20 jarige pony nog aanschaffen als wedstrijdpony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponydony

20 jarige pony nog aanschaffen als wedstrijdpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 10:28

Hallo,

Ik heb een lastig dilemma.
Ik heb een dochter van 8 jaar oud die nu zelf een te vlugge b pony heeft.
Ze rijdt er b dressuur mee maar ik denk dat ze met deze pony nog een jaartje te vroeg is.
Nu kan ik bij een bekende van ons een hele goede b pony kopen die al m2 gelopen heeft en ook diverse kampioenschappen gewonnen heeft.
Dit is in principe de ideale leerpony en je stapt erop en je rijdt automatisch je proefje.
De prijs is ook goed maar ik weet niet zo goed of deze pony bijv. nog wel lang genoeg voor de dressuur flitsend genoeg blijft en uiteraard gezond.
Hij is nu net een pony van 10 jaar als je hem ziet dus nog echt heel erg fief.
Ik heb ook al een aanbod gekregen van een nichtje om hem samen te kopen zodat haar zoontje van 6 jaar er al bixie mee kan rijden en hem over 2 jaar over kan nemen, dus zijn oude dag is wel geregeld als ik dat zo zou willen.
Dan kan mijn dochter mooi in haar eigen pony groeien.
Wie kan mij overtuigen om deze pony te kopen? of juist om het niet te doen.
Echte brave en goede wedstrijdpony's zijn er bijna niet te koop dus ik moet hier wel even een goede overweging maken.

R0oszs

Re: 20 jarige pony nog aanschaffen als wedstrijdpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:29

Ik vind het wel kunnen hoor. Ik weet niet wat de conditie van de pony is maar als hij gewoon nog fit is kan het wel, en het is dan idd een goede leerpony voor je dochter!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:32

Als die pony klinisch 100% goed is zou ik er geen minuut over na hoeven denken.

Een betrouwbare pony voor een kind is goud waard. Ik heb paarden gezien van 26 die nog prijzen haalde in de basissport, dus voorlopig zou ik me daar geen zorgen over maken.

Garantie op gezondheid heb je ook bij een jong dier niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:33

Zo'n pony kan nog zo 5-6 jaar mee en dan is je dochter waarschijnlijk ook wel weer toe aan een andere/grotere pony en tot die tijd kan het een super leer pony zijn. Laat wel even een klinische keuring doen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:33

Als de pony fit is, dan weet ik zeker dat het een goede keus zal zijn. Helemaal omdat zn oude dag in 2 jaar is geregeld, daarom denk ik dat als hij nu in goede conditie is dat het een heel goede leerpony zal zijn.
Natuurlijk weet je nooit of het goed blijft gaan met de pony, maar dat weet je ook niet zeker met een 3-jarige.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:36

Zo`n pony is goud waard!
Als hij nu nog fit is, meteen kopen voordat iemand je voor is. :)
(ik heb ook het idee, dat hoe kleiner de pony is, hoe langer ze meegaan)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:38

IS hij 10 of 20 jaar?
Omdat in je titel 20 staat en in je tekst 10.
Als hij 10 is is er helemaal weinig aan de hand (mits gezond natuurlijk) en met 20 kan het ook nog prima maar zou ik even extra goed kijken met keuringen enzo.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:43

als de pony nog in goede conditie is met redelijk droog beenwerk en rad loopt op het harde dan zou ik de gok nemen. Ik zie het nut niet zo in van buigproeven bij een 20 jarige pony. Er zal toch sprake zijn van artrose etc, heel normaal voor die leeftijd. En zo'n pony is goud waard, en kan ze een hoop van leren en veel vertrouwen van krijgen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:45

Stel jezelf eens de vraag hoe flitsend het moet zijn voor een beginnend kind in de B, die hooguit twee jaar met deze pony zal doen.

Wat je schrijft lijkt mij ideaal....jouw kind kan er twee jaar lang heel veel van opsteken....en je hebt ook geen zorg dat je de pony aan de straatstenen niet meer kwijtraakt, want de overname over twee jaar is ook al geregeld...
Ik zou het wel weten....doen!
Zo'n pony zal ook niet al te veel kosten....dus ik zou ook niet keuren, als je zelf voldoende idee hebt over zijn gezondheidstoestand (redelijk droog beenwerk, niet hoesten etc.). Je kunt je er geen buil aan vallen...dit risico zou ik gewoon nemen.
Laatst bijgewerkt door polly2 op 25-03-10 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:47

Het kan uiteraard maar ik zou er ook aan denken dat je dochter zich aan zo'n pony gaat hechten. De pony kan nog 20 jaar meegaan maar die kans is toch wel heel erg klein. De kans dat ze binnen een paar jaar overlijdt is veel groter.
Ik heb toen ik 14 was een 3 jarige pony gekregen, die is inmiddels 9, ik ben heel blij dat ik haar zo jong heb gekocht, de tijd is echt gevlogen en nu gaat ze gewoon nog jaren mee als het goed is ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:50

Ik zou het zeker doen. Al zou dat dier maar 1 jaar mee gaan dan nog doet je dochter veel vertrouwen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:53

Zeker doen! Je dochter zal er veel van leren en vertrouwen van krijgen, ook al zou het maar voor een korte periode zijn.
Ik ken ook een C-pony die op zijn 32e nog gelders kampioen L springen werd, dus als hij nog fief en gezond is kan het best dat ze er nog jaren plezier van heeft :)

blue_sky

Ik zou er zeker voor gaan. Zelf hebben we 2 jaar geleden voor onze dochter die toen 10 was een pony gekocht van toen 17 jaar. Nu is hij 19 en we genieten er nog dagelijks van. Pony is meerdere keren Z geweest en doodbraaf. Mijn dochter heeft er al zo veel van geleerd. En als de pony 10 jaar jonger was geweest was hij onbetaalbaar. Ik heb trouwens afgelopen zomer ook nog een meisje een kampioenschap zien winnen op een pony van 30. Die beestjes gaan gewoon veel langer mee dan onze grote warmbloeden. Niet te lang aarzelen of een ander kaapt hem voor je neus weg. Dit soort pony's staat doorgaans niet lang te koop.

Nylah

Mijn vriendin heeft tot haar pony 30 was nog mee gedaan aan wedstrijden. De pony vond het leuk en zag en ziet er nog steeds geweldig uit!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:54

Ik zou het ook doen, wel zou ik even goed na laten kijken door de dierenarts, ook mbt leeftijd.
Veel pony's worden nooit een jaar ouder volgens de eigenaren ..
Is ie 20 kan ie wellicht nog wel 5 jaar mee, blijkt ie 30 te zijn dan word het een stuk krapper.
Dus vandaar even een dierenarts eroverheen laten kijken.

Maar zo'n pony is juist geschikt voor beginnende kinderen, een lekker oud tufje dat de nodige kilometers heeft gelopen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:56

Alexx schreef:
Het kan uiteraard maar ik zou er ook aan denken dat je dochter zich aan zo'n pony gaat hechten. De pony kan nog 20 jaar meegaan maar die kans is toch wel heel erg klein. De kans dat ze binnen een paar jaar overlijdt is veel groter.
Ik heb toen ik 14 was een 3 jarige pony gekregen, die is inmiddels 9, ik ben heel blij dat ik haar zo jong heb gekocht, de tijd is echt gevlogen en nu gaat ze gewoon nog jaren mee als het goed is ;)

Jonge paarden kunnen ook koliek krijgen (of iets anders) en overlijden. Bovendien hoort afscheid bij het leven, vooral als het over dieren gaat, want die worden nu eenmaal niet zo oud als mensen. Deze pony is niet voor niks 20 jaar geworden in goede gezondheid, het is een sterk beestje en die kunnen wel in de 30 worden. Ik ben het dus niet met deze reactie eens; een jonge pony kopen voor zo'n kind is helemaal niet handig, eerder gevaarlijk en dan moet je ook al een grotere maat kopen, anders groeit ze eraf en moet ze ook afscheid nemen...

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:56

Ik begon op mijn pony toen ze 19 was, toen was ze al wel van ons (broer en zus hadden haar gereden). Ik heb echt superveel geleerd en nog 5 jaar wedstrijden gereden, veel gewonnen en veel plezier gehad. Dus als de pony fit is zou ik het wel aandurven.

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:57

mijn zusje rijd ook op een B-pony die 23 is en nog topfit meeloopt in het L springen, hij lijkt wel tien jaar jonger. En hij gaat (denken we) ook nog wel een paar jaar mee.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 11:02

Fijn voor de vele positieve reacties.

de pony heeft papier dus over de leeftijd twijfel ik niet.
Wat zou zo'n pony eigenlijk mogen kosten?

En hoe zou de combinatie zijn om hem samen aan te schaffen en dus risicospreiding te doen.
Zoontje ( 6 jaar) van mijn nicht wil er graag bixie mee gaan rijden en onze dochter meteen in de b dressuur.
Ik denk zelf dat het voor de pony een welkome afwisseling is en dat hij dan ook het makkelijkste zijn werk kan blijven doen.
Ook neemt zij dan over 2 jaar de pony volledig over (m ze heeft nog een zoontje van bijna 4) dus dan kan die erweer op.
Alleen wil mijn nicht niet teveel geld kwijt zijn.

Ik moet vrijdag definitief beslissen dus ik hoop op nog meer positieve reacties of juist andere aanbevelingen.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 11:04

o ja ik vergeet te schrijven dat deze pony dus m2 is en al vele kampioenschappen gereden heeft dus de prijs is wellicht iets hoger dan bij een minder ervaren pony.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:08

Om je een richtprijs te kunnen geven zou ik graag nog wat meer willen weten.
Wat is het ras, hoe groot is de pony? En krijg je er nog harnachement bij?

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 11:23

Hallo,

Her is welshpony van 1,21 hoog en zadel enz. heb ikzelf dus dat zit er niet bij.
Hij is spierwit, wel chique maar ook veel poetsen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:43

Voor die leeftijd....een beetje afhankelijk van of er nog andere dingen zijn (kribbebijten, gallen, luchtzuigen, hoesten etc.) zou ik voor zo'n pony een bedrag tussen de 500 en 1000 euro neertellen.
Vanaf de leeftijd van een jaar of 18 doet voor mij de klassering (M2 in dit geval) niet meer ter zake, omdat dit niet meer opweegt tegen het risico dat je neemt met de aanschaf van een ouder dier. Hoe je het ook wendt of keert....de gezondheidsrisico's nemen vanaf deze leeftijd behoorlijk toe. Je kunt geluk hebben, maar ook pech.
Vandaar dat ik deze prijsklasse redelijk vind, omdat je daarmee je financieel risico enigszins indekt.
Emotioneel risico is weer wat anders....
Maar ik ze dit heel zakelijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:50

Prijsklasse voor deze B-pony tussen de 800,- en 1500,- euro.
Leeftijd zijn cijfers op papier,kijk naar zijn lichamelijke toestand niet naar de getallen op een papiertje.
Deze pony's zijn super goede leer pony's en zeer betrouwbaar,kennen [bijna] alles al.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:51

Het is lastig een prijs hierop te zetten, brave kleinere pony's zijn vaak veel waard. Het is dus ook maar net wat je er voor wilt geven.

Verder zeg ik als je zo'n pony aangeboden krijgt gelijk doen! Je dochter kan zoveel leren van zo'n dier. En daarnaast zijn ze wat evenwichtiger en kan er dus ook lekker mee gespeeld worden, er is namelijk niks zo zonde als een kind dat angst voor zn pony ontwikkeld en daardoor het plezier in het rijden verliest.

Wat vragen ze voor de pony?