Ben ik te voorzichtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natascha32

Ben ik te voorzichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:01

Hallo!

Ik heb sinds kort 2 meisjes van 15 die af en toe op mijn paardjes mogen rijden. De paardjes heb ik nog niet zo lang (half jaar) en ben afgelopen vrijdag voor het eerst met ze het bos in geweest. De merrie was nog best onrustig en schrikkerig. Verder zijn ze allebei erg braaf. Nu zitten die meisjes te 'zeuren' dat ze ook het bos in willen. Het bos is om de hoek dus dat is het probleem niet. Ik ben alleen bang dat er wat gebeurt, omdat ik weet dat de merrie nog niet helemaal gewend is. De meisjes kunnen wel rijden, maar wat ik steeds zie als ze in de bak rijden is alleen maar rondjes in galop. Er wordt niet 1 keer van afgeweken. Wat denken jullie? Kan ik ze het bos inlaten, of zal ik beter even wachten, en zelf een paar keer het bos in zijn geweest?

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:05

Ik zou nog even wachten met alleen in het bos.
Gewoon nog een aantal keer meegaan en goed kijken hoe de schrikkerige merrie reageert. :)
Maar vertrouw je deze meiden wel?

Kallandso

Re: Ben ik te voorzichtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:06

Als jij er geen fijn gevoel bij hebt, moet je ze niet laten gaan.
Maar het klinkt niet alsof je heel erg blij bent met die twee meiden?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:07

Nee je bent niet te voorzichtig :). Als jij je er niet goed bij voelt moet je het gewoon niet doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:08

kijk maar uit met jonge kinderen,als er wat gebeurt ben je de klos.
Ik zou ze ook niet alleen het bos in laten gaan,gehaaid dat het fout gaat. :n

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:09

Ik zou ze zeker niet alleen naar buiten laten. Als je al besluit dat ze naar buiten mogen zou ik zelf meegaan op de fiets, maar het klinkt niet alsof ze vreselijk verantwoordelijk zijn en goed nadenken over wat ze doen. Alleen maar galopperen..?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:11

Ik zou gewoon lekker doen wat jij wilt!

Ik ben 20 en heb graag zelfs dat de eigenaar van mijn paard mee gaat, al is het maar omdat ze nog steeds onberekenbaar kan zijn (tja friezen blijven lang jong!) Dus ik zou doen wat jou gevoel je ingeeft, en och lekker laten zeuren!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:14

nee je bent niet te voorzichtig hoor! Zeker als je zelf nog maar 1 keer het bos in gegaan bent ;) Je kent je paardjes nog niet door en door (zeker niet in het bos) en je kent die meisjes met je paard nog niet zo lang (weet natuurlijk niet of je ze al langer kent maar goed ;))
kinderen an 15 zien meestal het gevaar nog niet in en uiteindelijk ben jij verantwoordelijk als er iets gebeurd.. Neem je paardjes eerst zelf vaker mee het bos in zodat je ze leert kennen en over een tijd mss die meiden met jou op de fiets mee?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:14

Op mijn pony rijdt een meisje van 14 en dat gaat goed. Pony is echt super braaf en schrikt nergens van.
Ik heb haar nu 1 x een rondje samen met een vriendin op de fiets laten rijden, laat haar soms het laatste stukje alleen en vandaag heeft ze dan in de bak alleen gereden maar wel met iemand anders erbij die dan evt. hulp kan halen als er iets gebeurd.

En ik moet zeggen dat ik het doodeng vind en er dus liever gewoon elke x zelf bij ben.
Het kan altijd mis gaan maar het is toch het kind van een ander en daa rmoet je extra zuinig op zijn.

Nog maar los van het feit dat kinderen alle gevaren voor zichzelf en de pony niet zien. Of met de pony gaan spelen. Dat zit hem nu eenmaal in de leeftijd.

Laat ze eerst in de bak maar eens zien dat ze serieus met de paarden bezig zijn en dan bv 10 min. het bos in.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:16

Hmmmm, ik zou het ook niet doen en had allang de verzorging verbroken eerlijk gezegd. Alleen maar galopperen is bij mij echt meteen de rijbak EN stal EN erf kunnen verlaten....

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:17

Je kan nooit te voorzichtig zijn, ik mocht met mijn bijrijdpaard naar het bos als ik een bodyprotector om had, en dat terwijl zij zelf al de zekerheid dat het paard nooit iets zou doen uit zichzelf in het bos. En jij bent nog helemaal niet zeker van hoe je paard is in het bos, en uit de manier waarop je over de meisjes praat lijk het wel of jij hun niet met je paard vertrouwt. Dus nee je bent niet te voorzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:18

Persoonlijk zou ik ze helemaal niet buiten laten rijden. Heel misschien één meisje met jou erbij. Op het gebied van aansprakelijkheid bij een ongeval is niet alles even duidelijk geregeld. De eigenaar van het paard is immers nog altijd verantwoordelijk ook voor 'schade' aan je bijrijdster.

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 21:23

Het klopt inderdaad dat ik niet helemaal tevreden ben met de meisjes. Ook een paar keer een miscommunicatie gehad. Stonden wij als gezinnetje (man, vrouw, 2 dochters) met alle rijbroekjes aan klaar om de zondag in de bak door te brengen, kwamen de meisjes eraan, zonder vooraf even te bellen want dat was de afspraak.
Maar goed straks ben ik helemaal offtopic...

Ik ga ze in ieder geval aanspreken ( in mijn beste duits) op het gallopeergedrag en ze nog een kans geven. En dan mogen ze misschien over een tijd het bos proberen

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:40

Ik zou ze het bos nog maar even niet inlaten, of inderdaad jij met een meisje en dan jij met het andere meisje gewoon zodat jij ze persoonlijk kan wijzen op dingen in het bos waar ze voor op moeten letten en wat jij wel geschikte paden vindt voor galop etcetera.

Dan over het galopperen, ik vindt dat een reden om ze zoiezo nog even niet het bos in te laten gaan, want of:
- Ze weten niet dat dat niet goed is voor een paard, en dan hebben ze gewoon nog vrij veel te leren.
-of ze weten het wel, maar trekken zich er niets van aan omdat ze galopperen nou eenmaal leuker vinden.

Beiden soorten zijn niet bepaald geschikt om alleen het bos in te gaan want buiten galopperen is nog veel leuker en dus zullen ze het vaker doen. Maar als ze tot de tweede catergorie horen, dan zou ik ze maar helemaal wegsturen want dan zijn ze niet goed met paarden bezig. Of je moet de tijd (en zin) hebben om die meiden volledig op te leiden tot goede, en nadenkende verzorgsters/bijrijdsters.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:28

Ik denk als ik het zo lees dat je niet voorzichtig genoeg bent.
Persoonlijk zou ik eerst de tijd willen hebben om een nieuw paard te leren kennen en die ook de tijd geven om echt te settelen op de nieuwe plek, daar zou ik al snel een jaar voor uittrekken. Daarnaast wil ik geen verzorgers/bijrijders waar ik geen goed gevoel bij heb en die zich niet aan de afspraken houden. Zelfs met goede bijrijders is het juridische risico fors (al weet ik niet hoe dat in Duitsland zit, raad je aan om dat na te vragen) als er nl iets fout gaat ben jij, in elk geval in NL in eerste instantie aansprakelijk.
Denk dat als je deze 2 meiden zo het bos instuurt dat je ongelukken of blessures mag verwachten. In beide gevallen zit jij met een flinke rekening en paarden die op zijn gunstigst een stuk heropvoeding nodig hebben om weer met jouw dierbaren veilig op pad te kunnen.

veropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:40

ik zou het heel logisch vinden als ik een van die meisjes was dat ik niet gelijk het bos in mag, en ik zou al helemaal niet de hele tijd galloperen!

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:42

Ik ben het eens met de reactie boven me :j
Ik zou ze niet zomaar het bos in laten...

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:48

Ik zou het niet eens vragen aan de andere bokkers.
Alles in je zegt duidelijk "nee", dus zeker nog niet doen en naar jezelf luisteren!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:41

Ik kan mij helemaal aansluiten. Het voelt bij jou niet prettig om hen met je paarden alleen het bos in te laten gaan. Dus niet toelaten. Zij kunnen in de bak rijden. Daarbij moeten zij eerst maar eens aan jou laten tonen dat zij ook de verantwoording kunnen hebben over het paard en deze niet afjakkeren.
Groot gelijk en niet overstag gaan omdat zij dat zo graag willen.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:01

Mee eens met het bovenstaande.
Jouw paarden - jouw wetten.
Zelf zou ik ook niet snel een minderjarige met mijn dieren 'los' laten, zeker al niet als je het niet helemaal vertrouwt.
Ik ben ook steeds heel voorzichtig, in die mate zelfs dat ik mij steeds bij onze verzekeraar bevraag in geval van twijfel (gelukkig is onze verzekeraar geen zware commercant ;-) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:03

natascha32 schreef:
Hallo!

Ik heb sinds kort 2 meisjes van 15 die af en toe op mijn paardjes mogen rijden. De paardjes heb ik nog niet zo lang (half jaar) en ben afgelopen vrijdag voor het eerst met ze het bos in geweest. De merrie was nog best onrustig en schrikkerig. Verder zijn ze allebei erg braaf. Nu zitten die meisjes te 'zeuren' dat ze ook het bos in willen. Het bos is om de hoek dus dat is het probleem niet. Ik ben alleen bang dat er wat gebeurt, omdat ik weet dat de merrie nog niet helemaal gewend is. De meisjes kunnen wel rijden, maar wat ik steeds zie als ze in de bak rijden is alleen maar rondjes in galop. Er wordt niet 1 keer van afgeweken. Wat denken jullie? Kan ik ze het bos inlaten, of zal ik beter even wachten, en zelf een paar keer het bos in zijn geweest?

Als ze in een bak niet eens kunnen stappen / draven kunnen ze A: niet rijden en het paard terug nemen, B: niet volwassen gedragen en weten wanneer het genoeg is.

Sjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:09

Je bent absoluut niet te voorzichtig. Het klinkt zelfs alsof je zelfs een beetje baalt van die meiden. Ik denk dat om het feit dat ze alleen maar galoperen het twee meiden zijn die nog erg speels zijn en nog alleen maar hard en snel willen gaan. Ik krijg niet het idee dat ze verantwoordelijkheidsgevoel hebben uit dit bericht.

Wat ik zou doen is lekker even wachten en even overdenken of je echt wel tevreden bent met deze meiden. Neem liever een wat meer verantwoorderlijk meisje wat wat meer let op dressuur of springen etc. Dat is leuker voor jou en voor het paard.

Gr.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:10

natascha32 schreef:
Het klopt inderdaad dat ik niet helemaal tevreden ben met de meisjes. Ook een paar keer een miscommunicatie gehad. Stonden wij als gezinnetje (man, vrouw, 2 dochters) met alle rijbroekjes aan klaar om de zondag in de bak door te brengen, kwamen de meisjes eraan, zonder vooraf even te bellen want dat was de afspraak.
Maar goed straks ben ik helemaal offtopic...

En toen heb jij je verzorgsters laten rijden in plaats van je eigen dochters en jijzelf??

Ik zelf had ze al weggestuurd als deze meisjes alleen maar willen galoperen enzo. Ze zijn in mijn ogen dan onverantwoordelijk bezig en je kunt erop wachten dat er een ongeluk gebeurd, omdat ze knetterhard door het bos heen racen.

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 17:56

@ineke2 Ik heb ze toen 3 kwartier laten rijden en ze toen naar huis laten gaan. Ze hadden er geloof ik toch niet zo'n zin in want het had iets geregend en dan kun je niet zo hard in de bak bij ons:)

Verder heb ik ze nog niet gezien om het over hun rijstijl te hebben, maar dat ga ik zeker doen. Ben vanmiddag zelf wel heerlijk het bos in geweest!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:24

Ik vind jouw veel te toegeefelijk naar je verzorgsters toe eerlijk gezegd. Je had het over een afspraak dat ze moesten bellen als ze kwamen wat ze niet hadden gedaan? Dan kun je dus voor niks komen en ik had ze dan ook zeker die dag niet laten rijden.

Poetsen ofzo, misschien nog wel... Maar rijden hadden ze toch echt kunnen vergeten bij mij :=