Pony verpest het op training en wedstrijd,wat doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Pony verpest het op training en wedstrijd,wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 20:57

Hallo,
Ik zit met een pony een beetje met een probleem.
Thuis loopt hij super mooi netjes actief mooi nagefelijk springt 90 á 1m.
Maar op trainingen en wedstrijden verpest hij het wel zo e.
Op onderlinge zit ik meestal in de prijzen maar daar heb je niet veel concurrentie.
Op trainingen doet hij niks als omdraaien trekken niet nagefelijk willen lopen niet willen aanspringen vanuit stap naar galop terwijl hij dit gewoon beheerst.
Op wedstrijden is hij superdruk wil niet nagefelijk wil niet galoperen weigert uit op de eerste sprong.....
Waar kan dit aanliggen?
Het ligt er niet aan dat hij het niet leuk vind want dat vind hij dus wel
Hij krijgt genoeg variatie en er is geen stress
groetjes

Odysseus

Re: Pony verpest het op training en wedstrijd,wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:58

De pony verpest het niet maar de ruiter. Dus je doet zelf dingen fout in je communicatie waardoor de pony het niet meer snapt :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 20:58

Focussed schreef:
De pony verpest het niet maar de ruiter. Dus je doet zelf dingen fout in je communicatie waardoor de pony het niet meer snapt :)

En toch rijd ik zoals thuis

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:59

Als hij het leuk vind, hij genoeg variatie's heeft en geen stress geeft, leg dan eens uit waarom hij dan zo doet?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:59

Nou een pony kan het niet verpesten. Als je zoals thuis zou rijden zou je precies hetzelfde op wedstrijd rijden. En daar zijn we al over uit: dat gebeurt niet.
Krijg er een beetje kriebels van dat je je pony de schuld geeft aan je eigen tekortkomingen ';)

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:00

Misschien vind jij het wel spannend op wedstrijd en training...
Paarden voelen spanningheel goed, je hoeft maar een beetje de zenuwen te hebben en je paard kan er al vandoor vliegen.
Natuurlijk is dit niet bij elk paard hetzelfde, maar misschien heb jij een paard dat er sterk op reageerd?!

crazycactus

Je kan dingen heel onbewust doen, ik heb zelf het probleem gehad met mijn merrie, die was ook heel druk op shows, beetje bach rescue remedy voor t vrouwtje en een beetje voor paardlief deed wonderen.

CarmN

turbo6 schreef:
Focussed schreef:

En toch rijd ik zoals thuis

Behalve dan dat je thuis niet op wedstrijd bent, waar je concurrentie hebt, andere pony's om je heen en waar je niet kán winnen.
Er zit dus wel degelijk een verschil tussen thuis en op wedstrijd. En als jij ook maar een beetje zenuwen hebt, merkt je pony dit heel goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:01

ik ga met bovenstaand mee :)

onbewust rij je toch anders :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:02

Ja ok.
Ik rij misschien wel anders maar zelfs mijn lesgever zegt dat op trainingen en wedstrijden het knopje omspringt naar een eigenwijze pony

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:03

Je bouwt op de een of andere manier toch een bepaalde spanning op die je pony niet fijn vind,
waardoor hij zo gaat doen ..

Alleen helaas weet ik niet waarmee je het kunt oplossen..
Zelf zou ik gewoon een stapje terug doen,
niet te veel vragen op de trainingen en een wedstrijdstop houden.
Het draait niet alleen om de nageeflijkheid dus dat zou ik eerst achterwegen laten en gewoon lekker voltes en overgangen rijden,
en dat telkens iets meer gaan vragen ;)

En als het dan op de trainingen goed gaat, dan beginnen met oefenwedstrijdjes
en als dit goed gaat weer officiele wedstrijden rijden ..
Haastige spoed doet zelden goed -:)
Laatst bijgewerkt door Ivet_Bliksem op 07-04-10 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:04

Ik denk dat et een combinatie is van twee denken. Je pony is ineens op een terrein met veel meer paarden en zal dan sneller afgeleid zijn. Daarnaast zul je zelf onbewust je spieren meer spannen, en dat voelt hij dan.

Gewoon lekker blijven en oefenen en misschien eens gaan oefenspringen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:04

turbo6 schreef:
Ja ok.
Ik rij misschien wel anders maar zelfs mijn lesgever zegt dat op trainingen en wedstrijden het knopje omspringt naar een eigenwijze pony

Is jouw lesgever ook een paardenpsycholoog :wow: ? Knap :j

Mijn pony wordt ook wat eigenwijzer op wedstrijd. En waarom? Zij vindt het spannend, ik vind het spannend = veel spanning (onbewust) waardoor 't allemaal niet zo goed wil lukken als thuis. Geeft niks toch, oefening baart kunst :j

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:05

Ja maar het probleem is bij oefenspringen springt hij wel.:)
Ik rij inmiddels al 4 jaar wedstrijden en hij blijft het doen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:06

en waarom zou hij dat doen ? jouw te pesten ? zo denke pony's echt niet hoor :) ze reageren op wat jij en de omgeving afgeven, waarschijnlijk is het dus gewoon wat te veel voor hem :) is hij onder de indruk. daarbij komt bij jouw ook zeker weten nog een stukje spanning kijken. waardoor hij denk: zie je wel ! het is hier echt heel spannend baas.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:08

turbo6 schreef:

Je pony snapt echt niet het verschil of het nou oefenspringen is of gewoon hoor. Dat snap jij wel, en dan ben jij wss onbewust zenuwachtiger, waar je pony weer op reageert :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:08

ik zou hem gewoon lekker mee nemen op wedstrijd zonder te starten, dus lekker aan de hand wat stappen over het terein. lekker om zich heen laten kijken ! en als je merkt dat hij weer wat rustiger word. lekker weer naar huis gaan !

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:12

Ik zie een heleboel reacties van mensen die zeggen, dat het probleem bij de ruiter ligt.

Zelf heb ik een paard staan die thuis de sterren van de hemel loopt, maar op concour en oefentrainingen op ander terrein gewoon verzaakt te lopen.
Ze is dan zo gigantisch gespannen, en daar ligt het probleem.

Dat ik gespannen ben op concoursen en trainingen is niet van belang. Ten eerste omdat ik dat niet ben, en ten tweede omdat ze door verschillende mensen gereden is en ze allemaal tegen dit probleem aanlopen.

Mijn tip is, probeer haar zo vaak mogelijk mee te nemen. Ikzelf neem haar ook mee als ik met een van de andere paarden concour heb.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:13

turbo6 schreef:

Ik denk dat jij bij oefenspringen denk: ''ooh het is maar oefenspringen''
En op wedstrijd: ''Pfoe, nu moet ik het goed doen, anders heb ik geen prijs''
En dan denk paard: ''Bwaaaaah er is iets aan de hand!!''

Ook al is het onbewust, ik denk als je nog meer oefent, dat het dan wel lukt, gewoon veel wedstrijden en oefenwedstrijden rijden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:23

Mirrrriii schreef:
Ik zie een heleboel reacties van mensen die zeggen, dat het probleem bij de ruiter ligt.

Zelf heb ik een paard staan die thuis de sterren van de hemel loopt, maar op concour en oefentrainingen op ander terrein gewoon verzaakt te lopen.

Dat ik gespannen ben op concoursen en trainingen is niet van belang. Ten eerste omdat ik dat niet ben, en ten tweede omdat ze door verschillende mensen gereden is en ze allemaal tegen dit probleem aanlopen.

Mijn tip is, probeer haar zo vaak mogelijk mee te nemen. Ikzelf neem haar ook mee als ik met een van de andere paarden concour heb.

dat zeg ik toch ook :) pony ziet zo veel dingen om zich heen ! een hele kleine spanning bij de ruiter (of paarden om hem heen) zorgen dan bij een paard voor een benauwd gevoel. het is hier eng ! en mijn baas kan me ook net helpen. het is dan ook de taak van de ruiter te zorgen dat een paard je vertrouwd. dat hij trots is op zichzelf. dat kan alleen als jij hem dat vertrouwen en gevoel van trots geeft !

zet je af van de prijzen (hoe moeilijk dat ook is) wees trots op jezelf en je pony als hij rustig is op het voorterein. en als het proefje lekker gaat. dan wel niet nagefenlijk.

ik heb zelf trouwens een jaar zo aangemodderd. pony bleek een klophengst te zijn waardoor hij heel nauwlettend was op zijn omgeving. ik kon hem het vertrouwen niet geven omdat ik nog groen was. (en nog maar 10) dat was gewoon geen goede pony voor mij op dat moment. terwijl het nu hij geruind en ik meer vertrouwen heb het super gaat ! het is en blijft een wisselwerking. sucses !!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:39

Een pony kan op een ander terrein ineens een heel ander beest zijn!
Het kan ook zijn dat hij je gewoon aan het uitproberen is dan.
Ik zou gewoon vaak naar een ander terrein blijven gaan, en goed oefenen. Je kan ook oefenwedstrijden (niet voor wp) doen!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:44

themuisje schreef:
Mirrrriii schreef:

dat zeg ik toch ook :) pony ziet zo veel dingen om zich heen ! een hele kleine spanning bij de ruiter (of paarden om hem heen) zorgen dan bij een paard voor een benauwd gevoel. het is hier eng ! en mijn baas kan me ook net helpen. het is dan ook de taak van de ruiter te zorgen dat een paard je vertrouwd. dat hij trots is op zichzelf. dat kan alleen als jij hem dat vertrouwen en gevoel van trots geeft !

zet je af van de prijzen (hoe moeilijk dat ook is) wees trots op jezelf en je pony als hij rustig is op het voorterein. en als het proefje lekker gaat. dan wel niet nagefenlijk.

ik heb zelf trouwens een jaar zo aangemodderd. pony bleek een klophengst te zijn waardoor hij heel nauwlettend was op zijn omgeving. ik kon hem het vertrouwen niet geven omdat ik nog groen was. (en nog maar 10) dat was gewoon geen goede pony voor mij op dat moment. terwijl het nu hij geruind en ik meer vertrouwen heb het super gaat ! het is en blijft een wisselwerking. sucses !!

Klopt, ik bedoelde ook niet dat iedereen hetzelfde zegt, maar dat de meesten dat zeiden :)
maakt ook niet uit, wat je beschrijft bedoel ik inderdaad ook.

vertrouwen in elkaar hebben, en dan verder werken aan het probleem

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:50

En als je nou HC gaat starten? Dan is het voor jou 'maar een oefenwedstrijdje', maar leert je paard wel om te gaan met de spanning, aangezien je vaak HC kan starten op gewone wedstrijden, die dus vaak drukker zijn dan oefenwedstrijdjes. En mocht het dan niet goed gaan dan is het ook niet erg, aangezien de punten sowieso niet meetellen. Bovendien, als hij het tijdens een HCproef wel goed doet, en als je dan officieel start niet goed, dan weet je ook waar de spanning ligt, namelijk bij jou. :)

Dus ik denk dat het voor jullie allebei wel goed is :j

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:26

Ik ben het eens met wat de meeste mensen hier zeggen: het ligt aan de ruiter en niet aan het paard. Toch zijn er ook paarden die ondeugend gaan doen omdat ze te lui zijn om te werken. Ik heb toen ik een stuk jonger was ook een pony gehad die eerst ging proberen mij eraf te gooien, voordat hij aan het werk wou. Uiteindelijk bereikte ik dat hij thuis gewoon in één keer voor me liep, maar op (onderlinge) wedstrijd was het een ander verhaal. Ik was nog vrij jong (10/11 jaar) en was dus gewoon heel erg zenuwachtig, dat voelde mijn pony dus wist hij ook dat hij eronder uit kon komen. Bij het verhaal van de TS weet ik dus niet goed wat ik als advies kan geven omdat ik de pony niet ken en ook nog nooit gezien heeft wat hij doet op wedstrijd/training.;) Je hebt paarden die gewoon echt angstig zijn (vaak door de zenuwen van de ruiter) en dus niet goed weten wat ze moeten doen, maar laten we eerlijk zijn: er zijn ook paarden die het gewoon vertikken om te werken.

xBonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:27

Focussed schreef:
Nou een pony kan het niet verpesten. Als je zoals thuis zou rijden zou je precies hetzelfde op wedstrijd rijden. En daar zijn we al over uit: dat gebeurt niet.
Krijg er een beetje kriebels van dat je je pony de schuld geeft aan je eigen tekortkomingen ';)

Mischien is de pony afgeleid door de remoerigheid rondom,
dan hoeft de ruiter het nog neit te verpesten,
mischien is het beestje gewoon niet wedstrijdgeschikt.
x.