Alleen buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 11:45

Ik ben benieuwd wie er allemaal alleen naar buiten gaat en vanaf welke leeftijd je alleen naar buiten mocht.

Vrijdag waren we net op het wedstrijdterrein gearriveerd en ik kreeg een telefoontje van de dochter met wie ik mee was gereden. Ze was van haar ponie afgevallen toen ze alleen naar het bos was gegaan. Ponie de weg over gerend voor auto's langs. Nou zitten wij ook niet dicht bij het bos en moeten we nog een eind over de weg heen. Ik kon niet begrijpen dat zij (13 jaar) alleen naar buiten mag. Ik mocht het namelijk nooit en was ik al alleen in de bak dan moest ik maar bellen of 1 van mijn ouders kwam kijken. Wat vinden jullie hiervan??

Ewan

Re: Alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:48

Ik heb een verzorgster van 14, haar heb ik gezegd dat ze naar buiten mag ALS er maar iemand bij is. Van mijn part is dit een vriendinnetje op de fiets of iemand anders te paard.

Als ze dan valt is er in ieder geval iemand om haar te helpen...

Overigens rij ik zelf ook niet vaak alleen buiten, ik rij liever met een andere ruiter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:19

Ik rij wel regelmatig alleen buiten, maar dat zijn meestal toch de wat kortere ritten (tot 1,5 uur). Hangt ook van het paard en de omstandigheden af of ik het doe.
Een kind van 13 dat alleen vanuit het Binnenveld naar het bos gaat vind ik onverantwoord, ik ken de route, heb hem zelf in het verleden vaak genoeg gereden en die grote weg is alleen maar groter en drukker geworden (dat tunneltje is van net na mijn tijd).

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:20

En dan ook nog bij Hoekelum tijdens die drukke periode van de lentedagen...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:20

Er kan altijd wat gebeuren, dus ik ben meer een voorstander van met zijn 2en weg gaan op buitenrit. Als je toch alleen gaat, altijd een mobiel in je zak hebben voor het geval je wel valt midden in het bos ofzo en niemand je ziet ;)

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:22

Amaretto27 schreef:
Er kan altijd wat gebeuren, dus ik ben meer een voorstander van met zijn 2en weg gaan op buitenrit. Als je toch alleen gaat, altijd een mobiel in je zak hebben voor het geval je wel valt midden in het bos ofzo en niemand je ziet ;)

En wat nou als je goed op je hoofd valt en bewusteloos bent? Dan heb je weinig aan een mobiel, maar ik ben helemaal met je eens met z'n 2 is veiliger! Zoals ik al zei in mijn vorige bericht: al gaat er iemand op de fiets mee...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:26

@Ewan: Dan heb je indd weinig aan een mobiel. Maar ik bedoelde het meer van als je wel valt en dus gewoon bij bewustzijn bent, dan kun je tenminste bellen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:36

jouke_h schreef:
En dan ook nog bij Hoekelum tijdens die drukke periode van de lentedagen...

Terwijl die beurs aan de gang was? Dan moet je toch redelijk lef hebben...... (ja, ik zou het met mijn paard wel durven en ook doen als ik daar nog in de buurt stond, maar ik ben al heel lang geen 13 meer 8-) ). Wisten haar ouders er wel vanaf?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:42

Jep en al die zwarte hekken die er stonden en allemaal mensen met wapperende dingen rondliepen. Ja haar moeder zegt er niks van. Die heeft zoiets van ja ze weet niet beter dan dat ze ook naar buiten kan.... ik had het mijn kind nog even goed duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gediend ben...

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:50

Zoiets begrijp ik dan toch niet van haar moeder, als ik een dochter van 13 had zou ik ze niet alleen te paard over straat laten gaan, stel je voor dat er dan iets gebeurd, daarvoor zou ik mezelf nooit vergeven als moeder...ik ben overigens (nog) geen moeder, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:54

Volgens mij mag je volgens de wet pas alleen buiten als je 14 bent, maar verder hangt het denk ik volledig van persoon tot persoon af. De ene heeft een hele brave pony en kan goed rijden, de andere niet. Iedereeeen die alleen rijdt neemt een groter risico, maar zolang de gsm aanwezig is en er iemand op de hoogte is dat je gaat rijden vind ik het verschil wel meevallen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:55

Ik ben 16 en ga eigenlijk regelmatig alleen naar buiten, ook voor langere ritten. (Drie uur ofzo.) Maar langer dan dat doe ik enkel als ik met iemand afspreek, en laat tussendoor ook nog wat weten aan de eigenaar. Gewoon even van hey alles gaat goed hier hoor.

Nu rijd ik hier niet in the middle of nowhere, dus dat scheelt. Echt in het bos ofzo waar niet veel mensen komen zou ik het denk ik niet doen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:56

Lord_Ik schreef:
Volgens mij mag je volgens de wet pas alleen buiten als je 14 bent, maar verder hangt het denk ik volledig van persoon tot persoon af. De ene heeft een hele brave pony en kan goed rijden, de andere niet. Iedereeeen die alleen rijdt neemt een groter risico, maar zolang de gsm aanwezig is en er iemand op de hoogte is dat je gaat rijden vind ik het verschil wel meevallen.

Dat zou best kunnen. Ponie is normaal altijd braaf behalve deze keer. Maar wij zaten dan wel op een uur rijden afstand. Dus iedereen in de buurt is opgetrommeld om er naartoe te gaan..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:57

Als het even kan laat ik ook wel altijd iemand weten dat ik ga rijden ja, en hoelang ik weg denk te zijn. :j

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:05

Ik ging vanaf dat ik 12 (of misschien nog wel iets jonger) al alleen naar buiten met mijn verzorgshetje.
Nooit iets gebeurd en ik had ook altijd een telefoon bij. Ik hoefde dan ook maar een klein stukje over de weg, die nooit echt heel druk was/is, en zat dan al in het bos. Ongelukken of erafvallen ofzo kan altijd gebeuren..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:08

Ik reed als meisje van 13 alleen buiten met mijn verzorgpaard... Die was 100% bomproof en ik had altijd een mobiel bij. Ik reed door B-wegen waar weinig auto's en zo waren, maar wel altijd veel fietsen.
Ik rij nog steeds altijd alleen buiten, door diezelfde weggetjes. Inmiddels wel op een andere pony, maar ook zij is netjes bomproof. Ze heeft wel eens haast, maar is meestal wel onder controle te houden. Als ik merk dat ze een keer haar dagje niet heeft en wat gestresster is dan anders... Dan rij ik in de bak.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:09

Lord_Ik schreef:
Volgens mij mag je volgens de wet pas alleen buiten als je 14 bent

Dat geldt in Belgie, maar (helaas) niet in Nederland. Er is geen wetgeving hierover, dus het is aan de ouders om aan te geven wat er wel of niet mag.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:11

Ik ben niet als 6-jarig meisje begonnen met paardrijden, dus tegen de tijd dat het rijtechnisch verantwoord was om alleen naar buiten te gaan én ik een verzorgpony had waar dat mee kon was ik 18.

Als het even kan probeer ik bij een ritje alleen wel te laten weten hoe lang ik weg ben. Ik neem altijd een mobiel mee en draag altijd een cap - niet dat dat garanties geeft als het écht fout gaat, maar toch.

Ik zou het toestaan van alleen-naar-buiten ontzettend laten afhangen van de ruiter, het paard en de omgeving, daar is dus eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen. Wél zou ik dan graag willen weten waar de ruiter naartoe zou gaan en hoe lang ze weg wil blijven. Dan weet je wanneer je je ongerust moet gaan maken..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:14

melsh schreef:
Ik reed als meisje van 13 alleen buiten met mijn verzorgpaard... Die was 100% bomproof en ik had altijd een mobiel bij. Ik reed door B-wegen waar weinig auto's en zo waren, maar wel altijd veel fietsen.
Ik rij nog steeds altijd alleen buiten, door diezelfde weggetjes. Inmiddels wel op een andere pony, maar ook zij is netjes bomproof. Ze heeft wel eens haast, maar is meestal wel onder controle te houden. Als ik merk dat ze een keer haar dagje niet heeft en wat gestresster is dan anders... Dan rij ik in de bak.

Bij de route die dit meisje moest afleggen om naar het bos te gaan moet je een drukke 4-baans provinciale weg over (of onderdoor met dat tunneltje) waar ze vaak meer dan 80 rijden en dan nog een vrij drukke 2-baansweg die nu dus extra druk was vanwege een buitenbeurs die aan de gang was. Dat zijn omstandigheden waarbij je meer inzicht nodig hebt dan een 13-jarige kan hebben (fysiologische ontwikkeling is niet anders). Dat is wat anders dan B-wegen met weinig auto's.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:18

Ik ga ook altijd alleen naar buiten, vanaf dat ik een jaar of 14 was. Ik heb altijd mijn mobiel in mijn zak en een id kaart mee mocht er iets gebeuren. Nou is het bij ons wel makkelijker als er iets gebeurt, alle paardenpaden komt geregeld iemand overheen (veel ruiters in de buurt) en ze liggen allemaal (redelijk) dichtbij fietspaden of wandelpaden.
Verder ben ik het eens met Hilli wat betreft het laten afhangen van het paard/de omgeving en de ruiter.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:20

Ik reed bijna altijd alleen buiten. Soms met een vriendinnetje mee.
Vanaf mijn 15e ongeveer, met verzorgpony(s).
Maar goed deze stonden ook op steenworp afstand van het bos. Eigen paard daar rijd ik niet mee, maar die staat aan het fietspad, andere kant van het fietspad is het bos al haha, geen drukke wegen dus.
Mobiel bij me spreekt voor zich, die heb ik ook als ik niet rijd of bij mijn paard ben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:24

Ik mocht als 14 jarige alleen naar buiten met mijn vz-pony. Maar dat was vanuit stal zo het bos in, ik hoefde nergens langs een (drukke) weg. Ik zou zelf al niet in mijn eentje langs de wegen van het Binnenveld gaan rijden (en ons paard is superbraaf) laat staan dat ik een kind van 13 dat alleen zou laten doen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:50

Waratje schreef:
Lord_Ik schreef:
Volgens mij mag je volgens de wet pas alleen buiten als je 14 bent

Dat geldt in Belgie, maar (helaas) niet in Nederland. Er is geen wetgeving hierover, dus het is aan de ouders om aan te geven wat er wel of niet mag.

Aah dat is wel jammer eigenlijk. Dat er onder begeleiding geen minimumleeftijd staat kan ik begrijpen(is hierzo 12 jaar, waardoor iedereen die jonger is niet de kans krijgt om buiten te rijden, ook al is het onder begeleiding (is geen of nauwelijks controle op dus wordt soms toch wel gedaan)), maar alleen is toch nog even anders ...

Op een uur rijden afstand kan je inderdaad niet veel doen :P

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:52

Ik rijd sinds mijn 14e alleen buiten maar mijn pony is dan ook 200% bomproof. Met mijn paard fietst er meestal wel iemand mee maar ook daar ga ik soms alleen mee.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:39

Ik mag al sinds mijn 10e alleen naar buiten, ik ben nu 14 en rij overal heen :P Het voordeel is dat wij in een gebied zitten zonder verkeer, dus er kon niet zoveel gebeuren. En aangezien wij geen bak hebben, rij ik eigelijk altijd buiten.