Zittend bulderen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

newmom

Zittend bulderen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:33

Goeie avond iedereen!

Vorige week was ik bij mijn buurmeisje wezen kijken naar haar manege les. (na heel lang zeuren of ik nou eindelijk eens een keer kwam kijken was t dan zo ver)
Kom ik daar aan op die manege, staan alle meiden de paarden netjes in de stallen op te zadelen, amper poetsen want dr moet gereden worden.. met als gevolg dat bijna iedereen min tien minuten met t dier opgezadeld en wel aan de hand staat te blauwbekken alvorens de les begint.
vervolgens begint om 16:00 uur de les, iedereen loopt braaf de bak in, maakt (alsof daar nog geen tijd voor was) de beugels op maat, singelt nog een keer aan en stijgt op, 16:11uur (heb t bijgehouden want aan de zijlijn duurt t soms heel lang ;) ) de één komt erachter dat t hoofdstel niet goed zit, de ander prutst nog wat met de beugels, weer een ander singelt nog een keertje aan.. 16:18uur, de les begint (!!)
komt er een heel dun blond fijn van postuur meiske de bak in, pakt een deken van de kant, installeert zich op een krukje in de hoek en begint:

ALLEMAAL OP DE LINKERRRRR HAND VOLTES STAPPENNNN!!!!!!!!!!!!!!

eerlijk waar, dat er zo'n lage toon met zoveel volume in dat grietje zat had ik niet zien aankomen,
m'n haren stonden strak achterover!!
dus stiekem schiet ik in de lach.. (soms schat je mensen totaal verkeerd in :D )
16:23uur volgt: (en ertussen in is echt waar niks gezegd bahalve dan dat ze was wezen stappen donderdag avond) ALLEMAAL AFSTIJGENNNNN!! WE GAAN NAAR DE ANDERE HAL!
dus iedereen netjes van de knol af, opstellen in een rij en huppakee, daar ging t zooitje al wandelend naar de andere hal. Daar aangekomen worden de singels (weer) aangetrokken, de truitjes recht getrokken, de sokken omhoog gehesen, de broek aangesnoerd en voila, alles zat weer op t edele rijdier.Juffrouw installeert zich met meegebrachte deken op t meegenomen krukje en
16:28uur volgt t commando:
ALLEMAAL OP DE RRRRRRRRRECHTERRRRRRHAND VOLTES STAPPENNNNNN!!!!!
tjoekke tjoekke puf puf, daar draaide iedereen een pirouette om de voorhand/achterhand/gekruisd met een paar pasjes hinkelend neus tegen de laars rechtsom.
16:30 werd er een tip gegeven van de juf dat er een haar elastiekje los zat:
HEEEEEY MEISJE OP POLLY, JE ELASTIEKJE BEN JE ZO DREK KWIJT!!
en na een aantal minuten gingen ze
AANDRRRRRRRRAVEEEEEEEN!!!!
zo ging de les voort, de ene zat zo scheef als een hoepel, de ander was een imitatie van het zagen met een handzaag aan t doen, de ander plakte dr pony voor t gemak maar achter dr voorganger en de volgende (met eigen pony) scheurde erop los door de bak, handen bijna achter dr oren, neus van t dier haast bij onze lieve heer op tafel..
nadat iedereen zn rondje links en rechtsom had gereden werd er in een noodvaart door de bak gegaloppeert en toen dat afgelopen was mochten ze om 16:54
LANGEEEEE TEEEEEUUUUGEELLLLL!!!! geven.

Nou kan ik mij vergissen, maar als ik bij mijn oude baas t lef had om op een krukje met een deken over mn beentjes in de hoek van de bak ging zitten dan kon ik een half uur later met een deken over mn beentjes voor de tv gaan hangen want dan had ik geen baan meer..
En toch zie ik dit zo vreselijk vaak!!
In mijn ogen is dit geen les geven.
Die meiden reden 4 jaar en zaten op hun paardjes alsof ze er vanaf 5 meter afstand opgesmeten waren.
en daar lieve mensen, verdiende de manege maar liefst 11 euro per les mee!!
onderweg naar huis zat ik eigenlijk nog met open mond, dat dit kan??

Lauraa__

Re: Zittend bulderen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:27

Nou snap ik die deken nog wel, ligt er ook aan bij welke les vind ik. Maar echt les.... wil ik dit dan niet noemen. Heel jammer dat dit gebeurd, ben blij dat ik op de manege altijd goed les heb gehad. Maar vinden die kinderen de les leuk of zeggen ze niet dat ze iets meer willen leren o.i.d.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:35

Dit komt mij toch wel bekend voor hoor...

Wat ik nog wel in de lessen heb meegemaakt. De les begon dan 10 te laat. Wij stonden met de pony's voor de dichte deur te wachten tot de les van de prive-paarden afgelopen was. Bij klachten bij de manege-eigenaar kreeg mijn vader te horen dat wachten met het paard ook een deel van de les was...
Dan een kleine 15 min redelijk les, en dan moest iedereen een voor een in galop. De rest van de paarden stonden dan op de A-C lijn te wachten.
Daarna uitstappen, en dat was dan de les. De volgende manege-les begon uiteraard wel stipt op tijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:36

Het zitten op een krukje met een deken over de benen, daar heb ik zelf nooit zoveel problemen mee.

Maar gezien de rest van de les, daar zou ik geen les willen volgens. Zou er niet eens fijn naar kunnen kijken. :n

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:43

Ik heb het levendig voor mij gezien deze les en ook bij ons in de buurt is een stal die zo les geven. Als je een GROTE VOLTE moet maken, dan hoor je na iedere volte EN NOG EEN KEER! EN NOG EEN KEER! Dit wordt door een headset door gegeven, dus via de speakers kan de hele buurt hier van mee genieten.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:44

Ik zie dit ook wel eens, gelukkig heb ik zo geen les gehad. Mijn instructrice stond altijd gewoon in het midden van de bak aanwijzingen te geven. Maar aan de andere kant, als ze op het krukje zou zitten met een deken en tegelijk ook goede aanwijzingen kan geven, dan zou ik daar verder geen problemen mee hebben.

Maar goed, ik zou op deze manier geen les willen. Er moet wel een beetje inhoud zijn.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:50

pfoe, dit komt me heel bekend voor inderdaad. In het tijdperk dat ik nog in de manegelessen reed (3 / 4 jaar geleden :+) kregen we ook zo'n instructrice. Die stond de hele les naast de bak koffie te drinken en te praten met een paar meisjes van de manege. Maar omkijken naar onze les, ho maar :D Het enige wat ze zei was: Nu iets anders doen dan galop, als een meisje een kwartier aan het galopperen was, of: Allemaal van hand veranderen! Meer zei ze de hele les niet.. :n Ben na 2 / 3 maanden maar gestopt met de manegelessen daar, en jeetje wat was het een verandering toen ik naar de ponyclub overstapte en daar echt wat leerde :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:47

Ik kan er niks aan doen maar vind t geen gezicht als iemand op een krukje in de hoek van een bak met een deken over zich heen zit.
als ze zelf actief in de bak zou staan zou ze ook geen deken nodig hebben denk ik dan.
Ik vind dat er niet alleen slordig uit zien maar ook nog eens vreselijk ongeintresseert.
en voordat we krijgen: ja maar ik geef 4 of 5 uur achter elkaar les..
ik deed dat ook, of meer, maar ben echt nooit op een krukje gaan zitten.
vanuit een hoek is t alleen binnen een paar meter duidelijk zichtbaar wat er gebeurd, vanaf t midden heb je veel meer contact met de leerlingen en niet met de rest van t volk wat er buiten omheen staat.
ik erger me hier echt dood aan.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:48

Lauraa__ schreef:
Nou snap ik die deken nog wel, ligt er ook aan bij welke les vind ik. Maar echt les.... wil ik dit dan niet noemen. Heel jammer dat dit gebeurd, ben blij dat ik op de manege altijd goed les heb gehad. Maar vinden die kinderen de les leuk of zeggen ze niet dat ze iets meer willen leren o.i.d.

Ze vinden de ponies leuk, de les niet zo bijster interessant. das dan toch jammer van zo'n manege vind ik dan.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:53

Pfoe slecht hoor, ik vraag me dan af of ze wel een gediplomeerd instructrice is... Tijdens je opleiding leer je wel beter dan in een hoekje zitten, zo kun je toch ook niets overzien?! Ik kan er wel meer over zeggen, maar om het kort te houden, slechte zaak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:57

oh ik moest zooo ontzettend lachen om je stuk. Je kunt het heel beeldend beschrijven.
Verder is het natuurlijk erg triest en ben ik blij dat dat bij mij op stal ( mijn paard staat op een manege / pensionstal) niet zo gaat. Daar loop je wel het risico dat de les eens wat uitloopt :)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:26

Ja ze is gediplomeerd, maar ze is niet de enige die op deze manier les geeft, ik hoor en zie t vaker.
zulke mensen zouden ze definitief moeten "bannen" (om maar even in de bokttaal te blijven) uit de rijbaan. En niet alleen om t zitten op een krukje.. al vind ik t geen porum.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:30

Kijk, als je geblesseerd bent, kan zo'n krukje best een keer een uitkomst geven, of als je de hele dag les staat te geven, snap ik dat je ook een keer wilt zitten. Maar die nutteloze commando's zonder verdere uitleg, dat is toch geen les geven?! Zelfs al zou ik het willen, dan zou het me nog niet lukken, want je bent toch constant bezig met observeren en uitleggen, vooral met zo'n grote groep, dat het toch echt een kunst is om niets te zeggen. Tenzij je natuurlijk niet opgeleid bent en daar zomaar neer gekwakt bent, dan snap ik dat je niet weet wat je moet zeggen.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:30

Dit herken ik zoooooooooooooooooooo. :roll:
Ik kom dit ook zo vaak tegen. Wat voor les is dit dan? Denk ik dan altijd bij mijzelf. Je leert geen ene flikker.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:34

De plek waar de 'instructrice' zit is geen slechte plek hoor. Wij moesten in Ermelo ook op de korte zijde zo' n 3 a 4 meter uit de hoek staan. Op die manier kun je en blijf je alles overzien. Met een dekentje om je heen kan ik me ook nog indenken, maar om zo'n lege en oninhoudenlijke les te verzorgen vind ik een schande. Maargoed ik zag t ook bij een manege in Kwadijk.... Dus zo ver hoef ik nou ook weer niet te kijken.... Me nichtje rijdt daar en ik had dezelfde reactie als Newmom.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 18:35

ok de plek is natuurlijk helemaal persoonlijk..
misschien moet ik mn mening dan ook maar iets bijstellen en moet / mag een ieder staan waar ie zelf denkt t beste overzicht te hebben. alleen ik blijf erbij dat t er zo ongeintresseert uit ziet als iemand op een krukje hangt met een deken over zich heen..
eigenlijk zou er vaker op gecontroleert moeten worden, op het inhoudelijke gedeelte van een manege les.. schandalig dat mensen hier geld voor moeten neerleggen.

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:55

Normaal reageer ik bijna nooit maar nu kan ik het toch niet laten. Toevallig werk ik op een manege in Kwadijk (niet in de goepen vanmiddag dus ik voel me niet persoonlijk aangesproken) en ja ik zit ook wel eens tijdens de les in de hoek. Bij de beginners sta ik altijd in het midden maar alleen de echte beginners rijdne bij ons in een rijtje. Zodra ze de bak verdelen ga ik in de hoek, aangezien anders de halve les zich achter mn rug afspeelt. Daarbij scheef zitten zie ik ook een stuk beter vanuit de hoek dan vanuit het midden. Om over de kritiek over de inhouid dan nog maar niet te praten. Bij ons gaat iedereen vijf minuten voor aanvang van de les naar binnen tenzij er een priveles bezig is dan is het helaas wachten tot het tijd is. Ik weet echt 100 procent zeker dat ik niet praat over uitgaan haarbandjes of andere onzin maar dat ik zeker wel gewoon een uur lesgeef waarij er niet gezaagd of weet ik veel wat wordt. En eerlijk egzegd kan ik me dat van mn collegas ook niet voorstellen, behalve misschien dan dat het volume op hard staat. Maar goed vind hetw el jammer dat mijn manege dan zo op internet komt!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:07

daan schreef:
Normaal reageer ik bijna nooit maar nu kan ik het toch niet laten. Toevallig werk ik op een manege in Kwadijk (niet in de goepen vanmiddag dus ik voel me niet persoonlijk aangesproken) en ja ik zit ook wel eens tijdens de les in de hoek. Bij de beginners sta ik altijd in het midden maar alleen de echte beginners rijdne bij ons in een rijtje. Zodra ze de bak verdelen ga ik in de hoek, aangezien anders de halve les zich achter mn rug afspeelt. Daarbij scheef zitten zie ik ook een stuk beter vanuit de hoek dan vanuit het midden. Om over de kritiek over de inhouid dan nog maar niet te praten. Bij ons gaat iedereen vijf minuten voor aanvang van de les naar binnen tenzij er een priveles bezig is dan is het helaas wachten tot het tijd is. Ik weet echt 100 procent zeker dat ik niet praat over uitgaan haarbandjes of andere onzin maar dat ik zeker wel gewoon een uur lesgeef waarij er niet gezaagd of weet ik veel wat wordt. En eerlijk egzegd kan ik me dat van mn collegas ook niet voorstellen, behalve misschien dan dat het volume op hard staat. Maar goed vind hetw el jammer dat mijn manege dan zo op internet komt!

en toch gebeurt het blijkbaar zoals de TS heeft gesignaleerd....

ontopic:
ik vind het ook schandalig zo er na 2 lessen klaar mee zijn en een andere manege zoeken. ik zou er nog geen euro voor over hebben. je wilt toch les? en dat krijg je blijkbaar niet op deze manege.

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:24

@lovelucydan: dat het gebeurt geloof ik , maar de grap is toen ik het las dacht ik nou zo gaat dat bij ons dus niet, en laat ik nou in de reactie van MagrietJonk lezen dat ze vandaag bij ons is geweest(tenminste dat weet ik 99 procent zeker) en dat ook vond en DAt kan ik me slecht voorstellen. Dat er een uur lang alleen twee keer grote volte gebruld wordt of over uitgaan gepraat wordt. Dat er vanuit de hoek lesgegeven wordt ontken ik overigens niet(sterker nog ik doe dat zelf ook en zeer bewust), weliswaar zonder dekentje maar toch:))

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:33

@Daan, wat ik schreef gaat denk ik niet over jou manege, tenzij jij in de achterhoek les geeft?
Ik vind het wel wat zeggen dat je je geroepen voelt om jou manegen te verdedigen, als het allemaal naar behoren zou functioneren tijdens de lessen dan heb je toch in principe niks om te verdedigen?
Maar laten we iig een beetje ontopic blijven, het gaat in feite over maneges in t algemeen, ik zie het gewoon heel vaak, en nee, niet iedereen zat voorbeeld van een elastieke door de bak bulderen, maar het gebeurd vaak genoeg dat de instructie staat te praten met iemand aan de buitenkant(!!!) van de rijbaan,

ik vind dat wanneer je betaald word om les te geven je dat ook gewoon moet doen, en niks anders.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:34

Mijn instructrice zit ook altijd in de hoek, met koud weer ook met een dekentje ;) Maar ik heb werkelijk een van de meest gemotiveerde en motiverende instructrices! Dus dat zou ik niet zo erg vinden, maar dit noem je toch geen les???? Verschrikkelijk zeg, hier leer je toch helemaal niets van? Behalve dan dat je elastiekje bijna uit je haar valt..... }>

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:34

en zoals ik al zei over t hoekje, daar zal ik mijn mening over bijschaven, als iemand vind dat je vanuit een hoek t overzicht beter kan houden dan is dat prima. ik niet, en al helemaal niet in een hoekje op een krukje al hangend met mn rug tegen de bakrand aan onder een deken.. kom op zeg..

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 23:37

Karen1987 schreef:
Mijn instructrice zit ook altijd in de hoek, met koud weer ook met een dekentje ;) Maar ik heb werkelijk een van de meest gemotiveerde en motiverende instructrices! Dus dat zou ik niet zo erg vinden, maar dit noem je toch geen les???? Verschrikkelijk zeg, hier leer je toch helemaal niets van? Behalve dan dat je elastiekje bijna uit je haar valt..... }>

haha ja dat elastiekje.... scheelde t betreffende meiske alweer 10ct :+
ik blijf erbij dat ik t geen gezicht vind, in een hoek onder de deken :) maaarrrrr.... ik vind t al een ander gezicht zoals hierboven vermelt, een meter of 4 uit de hoek, dan rijden ze toch achter ja langs en hoeven ze ook geen rekening te houden met de edele teentjes van de juf ;)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:47

Hi hi tja ik zit zelf ook altijd in een hoekje en vooral als t koud is met een dekentje..... :P Maar ik betrap me er zelf op dat ik nu gewoon door de bak heen loop om mezelf warm te houden.... ;)
Verder heb je gelijk. Maneges waar ze meer tijd kwijt zijn aan alles er omheen dan iemand wat te leren in een les, en met 7 tot 10 pony in de les lopen in een 20x40 bak.... :n Ik vind t wel knap van die instructeur om iedereen in de gaten te houden EN wat meegeven en leren in die les waar ze iets mee kunnen en wat aan hebben. Maar veelal zie je het tegenovergestelde. Tijd vol rijden.
Maargoed sommige mensen/meisjes/ kinderen komen daar voor.

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:49

newmom schreef:
@Daan, wat ik schreef gaat denk ik niet over jou manege, tenzij jij in de achterhoek les geeft?
Ik vind het wel wat zeggen dat je je geroepen voelt om jou manegen te verdedigen, als het allemaal naar behoren zou functioneren tijdens de lessen dan heb je toch in principe niks om te verdedigen?
Maar laten we iig een beetje ontopic blijven, het gaat in feite over maneges in t algemeen, ik zie het gewoon heel vaak, en nee, niet iedereen zat voorbeeld van een elastieke door de bak bulderen, maar het gebeurd vaak genoeg dat de instructie staat te praten met iemand aan de buitenkant(!!!) van de rijbaan,

ik vind dat wanneer je betaald word om les te geven je dat ook gewoon moet doen, en niks anders.

Oke laatste reactie dan, de opmerking dat je het wel wat vindt zeggen dat ik reageer vind ik niet zo heel erg aardig. Persoonlijk vind ik het heel jammer dat maneges nogal eens worden afgeschilderd als geldfabriekjes waarbij ten koste van al die zielige manegebeestjes onzin wordt verkocht (en daamee bedoel ik niet per definitie dit topic, ik heb ookal eens gereageerd in onderwerpen als manegepaarden zijn zielig want ze lopen 5 uur per dag etc. ) en zeker als ik dan denk dat mijn manege genoemd wordt, zoals ik hierboven al zei niet door jou maar door margrietjonk, waar wij juist proberen het leuk, en leerzaam te maken voor ruiter en paard ja dan voel ik me wel geroepen te reageren. Maar ik zal me er verder buiten houden. Ik vind het denk ik net zo treurig als jij date r op een dergelijke manier les gegeven wordt dus wat dat betreft zijn we het eens.