Op ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 13:15

Is het echt nodig om de paarden op ijzers te zetten voor buitenwedstrijden?
Voordelen, nadelen, en doen jullie het ook?

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:17

Voordelen: O.a. Meer grip (door kalkoenen), geen slijtage aan de hoeven...
Nadelen: Kalkoenen draaien is een rot klusje ;). Verder kan ik er niets slechts voor bedenken zo even snel....

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 14:12

Dankjewel!
Kalkoenen heb ik in huis liggen. Glijden ze snel uit wanneer ze geen ijzers onder hebben?

En hoe gaat het in de wei dan? Kunnen ze dan wel gewoon in de wei? Heb ooit 1 keer een pony'tje op ijzers gehad. Daarna nooit meer.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:17

Ik zou nooit wedstridjen rijden zonder ijzers met kalkoenen. Ik heb al zoveel onbeslagen paarden en pony's zien wegglijden en zelfs onderuit zien glijden, dat ik het risico te groot vind. Op de veiligheid voor mijzelf en voor mijn paard bespaar ik nooit.

Lara_Silver

Re: Op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:28

Ze hebben met ijzers en kalkoenen meer grip, zonder kalkoenen net zo veel grip als blootvoets (heb een pony die op 2 ijzers zonder kalkoenen staat dus kan het weten) Juudt86 Denk niet dat hoeven afslijten van gras overigens. ;) Zonder ijzers red je het makkelijk als je grote lijnen maakt overigens, absoluut geen probleem, maar om kleinere figuren te rijden kan ik me voorstellen dat voor de gemoedsrust van sommigen het beter is er ijzers onder te slaan.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:40

Ik heb tot M1 dressuur en L springen zonder ijzers gereden, maar toen was het toch wel nodig haar op scherp te zetten.
Ze lopen over het algemeen trouwens wel zelfverzekerder met ijzers met proppen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:50

Ik heb tijdens het zomerseizoen ijzers met kalkoenen (bizar woord toch hé, wij noemen het hier "vijzen" - behalve mijn vader, die noemt het "zijn voetbalschoentjes"). Tegen het uitglijden, en voor mijn eigen gemoedsrust. Hij loopt zelf ook zekerder met die gekke dingen onder zijn voeten, heb ik de indruk. Ze indraaien is idd wel een rot klusje!

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:24

Denk ook niet dat hoeven slijten van gras, maar doelde meer op de straat (buitenritje e.d.) ;).
Bij een natte, drassige ondergrond is ijzers met kalkoenen zeker wel nodig....

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:28

Vooral op parcours op gras gaan ze uitglijden, op zand minder omdat hun straal zelf al dient voor grip. Maar uit eigen veiligheid zou ik toch voor ijzers met kalkoenen gaan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:30

Nee, het is niet nodig.
Ik start ijzerloos met mijn paardje, geeft niks geen problemen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:34

Silence schreef:
Nee, het is niet nodig.

Bij jou misschien niet (hartstikke mooi natuurlijk), maar ik heb al zoveel paarden zien wegglijden of zelfs helemaal onderuit zien gaan op gras. ook in de B dressuur. Ik vind het dan ook levensgevaarlijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:38

Horseware schreef:
Silence schreef:
Nee, het is niet nodig.

Bij jou misschien niet (hartstikke mooi natuurlijk), maar ik heb al zoveel paarden zien wegglijden of zelfs helemaal onderuit zien gaan op gras. ook in de B dressuur. Ik vind het dan ook levensgevaarlijk.

Vergeet niet dat er ook een ruiterfactor bij komt kijken. Op gladde ondergrond is het de taak van de ruiter hier het paard door heen te leiden. Daarom schreef ik ook voor de gemoedsrust, sommige ruiters worden dan bang, gaan krampen en dat is negatief voor het hele rijden. Sommigen hebben daarentegen wel genoeg rust in het hoofd om het paard gewoon no nonsens door te rijden. Moet eerlijk zeggen dat ik een paard nog nooit onderuit heb zien gaan op gras eigenlijk, maar blijkbaar is het in het mulle van een rijbak wel mogelijk, ben er daarom standaard van overtuigd dat je bij de ruiter moet kijken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:42

Citaat:
Vergeet niet dat er ook een ruiterfactor bij komt kijken. Op gladde ondergrond is het de taak van de ruiter hier het paard door heen te leiden. Daarom schreef ik ook voor de gemoedsrust, sommige ruiters worden dan bang, gaan krampen en dat is negatief voor het hele rijden. Sommigen hebben daarentegen wel genoeg rust in het hoofd om het paard gewoon no nonsens door te rijden. Moet eerlijk zeggen dat ik een paard nog nooit onderuit heb zien gaan op gras eigenlijk, maar blijkbaar is het in het mulle van een rijbak wel mogelijk, ben er daarom standaard van overtuigd dat je bij de ruiter moet kijken.

Wat heeft de ruiter er mee te maken als het geregend heeft, het grasland spekglad is en je in je B-proefje de bocht doorrijdt en je paard/pony daar uitglijdt? Op die manier (en bij het springen en bij het mennen) heb ik velen zien wegglijden waar de ruiter/menner er echt geen invloed op had.

kellyvdh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:53

Ja, wel als je van plan bent op gras te gaan starten. Als het nat is schuiven ze dan enorm dus kalkoenen/proppen is een noodzaak. Er zijn echter wel wedstrijden op zand, maar zéér gering.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:51

Ik rij M1 met mijn paard die nog nooit ijzers heeft gehad (en ook niet krijgt) hij is nog nooit weggegleden o.i.d. Noodzakelijk vind ik ze niet.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:19

Tot M1 gereden zonder ijzers, toen begon ik met name op kleine voltetjes last te krijgen. Sinds ze op ijzers loopt gaat het weer goed.. Pony loopt gewoon in de wei met ijzers, dag en nacht zelfs. In de winter loopt ze zonder :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:29

Ik heb tm het ZZ op blote voeten gereden.
Train ook altijd op gras, dressuur, springen, dressuur voor de wagen, vaardigheid, alles dus gewoon.

_marlinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:51

Ligt eraan!
Met een paard misschien wel handig pony hoeft niet persee ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:02

Horseware schreef:
Citaat:

Wat heeft de ruiter er mee te maken als het geregend heeft, het grasland spekglad is en je in je B-proefje de bocht doorrijdt en je paard/pony daar uitglijdt? Op die manier (en bij het springen en bij het mennen) heb ik velen zien wegglijden waar de ruiter/menner er echt geen invloed op had.

Wat heeft de ruiter daarmee te maken? Nou, alles lijkt mij. Ik heb nog zelden een paard onderuit zien gaan in een natte wei, krappe cirkels of volle galop. Deze dieren hebben een super balans. Die keren dat ze 'vrij' vallen is eigen onhandigheid. De enige factor die dit balans kan belemmeren is de ruiter.

Een ruiter die bang is om op een natte ondergrond te rijden krampt onbewust alles samen en brengt het paard daardoor uit balans en tada de kans is groter om daadwerkelijk te vallen. Als de ruiter zijn paard vertrouwd, gewoon zo netjes mogelijk doorrijdt zonder het paard verder te storen is dit risico echt veel kleiner.

Dus nee ben het niet met je eens, de ruiter vaak de enige belemmerende factor voor het paard, omdat ze echt wel goed in staat zijn zich te handhaven in allerlei situaties zonder op hun bek te gaan. En daarom, als een ruiter bang is om te vallen op nat gras, doet hij er beter aan voor zijn eigen gemoedsrust, welzijn en het welzijn van het paard om er ijzers onder te slaan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:09

Vorig seizoen zonder ijzers gereden en vaak zat op doorgeregend gras ;) Nooit problemen gehad met gladheid, pony hield zich super maar deed wel iets voorzichtiger als het echt glad was... Laatste paar wedstrijden met ijzers & stiften gereden maar ik merkte eigenlijk geen verschil... Met springen zou ik het wel doen omdat het tempo vaak hoger ligt, de bochten krapper en het gras vaak door de vele kalkoenen echt flink kapotgereden wordt, maar voor de dressuur kan je volgens mij zeker tot het M1 echt wel zonder :) (dat ligt natuurlijk wel aan het paard ;) in mijn geval gaat het om een forse, relatief koele Haflinger..)

Je kan het altijd zonder ijzers proberen, als het niet gaat stop je ermee en gaan er ijzers onder :)
Hier lopen alleen zát paarden zonder...volgens mij zit het voor een groot deel tussen onze oren :o

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:10

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Helemaal onderuit gaan is 1 ding, maar ik heb genoeg paarden met 1 been weg zien glijden waar de ruiter/menner echt niets mee te maken had. Gras kan nou eenmaal erg glad worden als het nat wordt en daar kan het paard - ook met een goede, niet angstige ruiter/menner - wel degelijk op uitglijden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:14

MariekeS_ schreef:
Vorig seizoen zonder ijzers gereden en vaak zat op doorgeregend gras ;) Nooit problemen gehad met gladheid, pony hield zich super maar deed wel iets voorzichtiger als het echt glad was... Laatste paar wedstrijden met ijzers & stiften gereden maar ik merkte eigenlijk geen verschil... Met springen zou ik het wel doen omdat het tempo vaak hoger ligt, de bochten krapper en het gras vaak door de vele kalkoenen echt flink kapotgereden wordt, maar voor de dressuur kan je volgens mij zeker tot het M1 echt wel zonder :) (dat ligt natuurlijk wel aan het paard ;) in mijn geval gaat het om een forse, relatief koele Haflinger..)

Je kan het altijd zonder ijzers proberen, als het niet gaat stop je ermee en gaan er ijzers onder :)
Hier lopen alleen zát paarden zonder...volgens mij zit het voor een groot deel tussen onze oren :o

Dat is precies waar ik op doel!

@Horseware; Oooooh god het paard glijdt uit met één been. :oo En dan al in paniek raken? En ongelukken kunnen altijd gebeuren, bij iedereen. Maar vanwege die paar ongelukken maar meteen pleiten dat het slechts op één manier kan is niet nodig. :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:17

Citaat:
@Horseware; Oooooh god het paard glijdt uit met één been. En dan al in paniek raken?

Normaal reageren is ook een kunst...
Maar zoals ik ze heb zien uitglijden... ja zeker! Daar kan je nare blessures van krijgen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:19

Citaat:
En ongelukken kunnen altijd gebeuren, bij iedereen. Maar vanwege die paar ongelukken maar meteen pleiten dat het slechts op één manier kan is niet nodig.

Tsja, ik voorkom ongelukken liever zoveel mogelijk. Zeker als het met zoiets simpels als ijzers met kalkoenen te voorkomen is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:23

Horseware schreef:
Citaat:
@Horseware; Oooooh god het paard glijdt uit met één been. En dan al in paniek raken?

Normaal reageren is ook een kunst...
Maar zoals ik ze heb zien uitglijden... ja zeker! Daar kan je nare blessures van krijgen.

En relativeren ook, dat is waar ik eigelijk op doel en daarom ook zo reageerde. Mensen zijn veel te bang op hun paard en vertrouwen ze veel te weinig. En maken de boel daarom alleen maar erger. Ben zelf ook al onderuit gegaan deze winter met mijn pony maar om nu aan hem te twijfelen, nee want ongelukken gebeuren nu eenmaal. Maar dit is geen persoonlijke aanval overigens, als jij je beter op je gemak voelt met ijzers moet je dat juist doen!