Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zonder ijzers red je het makkelijk als je grote lijnen maakt overigens, absoluut geen probleem, maar om kleinere figuren te rijden kan ik me voorstellen dat voor de gemoedsrust van sommigen het beter is er ijzers onder te slaan.
.
Silence schreef:Nee, het is niet nodig.
Ik start ijzerloos met mijn paardje, geeft niks geen problemen.
Horseware schreef:Silence schreef:Nee, het is niet nodig.
Ik start ijzerloos met mijn paardje, geeft niks geen problemen.
Bij jou misschien niet (hartstikke mooi natuurlijk), maar ik heb al zoveel paarden zien wegglijden of zelfs helemaal onderuit zien gaan op gras. ook in de B dressuur. Ik vind het dan ook levensgevaarlijk.
Citaat:Vergeet niet dat er ook een ruiterfactor bij komt kijken. Op gladde ondergrond is het de taak van de ruiter hier het paard door heen te leiden. Daarom schreef ik ook voor de gemoedsrust, sommige ruiters worden dan bang, gaan krampen en dat is negatief voor het hele rijden. Sommigen hebben daarentegen wel genoeg rust in het hoofd om het paard gewoon no nonsens door te rijden. Moet eerlijk zeggen dat ik een paard nog nooit onderuit heb zien gaan op gras eigenlijk, maar blijkbaar is het in het mulle van een rijbak wel mogelijk, ben er daarom standaard van overtuigd dat je bij de ruiter moet kijken.
Horseware schreef:Citaat:Vergeet niet dat er ook een ruiterfactor bij komt kijken. Op gladde ondergrond is het de taak van de ruiter hier het paard door heen te leiden. Daarom schreef ik ook voor de gemoedsrust, sommige ruiters worden dan bang, gaan krampen en dat is negatief voor het hele rijden. Sommigen hebben daarentegen wel genoeg rust in het hoofd om het paard gewoon no nonsens door te rijden. Moet eerlijk zeggen dat ik een paard nog nooit onderuit heb zien gaan op gras eigenlijk, maar blijkbaar is het in het mulle van een rijbak wel mogelijk, ben er daarom standaard van overtuigd dat je bij de ruiter moet kijken.
Wat heeft de ruiter er mee te maken als het geregend heeft, het grasland spekglad is en je in je B-proefje de bocht doorrijdt en je paard/pony daar uitglijdt? Op die manier (en bij het springen en bij het mennen) heb ik velen zien wegglijden waar de ruiter/menner er echt geen invloed op had.
Nooit problemen gehad met gladheid, pony hield zich super maar deed wel iets voorzichtiger als het echt glad was... Laatste paar wedstrijden met ijzers & stiften gereden maar ik merkte eigenlijk geen verschil... Met springen zou ik het wel doen omdat het tempo vaak hoger ligt, de bochten krapper en het gras vaak door de vele kalkoenen echt flink kapotgereden wordt, maar voor de dressuur kan je volgens mij zeker tot het M1 echt wel zonder
(dat ligt natuurlijk wel aan het paard
in mijn geval gaat het om een forse, relatief koele Haflinger..)
MariekeS_ schreef:Vorig seizoen zonder ijzers gereden en vaak zat op doorgeregend grasNooit problemen gehad met gladheid, pony hield zich super maar deed wel iets voorzichtiger als het echt glad was... Laatste paar wedstrijden met ijzers & stiften gereden maar ik merkte eigenlijk geen verschil... Met springen zou ik het wel doen omdat het tempo vaak hoger ligt, de bochten krapper en het gras vaak door de vele kalkoenen echt flink kapotgereden wordt, maar voor de dressuur kan je volgens mij zeker tot het M1 echt wel zonder
(dat ligt natuurlijk wel aan het paard
in mijn geval gaat het om een forse, relatief koele Haflinger..)
Je kan het altijd zonder ijzers proberen, als het niet gaat stop je ermee en gaan er ijzers onder![]()
Hier lopen alleen zát paarden zonder...volgens mij zit het voor een groot deel tussen onze oren
En dan al in paniek raken? En ongelukken kunnen altijd gebeuren, bij iedereen. Maar vanwege die paar ongelukken maar meteen pleiten dat het slechts op één manier kan is niet nodig.
Horseware schreef:Citaat:@Horseware; Oooooh god het paard glijdt uit met één been. En dan al in paniek raken?
Normaal reageren is ook een kunst...
Maar zoals ik ze heb zien uitglijden... ja zeker! Daar kan je nare blessures van krijgen.