Pony is angstig, kan haar niet aaien/poetsen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noukie24

Pony is angstig, kan haar niet aaien/poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 08:27

Hallo

Ik heb een probleem met een van mijn 3 verzorgpony's.
Ze is namelijk heel bang.
Je kan haar niet aaien enzo.
Hoe kan ik dat wel en haar overhalen om bij mij te komen om gepoetst te worden?

Alvast bedankt.

(weet niet waar het hoort ,als je het verplaatst even zeggen aub)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-04-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

jasminex

Re: vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:39

je moet haar vertrouwen winnen, ga af en toe bij ze in de wei zitten geef haar iets lekkers en als ze komt niet meteen poetsen, eerst laten wennen aan jou enzo.
succes

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 08:45

jasminex schreef:
je moet haar vertrouwen winnen, ga af en toe bij ze in de wei zitten geef haar iets lekkers en als ze komt niet meteen poetsen, eerst laten wennen aan jou enzo.
succes

Oke bedankt.

Ze staan met zijn 3en in een grote wei. Soms ga ik gewoon lekker zitten in de wei en beetje zingen enzo
Ze kent me wel want als ik eraan kom hinnikt ze enzo.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:06

o oke dan kan ik je niet verder helpen.
misschien vind ze borstelen niet fijn ?

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 09:07

jasminex schreef:
o oke dan kan ik je niet verder helpen.
misschien vind ze borstelen niet fijn ?

Ik weet niet ,maar volgensmij is ze nog nooit geborsteld

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:52

mimsschien kun je haar rustig laten wennen aan de borstels?
in de wei leggen zodat ze er voorzichtig aan kan wennen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:54

Misschien kan je ook beginnen om alleen met je hand haar te aaien. Gewoon overal, op haar buik, op haar hals, op haar kont enz.

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:12

Ja en veel belonen! Je kunt ook wat lekkers mee nemen. Als ze dan dicht bij je in de buurt komt of als je haar aait, krijgt ze direct een beloning. Werkt vaak wel.

Tanja

Re: Pony is angstig, kan haar niet aaien/poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:36

VSW-->OPG

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 09:40

Oke allemaal

romykuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:07

heee
mijn verzorg pony is ook zeer angstig wat ik doe is iets met de andere pony's doen dan komt hij meestal wel.
maar ik geef ze ook altijd een wortel en dan kan zij niet lang wegblijven

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:23

Ik heb ook een tijdje een verzorgpony gehad en je kon haar ook niet aanraken, je kon wel in de buurt komen maar als je haar aanraakte beet of schopte ze, wat ik heb gedaan is haar eerst aan de borstels laten wennen, even laten ruiken en dan langzaam tegen de hals houden, als ze dan schrikt of bijt ofzo gewoon gelijk weer weghalen en na even wachten opnieuw proberen, als je dat steeds herhaalt raakt ze vanzelf gewent aan een borstel op haar hals en kan je steeds een stapje verder gaan. Je kan ook eerst gewoon met je handen beginnen, gewoon zonder borstels, dat vinden ze vaak minder eng.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:18

Van wie is de pony??? Misschien de eigenaar eens vragen wat die ervan vind?

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:30

Je moet er eerst voor zorgen dat de pony het vertrouwen in je krijgt. Ga eerst oefenen met het paard pakken uit het land om vervolgens een rondje te lopen. Zo went hij aan jou aanwezigheid. Om dit aan te leren kun je bijvoorbeeld steeds iets lekkers geven wanneer hij het goed doet. Wanneer je naar stap 2 gaat kun je het snoepje voor stap 1 achterwege laten. Het moet natuurlijk niet een verwend beestje worden die overal wat lekkers voor krijgt. :D
Daarna kun je oefenen door hem steeds op wat plekken aan te raken. Wanneer hij goed reageert
op die plek haal je je hand weer weg. Dit is voor hem een beloning. En zo ga je steeds een stukje verder.
Toverwoorden: herhaling en tijd... en vraag zo nodig wat hulp.
Succes!

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 15:17

mvdbuw schreef:
Je moet er eerst voor zorgen dat de pony het vertrouwen in je krijgt. Ga eerst oefenen met het paard pakken uit het land om vervolgens een rondje te lopen. Zo went hij aan jou aanwezigheid. Om dit aan te leren kun je bijvoorbeeld steeds iets lekkers geven wanneer hij het goed doet. Wanneer je naar stap 2 gaat kun je het snoepje voor stap 1 achterwege laten. Het moet natuurlijk niet een verwend beestje worden die overal wat lekkers voor krijgt. :D
Daarna kun je oefenen door hem steeds op wat plekken aan te raken. Wanneer hij goed reageert
op die plek haal je je hand weer weg. Dit is voor hem een beloning. En zo ga je steeds een stukje verder.
Toverwoorden: herhaling en tijd... en vraag zo nodig wat hulp.
Succes!

Je kan haar niet pakken dus niet mee lopen

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:30

Geen tips?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:34

Niet te veel jezelf opdringen. Ga gewoon lekker met de andere pony's frutten, praat veel tegen ze en laat de angstige pony zelf toenadering zoeken. Pas als ze uit zichzelf naar je toe komt voorzichtig proberen te aaien en veel tegen haar praten. Dit ook rustig opbouwen, wanneer je haar gewoon kunt aaien kun je al aaiend het halster omdoen. Dit gaat niet in een paar dagen maar heeft even tijd nodig. Mijn shetlander was ook heel bang in het begin en binnen een paar weken is hij op deze manier veranderd in een echte knuffelpony.

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:39

capopjekop schreef:
Niet te veel jezelf opdringen. Ga gewoon lekker met de andere pony's frutten, praat veel tegen ze en laat de angstige pony zelf toenadering zoeken. Pas als ze uit zichzelf naar je toe komt voorzichtig proberen te aaien en veel tegen haar praten. Dit ook rustig opbouwen, wanneer je haar gewoon kunt aaien kun je al aaiend het halster omdoen. Dit gaat niet in een paar dagen maar heeft even tijd nodig. Mijn shetlander was ook heel bang in het begin en binnen een paar weken is hij op deze manier veranderd in een echte knuffelpony.

Oke ,Soms sta ik de anderen ook te poetsen en te praten met ze . Dan staat ze ook met gesptste oortjes te luisteren en ze blijft er bij staan. Ze heeft alleen wel al ee halster om. Ik kan haat wel iets uit mijn hand laten eten alleen dan strekt ze haar hals heel ers ver en is ze meteen weg als ze het heeft

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 08:17

nog meer tips?

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:29

Laat die pony rustig zijn gang gaan en houd je met de andere pony's bezig. Als ze zelf op je af komt kan je haar een snoepje geven, maar ga dan metee weer verder met de andere pony's. Zo dring jij je niet op en kan ze zelf ondervinden dat mensen enkel lekkers en plezier betekenen :) Op den duur zal ze wel vaker komen en misschien ook dichterbij komen staan, dan kan je langzaam je hand uitsteken om haar te laten snuffelen, maar dan doe je weer verder met wat anders ;) Ze zal vanzelf wel nieuwsgieriger worden dan ;)

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 08:30

xJuce schreef:
Laat die pony rustig zijn gang gaan en houd je met de andere pony's bezig. Als ze zelf op je af komt kan je haar een snoepje geven, maar ga dan metee weer verder met de andere pony's. Zo dring jij je niet op en kan ze zelf ondervinden dat mensen enkel lekkers en plezier betekenen :) Op den duur zal ze wel vaker komen en misschien ook dichterbij komen staan, dan kan je langzaam je hand uitsteken om haar te laten snuffelen, maar dan doe je weer verder met wat anders ;) Ze zal vanzelf wel nieuwsgieriger worden dan ;)

Oke ,bedankt

noukie24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 09:28

niemand?

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:40

vooral veel geduld hebben en hem inderdaad een beetje jaloers maken door met de andere te gaan knuffelen en praten. Uiteindelijk zal hij zelf wel naar jou toekomen.
En wat zegt de eigenaar ervan?? Weet die er ook van ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:11

Je hebt nu toch tips waar je mee aan de gang kunt gaan? Dus het lijkt me niet nodig dat je je topic omhoog schopt :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:12

hoe oud is de ponie?