ruiterbewijs halen, hoe moeilijk is het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

ruiterbewijs halen, hoe moeilijk is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 05:17

Ik ga binnenkort naar een 'ruiterbewijsweekend' om -hopelijk- mijn ruiterbewijs te halen.
Ik ben druk aan het leren uit de boeken, vragen maken enz. Via de website (www.ruiterbewijs.nl) kun je online proefexamens doen.. Ondertussen ken ik die bijna uit mijn hoofd :+

Nou vroeg ik me af, hoe moeilijk is het nou eigenlijk om die theorie te halen? Vergelijkbaar met je autorijbewijs? Komen de vragen overeen met die uit het boek en de proefexamens?
En de praktijk? Er valt natuurlijk precies te lezen wat je moet doen, maar hoe werkt dat in het 'echt'?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: ruiterbewijs halen, hoe moeilijk is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:38

Theorie is makkelijk, ik deed altijd oefenen met een cd'rommetje dat je erbij kreeg. :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:47

Ik heb ook veel geoefend met het cd-rommetje. Alleen tijdens examen had ik best wat vragen die ik nergens in het boek heb kunnen terugvinden. Maar heb het wel gehaald.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:08

Ik vond het allemaal erg makkelijk. De praktijk is nog veel simpeler. Zelfs een man die zijn zadel verkeerd om op het paard legde en verder ook niet denderend kon rijden haalde het. Een meisje wat netjes reed maar een haflinger door zijn kracht even niet kon houden haalde het niet. Ik vind dat hele examen echt waardeloze geldklopperij.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:12

Bij ons regende het als een gek met het examen. Dus we hebben maar een klein stukje gereden over de weg en toen wij een zandpad inslagen kon de examinator ons ook niet meer zien vanuit de auto. Heeft iedereen maar een G gegeven. Ik was 12 toen ik het haalde en zelfs ik haalde het toen met mijn toen nog waardeloze verkeersinzicht

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:14

Ik vond het ook niet moeilijk, bij ons slaagde er maar eentje niet. Dat was met het "van de groep wegrijden". Paard reed 10 meter weg en draaide toen gelijk weer terug. Dus kreeg ze een herkansing, maar weer na 10 meter draaide het paard zich om en galoppeerde weer terug. Toen was het jammer maar helaas.
Vond het op de weg rijden nog het lastigst, goed kijken wanneer je kunt oversteken met de hele groep, op putdeksels letten, hand uitsteken enzo. Maar niet te vergelijken met autorijbewijs vind ik, dit is wel wat simpeler. :D

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:18

Met het op de weg gedeelte gingen we in groepjes van 2.
Ik heb het op mijn eigen manege gehaald. Daar gaat het in 3 gedeeltes. CBR 1,2 en 3. 3 is dan je ruiterbewijs.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:25

Tja, bij ons was iets minder dan de helft gezakt op het theorie examen en 2 mensen op het praktijk, die kregen paard niet over de 60 cm hindernis. De weg was bij ons wel echt aanfluiting, onze paarden stopte om onverklaarbare rede (kwestie van 1 stopt ander stopt ook maar), moesten meeliften met de paarden achter ons, en toch hadden we het beide gehaald. Want meneer examinator stond bij het begin en kon dus alleen het begin en einde zien en niet het deel in de woonwijk.

Ik had de theorie vrij weinig geleerd (en 2 fout), maar zaten toch een aantal oudere en jongere kinderen tussen die het niet gehaald hadden. Waren er inderdaad wel veel die klaagden dat de vragen totaal niet overeen kwamen met de proefexamens. Heb theorie met 2 fouten gehaald, praktijk met 2 onvoldoendes (mijn pony heeft moeite met stilstaan met opstappen, word niet gevaarlijk maar heeft dan looplust = onvoldoende, en blijkbaar was mijn doorzitten ook onvoldoende, maar het zitten zonder beugels was wel voldoende :+ ) en het weggedeelte had hij iedereen allemaal voldoendes gegeven :+ Die van mij was in het begin ook ontiegelijk heet, we reden in een slecht weilandje naast het ruiterpad wat ik altijd afgallopeer naar stal toe :+ Dus elke keer dan ik die kant op reed werd ze heter, het was zowiezo al een wonder dat ik kon rijden, 3 weken ervoor had ze haar been nog gekneusd..

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:26

4 mensen gezakt op de theorie bij ons.

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:25

Ik heb het ruiterbewijs ook gehaald op mijn eigen manege en vond het ook niet moeilijk. Als je de theorie goed doorleest en bij ons de theorielessen ook erg leerzaam, dan haal je de theorie erg makkelijk. Verder het buitenrijden was ook makkelijk, het paard waar ik op zat wou niet over zo'n witte streep bij van die borden. Uiteindelijk overheen gesprongen, maar toch gehaald. Wij waren allen geslaagd!

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:26

ik had 1 teveel fout daarom ben ik gezakt maar mn praktijk had ik wel.
idd sommige vragen die je krijgt staan niet in het boek beetje raar.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:20

Ah, dat zijn wel wisselende reacties.
Nouja, ik ga het maar gewoon zien. Ook ik vind een ruiterbewijs vrij onzinnig om te hebben, maar de stal waar mijn bijrijdpaard grenst aan een gebied waar een ruiterbewijs verplicht is. Daarbij is ook een duinkaart verplicht en die kun je alleen kopen als je je ruiterbewijs kunt tonen.

Als ik het goed begrijp rijd de examinator dus met een auto achter je aan? Lijkt me nou niet echt heel erg handig :P

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:23

Ik had ook een vrij oude examinator. denk ook niet dat hij te paard mee meedurfde :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:40

Onze examinator ging ook niet mee te paard. Die reed in een auto door het dorp en kwam ons steeds tegen.

Persephone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:34

ik heb ook nog een vraag, je hoeft toch niet per se je eigen paard mee te nemen voor een ruiterbewijs? Kan je dit gewoon op een manegepaard doen?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:38

Als je zo'n weekend doet krijg je daar een paard toegewezen.
Weet niet of je je eigen paard mee mag nemen.
Toen ik voor het examen ging, wat op onze manege werd gedaan reden de manegeruiters op manegepaarden. Er deden ook ruiters mee met hun eigen paard.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:32

dat weekend waar ik heen ga mag je een eigen paard meenemen, maar je kunt ook gewoon een paard van daar 'gebruiken'.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:34

Ik heb geen ruiterbewijs, maar de theorie voor het koetsiersbewijs vond ik prima te doen. En ik denk dat die wel van hetzelfde niveau zijn...Volgens mij hebben ze voor de praktijk de regels wel aangescherpt en haalt niet iedereen het zomaar meer...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:28

Als je goed geleerd hebt en de stap, draf, galop en een sprong beheerst is het eenvoudig om het ruiterbewijs te halen.
Bij mijn examens ruitebewijs, koetsiersbewijs enkel en later ook dubbelspan viel het mij op dat degene die toen gezakt waren waren mensen die:
- direct eigenwijs overkwamen en tegen de examinator ingingen maar wel goed konden rijden zakten voor het praktijkgedeelte
- overdreven moesten laten zien dat zij konden rijden.
* een ruiter die zelf zo stijf was dat hij niet zelf op het paard kon komen en tijdens de buitenrit gevallen was was geslaagd.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:38

DJB schreef:
dat weekend waar ik heen ga mag je een eigen paard meenemen, maar je kunt ook gewoon een paard van daar 'gebruiken'.

Waar ga je heen als ik het vragen mag. Paar meiden op stal hebben ook zo'n weekend gedaan. Hebben ook een eigen paard maar hebben een paard van daar gebruikt. Die paarden daar doen niets anders.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:45

ik vond het ook erg makkelijk..
ik heb het via school gehaald, volgensmij waren er 2 niet geslaagd.

Bij mij stijgerde mijn paard met opstappen, maar dat vonden ze toch niet erg. verder vond ik het erg makkelijk..

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:49

Zeer gemakkelijk vond ik.
Had misschien kwartiertje gekeken naar de theorie.
veel succes!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:53

Het is erg makkelijk, ik heb een weekend gedaan. tip: neem niet je eigen paard mee, de paarden oip die maneges zijn het helemaal gewend dus geen last van wennen aan een nieuwe stal, kijkerig zijn ij de groep willen blijven...die beestjes doen het als vanzelf. tja het is geen technisch hoogstandje maar ja ik heb hem en als ik met mijn eigen paard in de drunense duinen wil rijden heb ik hem toch nodig. :) dus mee eens : geldklopperij!!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 14:37

Sandeman schreef:
DJB schreef:

Waar ga je heen als ik het vragen mag. Paar meiden op stal hebben ook zo'n weekend gedaan. Hebben ook een eigen paard maar hebben een paard van daar gebruikt. Die paarden daar doen niets anders.

Ik ga naar Manege Poelenburgh in Schoorl. Er wordt daar volgens mij maar 1 keer per jaar een weekend georganiseerd dus het is niet zo dat de paarden niet anders doen. Alhoewel ze daar volgens mij wel veel buitenritten rijden enzo dus die paarden zijn wel bekend met de omgeving.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:39

Die meiden bij mij op stal waren in Raalte.
Poelenburgh doet wel veel aan buitenritten ja.