Mijn pony is zooo sloom!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoraLynn

Mijn pony is zooo sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:16

Hallo iedereen,

ik heb een klein probleempje. Mijn pony van 4 is echt super sloom! En dan vooral tijdens het springen. Dit is natuurlijk super onhandig, want met het tempo dat hij op zo'n sprong afloopt, kan hij er maar nauwelijks over heen springen. Ik dacht dat zo'n jonge pony wel wat pit zou hebben, maar dan heb ik het mis. Ik gebruik een zweep, maar ook dat werkt nauwelijks. Hij reageert haast nergens op. Ik ben misschien van plan sporen te gaan gebruiken, maar ik weet ook niet of dat gaat helpen.
Wie heeft hier ook last van en wat is hier tegen te doen?

Groetjes, Nora-Lynn

Saartje08

Re: Mijn pony is zooo sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:20

Ik zou ook sporen aanschaffen... Als zweep echt echt echt niet helpt... Hoelang is hij al onder het zadel?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:21

Het kan toch ook gewoon het karakter van je pony zijn dat hij wat langzamer is ? Wat is het ras, of de bouw? Dit kan er ook mee te maken hebben ..

NoraLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:29

Saartje08 schreef:
Ik zou ook sporen aanschaffen... Als zweep echt echt echt niet helpt... Hoelang is hij al onder het zadel?

ongeveer 2 jaar, hij wordt binnenkort 5.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:31

Absoluut geen sporen aanschaffen. Sporen zijn er niet voor om je paard aan het been te maken! Heel veel (schijn)overgangen maken en aanhouden: drijven, geen reactie? schopje, geen reactie? tikje met de zweep. En er voor zorgen dat je je benen stil houd :j. En nog even niet aan springen beginnen: eerst moeten jij en je paardje de basis van de dressuur onder de knie hebben.
Laatst bijgewerkt door x_Charlie op 05-04-10 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:31

het gaat er denk ik niet om of je sporen of zweep gaat gebruiken. Je pony moet het leuk gaan vinden om te springen. Je moet dus uitzoeken wat je pony motiveert. Als hij het leuk vind gaat hij er nl ook energie in stoppen en heb je helemaal geen sporen of zweep nodig :)
Ik geef les in NH en kan je helpen uit te vinden wat je pony motiveert en ervoor te zorgen dat hij dingen wil gaan doen ipv dat je hem moet gaan dwingen..... stuur me anders maar een pb

NoraLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:32

Sabinee__ schreef:
Het kan toch ook gewoon het karakter van je pony zijn dat hij wat langzamer is ? Wat is het ras, of de bouw? Dit kan er ook mee te maken hebben ..

Het is geen raspaard, maar het is een kruising tussen een welsh en iets zwaarders, misschien een fjord? Hij is niet heel iel ofzo dus. Hij is niet heel zwaar gebouwd, maar wel een beetje stevig.
Maar volgensmij zijn welshjes altijd wel voorwaarts XD.

NoraLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 17:36

x_Charlie schreef:
Absoluut geen sporen aanschaffen. Sporen zijn er niet voor om je paard aan het been te maken! Heel veel (schijn)overgangen maken en aanhouden: drijven, geen reactie? schopje, geen reactie? tikje met de zweep. En er voor zorgen dat je je benen stil houd :j. En nog even niet aan springen beginnen: eerst moeten jij en je paardje de basis van de dressuur onder de knie hebben.

ja, maar hij trekt zich eigenlijk nergens van aan. De zweep doet hem niets.
Maar overgangen trainen is geloof ik ook wel een idee (;

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:38

Weet je zeker dat het niet lichamelijk kan zijn?
Door bloedonderzoek kan vaak worden vastgesteld of hij gebrek heeft aan bv. bepaalde vitamines of een ontsteking heeft. Daar kunnen ze ook energie door verliezen.
Een stalgenoot van mij had recent ook jong paardje dat steeds binnen tien minuten inzakte en geen impuls had, echt niet normaal voor zo'n jonkie. Bij haar bleek er een schildklierprobleem te zijn. Op zich niet zo ernstig en nu met de juiste medicijnen loopt hij weer als een kiviet. De medicijnen zijn waarschijnlijk ook maar tijdelijk nodig.

Kortom: vraag voor de zekerheid ook even aan je dierenarts!

Als dat niet de oorzaak is, is het werken op overgangen om hem eerst beter aan de hulpen te krijgen inderdaad een prima idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:40

Sporen zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, niet om je pony vooruit te "prikken".
Misschien heeft je pony ergens last van. Rond een jaar of 4 wisselen ze een aantal tanden, misschien heeft hij daar last van. Het zou ook aan het zadel kunnen liggen, of een vitaminegebrek, of wormen. Ik zou hem eens goed na laten kijken.

Begrijpt hij je hulpen wel goed? Zit je niet per ongeluk teveel aan de teugels met springen?

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:52

ik heb het ook gehad met mijn poownie..
stond op een manege (staat nu bij mij thuis)
was verschrikkelijk dood voor het been/zweep.
niet voorui te branden. echt geen sporen kopen
heeft geen enkel effect, mijn pony snapte het niet
eens meer! ik krijg nu prive les:

(nooit vergeten tenen naar binnen houden! anders
raak voordurent je pony`s buik!)

geeft eerst zachtjes been (een mugje voeltie ook
dus dit ook) je pony reageert waarschijnlijk niet,
gefe nog een keer zachtjes been, reageert weer niet.
dan geef je een tik en wat harder been. heel veel
op oefenen, je pony heeft het vanzelf door dat als je
2 keer been geeft dat ie daarna een tik krijgt. het hoeft
niet direct voorwaarts te zijn, een ractie is voldoende!
na een ractie natuurlijk "overdreven" belonen.

heb je ractie bij been!? dan doe je precies het zelfde
bij midden draf enzo.. heel veel op oefenen! dn komt het
wel goed!

haha groot verhaal hopelijk snap je het :D

heel veel suc

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:53

Ben het helemaal met Martie eens. Door bijvoorbeeld een magnesiumtekort kan je pony ook heel sloom zijn. Als je een bloedonderzoek laat doen en het valt positief uit, kan je in ieder geval uitsluiten dat het door een vitaminetekort of iets dergelijks komt en naar andere "hulpmiddelen" gaan zoeken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:35

Zou eventueel ook nog aan het voer kunnen liggen inderdaad..

Verder; Welshjes zijn écht niet allemaal zo vlot hoor! Mijn jaarlinghengstje loopt ook altijd heeeel relaxed achter me aan te sjokken, gaat bij hoge uitzondering is lekker actief doen als ik met m in de weer ben (overigens voor de volledigheid; niks mis mee, in t land racet ie wel lekker).

Maar voor je aan sporen oid begint, eerst medische gebreken uitsluiten :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:37

Goeie god wat een adviezen hier!
Pony is 4 jaar, geef dit dier even de tijd zeg en zoek eerst uit waarom een dier zo reageerd.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:37

zou idd ook eerst eens kijken of het niks lichamelijks is...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:39

Misschien doe je te veel met je pony? 4 is nog erg jong.
Ik zou een deskundig iemand om raad vragen als ik jou was.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:39

Misschien heeft hij een tekort van een stofje. Ik zou inderdaad ook geen sporen kopen. Misschien eerst even een bloedonderzoek laten doen.

NoraLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:13

Blijheid schreef:
Sporen zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, niet om je pony vooruit te "prikken".
Misschien heeft je pony ergens last van. Rond een jaar of 4 wisselen ze een aantal tanden, misschien heeft hij daar last van. Het zou ook aan het zadel kunnen liggen, of een vitaminegebrek, of wormen. Ik zou hem eens goed na laten kijken.

Begrijpt hij je hulpen wel goed? Zit je niet per ongeluk teveel aan de teugels met springen?

Volgensmij begrijpt hij ze prima, maar hij doet er gewoon niets mee. En ik ga altijd gewoon goed mee in de sprong, dus dat zal het ook niet zijn.

NoraLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:14

heathfield schreef:
ik heb het ook gehad met mijn poownie..
stond op een manege (staat nu bij mij thuis)
was verschrikkelijk dood voor het been/zweep.
niet voorui te branden. echt geen sporen kopen
heeft geen enkel effect, mijn pony snapte het niet
eens meer! ik krijg nu prive les:

(nooit vergeten tenen naar binnen houden! anders
raak voordurent je pony`s buik!)

geeft eerst zachtjes been (een mugje voeltie ook
dus dit ook) je pony reageert waarschijnlijk niet,
gefe nog een keer zachtjes been, reageert weer niet.
dan geef je een tik en wat harder been. heel veel
op oefenen, je pony heeft het vanzelf door dat als je
2 keer been geeft dat ie daarna een tik krijgt. het hoeft
niet direct voorwaarts te zijn, een ractie is voldoende!
na een ractie natuurlijk "overdreven" belonen.

heb je ractie bij been!? dan doe je precies het zelfde
bij midden draf enzo.. heel veel op oefenen! dn komt het
wel goed!

haha groot verhaal hopelijk snap je het :D

heel veel suc

haha, ja hoor. Dankjewel!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:21

HIj begrijpt ze prima maar doet er niets mee zeg je?
Hmm nou dan zou ik als de sodemieterij zorgen dat dat verandert.
paard is jong en nu al tegen je been. Heb je wel les?
Als jij het elke keer toe hebt gestaan zal je er een hele klus aan hebben om het er weer aan te krijgen want nu is hij liever lui dan moe. Opnieuw beginnen dus, been> reactie>belonen. niet te lang door gaan ook het paard is 4.
Ik ben benieuwd hoe hijs hij aan de longe is, ook zo sloom?

luna0dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:22

zeker niet sporen gebruiken !! als je sporen gebruikt dan doe je je paard pijn ...
mijn vriendin haar paard was ook sloom..
zei heeft het opgelost door met haa paard zonderzadel elke dag met haar paard zonder zadel rijden en niet galopperen draven mag maar niet lang !
zo blijf je 6 maanden ongeveer volgouden ..
tenzij je paard al vroeger actief begint te worden (door dit te doen krijgt je paard ook spieren bij !!)
groetjes m

fente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:02

ik denk dat je gewoon moet acepteren dat je pony niet snel is mischien is het een sloom ras.
en anders moet je steeds hele snelle en korte schopjes in zijn buik geven daar werd een pony van mijn manege altijd een beetje druk van.en als hij niet reageert moet je mischien hulp vragen aan iemand bij je stal die weet er mischien meer van.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:32

Sporen zijn zeker niet de juiste oplossing.

Ik snap niet dat mensen daar zo licht over denken
"Luistert mijn paard niet? Goh, sporen erbij, scherper bit ... "

Zucht.

Je moet hem actiever rijden, veel overgangen laten maken, en dan komt het vanzelf.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:38

sommige van bovenstaande adviezen zijn echt krom andere juist heel waardevol

je pony is 4 bijna 2 jaar onder het zadel( naar mijn idee al wel lang)
pony is nog in de groei, wisselt zijn tanden en ook daar is energie voor nodig.
wat voer je hem, in overleg met je voerleverancier even kijken of er echt veel genoeg bouwstoffen in het voer zitten,

misschien rijd je hem te veel of vraag je hem teveel, houd het werk voor je pony leuk en simpel!!!!

en sluit een medisch probleem uit.

bovenstaande opgelost??

neem eens les!!! een ervaren instructeur kan je helpen orde op zaken te stellen

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:47

annebe schreef:
Goeie god wat een adviezen hier!
Pony is 4 jaar, geef dit dier even de tijd zeg en zoek eerst uit waarom een dier zo reageerd.

Inderdaad! Ik schrok echt! Welke idioot raad nou weer sporen aan omdat een 4!!!!! jarige pony sloom is! Hoe gaat dat gezegde? Het geweld begint als de kennis eindigt?

TS: Eerst even laten nakijken, een 4 jarige is niet voor niks sloom... zit altijd wat achter. Is ie volledig gezond? Ga dan kijken naar je eigen rijstijl! Pony recht voor je houden, rijden op 2 teugels. Als je teveel druk op 1 teugel zet, en dus je pony niet recht houd worden ze of sloom of vreselijk druk en gaan hippen! Hier op stal staan deze 2 voorbeelden ;) Dus recht voor je en vooral rechte lijnen rijden... Geen voltes zonder goede instructrice. Je moet er recht achter zitten en beide teugels gelijk hebben! Let er ook op dat je niet teveel met je benen doet, alleen gebruiken wanneer nodig is. Anders rustig houden en eventueel afsteken in dit geval. Verder let op je handen, laat ze niet teveel bewegen. Ik raad je ook aan om hem heel veel vrijheid van voren te geven om hem zo min mogelijk op te houden.

Je zou eventueel wat haver door zijn voer kunnen doen om het wat op te wekken.

Mensen, waarom worden jonge pony's niet gewoon zonder zweep en sporen gereden? Zolang er een goede ruiter opzit is het eigenlijk onnodig. In mijn profiel staat het voorbeeld... (niet dat ik goedrijd ;)) Word al 13 jaar lang zonder zweep en sporen gereden, is vliegensvlug aan het been en gevoelig in de mond. En dat heeft echt niet met de pony te maken...