Waar hoort de -2?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Waar hoort de -2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:43

Gisterenavond tijdens de jury-opleiding B/L is er een discussie ontstaan over waar de -2 moet komen te staan. Ik zal hieronder kort uitleggen hoe er gereden is.

Onderdeel 15 tussen H en C aanspringen in rechtergalop
Onderdeel 16 bij C volte van 15 m
Amazone springt tussen H en C in de verkeerde galop aan, probeert te herstellen hetgeen niet lukt. Paard is niet aan de hulpen ‘verzet’
Bij C rijdt ze een ( vierkante) volte waarbij ze tussen H en C opnieuw aanspringt, en vervolgens de volte van 15 m rijdt.

Hoort de -2 nu bij het aanspringen, omdat ze terugnam en overnieuw aansprong na een volte gereden te hebben, of moet het bij de volte, omdat ze die min of meer twee keer gereden zou hebben?

Voor degenen die er gisteren bij waren: laat je reactie even achterwege, ik hoor graag eerst de mening van een buitenstaander!

HelgaV

Re: Waar hoort de -2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:49

Ik ben zelf geen jury maar wil hier als 'leek' wel op reageren.
Naar mijn idee hoort hij bij het aanspringen. Ze springt immers aan, dat gaat fout. Wat ik uit je tekst opmaak, was ze nu te laat om tussen H & C aan te springen dus moet ze eigenlijk wel een volte draaien om daarna alsnog in galop die volte 15m te kunnen rijden. Ze had er ook voor kunnen kiezen om opnieuw aan te galloperen op onderdeel 16 (de volte). In dat geval had je denk ik ook een -2 gegeven voor het aanspringen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 14:53

Nee, dan had het aanspringen zelf een lager cijfer gekregen, en de volte ook, immers allebei niet gereden zoals de bedoeling is.
Ik hoor graag nog meer reacties!

just_bassieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:59

Het aanspringen gaat fout dus daar punt je sowieso al lager op hier geef je geen -2
Maar omdat ze het paard niet op tijd in de goede galop krijgt en hierdoor de volte ook niet kan nemen moet ze hier dus de extra volte rijden...hier zou ik dus de -2 voor geven. (Je geeft geen -2 omdat iemand fout aanspringt maar wel omdat hij een extra volte moet rijden)
Het aanspringen doet ze hierdoor ook opnieuw maar volgens mij geld hiervoor dat de 1e keer alleen telt.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:00

Hier ook geen jury maar schrijf veel bij jury's
Ze moet die min 2 krijgen bij de volte want die rijd ze als het ware 2 keer ookal spingt ze verkeerd aan dat kost haar punten verzet dat kost haar punten in het volgende onderdeel(de volte 15m) Als ze die dan nog een keer rijd is het 2min erbij.
Al deed ze op de volte in de goeie galop aan springen dan krijgt ze voor het aanspringen en de volte minder punten en ga je verder met je proef.
correct me if iam rong hahaha (gebrekkig engels :+ )

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:01

Een 1 voor het niet aanspringen in de goede galop.
Een zware onvoldoende voor haar eerste volte.
-2 voor de 2e volte die niet meer in het programma hoort.

De 2e keer aanspringen in galop en de 2e volte tellen niet voor punten, het eerste wat je laat zien is wat telt.

Door te verbeteren kan ze daardoor wel weer een goed punt krijgen voor het terug nemen naar de draf.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:01

@Bassie: Ja, helemaal mee eens, hoor, maar de vraag is: waar moet de -2, bij de volte of bij het aanspringen?
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 23-03-10 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Linnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:01

Als ze voorbij de C is geweest, dan bij de volte. Ze zou daar de volte moeten rijden en rijdt die dan inderdaad 2x.

Als ze zo snel is geweest om nog voor C weer omgedraait te zijn, dan zou je ervoor kunnen kiezen om het bij het aanspringen te doen, maar dat lijkt me erg lastig

(ben overigens ook bezig met de B/L opleiding)

just_bassieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:05

_sparta_ schreef:
Een 1 voor het niet aanspringen in de goede galop.
Een zware onvoldoende voor haar eerste volte.
-2 voor de 2e volte die niet meer in het programma hoort.

De 2e keer aanspringen in galop en de 2e volte tellen niet voor punten, het eerste wat je laat zien is wat telt.

Door te verbeteren kan ze daardoor wel weer een goed punt krijgen voor het terug nemen naar de draf.

Een 1 voor het fout aanspringen in de B? dat lijkt mij niet

De -2 hoort bij de volte!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:07

Officieel mag ze uit eigen initiatief helemaal de oefening niet opnieuw uitvoeren.
Wij hebben tijdens de cursus meegekregen de ruiter altijd proberen zo hoog mogelijk cijfers te geven, dus jury moet op zo'n moment ingrijpen tot goede galop lukt en dan -2 bij aanspringen (ervan uitgaangaande dat het dan welk lukt scheelt dat 7 punten).

Indien we het hier over L2 proef hebben, dan zou ik
Aanspringen HC een 2, niet in goede galop aangesprongen, niet gecorrigeerd.
Volte 15 m., een 3 veel te groot, niet rond en verkeerde galop.
en dan daarna -2 fout programma, de 2e keer aanspringen en 2e volte worden dus buiten beschouwing gelaten.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:08

Waarom niet? Ze liet niet de juiste galop zien. Dus niet getoond. Is een 0. Ook in de B. Maar ze kwam nog wel in die hoek, dus daar een 1 voor.
Ook in de B mag je punten naar wat je ziet. Het niveau wat je moet rijden is lager en dat is het verschil met bijvoorbeeld M. maar wat er gevraagd wordt moet ook getoond worden.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:11

kleinvosje schreef:
Gisterenavond tijdens de jury-opleiding B/L is er een discussie ontstaan over waar de -2 moet komen te staan. Ik zal hieronder kort uitleggen hoe er gereden is.

Onderdeel 15 tussen H en C aanspringen in rechtergalop
Onderdeel 16 bij C volte van 15 m
Amazone springt tussen H en C in de verkeerde galop aan, probeert te herstellen hetgeen niet lukt. Hiervoor geef je dus een laag cijfer Paard is niet aan de hulpen ‘verzet’
Bij C rijdt ze een ( vierkante) volte waarbij ze tussen H en C opnieuw aanspringt dit is de fout in het programma en hiervoor krijgt ze dus de -2 en aangezien punt 16 een volte is, zou ik de min 2 bij punt 16 toekennen, en vervolgens de volte van 15 m rijdt.

Ik ben wel jury :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 15:12

Bedankt allemaal voor jullie reactie, er mogen er nog meer komen. Ik ga dit meenemen naar de volgende cursusavond!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:13

jury schreef:
Indien we het hier over L2 proef hebben, dan zou ik
Aanspringen HC een 2, niet in goede galop aangesprongen, niet gecorrigeerd.
Volte 15 m., een 3 veel te groot, niet rond en verkeerde galop.
en dan daarna -2 fout programma, de 2e keer aanspringen en 2e volte worden dus buiten beschouwing gelaten.

Zo zou het ook kunnen.... streng maar wel rechtvaardig :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:14

Komt bij mij dus normaal niet voor omdat ik ze de gelegenheid geef om in de goede galop te komen (of dat moet dus echt niet lukken :) )

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:04

TS nu ben ik natuurlijk wel heel nieuwsgierig naar wat er gisteren besproken is over dit gedeelte van de proef... mag via pb :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:05

Maar grijp je dan in tijdens de proef Jury? dat is denk ik niet de bedoeling......ja als ze verkeerd rijden maar verkeerde galop aanspringen valt niet onder programmafout.

Ik laat ze vrolijk doortobben want ik wil wel zien hoe ze het op gaan lossen. Gezien de onderdelen is dit inderdaad een L2 proef.

Ze krijgt van mij een 3 voor het aanspringen met als commentaar verkeerde galop, sneller herstellen. Dan de vierkante volte, dat wordt ook een 3 met als commentaar verkeerde galop, beter verdelen en vervolgens plak ik er dan inderdaad een min 2 achter voor de volte die ze extra rijdt.

just_bassieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:10

Je geeft toch een 0 als de oefening niet uitgevoerd word.
En in dit voorbeeld doet ze wel een poging om aan te springen alleen komt ze in de verkeerde galop en word het hersteld

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 16:19

@miep: ik ga nog niet vertellen wat de uitkomst is, want die weet ik nog niet. De discussie zoals die her gevoerd wordt, over bij welk onderdeel de -2 moet komen te staan, werd gisteren ook gevoerd. Cursusleider gaat u voor de zekerheid navragen hoe het gerekend moet worden!

Sparta: ik vind dat je erg streng bent. De oefening is wel uitgevoerd, alleen niet goed. een 0 betekent niet getoond, 'niets van het gevraagde werd uitgevoerd'. En dat is wel zo. Ze reed in de goede richting, sprong aan in galop, en ging rechtdoor. Dan is er dus wel wat getoond alleen de uitvoering ervan ging niet goed.

*edit: naam veranderd, vergiste me...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:36

daffodil schreef:
Maar grijp je dan in tijdens de proef Jury? dat is denk ik niet de bedoeling......ja als ze verkeerd rijden maar verkeerde galop aanspringen valt niet onder programmafout.

Zo hebben wij het geleerd bij de cursus. Omdat je anders zowel de volgte als de overgang terug niet goed of heel laag kunt beoordelen. Zeker in de B vind ik dit te rechtvaardigen, L2 heb ik persoonlijk ook zo iets van nu moet je dat wel kunnen...... ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:49

ik zou denken dat de -2 bij de volte moet komen, door het aanspringen in een foutieve galop en het verzet krijg je hier al een laag cijfer.
Waarschijnlijk wil de ruiter opnieuw proberen en rijdt dus niet de gevraagde volte van 15m, maar rijdt terug naar C om daar de proef te hernemen. Dit is een fout in het programma, dus -2

@just_bassie: een instructeur, die regelmatig jureert, vertelde me dat je nooit een 0 zou mogen geven/krijgen, omdat een 0 betekent dat je als ruiter in rook bent opgegaan. Dus dat het minimum een 1 is, want de ruiter in kwestie passeert aan de startletter en verzuimd de rest van de oefening (dat was zijn redenering)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:52

De vraag is de rechter galop, die wordt niet getoond. Er is een hoop verzet en gerommel en uiteindelijk een verkeerde galop.
Een 1 voor het langs het juiste punt komen.

In de B wordt zo weinig gevraagd, dat beetje wat de ruiter moet laten zien kan ook wel goed. Galop aanspringen is daar 1 ding van. En echt geen moeilijk ding.

petitparis, dat zeg ik toch ook een 1, omdat ze in die hoek is geweest. Maar dat is dan ook het enige wat er getoond is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:57

dat over minimum een1 was dan ook niet tot jou gericht, want jij zegt hetzelfde als mijn instructeur ;)

maar ben eigenlijk ook wel benieuwd waar de -2 nu hoort...
ik heb eerder alleen maar een poging tot logisch nadenken gedaan... (tot zover ik logisch ben dan :D)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:01

Het gaat hier om een L2 proef. Dat komt niet goed naar voren in mijn openingspost. Het gaat mij er niet eens zozeer om dat ik mijn gelijk haal, of een andere het zijne, maar meer dat ik zeker wil weten waar het neergezet moet worden. Stel je voor dat dit een examenproef betrof, dan zouden er mensen op kunnen zakken...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:04

Ik zou zeggen de volte. Daar komt de fout in het programma.