Het leed dat verharen heet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Het leed dat verharen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 17:00

Jullie kennen het vast wel. Je hebt een (verzorg)paard die in de winter een fikse wintervacht heeft. Die wintervacht moet weer weg en daar is het nu de tijd voor! O-ver-al zitten haren, niet alleen op paardjelief maar ook op mij. Dit is natuurlijk niet tegen te houden, maar fijn is het niet.
Wat voor 'methodes' gebruiken jullie om je paard van loszittende haren te ontdoen? En dan ben ik niet opzoek naar dure Furminators, maar naar goedkopere oplossingen en huis-tuin- en keukentips!

(en ja, ik weet dat Dubbeldun ze goedkoop heeft, maar dat is echt mijn 'last resort')

Anne.

Re: Het leed dat verharen heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 17:01

Ik heb over een aantal topics heen gelezen, mijn fout, wat mij betreft mag hier een slotje op, hoor!

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:39

ja, dat is het nadeel van de zomer...
de wintervacht gaat weg...

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:40

sorry, weet niet wat er gebeurde!!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:43

zucht... die van mij ook .. vreselijk... normaal scheer ik hem altijd maar had dit jaar een keer overgeslagen... NOOIT MEER! Volgend jaar scheer ik alles er weer af.

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:48

lijnzaad olie & zo'n poetsblok..
doet echt wonderen !

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:00

Gewoon zovaak mogelijk poetsen en rossen met een rosborstel. Een puimsteen werkt ook goed wat hier ook al gezegd is.
En door veel te rijden verliezen ze ook veel vacht!

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:28

Zo'n lang zweetmes met ribbeltjes aan de ene kant.... ideaal om haren van je paard of puny te verwijderen. Je 'trekt' de losse haren er met bosjes tegelijk uit.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:51

Een ijzeren roskam, ideaal om de haren eruit te halen. Alleen is deze best hard en houdt niet ieder paard daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:59

ik gebruik het (metalen) zweetmes :D
haal je veul haar mee vanaf :j
komt alleen als de wind niet goed staat allemaal op jouw trui terecht :')

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 08:59

Ik gebruik nu idd een zweetmes met de ribbeltjes kant.. haalt inderdaad een hoop weg, maar lang niet genoeg :P Ik heb toch maar een Furminator besteld, die komt binnenkort binnen. Ben al die haren meer dan zat. Het maakt me niet uit of het op m'n trui komt maar als die zadeldekjes kleuren nu gewoon wit van alle haren.. En boven al heeft ze last van de dikke haren op de plek van de singel, tijd voor drastische maatregelen dus :P

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:02

Mijn pony ook :=
maar die heeft eigenlijk helemaal niet veel haar :+
hij is niet geschoren, maar heeft wel de hele winter met dikke dekens op gestaan. Nu heeft hij dus een erg dun velletje.
Alleen zit toch hele tijd onder de witte haren haha.

Ik heb zo'n furminator, dan wel die voor honden, maar werkt echt goed hoor! ;)
En idd lijnzaadolie, daar ga ik ook maar weer aan beginnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:25

Gewoon niet zeuren dat hoort nu eenmaal bij paarden hebben.
Dus oude trui aan, broek aan en een goede rosborstel(ijzeren) gebruiken. Ga binnen staan als je die mogenlijkheid hebt want dan waait niet al het haar weg.Probeer elke dag te borstelen dat scheelt.
Laat het paard ook rollen in de bak en zet hem op de wei waar het het meeste waait. :D

Ik ben blij dat de vacht eraf gaat.....HET WORDT LENTE~!!!!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 12:57

Ik schrijf net, ik ben niet degene die er last van heeft, dat is mevrouw paard. ;)

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:59

ken het! Haal je de singel los, plakt er allemaal haar aan! haha

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 15:28

Haha, dat ook inderdaad! Maar ze heeft er ook echt last van, het zit enorm rot voor d'r daar, dat dikke pak haar. Er gaat veel vuil in zitten wat je er lang niet allemaal uitkrijgt (lees: hoe goed je ook poetst, tussen die lange haren blijft altijd zand zitten) en dat vind ze gewoon niet fijn ;) Als ik stukje bij beetje steeds wat meer losse haren daar weg kan halen, scheelt het vast al veel meer :)

_marlinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:01

Dat is indd een nadeel, de winter vacht gaat niet weg :P

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:06

ik had gehoopt dat mijn poown het dit jaar niet zou hebben, ze staat immers met 2 dikke dekens op en heeft dus een heel dun vachtje.
maar helaas :P er komt toch wel heel veel haar vanaf, aan de andere kant toch ook wel een positief teken.
het wordt weer warmer!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:10

;) gewoon goed rossen :D en niet in de wind gaan staan anders eet je haar (had ik vandaag haha)

verder lijnzaad olie geven helpt ook goed

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:12

Hier ook.. Word ook gewoon niks met de paarden gedaan dus als ik kom moet ik het bekopen! :+
1 keer de borstel eroverheen en ik moet alles er meteen weer afhalen omdat er aan de borstel dan een dikke pluk haren hangt..

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:15

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:07

Ik heb zo`n soort zweetmes met kartelrand...werkt perfect om dode haren eruit te trekken.
Heb ook zo`n spiraal(stalen rosborstel).
Doe het eerst losmaken met het spiraal,en dan natrekken met het gekartelde zweetmes.(dit werkt het beste voor mijn dik in de vacht zittende shetlander).
Hele pakken komen eraf :D
Buik is nog het lastigste,want daar moet ik wat rustiger te werk gaan...die pluk ik dus meestal met de hand,als het goed losgaat zitten.

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:52

Hannah_Menno schreef:
Hier ook.. Word ook gewoon niks met de paarden gedaan dus als ik kom moet ik het bekopen! :+
1 keer de borstel eroverheen en ik moet alles er meteen weer afhalen omdat er aan de borstel dan een dikke pluk haren hangt..

Vervelend he? :+ haha, hierzo precies hetzelfde wat betreft die plukken haren :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:03

sprozee schreef:
en niet in de wind gaan staan anders eet je haar

Hihi, iets dergelijks wilde ik ook al neerzetten. Had vandaag ook alweer haar op mijn tanden :P . Maar ja, hoort erbij...dat verharen dan.
Hier doen we het ook met een zweetmes en idd bij voorkeur met de wind de goede kant op raggen ;) . Ze vinden het overigens heerlijk hier. Kom ik met een zweetmes het landje in dan is het vechten, dringen en duwen wie het eerst en vooral het meest mag.
Voor het opruimen van het haar hebben we een simpele oplossing: kauwtjes en ander gevogelte wat het haar gebruikt als nestmateriaal. Die staan ook al te dringen als ik met een zweetmes aan kom sjouwen.
Mijn kat verhaart al net zo erg. Heb voorjaar ook maar omgedoopt tot voorHaar. :D

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:07

ik heb een stalen rosborstel en dat werkt toch wel erg lekker. Verder lekker laten rollen, daar gaan de haren en kriebels ook van weg.