrie`s er echt bij zouden komen, er benen zouden gaan breken.

ik heb met de stal eigenaar overlegt, en ik ga aan het eind van de week proberen om hem bij de ruinen kudde te zetten. vorig jaar heeft er ook een paard in die kudde gestaan die niet sociaal was met andere paarden, en dit ging in die kudde erg goed.
maar ik moet zeggen dat ik het wel een beetje eng vind om hem in die groep te zetten van 9 ruinen, de groep is heel sociaal maar erg speels. maar aan de andere kant, dit is de enige manier om hem in te laten zien dat andere paarden helemaal niet zo gemeen en eng zijn als hij denkt.
ik weet alleen niet wat ik dan het beste kan doen, er bij blijfen zodat hij eventueel voor steun bij mij kan komen, of dat ik gewoon weg moet lopen en het hem zelf uit laten zoeken maar laat ik hem dan niet in de steek?

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:43

Bij ons op stal hebben wij ook een ongeloooooffeeeelllijkkeee stresskip staan! Als je hem gaat zadelen moet je er echt 20 min over doen (ja dus echt alleen dekje opdoen, peesjes om, zadel erop en hoofdstel in) anders staat hij te trillen van de stress... Bij het rijden moet mijn baas er echt snel op gaan zitten anders gaat ie weg zonder dr.. hij kan niet stappen maar alleen piafferen.. We hebben hem nu op die pavo stressless (zoiets) daar krijgt hij de hoogste Paarden dosis van (tis een pony van 1.45) en werkt nog niet.. We gaan nu over op een speciaal voer.. www.equilin.nl en we hopen dat dat gaat helpen! Verder is ht natuurlijk zo moeilijk om zon getraumatiseerd paardje te snappen.. Gelukkig kan je hem redelijk rijden en mag ie ook naar buiten.. Ik denk dat het wel goed is om hem in een groep te zetten! Laat hem paard zijn.. ze gaan altijd eerst rang bepalen dan vallen er misschien wat klappen maar dit is na een paar dagen over! Misschien help t als hij echt een vast maatje(s) heeft! Hoop dat je er wat aan hebt! Heeel veel succes!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 23:02

ik ken dat helemaal niet dat equilin, ben benieuwd of het werkt.
laat het maar even weten.

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:02

zal ik doen! We hebben het nu besteld! Dus we gaan ze er snel aanzetten! Ben zelf ook benieuwd!

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:13

@Flappie2: Ik herken jou paard in de mijne. Mijne kon ook niet met andere paarden maar ook niet zonder ze. Mijne was alleen niet heel erg stresserig. Maar een tip is wat bij mijn merrie echt geholpen heeft. Geef hem de tijd om aan 1 paard te wennen, ik heb een shetlandmerrieveulen gekocht en die heb ik 2maanden lang naast haar gezet in de weide. Ze moest er in het begin niks van weten en viel haar ook aan. Het veulen ging voor haar aan de kant maar meer niet viel niet terug aan ofzo. Nu na een halfjaar tijd zijn ze onafscheidelijk en onwijs dikke maatjes geworden. Ik denk dat jou paard erg onzeker is bij andere paarden en zich daardoor niet weet te gedragen. Mijn merrie is vroeger nooit geaccepteerd tussen andere paarden dus vandaar dat ze zo doet. En regelmaat doet echt wonderen, Hij heeft onwijs veel meegemaakt dus moet hij jou ook helemaal 100% vertrouwen. En nog een tip hou het bij 1 paard erbij zetten en eraan laten wennen, meer paarden wordt hij alleen maar onzekerder.
Succes!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 12:15

Tatum123 schreef:
@Flappie2: Ik herken jou paard in de mijne. Mijne kon ook niet met andere paarden maar ook niet zonder ze. Mijne was alleen niet heel erg stresserig. Maar een tip is wat bij mijn merrie echt geholpen heeft. Geef hem de tijd om aan 1 paard te wennen, ik heb een shetlandmerrieveulen gekocht en die heb ik 2maanden lang naast haar gezet in de weide. Ze moest er in het begin niks van weten en viel haar ook aan. Het veulen ging voor haar aan de kant maar meer niet viel niet terug aan ofzo. Nu na een halfjaar tijd zijn ze onafscheidelijk en onwijs dikke maatjes geworden. Ik denk dat jou paard erg onzeker is bij andere paarden en zich daardoor niet weet te gedragen. Mijn merrie is vroeger nooit geaccepteerd tussen andere paarden dus vandaar dat ze zo doet. En regelmaat doet echt wonderen, Hij heeft onwijs veel meegemaakt dus moet hij jou ook helemaal 100% vertrouwen. En nog een tip hou het bij 1 paard erbij zetten en eraan laten wennen, meer paarden wordt hij alleen maar onzekerder.
Succes!

Bedankt voor je tip, ik zat er zelf ook al een te denken om iets van een shetlander of welsh er bij te gaan zetten. maar dan is ook de vraag nog moet het een merrie of een ruin/hengst zijn, en moet het een jong paardje/veulentje zijn of juist een wat oudere

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:44

*Meld zich*

ZZOOOOOOOOOOOOO herkenbaar!!!!!
zo ben ik ook ooit begonnen met mijn paard...
had ook in 1,5 jaar nog geen buiten meer gezien, geen wei, geen paddock niets!!
had ook een trauma van hier tot ...... vol littekens, en ik was al de 13e eigenaar, in 2 jaar en 9 maanden tijd...
leuke was ook nog dat die van mij 50% arabisch bloed heeft en daardoor ook een beetje zenuwachtig aangelegd...

ik heb mijn paard nu 2 maanden aan huis staan... eerder heeft ze altijd op een pensionstalling gestaan... daar was
ze zo gestressed als dat ze groot was... je kon nog niet opzadelen, 100 meter langs de weg lopen, of ze was al
weer helemaal over haar toeren... kwamen ze vegen in de gangen.. werd ze alweer gek...

ik zal je vertellen wat bij mij goed geholpen heeft, en tot geweldig resultaat geleid heeft..
ik heb haar aan huis gezet..
ze staat nu dag en nacht buiten, of heeft daar de gelegenheid toe..
heel de dag staat de deur van de stal open, en kan ze naar binnen toe als ze wil..
dit geeft op zich al minder stress, zij bepaald in dat opzicht zelf waar zij zich het prettigst voelt..
ik heb haar onbeperkt ruwvoer verstrekt, nooit zo'n voorstander van geweest, maar toch geprobeerd..
super!!!!! want voermoment = stressmoment...
verder, heb ik haar van de biks afgehaald..., op de pensionstalling gaat dat soms lastig, aangezien dat in een moeite door
gaat daar...
voorheen heb ik de brokken afgebouwd naar 1/4 schep biks... maar zelfs daardoor was ze nog veeeeeeel te zenuwachtig
nu krijgt die van mij pianissimo van cavalor... speciale musli voor de wat hetere paarden.. daar krijgt ze nu 1 kg. van...
en ze is de rust zelve!!!!
ongelooflijk verschil met twee maanden geleden,...
toen moest ik nog elke dag iets met haar doen.. en moest ik ruim 45 min. longeren voor ik kon gaan rijden, anders was ze veel te gestressed...
kop in de lucht en rennen maar... het was niet gemeen, maar meer vluchten zeg maar...
er hoefde maar een vogeltje te vliegen en ze was bang...

nu had ik laatst 10 dagen niet gereden, voor de zekerheid toch maar even aan de longe.. 4-5 min. en toen ben ik erop geklommen...
niets aan de hand...

veel resultaat valt er te behalen met rust, regelmaat, en goed voer...
daar ben ik inmiddels met een grote omweg achter gekomen...
ik weet niet op wat voor stal je staat, en hoe groots dit is... ook dat kan er mee te maken hebben, en misschien
is de stalling die je hebt niet zo geschikt voor je paard, dat zou natuurlijk ook nog kunnen..
op mijn vorige stalling, heb ik ook al eens met mijn pony gestaan.. alles is daar super geregeld, maar voor mijn paard
was het niet ideaal, alleen overdag op de wei, iedere keer iemand anders die haar buiten zette of binnenhaalde..
en geen mogelijkheid om te rennen als ze ergens van schrok op stal...

ik hoop dat je een oplossing vind, want het is inderdaad erg vervelend als je ziet dat je paard niet lekker in zijn vel zit, en veel te gestressed is...

mocht dit alles nog niet werken, dan kun je eens kijken naar een magnesium (oxide) houdend supplement,.. ik heb hier nog een hele zak staan...
mocht je het eens willen proberen wil ik gerust wat opsturen!!
dat geeft het paard net wat meer innerlijke rust...
ook kun je in je voer opletten, dat je voer zoekt zonder melasse.. sommige paarden reageren er TE heftig op.. zoals ook met die van mij het geval is... en als je dat vervangt door een voer zonder melasse, kun je toch het krachtvoer blijven geven wat ie nodig heeft, maar is je paard een stuk blijer!!

groetjes keshia

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:42

Keshia: bedankt voor je verhaal, het is toch altijd wel fijn om te horen dat er nog meer mensen zijn die met zulk soort problemen zitten.
Me paard aan huis zo prachtig zijn, maar ik denk niet dat hij zich thuis zal voelen op het balkon, haha

Ik sta inderdaad op een grote pensionstal (60 paarden). maar gelukkig sta ik niet in de grote stal zelf, maar in de oude schuur, waar maar 8 stallen staan. de mensen die daar staan zijn al een paar jaar het zelfde, we regelen veel zelf en hebben ons eigenplekje, dus er is weinig tot geen wisseling van verschillende paarden in de oude schuur.
kwa krachtvoer krijgt hij al vrij weinig, samen met calmer. ik heb ook magnesium gegeven maar dat gaf geen verschil.