Hoe krijg je je schimmel wit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xKnol

Hoe krijg je je schimmel wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:32

Ik weet niet zeker of het hier hoort!

Morgen heb ik wedstrijd met mijn verzorgpaard (een schimmel) en hij is lekker vies momenteel.
Ik ga m straks wassen (want het is nu heerlijk weer) d.w.z. staart er manen en een paar poepvlekken proberen schoon te maken :+
Van de winter heeft 'ie best veel in de paddock gestaan, hij heeft nu dus echt een zandkleur op z'n hals (waar zn deken niet heeft gezeten) aangezien hij erg vaak rolt. Ben al een paar dagen bezig hem ontzetten veel en lang te poetsen, maar die zandkleur blijft.
Iemand ervaring met een schimmel wit krijgen? :)

mistid

Re: Hoe krijg je je schimmel wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:37

Helemaal wassen met een neutrale shampoo (of groene zeep) helpt het beste. Met poetsen krijg je het nooit schoon

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:43

Ik wil de gewone huid eigenlijk niet (zo min mogelijk) met shampoo wassen, maar dan kom ik waarschijnlijk nergens, omdat je de vlekken dan niet weg krijg. Alhoewel, ik heb net de eigenaresse gesmst & die heeft nog een 'maak schimmels wit' spray. Hopen dat dat werkt :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:08

Er is een borstel met van de ronde dingen van imperial riding ofzo die hept staart en benen met water afspuiten en de manen goed antiklitten! Begin al een paar dagen van te voren met poetsen(de ergste vlekken) en fleecedeken op zodat het niet erger word(niet als het heet is)
X(hopelijk heb je er wat aan)

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:11

Chloor en hogedrukspuit :') _O-
nee geintje ik weet niet

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:13

zilvershamphoo :D

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:47

Ik heb 2 jaar lang een schimmel gehad en met wedstrijden was het altijd een drama met wassen :)
Voor staart en vacht gebruikte ik altijd Head&shoulders.
Bling bling echt waar, probeer het eens :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:51

er is een speciale shampoo voor schimmels,
die maakt ook echt wit, gebruikte m vroeger bij de springpaarden.
maar nu ben ik de naam kwijt.. zal s even zoeken voor je en laat t weten als ik t weet.
beentjes deed ik ook wel s met groene zeep maar ben dr ook niet kapot van om t hele paard ermee te doen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:54

Ik heb jarenlang schimmels gehad, en heb maar een gouden tip en dat is wassen met biotex.
De gele vlekken kun je extra behandelen met zilvershampoo.

Maar ik heb met biotex voornamelijk, de paarden altijd stralend wit gekregen.
En geloof me dat ze vies waren.

Afgelopen december nog, met sinterklaas, ik een ontzettend geel en zwart paard uit de klei getrokken, gewassen met biotex, en wij hadden een prachtig witte Amerigo :D

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 09:57

Ja wij hebben zilvershampoo! :D Van dat paarsige spul. Werkt echt geweldig, maar dat mag alleen in manen/staart en niet op de gewone huid, volgens mij?

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:01

Toen ik een kleine uk was reed ik een schimmeltje, en ik weet dat we hem voor concours altijd wasten met Omo. Werd ze mega wit van! Kregen altijd complimenten hoe we dat toch deden. Geen idee hoe paps erbij kwam toendertijd maar het werkte ontzettend goed.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:18

haha ik heb dit probleem ook hoor met een bonte, het probleem is wel dat als ik haar dan net gewassen heb, ze de volgende dag gewoon weer onder de vieze plekken zit...

annoesje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:52

elke keer heel goed wassen

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:55

Je bent waarschijnlijk al op wedstrijd, maar het bijhouden is het belangrijkst! Dan krijg je die poep en piesvlekken er zo uit met wat voor (paarden-)middel dan ook.
Mijn schimmel krijg ik heel makkelijk schoon, alleen die grasvlekken! Die zijn zo vreselijk te behandelen := ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:13

Ik lees even mee, morgen met de Tinkerbeest ons B-debuut :)

Ik gebruik tot nu toe de shampoo van Cowboy Magic!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:14

je hebt in de paarden winkel ook shampoo speciaal voor schimmels

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:28

Het beste is groene zeep.
Dat werkt aardig goed.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:50

thuis goed wassen met groene zeep en biotex en voor op concours de cowboy-magic. ps ook goede tip na t wassen als de staart droog is los vlechten blijft hij ook trensport beter schoon

scooby1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:29

ja groene zeep, ik heb zelf ook een schimmel en dat werkt super goed!

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:17

Ik heb ook een schimmel gehad en die deed ik ook altijd wassen met Zilvershampoo. Werkt echt super voor de gele vlekken!
Ook heb ik toen bij een ruitersportzaak een wit blok krijt gekocht voor als ze toch nog een vies stukje had en ik op de dag van de wedstrijd geen tijd had om het te wassen ;) Werkte ook errrug goed :) succes

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:54

Hey,
als men paardje van die vieze plekken heeft dan kan je het beste
met een 'puimsteentje' er over gaan..
het helpt..
x

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:59

Ik gebruikt vroeger op mijn schimmel idd biotex, maar badedas classic werkt minstens net zo goed. Dat gebruik ik nu op de witte benen van mijn ene merrie en ze worden echt blinkend wit!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:03

Als je de zoekfunctie gebruikt zal je erg veel tips vinden. Verder staat er ook bij wiki een artikel.
Zelf gebruik ik betadineshampoo op de mestvlekken en verder een shampoo voor blond haar. Als dat er door oplicht zal dat vast voor zijn witte vacht ook zijn.
Schijnt dat houtskool werkt, niet uitgeprobeerd eerlijk gezegd. Ik was mijn paard voor ik op wedstrijd ga. Winter is eigenlijk makkelijker, door de deken hoef ik hem dan niet helemaal te wassen.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:06

wassen doe ik met oestershampoo voor schimmels. Evt met vieze vlekjes op de wesdstrijddag zelf kan je ook evt met houtskool verwijderen. (droge plekken) Goed in maseren en dan uitborstelen.
Of een flesje(net als equilux) met speciaal wit maker voor schimmels gebruiken, erop rollen met roller zoals deo droogwrijven met schone doek even laten drogen en uitborstelen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:09

Ik heb altijd van die goedkope shampoo van de Kruidvat, kost €0,49 geloof ik en werkt super. Dat is van die elke dag shampoo, dus neutraal. Wassen doe ik meestal met lauw of warm water, dan gaan de vlekken en de modder er het beste vanaf. Daarnaast gebruik is soms zo'n autoborstel die je aan de tuinslang kan vastmaken, werkt ook heel goed! De borstel heeft van die zachte haren, paardlief vindt het nog lekker ook. :)