bang op het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kipnuget

bang op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 17:16

ik heb een verzorgpaard aangeboden gekregen..
dit paard focust zich op een punt en word er vervolgens heel erg bang van..
als hij eenmaal van een punt bang word krijg je hem daar niet meer langs en uit protest kan hij ook wel eens stijgeren, bokken of gewoon flippend door de bak racen..

nou, ondanks ik dit wist ben ik er toch opgegaan, het is een heel erg braaf paard in de hand, maar toen ik er opzag voelde ik een bepaalde spanning in zijn lijf die mijn lichaam ook binnendrong. ik heb geprobeerd hem flink aan het werk te zetten.. dit ging me erg moeilijk af omdat ik zijn gangen totaal niet gewent ben, hij naar links buigt en ik door de spanningen een beetje bang van hem werd..

na het half uurtje kreeg ik zijn gangen redelijk goed door en heb ik veel voltes gereden zodat hij zich niet zou gaan focussen.. echt veel andere figuren lukte me niet..

nou ben ik een beetje onzeker geraakt en heb ik een aantal vragen over de situatie:
- hoe kan ik van die spanning af?
- moet ik een ander paard zoeken?
- kan ik gewoon niet goed rijden en weer van voor af aan beginnen?
- hoe pak ik dit paard het beste aan?

al vast bedankt

Elles

Re: bang op het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:05

Omdat dit niet echt een rijtechnisch probleem is, verplaatst van RT-P naar OPG.

En om even in te gaan op je vraag ;) : wat doet de eigenaar als het paard zich zo gedraagt? En wat zegt die ervan?
Als je hem aan de hand hebt, heeft hij dit gedrag dan niet en is hij nergens bang van?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:07

Doe hij het aan de hand ook? Is het misschien een idee om er een paar keer aan de hand langsheen te lopen?

Ik ben ook benieuwd naar de andere reacties, heb ook een soortgelijk probleem.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:09

op het moment dat hij gaat focussen dan gaan zingen en naar iets anders gaan kijken dan het paard. Dat werkt bij mij iig, zolang ik niet ook ga kijken naar dat "enge" valt het wel mee. Dus doen of er niks aan de hand is. (tja ik zeg het heel makkelijk maar ik weet hoe het is om bang te zijn hoor ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:14

Heel eerlijk antwoord: Als je er echt onzeker van wordt zou ik er mee stoppen.
Ik heb ruim een jaar een paard bijgereden dat zo reageerde. Vanalles geprobeerd (gerust stellen, streng aanpakken, bezig houden, schriktraining, longeren voor het rijden, oefenen aan de hand etc) maar omdat er naast mij nog iemand op reed die het weer anders oploste kwamen we er niet doorheen. Ik werd er zelf steeds onzekerder van (had echt steeds meer het gevoel dat ik een keer met haar ging verongelukken) en heb van de week de knoop doorgehakt om te stoppen.
Er zat na een jaar geen enkele vooruitgang in, terwijl ik bij andere paarden die ik eerder reed wel veel vooruitgang boekte, en als je dan ook nog steeds onzekerder wordt dan is het tijd om te stoppen.

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:49

het paard staat bij een gepensioneerde boer.. hij heeft paarden om bezig te blijven en niet achter de geraniums te gaan zitten zeg maar..
de eigenaar was van plan hem te verkopen omdat niemand er echt goed op durft en om het uit te stellen heb ik het dus geprobeerd.

verder, voor ik op het paard stap loop ik 2 rondjes door de bak. tijdens het lopen in de bak doet hij dat wel maar als ik loop in de wij of richting de stal doet hij niks..

@blijheid: ik vind het zelf heel moeilijk om te stoppen met rijden op dat paard. dat komt omdat mijn eigen paard vorige maand is overleden en ik dus niks meer hem om op te rijden (heb wel een jaarling staan). ik zie dit dus meer als een kans. hij loopt heel erg mooi en ik heb ook het gevoel dat ik met dit paard veel verder kan groeien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:51

Als je verder kan groeien moet je het ook zeker doen :)
Ik geef je alleen mijn ervaringen, doe ermee wat je wil. Niet elke situatie hoeft hetzelfde te lopen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:52

kipnuget schreef:
[...]als ik loop in de wij of richting de stal doet hij niks..[...]

Dit klinkt mij een beetje als werkweigering in de oren. Hij stelt zich misschien aan om onder het werk uit te komen?

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 18:56

@ marise83
ik zal het zingen proberen.. ik ben wel iemand die altijd aan een stuk door praat dus zingen is ook niet zo'n probleem..

@ blijheid
ik snap je bedoeling, en ik ben ook blij met je reactie.. ik zal me toch een beetje moeten voorbereiden op het feit dat ik misschien ook niet op dit paard kan rijden

@ ellis
weet je misschien ook hoe ik dan reageren als hij onder het werk wil uitkomen?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:32

Dat soort adviezen durf ik je niet te geven, kipnuget.... Zelf onvoldoende ervaring mee. Het hangt ook een beetje van het karakter van het paard af. Het zal een beetje varieren tussen voorzichtig van alles proberen (rustig doorrijden, proberen bezig te houden, extra aan het werk zetten als hij lastig wordt) tot heel stevig aanpakken. Maar dat moet je ook maar net liggen ;)

Hoofdzaak blijft vind ik wel, dat je je op je gemak moet voelen bij/op een paard en zelfverzekerd moet zijn. Als je zelf al de bibbers hebt, draag je dat geheid over op het paard en dat helpt de zaak niet echt.

Misschien heb je wat aan dit topic: [RT-P] Hoe krijg ik hem voorwaarts??

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:36

misschien is het handig om eerst te longeren voordat je erop kruipt. Ga langs alle hoeken en door de hele bak en blijf op de plaatsen waar hij kijkerig wordt ronddraaien tot hij niet meer kijkt. Pas als hij overal op zijn gemak rond loopt er op gaan. Meestal helpt het bij paarden die spoken zien niet om ze aan te pakken. Beter is het om het "gevaar "te negeren door zelf precies de andere kant op te kijken. Als hij zich spant en sneller wordt, niet straffen met een zweep want dan krijgt hij alleen maar een bevestiging ervoor dat het daar een enge plek is, die pijnlijk is voor hem. Blijven negeren en de plekken die hij eng vindt op een afstand houden. Probeer ontspanning te krijgen door veel oefeningen te doen en zijn aandacht op te eisen. Op die manier probeer je dan steeds dichter bij de moeilijke plekken te komen. Hoe meer spanning het paard heeft hoe meer hij gaat reageren op zijn omgeving en spoken gaat zien. Dus aan het werk zetten, veel korte overgangen, veel bochtenwerk en langzaam maar zeker de hele rijbaan gaan gebruiken. Kijk ook even goed na of het zadle en hoofdstel goed passen. Als het paard pijn heeft daaraan dan zal hij ook spanning krijgen en een overreactie geven op zijn omgeving.

craje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:38

en wat ook helpt is om in het begin, als je begint met rijden, een rustig paard voor je te laten lopen. Als hij een paar rondjes een zelfverzekerd paard heeft kunnen volgen, linksom en rechtsom, dan wordt hij zelf ook wat dapperder.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:47

Je zei dat het jouw verzorgpaard was. Rijd er dan nog iemand anders op? Zo ja dan kan je kijken of het bij die ander ook gebeurd en hoe die het dan oplost.

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:34

er hebben 4 mensen op het paard gereden, of ja, geprobeert..
maar geen van alle willen er nog op of durven er nog op

en bedankt voor je tips craje, heb ik zeker wat aan, iig om te proberen

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:57

sommige paarden vinden 1 bepaald punt eng, probeer er anders aan de hand langs te lopen en dan een paar rondjes lang, als dat goed gaat kun je rijdend proberen

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 19:05

oke... ik hebg er net weer op gereden en heb best veel tips toegpast toen het "mis" ging

nadat ik was opgestegen en mijn linker beugel op de juiste hoogte had gehangen spoorde ik het paard (vianne) aan. ik liep van de X naar de B en dat ging allemaal goed, ik liep richting de M en toen wou ze niet verder. ik dreef haar toen aan, zij liep achteruit. toen dreef ik haar wat feller aan en toen liep ze normaal vooruit.. het is zeker een halfuur goed gegaan daarna.. ze liep netjes naar binnen en aan het teugel.. toen ging ik draven en dat ging een rondje goed.. toen sprong ze weg tussen de M en de C. toen heb ik bij C een volte gemaakt en ben gaan zingen en heb ik telkens naar de X gekeken (dat was volgens mij de andere kant dan ze eng vond) maar ze sprong uiteindelijk weer weg op de zelfde plaats. na daarna heb ik de lange zijde van F tot M alleen maar voltens gemaakt en ook nog eentje vlak na M maar weer sprong ze weg.. toen heb ik mijn opa gebelt en ben op de volte bij A gegaan en dat vond ze prima en dat ging ook weer goed. toen mijn opa kwam hield hij haar vast en liepen we samen van M naar H ze was heel erg nerveus en wou ook telkens de plek van mijn opa in nemen..

toen besloten opa en ik om iedere dag een stukje dichterbij te komen en gingen we verder oeffenen in draf... toen sprong ze nog een keer weg en ben ik opgehouden.. ik reed toen ook al zeker een uur

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:12

Probeer eens om geen aandacht te besteden aan het wegspringen, rij door alsof je neus bloedt en als je weer bij dat punt aankomt het volgende rondje, rijden alsof je pas in het eerste rondje daar langs komt en er daar dus niets gebeurd is. Springt ze weer weg, wederom negeren, gewoon doorrijden, en zo verder. Belonen als ze braaf doorloopt.
Om nog even in te haken op het feit dat je er zelf onzeker van wordt: het geheel klinkt mij ook een beetje in de oren als 'aangeleerd trucje' van het paard. Dan is het misschien een idee om het dier door een ruiter met veel zelfvertrouwen, de benodigde kunde en ervaring en een dosis lef een paar keer door te laten rijden. En daarna er zelf weer op met wat aanwijzingen van diegenen, ik denk dat je dan al een heel eind bent. Succes! Ik weet hoe fijn het is als je paard gewoon daarheen gaat waar jij hem heen wilt hebben, zónder wegstuiteracties ;)

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:49

Hoi Kipnuget,

Ik zou het wegspringen - zoals hierboven al gezegd wordt - vooral negeren. Door de aandacht bij die enge plek te houden, blijft ze misschien ook gespannen. En proberen zo veel mogelijk figuren te rijden; afwisseling, proberen haar aandacht te pakken. Ging het rijden van figuren al beter de tweede keer? Omdat je zei dat het de eerste keer niet zo best ging.

Wel leuk trouwens dat je op deze manier weer aan de slag kan. Maar let wel op dat het leuk (en veilig!) blijft voor je ;-).

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:11

omdat mijn paard verplicht rust kreeg heb ik tijdelijk op een ander paard gereden.
dat was een totaal andere ervaring en dit paard was zo schuw en schrikkerig dat ik er zelf erg onzeker van werd.
ik heb het nooit toegegeven maar ik was blij dat ik weer met mijn eigen paard aan de slag kon.

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 10:57

de tweede keer ging het figuren rijden veel beter.. ik denk dat het aan mezelf lag omdat ik bang was.

ik probeer de volgende keer het wegspringen te negeren.. en misschien dat ik opa laat filmen dan kunnen jullie misschien wat beter oordelen

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:48

Goed op je ademhaling blijven letten.
Het werkt ook nog wel eens om te gapen of lachen als je spanning in je eigen lijf voelt.
Belangrijk is ook hoe jij in de rit gaat. Ga niet van te voren denken van hij gaat ervandoor en gaat schrikken.
Maar ga met vol vertrouwen in de rit.
Sommige topsporters visualiseren hoe hun prestatie er van te voren uit gaan zien. Ze noemen het ook nog wel een imaginaring.
Je speelt het van te voren af in je hoofd met de daarbijbehorende positieve gevoelens.
En zoals eerder vernoemd negeer het geschrik en rij door

Kijk ook of hij niet ergens pijn heeft. Past het zadel goed, rugpijn etcetera.

MilaMila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:16

spyro schreef:
Goed op je ademhaling blijven letten.

Dat is zeker een goede tip. Mijn paard reageert ontzettend sterk op mijn spanningen. Hoge ademhaling is voor hem een reden om in paniek te raken. Ontspanningsoefeningen zijn echt heel belangrijk. Probeer je ademhaling naar je tenen te krijgen. Dan komt de ontspanning vanzelf en dat neemt het paard over.
Paarden zijn als spiegels, zij imiteren jouw gevoel en spanning.

En inderdaad niet bang zijn voor het wegspringen. Vooral gewoon niet zoveel mee doen.

Het staken vind ik zelf wel heel lastig. Dat deed de mijne laatst ook. Allesbehalve vooruit. Tsja, en dan.. Het is toch een teken dat hij je iets wil vertellen. 'Ik wil niet.' of 'Ik durf niet.' of 'Ik snap het niet.' Misschien is een stapje terug dan wel goed, al moet hij dat niet gaan zien als een handig middel om weer in z'n comfortzone te komen. Hier ga ik me toch eens wat meer in verdiepen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:23

Vraagje: heeft ze dit gedrag alleen in deze bak, en op 1 bepaald punt? En is er een omheining met stroom?? Wij hebben bij ons op stal nl op een bepaald punt een stroomlek gehad. Stond de bodem onder stroom. Mijn paard liep daar ( met IJZERS!! ) gewoon over heen, merkte in niets aan, maar mijn oude pony weigerde gewoon om langs dit punt te gaan ( de wei in en uit...), Bleek er iets mis te zijn met de stroomdraad..... .Zodra we dus het schrikdraad uit zette liep mijn pony gewoon langst dit punt ( dat wil zeggen: nadat we haar er van overtuigd hadden dat het nu wel kon.) Geen idee of hier hetzelfde speelt, maar ik zou het banketstaaf vinden als ik dit verhaal niet vertel, en er is wel iets aan de hand ( omdat paard ook aan de hand hier overduidelijk bang lijkt te zijn??)

kipnuget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:03

ik heb er woensdag voor de derde keer op gereden.. en ik snap niks meer van het paard..
de eerste keer was hij gespannen
de tweede keer sprong hij telkens weg
en de derde keer protesteerd hij en dreigt met stijgeren

ik zal vertellen hoe de derde keer ging:
we haddenbwat opstart problemen en het duurde wel erg lang voor ik er eenmaal op zat.. ik lieg zoals gewoonlijk een rondje door de bak, de punten dat hij ging focusen ben ik gaan stil staan en toen was het over, er was helemaal niks aan de hand.. toen ik er op stapte ging het moeilijk, ze ging stil staan en wijgerde naar links te gaan en hoe meer ik aan hem vroeg naar links te gaan hoe bozer hij werd. soms voelde ik gewoon zijn voorpoten de lucht ingaan (nog niet zo hoog, maar hij deed het wel)

ik heb haar dan een volte naar recht gezet maar zodra ik aan het einde van de volte naar links wou begon het weer.. ik ben zo de strijd een uur lang aangegaan

als ik hem voorwaards met de zweep probeer te krijgen word hij sowieso heel erg boos en als ik drijf reageert ze niet

zou ik het moeten opgeven?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:52

pas het zadel wel goed? en zit het hoofdstel/bit wel goed?