scheren in de zomer ja of nee ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junkieee

scheren in de zomer ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:58

hallo,
ik heb een vraagje over het scheren als je de zomer in gaat,
ik hoor namelijk sommige mensen zeggen dat je dit niet mag doen ivm verbranding
van de huid van het paard,
maar er zijn ook mensen die hun paard wel scheren in de zomer.
wat is jullie ervaring, en wat weten jullie hier vanaf ??
groetjes anita
Laatst bijgewerkt door Revanches op 22-03-10 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nutteloze poll verwijderd.

dromertje2

Re: scheren in de zomer ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:59

wat is het nut van scheren in de zomer?

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:00

Ja, waarom zou je een paard scheren in de zomer?
Neem aan dat het dan eigenlijk niet meer nodig is ;)

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:00

in de zomer gaat de dikke vacht er toch af? en houden ze een dun vachtje over ik zou de haren die er in de zomer op zitten niet er af halen nee!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:28

heb er geen ervaring mee, maar volgens mij doen veel (m)endurance ruiters het gewoon hele seizoen door

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:49

Dit is iets voor SV.
Daarom van VSW-->SV.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:50

ik snap ook niet wat het nut ervan is hoor.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:51

Vedaulaa schreef:
in de zomer gaat de dikke vacht er toch af? en houden ze een dun vachtje over ik zou de haren die er in de zomer op zitten niet er af halen nee!

Niet alle paarden houden er een hele korte zomervacht op na. En ook zaken als cushing kunnen een reden zijn om het hele jaar door te scheren.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:54

nou zelf zou ik er ook niet zo snel op zijn gekomen, maar ik heb een shetlander en die heeft een heeleeee dikke vacht en met plukken ben ik bijna tot juli mee bezig, en hij is vorig jaar bij de vorige eigenaar ook geschoren maar die weet er niet veel van af die doet maar wat, vandaar dat ik het me af vroeg

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:56

Wellicht heeft de shet moeite met ruien? Eens een Furminator proberen of vitaminespuit halen.

Heb mijn merrie haar hals halverwege de zomer geschoren, ze had het zo warm onder der manen maar wou ze niet zo erg kortwieken anders zat ze weer met vliegjes enzo. Zat toen ook nog flink dikke vacht onder. Nu zit ze al in der zomervacht dus verwacht dit jaar geen problemen.

Stratovarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:57

Mijn paard heb ik wel geschoren afgelopen zomer, dat was alleen omdat ze zo dik in haar vacht zat. Ze stond te zweten in de wei en ze was een stuk opgewekter dat ze van het haar af was.
Zou alleen scheren als je paard echt flink last heeft van de vacht, anders zie ik er ook geen nut van eigenlijk

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:58

Mijn shet kan niet verhaaren daarom scheer ik haar in maart, anders zweet ze teveel tijdens het mennen :+

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 21:00

nee dat klopt k ben nu al bezig met veele poetsbeurten, en er komt wel wat van af dan kijk ik gewoon hoe het gaat. maar jullie hebben dus geen verhalen over verbranden van de huid door het scheren ?? dat heb ik wel eens gehoord namelijk ???

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:02

ALS het waar zou zijn van dat verbranden zou ik gewoon een vliegendekentje (eventueel met hals) opleggen.
Dan kan hij niet verbranden, en heeft hij meteen minder last van vliegen en dazen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:36

Als ze inderdaad niet meer door hun vacht doorkomen door bv ziekte dan is het een ander verhaar maar anders zien ik het nut er niet van in.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:04

het zou kunnen verbranden. heb er zelf nog nooit van gehoord, maar heb ook niemand in mijn omgeving die zijn paard scheert in de zomer. maar als ik logisch na ga denken. een lichte neus verbrand in de zomer, dus als jij een paard hebt met een lichte (wit/roze) huid zou het natuurlijk zomaar kunnen dat hij verbrand als er (bijna)geen haar meer op zit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:18

als je paard/pony door ziekte of ouderdom bijna niet meer verhaart en in juni standaard nog steeds met een dikke lange vacht staat , zou ik begin maart ergens scheren, dan kan je voor de koude dagen nog een deken gebruiken en tegen dat de zon sterk genoeg is om de huid te verbranden, daartegen heeft je paard terug kort haar en indien nodig kan je nog en vliegendeken erop leggen.

_debke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:00

ik had mijn tinker vorig jaar ook geschoren, hij stond gewoon te zweten. Enige nadeel was inderdaad dat hij verbrand was, de stal jongen had hem in de volle zon gezet. Terwijl er van te voen was aangegeven dat dit absluut niet mocht, mdat hij een roze huidskleur had.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:01

ja ik heb dan zegmaar een shet, en hij komt best lastig door zijn dikke vacht heen, maar het is een vos dus hij heeft geen lichte huid, en ook bijna geen aftekeningen die eventueel kunnen verbranden.

Truffel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:57

ik zou je paard idd niet scheren in de zomer ... ze kunnen (als ze een lichte huid hebben ) dan idd verbranden ..
zie het nut niet echt ...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:03

Mijn pony heb ik vorig jaar april nog geschoren omdat het toen ineens zo warm werd en hij als teddybeer zijnde gewoon stond te hijgen... Hij heeft daarna zijn eczeemdeken opgekregem, dus verbranden kan hij niet. Mocht je er bang voor zijn, gewoon een vliegendeken met UV-wering erop leggen?
Maar als je NU scheert hoef je niet de hele zomer te scheren en heeft hij over twee maanden alweer een beetje haar toch?
Moet je wel tot die tijd een dekentje ofzo opleggen omdat het nu voor in zn blootje wel echt te koud is ;)

Je zou trouwens ook een jachtpatroon kunnen scheren, dan hebben ze wel bescherming op rug en kont maar kunnen ze hun warmte wel kwijt :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:06

karev schreef:
heb er geen ervaring mee, maar volgens mij doen veel (m)endurance ruiters het gewoon hele seizoen door

Klopt, in de (m)endurance wordt het hele jaar door geschoren als het paard daardoor beter zijn warmte kwijt kan.

Nog nooit gehoord dat de huid is verbrand, maar nou ken ik ook zeer weinig paarden met een roze huid. Ik kan me er iets bij voorstellen, maar dat kan bij 'gewone' witte voetjes en aftekeningen op het hoofd ook gebeuren.

Slecht is het iig niet en uit eigen ervaring weet ik dat de vacht niet lelijk wordt van in het voorjaar scheren. Op dit moment lopen er overigens vrij veel nét geschoren endurancepaarden rond, de meesten met een patroontje (dus niet geheel uit het haar, meestal alleen de hals en schouders - zo loopt mijn paard er ook bij - en eventueel de liezen). Veel paarden zijn nog niet helemaal uit hun wintervacht, maar al wel volop in training en lopen ook hun wedstrijden. Veel prettiger voor het dier als hij dat met zo weinig mogelijk haar hoeft te doen.

Hier vind je er vast wel een paar tussen (foto's van wedstrijd van afgelopen weekend).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 07:43

Wij scheren de shetten ook regelmatig in het voorjaar. Geen probleem hoor.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:39

ja erg bedankt voor alle reacties ik eb besloten om minimaal nog te wachten tot eind april en er dan toch alvast een scheerapparaat overheen te halen en als et dan nog koud is leg ik er een dekentje op :D, en tegen de tijd dat het 30 graden is heeftie al weer zijn eigen vachtje een beetje terug :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:43

Flaver schreef:
Mijn shet kan niet verhaaren daarom scheer ik haar in maart, anders zweet ze teveel tijdens het mennen :+

Hoezo kan je shet niet verharen?

Ik scheer mijn shetlander het liefst nog deze maand, maar omdat ik hem wel even eerst uit zijn wintervacht wil zien komen wacht ik het nog even af. Hij heeft namelijk bij zijn vorige eigenaar echt een vervilte vacht gekregen en dat is nu allemaal weer netjes. Is het trouwens waar dat hoe vaker je het scheert hoe dikker het terug komt? :P